Prätkä - King of the Road!

Mikäs sen turvallisempaa; jokainen omalla pyörällä ja kypärä ja visiiri päässä. Kaikkien pitäisi ottaa mallia motoristeista.
 
Sieltä löytyi mattojen alta!
Eikä se pentele lähteny eilen edes käyntiinkään. Akku lataukseen nyt aluksi, eiköhän se siitä sitten.
Twin power!
.
 
Juu,u, kevät jo pitkällä ja showeli vielä muttereina, maalailla pitäs peltiosat, posti tähänkin oman osansa antoi, hippihileet teki matkaa helsingistä savoon par päivää reilu kuukauden, ameriikasta tulivat kuitenkii helsinkiin alta kahden viikon :ROFLMAO:, meni siinä sitten vähän aikataulut uusiks:mad:, ja tässä nyt yritettävä kaiken muun homman ohessa saada väriä pintaan.
Päivää pitänee venyttää että pääsee edes jossainvaiheessa kesää jytistelemään auringonlaskuun tukka hulmuten:solthum:
 
Yhtään HD:tä ei vielä ole vastaan tullut, joitain kyykky- ja nakupyöriä kylläkin. Omakin on vielä sikeässä talviunessa.
 
Tuli ajettua Zetori Varsinais-Suomesta Etelä-Pohjanmaalle perjantaina. Kauden avaus, vaikka tuli lunta räntää ja jääkylmää vettä päinvastoin kuin Foreca lupasi. Kuvan tauko Kiikoisten absilla oli parhaita kelejä, Karviaan päästyäni paistoi taas loppumatkan.

Olin yhdeksän maissa Pohjankankaan vierustalla, siellä oli paksu lumimatto, tie läpimärkä ja -1. Heti kun tie erkanee Karvian rajalla kankaasta, aurinko paistoi ja tie oli kuiva.

IMG_20200410_180756__01.jpg
 
Olisihan kymmenen astetta tai yli parempi, mutta ei tässä ole malttanut millään. Aloitin kauden kuukausi sitten. Ensimmäinen tonni alkaa olla täynnä. Katsotaan, miten tilanne kehittyy. Että vieläkö pitää ajokauden aikana uudet renkaat laittaa.
 
.
Pääsi siinä peura melkein syliin. Kolme muuta katseli vieressä risukossa, onko ukolla Brembot kunnossa ja rennot kädet. Tällä kerralla oli. Niitä valkohäntiä on muuten ihan tolkuttomasti.

Pyörän kanssa on kyllä heikoilla noiden isompien elukoiden kanssa. Oheisessa videossa on aika lähellä...

Muutamakin episodi olisi kerrottavana omakohtaisista kokemuksista...
 
.


Pyörän kanssa on kyllä heikoilla noiden isompien elukoiden kanssa. Oheisessa videossa on aika lähellä...

Muutamakin episodi olisi kerrottavana omakohtaisista kokemuksista...

Kaksi nousee ylitse muiden senkin jälkeen, kun itse osaa ajaa: se, ettei moottoripyörää havaita ja se, että törmää eläimeen.

Yleensä kaikki tiesuunnittelu tehdään pelkästään autoilijat silmällä pitäen. Esimerkiksi nuo isojen maanteiden kaistojen väliin tehdyt kaiteet. Koska autoilijat eivät jostain käsittämättömästä syystä tiedä, missä oma kaista menee, laitetaan kaiteet estämään nokkakolareita. Mutta yritäpä moottoripyörällä väistää eläintä siinä kapeassa rännissä. Enkä suosittele kaatumistakaan sen kaiteen vuoksi. Siinä leikkautuu jäseniä irti.
 
