Presidentti Niinistö otti ulkopolitiikan johdon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Suomen suurin yksittäinen talousongelma on julkishallinnon paisuttaminen yli 60%:iin BKT:sta

Tuo on hyvin yleinen käsitys, mutta siten kuin ilmeisesti tarkoitit, ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Suomen julkisten menojen suhde kansantuotteeseen on tuo mainitsemasi. Siihen sisältyvät esim. kaikki eläkkeet.

Julkisen puolen työntekijöiden osuus on 25% työvoimasta. Julkisen sektorin arvonlisäys on 20% BKT:sta.

http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265

Suurin talouden haaste on huoltosuhteen merkittävä heikkeneminen. Sen hoitaminen vaatii merkittäviä rakenteellisia muutoksia. Niistä vasta pieni osa on saatu tehtyä (eläkeuudistus). Toivotaan hyvää ja yhteistyökykyistä seuraavaa hallitusta :)

vaerak_2009_01_2010-09-30_kuv_002_fi_001.gif
 
Viimeksi muokattu:
Suomen suurin yksittäinen talousongelma on julkishallinnon paisuttaminen yli 60%:iin BKT:sta (valtiovarainministerit Katainen 2007-2010, Urpilainen 2011-2014) . Se on tehty kokonaisuudessaan lainaamalla rahaa ulkomailta (n. 10 miljardia €/vuosi) Tältä osin pitäisi palata takaisin vuoden 2007 budjettitasolle (valtion ja kuntien hallinnossa).
Miksi ei, no eihän me silloinkaan niin kovin huonosti voitu?
Nyt ei ole varaa sen suurempaan hyvinvointiin kuin silloinkaan.

Näiden lisäksi pitäisi lopettaa erityisesti sosialistien ja kommunistien rahankeruujärjestöjen ja erilaisten puolue-, ja nuoriso-osastojen tukeminen valtion varoista. Tältä osin kysymys ei ole kuin jokusesta miljoonasta rahallisesti, mutta se on juuri sitä rakenteellista korruptiota jota löytyy muualtakin poliittisesta hallinnosta.

Esimerkiksi Suomen järjettömäksi kasvaneesta hallintorakenteesta. Alkaen liian suuresta kuntien määrästä, monenlaisesta päällekkäisestä välitason hallinnosta. Kaiken huipulla toimii lisäksi ministeriöt, kansallinen edustunta, hallitus, EU-parlamentti ja viimeisenä vielä EU-komissio sekä huippukokoukset.

Sinällään tuo EU:n osuus ei ole kustannusvaikutuksiltaan kovin suuri. Eniten pitäisi purkaa kunta-, väli- ja ministeriötason hallintoa. En ole katsonut ja selvittänyt kaikkia kulurakenteita näiltä osin mutta veikkaisin että siitä 10 miljardin käpistä ainakin puolet menee paisuneisiin hallinnon rakenteisiin.

Näistä kannattaa kysellä ensi kevään kansanedustajaehdokkailta. Jollei tule asiallisia vastauksia niin kannattaa vetää viiva nimen yli, edustipa ko. ehdokas mitä puoluetta tahansa.

Amen.
 
Euroopan lyhytaikaisin pääministeri (ex) ja EU:n parlamenttiedustaja Jäätteenmäki loihe jo lausumaan: "Puolen valinta lännestä tai idästä on karkeaa yksinkertaistamista."

Onpahan linjaero ja raja-aita sitten selvä.
Kepulainen kannanotto vuosikymmenien takaa. Kuka miehittäisi Venäläiseen Supon?
 
Joo, sanopa se. Erikoisia lausumia irtoaa kyllä. Toivottavasti nämä menevät vaalien piikkiin. Jos ei, niin ollaan kohta kaltevalla pinnalla.
Niin kauan kuin olemme vain EU:n jäseniä emmekä Naton jäsemiä olemme kaltevalla pinnalla
 
Ankara ja puhutteleva juttu Taneli Heikalta. Hänen mukaansa Suomi ei päässyt turvallisuusneuvostoon sen vuoksi,mitä meistä 2000-luvulla on (taas) tullut.

Suomalainen sanoo totuuden ääneen. Minun piti asua neljässä maassa ennen kuin aloin oivaltaa, että tämä uskomus itsestämme on väärä. Suomalainen on joukosta se, joka valehtelee patologisesti mutta luulee olevansa viisas totuudenpuhuja.

