Presidentti Niinistö otti ulkopolitiikan johdon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin, hyvä puhe, mutta toimenpiteet ratkaisevat! Niitä odotellessa ......... :cool: !

Nato-jäsenyyden hakeminen on Niinistön mukaan Suomen oma päätös. Hänestä on "sanomattakin selvää", että Suomi voi hakea Nato-jäsenyyttä, jos niin halutaan.

Kansa haluaa, jos presidentti haluaa!
 
Viimeksi muokattu:
Oli hieno puhe, näinä aikoina me tarvitsemme vahvaa presidenttiä joka on suoraselkäinen sanoissaan ja toimii esikuvana kaikille kansalaisille.

Selkeästi toi esille puolustusmäärärahojen noston, ja heti alkuun toi selkeästi julki Venäjän toimet ja niiden tuomittavuuden Ukrainassa.

Toimittajat nappasivat siitä raudasta etupäässä, että "presidentti ylisti 101-vuotiasta puhessaan". Mutta samalla moni kurkkaa puhetta. Hallittu homma.

Ja se, että ympäristöarvot olivat mukana kolmantena - huippunerokasta! Halonen korosti näitä globaaleja juttuja mutta nyt niitä ei olekaan unohdettu: on vain pari asiaa edellä, joita ilman meillä ei ole mitään omaa ympäristöä, jossa tehdä suojelupäätöksiä. Ne ovat turvallisuus ja talous. Ensimmäiset asiat ensiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan lyhytaikaisin pääministeri (ex) ja EU:n parlamenttiedustaja Jäätteenmäki loihe jo lausumaan: "Puolen valinta lännestä tai idästä on karkeaa yksinkertaistamista."

Onpahan linjaero ja raja-aita sitten selvä.
 
Haluaa kuulua puoliksi itään. Tai paremminkin... Niinistöhän sanoi, että Venäjä tietää, että Suomi on osa länttä. Silloinhan Jäätteenmäki sanoo, että se on karkeaa yksinkertaistamista eli kyllä Venäjä tietää, että olemme puoliksi itää.

Vai mitä hittoa?
 
Jäätteenmäki on kepulainen, kuten Paavo, Lehtomäki, Kääriäinenkin...
Joskus ennen, ajatukseni oli hyvin myönteisiä Kepusta, olihan Urkkikin samaa sakkia, mutta viimeisten 20-vuoden aikana se on näyttänyt karvansa. Myyrä, mikä myyrä.
 
Vähän kuin jouluaattona lapsena. Nyt kun iso S otti kantaa puolustusvoimien lisäpanostukseen. Mitä mahtaa paketissa olla, vai onko vain puheita. Pehmeä pakettiki harmittaa yhtälailla. Ennemmin olisi ollut ilman. Mielenkiintoista nähdä kongretisoituminen.
 
Jäätteenmäki on kepulainen, kuten Paavo, Lehtomäki, Kääriäinenkin...
Joskus ennen, ajatukseni oli hyvin myönteisiä Kepusta, olihan Urkkikin samaa sakkia, mutta viimeisten 20-vuoden aikana se on näyttänyt karvansa. Myyrä, mikä myyrä.

Siellä oli ennen vanhaan kaksi linjaa: K-linja ja sitten mehu-Jussin linja. Olisiko noista jäänyt vähän jäljelle... Eikös ainakin Vanhasen aikana nostettu puolustusrahoja aika paljon, ettei vallan neljänneksellä?

Tuskin Sipilä mikään K-linjalainen on.
 
Haluaa kuulua puoliksi itään. Tai paremminkin... Niinistöhän sanoi, että Venäjä tietää, että Suomi on osa länttä. Silloinhan Jäätteenmäki sanoo, että se on karkeaa yksinkertaistamista eli kyllä Venäjä tietää, että olemme puoliksi itää.

Vai mitä hittoa?

Joo, sanopa se. Erikoisia lausumia irtoaa kyllä. Toivottavasti nämä menevät vaalien piikkiin. Jos ei, niin ollaan kohta kaltevalla pinnalla.
 
En ole myöskään Halos-fani - hänen toimintansa Venäjä-suhteissa oli mielestäni lyhytnäköistä ja edisti osaltaan nykyisen tilanteen syntyä.

