Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No niin kauan kun Eduskunta ei irtisano Ottawan sopimusta ei yksikään minun alainen tai joukko joka minun alueellani toimii riko tuota sopimusta. Lain mukaan tuon sopimuksen vastainen toiminta on kiellettyä. Piste. Kyllä Suomen armeijan tulee lakia noudattaa tai kohta ollaan ihan samassa jamassa kun 3.maailman valtiot! Minä en ainakaan halua olla osa mitään rosvojoukko-armeijaa joka ei noudata sodanoikeussääntöjä ja kansainvälisiä sopimuksia.
Melkosista puhetta taasen täällä...eikö ruveta samalla ampumaan sotavankejakin jos KV-sopimuksia ei tarvitse noudattaa? Uskomatonta...
Ymmärrän - ja tavallaan allekirjoitankin tuon näkökulman, mutta asiassa on eräs varsin iso "mutta"...
Jos kuitenkin otetaan realiteetit eteen - minkä vahvistaa lukemattomat sota- ja taistelukokemukset vuosikymmenten ja -satojenkin takaa aina nykypäivään saakka - niin karua sodan arkirealismia on se, että moni lähtee liikenteeseen tuolla asenteella (luojan kiitos että lähteekin), mutta ennemmin tai myöhemmin sodan realiteetit iskevät itse kutakin rajusti suoraan kasvoille. Väitän, että jokainen meistä arvioi siinä kohtaa tilanteen uudelleen, kysymys onkin lopulta siitä, kuinka pitkälle kukin on valmis venyttämään moraaliaan ja suhtautumistaan niin kansainvälisiin sopimuksiin kuin inhimillisyyteen ja ihmisyyteensä ylipäätään.
Väitän myös, että useimmat tai luultavimmin jokainen meistä on siinä kohtaa paljon isompien eettisten kysymysten edessä ja joutuu ne itsensä kanssa ratkomaan kuin se, onko miinan laukaisulangan päässä puu vai mies..
Aihe sinänsä on hyvin mielenkiintoinen ja paljon tutkittu ja eri yhteyksissä käsitelty - ansaitsee ehkä jopa oman keskustelunsa.
Olen tätä problematikkaa joutunut miettimään tähtäinten läpi aikanaan "operaatiossa jos ammuttiin mutta ei kuitenkaan oltu sodassa" (TM). Olen todennut että en halua osaksi sitä toista sakkia vaan haluan olla "hyvien puolella". Minä olen Jaakobin painini käynyt ja päätynyt tälle kannalle.
Minusta se että rikotaan yksittäistä Ottawan sopimusta on sinänsä pikku asia, se mitkä portit se avaa jos ruvetaan lipeämään sovituista säännöstä. Samoin haluaako Suomi näkyä KV-mediassa taistellessaan itsenäisyydestä hyvänä vai pahoina? Mielestäni ei kannata antaa viholliselle yhtään ylimääräistä propaganda asetta.
No niin kauan kun Eduskunta ei irtisano Ottawan sopimusta ei yksikään minun alainen tai joukko joka minun alueellani toimii riko tuota sopimusta. Lain mukaan tuon sopimuksen vastainen toiminta on kiellettyä. Piste. Kyllä Suomen armeijan tulee lakia noudattaa tai kohta ollaan ihan samassa jamassa kun 3.maailman valtiot! Minä en ainakaan halua olla osa mitään rosvojoukko-armeijaa joka ei noudata sodanoikeussääntöjä ja kansainvälisiä sopimuksia.
Melkosista puhetta taasen täällä...eikö ruveta samalla ampumaan sotavankejakin jos KV-sopimuksia ei tarvitse noudattaa? Uskomatonta...
Ymmärrän ja allekirjoitan pointin - pahoin kuitenkin pelkään, että jokaisella meistä on se piste, jonka jälkeen ihmisyyden ja inhimillisyyden käsite alkaa venymään ja muuttumaan. Minusta se on realiteetti, eikä sitä kannata kiistää - sitä pistettä voi ja kannattaa yrittää työntää niin pitkälle kuin pystyy, mutta lopulta se todennäköisesti ylittyy jokaisella. Meillä onneksi operaatiot "joissa ei olla sodassa vaikka ammutaankin" ovat olleet niin onnekkaita ettei juurikaan ole tarvinnut huolehtia silpoutuneista aseveljistä, katsoa vierestä miten siihen tilaan päädytään, nähdä vastustajan kiduttamia kavereitaan, tunnustettava sitä tosiasiaa että vastapuolella oleva porukka on juuri tappanut perheemme kotipuolessa jne jne jne sodan realiteetteja - jokaisella on se piste minkä ylittyessä ajatukset muuttuvat. Se vain on realiteetti, joka on tunnustettava ja tunnistettava, koska jos sitä ei tee, ei sitä vastaan tosiasiassa pysty edes pinnistelemään.
