Prätkä - King of the Road!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja YliKoo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Miksi minä olen hukannut tämän vitjan? No, parempi myöhään.

Lyhyt esittely:

Ensimopo: pappa-Tunturi vuonna 1979.
Nykyinen: Moto Guzzi California Special Sport (kuvassa samanlainen vaikka tunnistussyistä ei minun)
Kaatunut: mopolla ensimmäisenä päivänä ja muistaakseni vuonna 1980 kaverin Jawalla, kun olin kyydissä.
Tyyli: pitkät keikat, hiljaiset tiet, kiireettömyys

0202_zoom%2B2002_moto_guzzi_california_special_sport%2Bfront_side_view.jpg
 
Olisi mukava kuulla mielenkiintoisista reiteistä eri puolilla Suomea.

Itse olen ajellut heinäkuussa vain Etelä-Suomessa. Yhden keikan tein seuraavalla tavalla. Menin Panssarimuseoon Helsingistä tietä 130, joka on yhtä tylsä ja suora kuin motari, mutta hiljainen ja peltomaisemia ehtii vilkuilla. Hämeenlinnan kaupungin laidalta tietä pääsee Ojoisten risteykseen ja siitä voi jatkaa Hattulaan. Sieltä siirryinkin Pälkäneelle ja röpöttelin Tampereelle ja kävin Pirkkalassa yhdellä vierailulla. (Huom! Kauniimpi reitti kulkisi ehkä tietä 130 Sääksmäen siltojen yli. Silta-kahvila aukeaa klo 11).

Pirkkalasta ajoin pienen pätkän motaria Jyväskylään päin mutta lähdin sitten siitä hetimiten alas Kangasalle kohti Lahtea (tie 12). Se on aika tylsä ja suora maantie, hyväkuntoinen. Mutta Lammin kirkonkylästä kun ottaa tien Asikkalaan, siinä on upea ajotie. Mutkaa kuin Sisiliassa.

Vesivehmaan lentokentän ohi menin Heinolaan ja siitä käymään Savossa vierailulla ja mökkiyötä viettämässä.

Toinen erittäin kaunis mieleeni jäänyt reitti oli Vanha Porvoontie ja sitten Sipoon Nikkilän kirkon kautta Porvooseen ja siitä Liljendaliin ja siitä Loviisaan (mutkainen mukava ajotie) ja takaisin vaikka ns. Uutta Porvoontietä (vanha Itäväylä). Suosittelen.

Yksi mukava keinuttelureitti on ajaa Jorvaksen kautta Kirkkonummelle, sitten tulee pätkä tylsää ja viivasuoraa viisykköstä mutta vaihtelua voi hakea ajamalla vaikka Inkoosta tietä 186 ylös ja sitten taas tietä 25 länteen, käydä Tammisaaressa tai Hangossa katsomassa mitä kesäravintoloille ja uimarannoille kuuluu. Siinä ovat matkan varrella muuten Fiskarsin ja Billnäsin ruukit.

Muuta raportoitavaa:

Ei suuria ongelmia. Yksi vaaratilanne kahden lörpöttelevän naisen kaarrettua kolmion takaa autolla eteen. Olin jo kiinnittänyt sen reippaaseen liukuun huomiota, joten maltillinen jarrutus, pykälä alemmas ja perän takaa keinautus. Ehdin vähän torveakin painaa.
 
Viimeksi muokattu:
Museotie Hamina-Virolahti on motoristien suosiossa, olen ymmärtäny.


Kaunis tie. Hiukan päällystevaurioita. En ehkä pidä tuosta nuorisotyylistä ajaa noilla sirkuttimilla huomattavaa ylinopeutta taajaman ja suojateiden yli. Pääasiassa kaveri pysyi kaistallaan / näkyvyys seuraavaan mutkaan oli riittävä, mutta pari kertaa meni tiukka pitkäksi ilman riittävää havaitsemisetäisyyttä vastaantulijoiden puolelle.

Minä nyt olen tällainen tiukkapipo vanhemmiten.
 
Minä olen kävellyn tuota museotietä muutaman kilometrin pätkän talvella. Silloin se on tosi kapea lumivalleineen, kun sattui olemaan kohdalla kun molemmista suunnista tuli auto niin suosiolla kiipesimme lumivallin päälle odottamaan.
 