Miinakiellosta sanoisin, ettei sitä ole syytä liikaa korostaa tai siihen takertua. Tokihan miinoille olisi käyttönsä, mutta toisaalta pitää muistaa että jv-miinat ovat kuitenkin taktisen tason juttua ja sodat ratkotaan sitten kuitenkin strategiatasolla. Hommat eivät kaadu tai seiso jv-miinojen mukana, käytettävään taktiikkaan se asia vaikuttaa, mutta korvaavat keinot keksittiin hyvin nopeasti ja jostakin näkökulmasta se jopa lopulta vei myös sitä taktisen tason miinahommaa eteenpäin - kun pakon edessä oli keksittävät jotakin. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että jv-miina on niin yksinkertainen vekotin, ettei meillä tosiasiassa koskaan niistä ole edes luovuttu/ hyvin nopeasti olisi voitu/voidaan ottaa jv-miinat käyttöön jos niin katsotaan tarpeelliseksi.
Jv-miina kun on yksinkertaisimmillaan yhtäkuin porapatruuna + painosytytin - tai toisena esimerkkinä viuhkamiina langalla joka kiinnittyy puuhun on kielletty - viuhkamiina langalla, jonka päässä on sotilas on sallittu.... jne jne
Hyvä kommentti! Kun ihan peruspulliaisena miettii PV:n viime vuosien hankintalistaa joilla korvataan nuo porapatruunat niin homma vähän avautuukin: lämpötähystimiä, miehittämättömiä lennokeita, maatutkia, huippunykyaikaisia panssarimiinoja, viuhkaPANOKSIA :) jne.... Olisko noita ollut vara hankkia tai edes vaatia jos sakaramiinoista ei olisi luovuttu? Kaikestahan on aina pulaa sotaväessä ja enemmän on parempi mutta hyvä näinkin.
 
Miinasopimukseen olisi joka tapauksessa pitänyt jo allekirjoitusvaiheessa jättää varauma että sitoudumme siihen ainoastaan rauhan aikana. Tämä olisi tuonut omille ukoille paremman oikeusturvan. Nyt on pelkona että viime kädessä oma porukka käynnistää sodan jälkeen noitavainot arveluttavaan ansoitukseen tms. liittyen.
 
Vastaan lainaten itseäni:

Jos sopimus ei ole enään voimassa poliittisella päätöksellä on asia ihan selvä. Se että esimieheni sanoo "että tuosta sopimuksesta ei sitten tarvitse välittää" ei minulle riitä YLPALVO §71 mukaisesta laillisuus syystä samoin YLPALV §67 mukaisesti joudun puuttumaan asiaan jos joku alainen ko sopimusta rikkoo jollei sopimuksesta ole irtisanouduttu.
Kunnioitan CV:n ehdotonta mielipidettä ja rohkeutta asian suhteen. Löydän seikkaperäisen yhtenäväisyyden My Lain joukkoteurastuksesta, Vietnamin sodan aikana. Muistan katsoneeni dokumentin kauan sitten jossa haastateltiin mm. jenkkien helikopteripilottia joka nähtyään omiensa aiheuttaman kauheuden, kuljetti miehistöineen siviilejä turvaan kylästä useita lentoja. Samalla hän sanoi antaneensa käskyn omille sivuampujilleen tulittaa omia joukkoja mikäli nämä yrittäisivät estää siviilien pakoa.

Rohkeat ovat harvassa, siis tässä tapauksessa ne jotka ovat valmiita kenttä-oikeuteen käskyjen noudattamatta jättämisestä tai pahemmasta, omaan moraaliinsa perustuen. Samalla totean että on kuitenkin hämärän peitossa miten kukin meistä reagoisi tilanteessa jossa olosuhteet muuttuisivat täysin sietämättömiksi ja kuolemaa joutuisi tuijottamaan silmästä silmään. Selviytymisvietti ja oman pelon hallitseminen on yksilöllisesti eritasoista mutta raja tulee vastaan vääjäämättä.

Toki semmoisiakin marttyyreita on jotka asettavat tilanteessa kuin tilanteessa muut itsensä edelle ja ovat valmiita uhrautumaan mutta sitä ei voi kukaan etukäteen tietää miten noissa tilanteissa toimii....
 
Kunnioitan CV:n ehdotonta mielipidettä ja rohkeutta asian suhteen.

