Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kawoista kai viissataset. Kai niissä tulppiakin meni.
Woplausta en ole koskaan millään pyörällä kokenut. Onneksi.
Luet kunnolla tien pintaa.
Luulen myös, että oli äärimmäisen tarkka seoksille. Jos tulppa kesti niin mäntä suli
@YliKoo lle 10 pistettä ja papukaijamerkki!
Kawasaki Z 500, ''Tulpanpolttaja''. Mäntiä ei mennyt yhtään, mutta tulppia siitäkin edestä.
Ääntähän siitä lähti, mutta kulkupuoli ei vielä ollut Z 750:n tasolla. Meni muistaakseni täysillä 160 km/h.
En ole täysin vakuuttunut, oliko koneessa edes kaikki pollet kotona, käytetty ja ajettu lousku jo silloin minulla ollessa.
Tuolloisen Kawan koneen mekaaniset äänet eivät olleet kovin siistit. Kaikenlaista kolinaa ja rohinaa tyhjäkäynnillä.
Woplausta en ole koskaan millään pyörällä kokenut. Onneksi.
Tulpanpolton syy on minulle tuntematon. Saattaa liittyä @Leaderdog n mainitsemaan asiaan.
Vaimo pelkää mun kyydissä autossa ja käytännössä ajaa itse aina. Ei mun ajotyyli mitenkään erityinen ole, mielummin ennakoiva ja varovainen kuin törmäilevä ja aggressiivinen. Jarrutan kai liian myöhään (eli oikeaan aikaan), enkä älyttömästi ennakkoon. No, tuo kyytiläisen rooli sopii mulleOmastakin mielestä minulla on tuo taito. Kun kypärä vedetään päähän keskittyminen tien kunnon seurantaan on oltava aivan eri luokkaa kuin autoillessa.
Katseella scannataan jo kaukaa montut, jotta ne on pienillä ohjausliikkeillä sulavasti kierrettävissä.
Toinen asian on muun liikenteen tekemisten ennakointi. Jos auto on tulossa sivutieltä eteen, heti terve epäilys siitä, että huomasiko vai luuleeko mopoksi? Ajonopeuden sovittaminen sellaiseksi että täydellä hätäjarrutuksella pyörä pysähtyy, jos auto tulee eteen. Onnettomuus vaikkapa kolarointi auton kanssa, motoristi on aina kakkosena, olipa syytä itsessä tai ei.
Ajotyylissäsi ei ole moittimista. Jos lähes 40 vuotta pyöräilyä jo harrastettu ja vieläkin mopo kulkeeVaimo pelkää mun kyydissä autossa ja käytännössä ajaa itse aina. Ei mun ajotyyli mitenkään erityinen ole, mielummin ennakoiva ja varovainen kuin törmäilevä ja aggressiivinen. Jarrutan kai liian myöhään (eli oikeaan aikaan), enkä älyttömästi ennakkoon. No, tuo kyytiläisen rooli sopii mulle
Pyörän kyydissä hän ei ole kertomansa mukaan koskaan pelännyt (vaikka itse joskus olen, lähinnä Italian ja Ranskan liikenteessä).
Minä olen, siinä 16 ikäisenä pappatunturilla, joten vauhti ei ollut mikään hirmuinen mutta oli se silti pelottava kokemus.Woplausta en ole koskaan millään pyörällä kokenut. Onneksi.
Minä olen, siinä 16 ikäisenä pappatunturilla, joten vauhti ei ollut mikään hirmuinen mutta oli se silti pelottava kokemus.
^Eikös ton motukan olemus aiheuttanut jotain juttua taannoin mediassakin, tuo visuaalin ulkoasu on kerrassaan nerokas.
Katso liite: 15881 Katso liite: 15882 Sinivalkoisella tuli veivattua 30tkm vuosina 2005-2007 ja nyt piti sitten taas alkaa "pienen" 10v tauon jälkeen mopoilemaan.
Ja merkkaa aina paikkansaNäinpä Kawan minäkin. Pienet harhautusvärit päällä. Ehkä jonkun huumorintajuisen lentopojan. Paikka: Helsinki-Malmi, asemarakennuksen vieressä. Vissiin lehmä syönyt penkinpäälliset.