Koska moottoripyörässä ei ole kuorta tai turvatyynyjä suojaamassa tälleiltä, muutama perusasia on aina hyvä pitää mielessä. Kokeneiden ajokouluttajien useimmin mainitsemat kolme asiaa:

1) Katse. Moottoripyörä seuraa silmiäsi. Jos lukitset silmäsi kaivon kanteen, ajat siihen. Syvyyssuunnassa katseen pitää lukea maisemaa kunnolla eteen ja horisontaalisesti on seurattava sivuteillä tapahtuvaa liikettä ennakointia varten. Se traktori voi tulla sieltä.
2) Asento. Kun joudut ohjaamaan tiukasti, ota reisillä pyörä vartaloon ja voit pitää helpommin herkän ohjauksen.
3) Keskity. Jos alat haaveilla liikoja, tulet säikähtämään tai olet jossain vaiheessa puun oksalla.

Kun katsoo heinäkuun fataaleja onnettomuuksia, voi jälleen todeta asian olevan edelleen näin. Aloitetaan:

- Kalajoella 17-vuotias ajoi suurella nopeudella tiellä, jossa rajoitus oli 40 km/t. Hän kiihdytti kevytmoottoripyörällä liikenneympyrästä. Autoilija edessä oli levikkeellä ja teki u-käännöstä.
- Kirkkonummella 33-vuotias ohitti autoa mutkassa. Vastaan tuli auto. Motoristi ehti väistää mutta menetti hallinnan ja suistui ulos tieltä.
- Tottunut moottoripyöräilijä ja hyväntekijä ajoi aamuviideltä kuorma-auton perään. Hyvä näkyvyys, tie kuiva, ei päihteitä. Hän oli valitellut aikaisemmin sitä, ettei pitänyt aikaisista aamuista, koska oli vielä väsynyt. Hän oli kolaroinut aikaisemmin Puolassa ilmeisesti ajaessaan ja navigoidessaan samanaikaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko foorumin varttuneimmille motoristeille tuttu ''tulpan - tai kynttilänpolttaja'' lempinimellä tunnettu laite?

Lempinimi ei todellakaan ollut tuulesta temmattu.:D

Vedot lopahti niin muuta kun vetelemään tyhjäkäynnillä tulpanhattuja irti yksitellen pimeän sytystulpan löytämiseksi.

Jos pyörä on tuttu, niin mistähän tuo mainio taipumus mahtoi johtua?

Vielä lisään tuohon @Vonka n täyttä asiaa olevaan kirjoitukseen:

Tien kunnon lukeminen ja liikenteen ennakointi on moottoripyörällä ajaessa ratkaisevan tärkeää. Ne montut on sieltä poimittava katseella ja myös kierrettävä. Jos tuo taito puutuu on parempi pysyä nelipyöräisissä ajoneuvoissa, ehjänä et pysy muuten pitkään.

16 vuotiaana satapiikki. Kaasu oli joko täysillä tai kiinni, mitään välimuotoja ei kahvasta silloin tuntunut löytyvän. Onneksi pyörä ei kulkenut kovin lujaa. Twini Honda. Nyt kuolisin päivässä sillä ajotyylillä, se on varmaa. Toisaalta ikä on pehmittänyt sen verran, että silloinen ajotyyli ei tulisi edes mieleen.;)

Osasin ajaa ja kai varjelustakin oli.
Mitään ei ikinä sattunut.
 
Viimeksi muokattu:

Nämä kaverit ovat reikäpääsyydessään kuitenkin omaan luokkaansa. :)
Tuskin tuolle tasolle (huimapäisyydessä) olisin päässyt edes 16 vuotiaana.

Hurjaa touhua. Minua pelottaisi ihan vain katsomossa jo Imatrallakin, jossa ne menevät parhaimmilaan 310 km/t. Se on hirveä vauhti kahden pyörän päällä.

Huomasin tuolla videolla, että parikin kertaa pyörä oli alkaa voblata tai vähintään täristi voimakkaasti. Ohjaus todella herkkä (ei vaimennusta)? Tien pinta? Tasapainossahan näillä renkaat ovat eivätkä nämä ole edes mitään laakerivammaisia pyöriä.

Se on vittumainen tilanne kovassa nopeudessa. Huippukuskistakin tulee matkustaja ja jarruttaminen vain lisää kiertoa, kun kaikki hyrrävoimat ja muut voimat ajoneuvon koko mitalta ovat vakavassa ristiriidassa. Onneksi ei ole osunut kohdalle tämäkään, mutta tunnenpa joitakin. Tässä tulee Paul Orritin pyörästä Man-saarella päreitä. Onneksi Orrit selvisi katkenneella käsivarrella.

 
Olisi mukava kuulla mielenkiintoisista reiteistä eri puolilla Suomea.