Niin minäkin, mutta pidän silti vähän liian pitkälle vedettynä "slippery slopena" sitä että miinojen käyttö olisi verrattavissa, tai johtaisi, vankien teloitukseen. Tietysti jälkimmäinenkin on asia, mikä monesti on liittynyt ainakin osittain siihen että rampautetaanko oma operaatio ryhtymällä vanginvartijoiksi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Malmedyn_verilöyly#Taisteluosasto_Peiper) mutta kuitenkin tässä on kyse "vain" yhdestä aseesta joka rajataan yksipuolisesti itseltä pois, eikä se oikeasti ole sen raaempi kuin muutkaan sodan helvetilliset tappovälineet nykypäivänä. Enkä usko että sota on oikeasti asia jota voidaan säädellä niin pitkälle kaikenlaisilla sopimuksilla, ja toisaalta tämä ei tarkoita myöskään sitä että ilman sopimuksia ihminen muuttuu yhtäkkiä raakalaiseksi. Mutta silti, tiukka linja, rispekt.
 
Otetaans nyt kukin itseään niskasta kiinni, niistä pitkistä niskavilloista luinen ote, ja jatketaan miinakeskustelua jossain muualla kuin Ylipäällikkö ja ulkopolitiikka-osiossa.
 
Ennen "helmikuun manifestia" Sianpää oli leppoisa rauhanmies, mutta manifesti kutsui hänet aseisiin. Niinistön tapaan juristi.
Mahtaneeko muuta yhteistä löytyä :)

View media item 25
 
Hyvä kommentti! Kun ihan peruspulliaisena miettii PV:n viime vuosien hankintalistaa joilla korvataan nuo porapatruunat niin homma vähän avautuukin: lämpötähystimiä, miehittämättömiä lennokeita, maatutkia, huippunykyaikaisia panssarimiinoja, viuhkaPANOKSIA :) jne.... Olisko noita ollut vara hankkia tai edes vaatia jos sakaramiinoista ei olisi luovuttu? Kaikestahan on aina pulaa sotaväessä ja enemmän on parempi mutta hyvä näinkin.

Minä olen sanonut tämän aikaisemminkin, että kaikki tuo oltaisiin hankittu kuitenkin ja/tai pitänyt olla käytössä jo paljon aikaisemmin. Eikä noihin nytkään mitään lisärahoitusta saatu, ihan perusbudjetista vain korvamerkittiin noille varoja.
 
Minä olen sanonut tämän aikaisemminkin, että kaikki tuo oltaisiin hankittu kuitenkin ja/tai pitänyt olla käytössä jo paljon aikaisemmin. Eikä noihin nytkään mitään lisärahoitusta saatu, ihan perusbudjetista vain korvamerkittiin noille varoja.

Varmaan jouduttiin kompensoimaan mm. kertausharjoituksien vähyytenä sitten...siinäpä pulma, hankitko aseita vai kykyä käyttää niitä. PV joutunyt taistelemaan viivytystaistelua oman budjettinsa puolesta. Onnistunut siinä meillä paremmin kuin monessa muussa maassa.
 
Niinistön hehkutukseen hyvä tuoda realismia mukaan. Lainaus tutkija Erkki Railolta. Il.
"Vaikka Niinistö puhuu eheyden vaalimisesta ja yhteisestä hyvästä hän käytännössä patistaa leikkaamaan heikko-osaisilta eli sos.ja terveyspalveluista. Päällepäin puhe näyttää että kaikilta leikataan tasapuolisesti, mutta miten leikataan hyväosaisilta joille ei oikein mitään anneta?. Silloin valitettavasti leikkaukset kohdistuvat yhteiskunnan heikko-osaisiin."

inhorealismia ja niin totta. Ehkä se hallitus ei olekkaan saamaton. Se vain ymmärtää tämän. Kokoomusnuorten haave heikomman aineksen tuhoamisesta on kova päätös(sarkasmia)
 
Niinistön hehkutukseen hyvä tuoda realismia mukaan. Lainaus tutkija Erkki Railolta. Il.
"Vaikka Niinistö puhuu eheyden vaalimisesta ja yhteisestä hyvästä hän käytännössä patistaa leikkaamaan heikko-osaisilta eli sos.ja terveyspalveluista. Päällepäin puhe näyttää että kaikilta leikataan tasapuolisesti, mutta miten leikataan hyväosaisilta joille ei oikein mitään anneta?. Silloin valitettavasti leikkaukset kohdistuvat yhteiskunnan heikko-osaisiin."