Olen kokemukseni perusteella vähän eri mieltä woblauksesta. Pyörä jolla on taipumus siihen, löytää syyn mistä vaan kun vauhtia on riittävästi. Häijy paikka, ennen vanhaan kun itse viriteltiin katteet ja laukut niin lopputulos oli usein tällainen. Woblaamaton pyörä ravistaa helvetisti kun joku rankka poikkeama tulee, vaikka eturenkaan ilmakytkentä purkautuu, mutta pyrkii palaamaan normaaliin nopeasti.Luet kunnolla tien pintaa. Yksi yleisimpiä syitä on se, että jokin kohouma tai monttu lyö etupäätä vinoon ja takapyörä työntää eri pinnalta suoraan. Periaatteessa ohjausiskunvaimennin ja vähän jäykistetty ohjaus hillitsee ilmiötä.
Motowiki, jossa Orrit-video on havaintoesimerkkinä, esittelee asian näin:
Woblaus tarkoittaa koko moottoripyörän joutumista voimistuvaan vatkausliikkeeseen (usein vauhtiajon aikana) sen ohjauksen värähtelyn vuoksi. Keulan shimmyn raju ravistelu heijastuu muodonmuutoksina koko runkoon (ks. Padovan yliopiston piirrokset) jolloin pyörän takaosa voi joutua vaiheistettuun huojuvaan liikkeeseen.
Woblaus voi myös alkaa keulimisen jälkeen, kun etupyörä laskeutuu tien pintaan kovalla iskulla ja/tai ajosuuntaan nähden hieman kääntyneenä, mikä laukaisee koko pyörän epävakauden. Woblaus on sukua huojahtelulle: takarengas, joustimen/joustinten tai svinginlaakerien kuluneisuus voi heikentää takapyörän ohjaustarkkuutta eli sallia woblaamisen laukeamiseen riittävää virheliikettä, jousituksen korkeussäätö on voinut muuttua tai sitä on muutettu (geometria, painopiste), jousto/vaimennus-valinta on sopimaton, pyörässä voi olla linjausvirhe (takapyörä väärin säädetty). Rungossa saattaa jo uutena esiintyä pieniä kulmavirheitä, se voi olla vääntynyt, tai sen jäykkyys ei riitä ottamaan vääntyilemättä vastaan rajun shimmyravistuksen aiheuttamia voimia.
Woblaus on vaikeasti hallittavissa - pyörä voi ehtiä vakautua itsekseen vauhdin hidastuessa, tai riistäytyy kuljettajansa lapasesta. Yleensä kuljettajan vastaohjaukset myöhästyvät, eli rauhoittamisen sijaan ne voimistavat liikettä (Orrit). Lopputuloksena on "tank slapper" (kuljettajan polvien läimähdellessä vikuroivan pyörän säiliöön), ja vihdoin luistokulmien karkaaminen niin laajoiksi, että pyörä kaatuu kuljettajan antautuessa, tai takapyörän luisto nappaa kaasua nostettaessa kiinni jolloin pyörä oikenee äkisti ja kuski linkoutuu sen selästä ("highside"). Youtubessa on runsaasti videoita joissa woblaus johtaa kaatumiseen, tai kuljettaja kuin ihmeen kaupalla pystyy seivaamaan tilanteen.
Olen kokemukseni perusteella vähän eri mieltä woblauksesta. Pyörä jolla on taipumus siihen, löytää syyn mistä vaan kun vauhtia on riittävästi. Häijy paikka, ennen vanhaan kun itse viriteltiin katteet ja laukut niin lopputulos oli usein tällainen. Woblaamaton pyörä ravistaa helvetisti kun joku rankka poikkeama tulee, vaikka eturenkaan ilmakytkentä purkautuu, mutta pyrkii palaamaan normaaliin nopeasti.
Disclaimer: tämä noin suht normaalin ajamisen parissa. Man-saarella tai pampperssien ajoissa voipi voplauttaa vähän kai muutenkin.