Viimeksi muokattu:
Normaalissa liikenteessä pitää vain muistaa, että kaikki siellä liikkujat yrittävät sinut tappaa. Ihan tahtomattaan tietysti, mutta kuitenkin. Maantiellä pitää olla kuin hävittäjälentäjä, tutka päällä ja mielellään lahjana avaruudellinen hahmotuskyky + ennakoiva katse. Erityisesti pääkaupunkiseudun kehäteillä erittäin tarpeellista. :)

Radalla, kilpailussa, kaikki on omissa käsissä ja tekniikassa. Se on niin puhdasta. Ride on!

 
Ja sitten vielä; onko pakko pukeutua mustaan jotta varmistutaan että motoristi näkyy mahdollisimman huonosti?
 
Ja sitten vielä; onko pakko pukeutua mustaan jotta varmistutaan että motoristi näkyy mahdollisimman huonosti?

Se on ihan yksi lysti, mihin pukeudut, kun puolisokea mummo päättää veivata Opelinsa eteen. Monet käyttävät heijastinliivejäkin ja värikkäitä kypäriä, mutta tilanteita tulee ihan yhtä lailla.
 
Kaksi nousee ylitse muiden senkin jälkeen, kun itse osaa ajaa: se, ettei moottoripyörää havaita ja se, että törmää eläimeen.

Yleensä kaikki tiesuunnittelu tehdään pelkästään autoilijat silmällä pitäen. Esimerkiski nuo isojen maanteiden kaistojen väliin tehdyt kaiteet. Koska autoilijat eivät jostain käsittämättömästä syystä tiedä, missä oma kaista menee, laitetaan kaiteet estämään nokkakolareita. Mutta yritäpä moottoripyörällä väistää eläintä siinä kapeassa rännissä. Enkä suosittele kaatumistakaan sen kaiteen vuoksi. Siinä leikkautuu jäseniä irti.

Suosittelen ratkaisua ongelmaan!


Yksi käynti ja kaikki mopo-ongelmasi poistuvat:).
 
On se hullua touhua, nykyajan gladiaattorit.


Cameron Donald osaa radan ulkoa ja tietää tasan mitä tekee. Sen huomaa jo alusta. Hän ajaa Bray Hillin alas osapuilleen niin paljon kuin Hondasta lähtee ja vaihde käy kuutosella. Ensimmäisellä maililla voi hävitä jo pari sekuntia, jos siinä ei paina keskittyneesti ja kunnolla. Sitten (30s.) hän alkaa pudotella vaihteita pienemmäksi, ehkä 8-10 sekuntia ennen jyrkkää Quarter Bridgen mutkaa, kuin hänellä olisi vaistot maamerkkinä. miten se tehdään juuri sopivasti, jotta pääsee ykkösvaihteella sisään ja kiihdyttämään melkein suojavallissa kiinni eteenpäin. Kaikki marginaalit käytetty.

Koko radalla on muutamia tärkeitä mutkia, joissa voi menettää tai säilyttää rytmin ja tehdä eroja. Kaikkien mielestä pelottava mutka on Glen Wine (jotkut sanovat Ballagarey) kohdassa 1.50, joka näennäisellä viattomuudellaan on pettänyt monia. Se ajetaan hemmetin lujaa ja onnistuminen on kiinni lähestymisestä. Näillä briteillä ja pohjoisirlantilaisilla se on niin tuttu rata.

Normaali "turisti", jolla on riittävästi kisamenestystä (saman vuoden aikana hyväksyttävästi kuusi kansainvälistä kilpailua), kuljetetaan ensin opasautolla rataa ja sitten pääsee harjoittelemaan. Eräs ruotsalainen kuoli jo harjoituksissa. Suomalaisia tiedän seitsemän siellä startannutta.

Jussi Luoma ajoi kymmenen vuotta sitten veteraanipyörien Classic-sarjassa kymmenenneksi, mikä on hemmetin hieno tulos. Pyörä oli veteraaniguzzi 973 Moto Guzzi V7 Sport, jossa oli kuitenkin uutta tekniikkaa piilossa.
 
Back
Top