inhorealismia ja niin totta. Ehkä se hallitus ei olekkaan saamaton. Se vain ymmärtää tämän. Kokoomusnuorten haave heikomman aineksen tuhoamisesta on kova päätös(sarkasmia)

Niinistö haluaa, että puolueet ilmoittavat ennen vaaleja, mistä leikkaavat, jotta se on sitten kansalle nähtävissä. Realismia toki. Raha ei riitä. Demarit jo väistivät osaksi koko kysymyksen, perussuomalaiset sanovat leikkaavansa "puoluetuista" ja kepulaiset ilmoittavat "myöhemmin keväällä". Muut eivät ole vastanneet yhtään mitään.

Kyllä se seuraavakin hallitus voi olla tuhnu. Se mitä nyt jää tekemättä, nokitaan kyllä. Kova paikkahan tämä on. Poliitikolle ja vaalit tulossa...

Ei kansa halua kuulla säästöistä.

http://yle.fi/uutiset/sdp_ja_peruss...e_pienituloisilta_ei_voi_enaa_leikata/7716107
 
Niinistö haluaa, että puolueet ilmoittavat ennen vaaleja, mistä leikkaavat, jotta se on sitten kansalle nähtävissä. Realismia toki. Raha ei riitä. Demarit jo väistivät osaksi koko kysymyksen, perussuomalaiset sanovat leikkaavansa "puoluetuista" ja kepulaiset ilmoittavat "myöhemmin keväällä". Muut eivät ole vastanneet yhtään mitään.

Kyllä se seuraavakin hallitus voi olla tuhnu. Se mitä nyt jää tekemättä, nokitaan kyllä. Kova paikkahan tämä on. Poliitikolle ja vaalit tulossa...

Ei kansa halua kuulla säästöistä.

http://yle.fi/uutiset/sdp_ja_peruss...e_pienituloisilta_ei_voi_enaa_leikata/7716107

Suomen suurin yksittäinen talousongelma on julkishallinnon paisuttaminen yli 60%:iin BKT:sta (valtiovarainministerit Katainen 2007-2010, Urpilainen 2011-2014) . Se on tehty kokonaisuudessaan lainaamalla rahaa ulkomailta (n. 10 miljardia €/vuosi) Tältä osin pitäisi palata takaisin vuoden 2007 budjettitasolle (valtion ja kuntien hallinnossa).
Miksi ei, no eihän me silloinkaan niin kovin huonosti voitu?
Nyt ei ole varaa sen suurempaan hyvinvointiin kuin silloinkaan.

Näiden lisäksi pitäisi lopettaa erityisesti sosialistien ja kommunistien rahankeruujärjestöjen ja erilaisten puolue-, ja nuoriso-osastojen tukeminen valtion varoista. Tältä osin kysymys ei ole kuin jokusesta miljoonasta rahallisesti, mutta se on juuri sitä rakenteellista korruptiota jota löytyy muualtakin poliittisesta hallinnosta.

Esimerkiksi Suomen järjettömäksi kasvaneesta hallintorakenteesta. Alkaen liian suuresta kuntien määrästä, monenlaisesta päällekkäisestä välitason hallinnosta. Kaiken huipulla toimii lisäksi ministeriöt, kansallinen edustunta, hallitus, EU-parlamentti ja viimeisenä vielä EU-komissio sekä huippukokoukset.

Sinällään tuo EU:n osuus ei ole kustannusvaikutuksiltaan kovin suuri. Eniten pitäisi purkaa kunta-, väli- ja ministeriötason hallintoa. En ole katsonut ja selvittänyt kaikkia kulurakenteita näiltä osin mutta veikkaisin että siitä 10 miljardin käpistä ainakin puolet menee paisuneisiin hallinnon rakenteisiin.

Näistä kannattaa kysellä ensi kevään kansanedustajaehdokkailta. Jollei tule asiallisia vastauksia niin kannattaa vetää viiva nimen yli, edustipa ko. ehdokas mitä puoluetta tahansa.
 
Back
Top