Potilastietojärjestelmä 1,8 miljardilla...

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
ctg kirjoitti:
Onko sitä järjestelmää missään? Kysyn koska en ole yli vuosikymmeneen Suomessa sairaalassa taikka terveyskeskussessa käynyt mutta täällä Lontoossa järjestelmä toimii vaikka se on hajautettu useiden eri sairaaloiden välillä. Toisin sanoen sairaaloilla on järjestelmä millä he voivat tutkia digitaalista info, kuten röngtenkuvia taikka CT-skanneja, mutta kaikki muu tieto on vieläkin paperin varassa. Lääkärit (General Practitioner) ovat sitten omien systeemien takana.
Juu on. Käsittääkseni on useita eri softia riippuen esim. sairaanhoitopiiristä. Ainakin muutama vuosi sitten jo lekuri hoiti osastonkiertonsa läppärin (ja tulostimen) kanssa ja sieltä katsoi tietoja. Omat röntgenkuvanikin meni automaattisesti tietokoneelle ja sain ne itsellenikin CD-levyllä. RTG otettiin eri paikassa kuin missä lääkäri kuvia katsoi ja hän katsoi ne tietokoneelta.

Ei tämä sähköinen potilastietojärjestelmä mielestäni missään mielessä huono tai typerä hanke ole, mutta toteutus on ollut melko.. kallista.
 

Tetra

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 2.0
Ehkä vähän OT, mutta enpä äkkiseltään keksinyt parempaakaan aihetta. Aijemmin johonkin triidiin kirjoitin kuinka sairaaloiden toimintaa on parannettu soveltamalla sinne samoja juttuja kuin mitä esim. teollisuudessa sovelletaan. Tästä monella on ennakkoluuloja: miten periaatteet (tai henkilöt) joilla/jotka on tehostettu vaikkapa autotehtaan toimintaa voi parantaa sairaalan toimintaa? "Eihän ihmisen hoitamista voi verrata auton kasaamiseen!!" Jossain aiheessa joku kysyi, että kuka voisi olla parempi johtamaan sairaalaa kuin lääkäri? Tämä teksti ei todista muuta, mutta tämän lääkärin erona on se, että hän on tutustunut liike-elämän tuottavuutta parantaviin toimiin. Maailmalla on liike-elämästä tuttuja juttuja sovellettu sairaaloiden toimintaan - ja lähtölaukaus sellaiselle toiminnalle on monesti tullut muualta kuin lääkäreiltä. Lääkärit yleensä eivät välttämättä johtamistyössään tiedosta näitä asioita, kun heidän osaamisensa yleensä liittyy potilaan, ei organisaation hoitoon. Tässäkin jutussa on aika mielenkiintoinen, joskin vähemmän yllättävä kohta:

""Alku oli yhtä helvettiä. Työntekijät vain huusivat", Salmisaari sanoo.

Vihaa ja raivoa tuli vastaan aina tappouhkauksia myöten. Voimakkaimmin vastustivat työntekijät, mutta Salmisaari sanoo olevansa kiitollinen kritiikistä."

http://www.hs.fi/kotimaa/a1385181815847?jako=42937b692e3512f91edb08943738ff19&ref=og-url
 
Top