Itse olen ajellut heinäkuussa vain Etelä-Suomessa. Yhden keikan tein seuraavalla tavalla. Menin Panssarimuseoon Helsingistä tietä 130, joka on yhtä tylsä ja suora kuin motari, mutta hiljainen ja peltomaisemia ehtii vilkuilla. Hämeenlinnan kaupungin laidalta tietä pääsee Ojoisten risteykseen ja siitä voi jatkaa Hattulaan. Sieltä siirryinkin Pälkäneelle ja röpöttelin Tampereelle ja kävin Pirkkalassa yhdellä vierailulla. (Huom! Kauniimpi reitti kulkisi ehkä tietä 130 Sääksmäen siltojen yli. Silta-kahvila aukeaa klo 11).

Pirkkalasta ajoin pienen pätkän motaria Jyväskylään päin mutta lähdin sitten siitä hetimiten alas Kangasalle kohti Lahtea (tie 12). Se on aika tylsä ja suora maantie, hyväkuntoinen. Mutta Lammin kirkonkylästä kun ottaa tien Asikkalaan, siinä on upea ajotie. Mutkaa kuin Sisiliassa.

Vesivehmaan lentokentän ohi menin Heinolaan ja siitä käymään Savossa vierailulla ja mökkiyötä viettämässä.

Toinen erittäin kaunis mieleeni jäänyt reitti oli Vanha Porvoontie ja sitten Sipoon Nikkilän kirkon kautta Porvooseen ja siitä Liljendaliin ja siitä Loviisaan (mutkainen mukava ajotie) ja takaisin vaikka ns. Uutta Porvoontietä (vanha Itäväylä). Suosittelen.

Yksi mukava keinuttelureitti on ajaa Jorvaksen kautta Kirkkonummelle, sitten tulee pätkä tylsää ja viivasuoraa viisykköstä mutta vaihtelua voi hakea ajamalla vaikka Inkoosta tietä 186 ylös ja sitten taas tietä 25 länteen, käydä Tammisaaressa tai Hangossa katsomassa mitä kesäravintoloille ja uimarannoille kuuluu. Siinä ovat matkan varrella muuten Fiskarsin ja Billnäsin ruukit.

Muuta raportoitavaa:

Ei suuria ongelmia. Yksi vaaratilanne kahden lörpöttelevän naisen kaarrettua kolmion takaa autolla eteen. Olin jo kiinnittänyt sen reippaaseen liukuun huomiota, joten maltillinen jarrutus, pykälä alemmas ja perän takaa keinautus. Ehdin vähän torveakin painaa.


Siinä Vesivehmaan huudelta olisi lähtenyt tie Kalkkisiin josta pääsee Marjoniemen kautta Heinola kk, josta Lusiin. Se olisi ollut varmasti upea kokemus, jos vaihtelevaa tietä haluaa posottaa kohti Savoa.
Plus Vierumäki-Korkee-Ruuhijärvi-Villähde-Orimattila-Myrskylä-Porvoo niin saa siinäkin hyvin kanttailla.
 
Onko foorumin varttuneimmille motoristeille tuttu ''tulpan - tai kynttilänpolttaja'' lempinimellä tunnettu laite?

Lempinimi ei todellakaan ollut tuulesta temmattu.:D

Vedot lopahti niin muuta kun vetelemään tyhjäkäynnillä tulpanhattuja irti yksitellen pimeän sytystulpan löytämiseksi.

.

Suzuki GSX? Koossa missä hyvänsä.
 
Toi wobblaus on TT:ssä peruskauraa noille kuskeille. Tolla radalla on paikka paikoin todella paljon töyssyjä. Noissa nopeuksissa rengas joustaa voimakkaasti, keula keventää rajusti ja kun paino palaa renkaalle ei se olekaan samalla linjalla toisen kanssa. Sitten vatkaa.

En kyllä lähtisi tuollaista kokeilemaan, vaikka mulla hondan tonninen RR blade on itselläkin. Noi kaverit on ajanut kovaa jostain alakouluikäisestä lähtien. Pätee kaikkeen huippu- urheiluun. Jos et ole jo kakskymppisenä huipulla, niin olet liian vanha aloittamaan.
 
Ei ollut GSX llä tietääkseni tätä taipumusta. Japsipyörä tämäkin tulpanpolttaja ja tietty kuutiotilavuus. Katellaanpa tietääkö joku.

Suzuki 1100 ja 750 kävivät liian rikkaalla puolilämpimänä ainakin nettiporinan mukaan. Mutta en tunne asiaa enkä tätä lempinimeä. Odotellaan.
 
Liittyiskö tuo tuo tulpan pimeneminen jotenkin tulpan lämpöarvoon vallitsevissa olosuhteissa / seoksen muodostuksessa kaasutinmoottorissa?.
 
Vanhat kaksitahtiset söi mäntiin reikiä. Suzuki GT 380 ja 550, Kawoista kai viissataset. Kai niissä tulppiakin meni.

Tolla Paul Orritilla oli kyllä aito tank slapper :confused:
 
Back
Top