Olen tätä problematikkaa joutunut miettimään tähtäinten läpi aikanaan "operaatiossa jos ammuttiin mutta ei kuitenkaan oltu sodassa" (TM). Olen todennut että en halua osaksi sitä toista sakkia vaan haluan olla "hyvien puolella". Minä olen Jaakobin painini käynyt ja päätynyt tälle kannalle.
Minusta se että rikotaan yksittäistä Ottawan sopimusta on sinänsä pikku asia, se mitkä portit se avaa jos ruvetaan lipeämään sovituista säännöstä. Samoin haluaako Suomi näkyä KV-mediassa taistellessaan itsenäisyydestä hyvänä vai pahoina? Mielestäni ei kannata antaa viholliselle yhtään ylimääräistä propaganda asetta.
Onpas harhaanjohtava artikkeli.
Ymmärrän täysin kantasi asiaan, jos olet virassa oleva Suomen puolustaja. Tottakai silloin täytyy noudattaa sopimuksia, mitä työnantaja on tehnyt. selvä se.Jep. Taitaa olla minun aika poistua taasen täiltä foorumilta...
Mites hyvin Suomi kunnioitti sopimusta Ahvenanmaan demilitarisoinnista vuonna 1941? Taisi olla oikein Kansainliiton päätös tuo demilitarisointi. Vastaisi nykyään YK:n päätöslauselmaa. Kuinka paljon tuli Suomelle seurauksia tuon sopimuksen rikkomisesta?
Noniin @artti eiköhän se pelleily riitä.
Joskus ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Siinä tilanteessa kun valmiuden säätely alkaa olemaan tapissa ja kansa käy vakain askelin kohti kunniakkaan sotahistoriansa seuraavaa sivua, on ehtinyt tapahtumaan rutiininomaisesti jo niin paljon muitakin yleislänsimaisittain paheksuttavia asioita, että kansallinen poliittisen tason päätös Ottawan jeesustelusopimuksesta irtautumisesta nopeutetulla aikataululla on pikku juttu, vaikka jossain sivupöydässä saattaisikin joku nevari heristää pikkusormeaan. Kun demokraattinen pieni länsimaa puolustautuu epädemokraattisen roistovaltion oikeudetonta hyökkäystä vastaan, ovat kaikki konventionaaliset keinot pyhitettyjä eikä siinä tilanteessa aivan varmasti mikään Ranska tai Belgia ala nenäänsä nyrpistelemään, saati ryhtymään Suomen asemaa heikentäviin toimenpiteisiin.
Kannattaa lisäksi huomioida, että Suomen suurin "liittolainen" ja Naton johtovaltio Yhdysvallat ei ymmärrettävästi ole edes ratifioinut kyseistä sopimusta, kuten ei myöskään potentiaalinen hyökkääjä Venäjä. Myöskään pienen Suomen ei ole järkevää lähteä nyrkkeilykehään itseään suurempaa vastustajaa vastaan kädet selän taakse sidottuina - eikä sitä kukaan ole Suomelta vaatimassa.
Vaikka Ottawan sopimus on Halosesta huolimatta tuonut lyhyellä aikajänteellä Suomelle pelkästään paljon hyvää, kuten varmasti maailman modernimman miina-aseen teknisesti vanhentuneiden m/65-98 ja putkimiina m/43-68 tilalle, on sopimuksesta luopuminen kuitenkin pitkällä aikajänteellä järkevä poliittinen päätös. Tällaiselle "joissain piireissä" epäpopulaarille poliittiselle päätökselle sovelias ilmapiiri on hiljalleen muodostumassa Venäjän helistellessä jatkuvasti aseitaan ja se kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaisesti etupainotteisesti. Tällöin päätös ja sitä seuraavat järjestelyt on tehty jo hyvissä ajoin eikä asiasta tarvitse ryhtyä enää keskustelemaan siinä vaiheessa kun tilanne on jo kiristynyt.
Jos sopimus ei ole enään voimassa poliittisella päätöksellä on asia ihan selvä. Se että esimieheni sanoo "että tuosta sopimuksesta ei sitten tarvitse välittää" ei minulle riitä YLPALVO §71 mukaisesta laillisuus syystä samoin YLPALV §67 mukaisesti joudun puuttumaan asiaan jos joku alainen ko sopimusta rikkoo jollei sopimuksesta ole irtisanouduttu.No niin kauan kun Eduskunta ei irtisano Ottawan sopimusta ei yksikään minun alainen tai joukko joka minun alueellani toimii riko tuota sopimusta. Lain mukaan tuon sopimuksen vastainen toiminta on kiellettyä. Piste. Kyllä Suomen armeijan tulee lakia noudattaa tai kohta ollaan ihan samassa jamassa kun 3.maailman valtiot! Minä en ainakaan halua olla osa mitään rosvojoukko-armeijaa joka ei noudata sodanoikeussääntöjä ja kansainvälisiä sopimuksia.