Miten niin? No siten, että seuratkaapa vaikka ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua. Venäjä ei uhkaa meitä. Turvallisuusympäristömme ei ole muuttunut. Suomen linja on selkeä. Mikään, mitä aiheesta sanotaan, ei ole totta, mutta kaikki menee suomalaisiin täydestä poliittisena keskusteluna.

Tällä tyylillä suomalaiset marssivat pari vuotta sitten YK:n turvallisuusneuvoston jäsenäänestykseen. Heille tuli kauheana yllätyksenä, että yritys naurettiin ulos. Ei maailmanpolitiikan ytimeen tarvita maata, joka on alkanut uskoa omiin satuihinsa.


http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305913779996?jako=f04938e0479a9362750cb76e3d1c410d
 
Ankara ja puhutteleva juttu Taneli Heikalta. Hänen mukaansa Suomi ei päässyt turvallisuusneuvostoon sen vuoksi,mitä meistä 2000-luvulla on (taas) tullut.

Suomalainen sanoo totuuden ääneen. Minun piti asua neljässä maassa ennen kuin aloin oivaltaa, että tämä uskomus itsestämme on väärä. Suomalainen on joukosta se, joka valehtelee patologisesti mutta luulee olevansa viisas totuudenpuhuja.

Miten niin? No siten, että seuratkaapa vaikka ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua. Venäjä ei uhkaa meitä. Turvallisuusympäristömme ei ole muuttunut. Suomen linja on selkeä. Mikään, mitä aiheesta sanotaan, ei ole totta, mutta kaikki menee suomalaisiin täydestä poliittisena keskusteluna.

Tällä tyylillä suomalaiset marssivat pari vuotta sitten YK:n turvallisuusneuvoston jäsenäänestykseen. Heille tuli kauheana yllätyksenä, että yritys naurettiin ulos. Ei maailmanpolitiikan ytimeen tarvita maata, joka on alkanut uskoa omiin satuihinsa.


http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305913779996?jako=f04938e0479a9362750cb76e3d1c410d

Ikävä kyllä tässä on perää. Kaikkein karseimmaksi tämän tekee se, että "se toinenkaan koulukunta" ei ole TOTUUDELLISUUDESSAAN yhtään toista parempi. Kun kelaa Suomen historiaa, niin meille on kehittynyt sellainen yhden kulloisenkin totuuden kulttuuri. Ja se johtaa valehteluun, suomeksi sanottuna. Joku valehtelee, jos väittää, että on vain yksi totuus. Historiamme itsenäisyyden ajalta pursuaa valeita.

Sinä olet vonka kirotun oikeassa siinä teesissäsi, että suomalaisten olisi pitänyt perata menneisyytensä rehellisesti, juuri multineen ja ituineen, koko itsenäisyytensä ajalta. Ja koettaa sitten lähteä uudelle tielle. Kuka tai ketkä sen olisivat tehneet, kun mietit systeemiä, jolla kansakunnankaapinpäällys on miehitetty? Pienen maan verkostot ovat pienet ja kettu ei pure ketun häntää.

Tälle minun postilleni voi tulla vasta-argumentteja. Joiden sisältö on: nooh, mutku kyllä nyt on tilanne se, että Natoon on liityttävä jne. eli keskustelu meneekin juupaseipäs-rataa, tai että kyllä nyt on rehellisellä pohjalla se toinen osapuoli....paskat on. On opittu se yhden totuuden tapa käsitellä asioita. Hellimme ajatusta, jossa suomalaisissa on sisua ihan helvetisti ja vielä enemmän rehellisyyttä. Paskat. Mikä ihmeen taivaasta tippunut ominaisuussarja erottaisi meidät muista länkkäreistä tms.? Ei niin mikään. Se on ihan sitä meidän omaa hellimää roskaa.
 
Tälle minun postilleni voi tulla vasta-argumentteja. Joiden sisältö on: nooh, mutku kyllä nyt on tilanne se, että Natoon on liityttävä jne. eli keskustelu meneekin juupaseipäs-rataa, tai että kyllä nyt on rehellisellä pohjalla se toinen osapuoli....paskat on. On opittu se yhden totuuden tapa käsitellä asioita. Hellimme ajatusta, jossa suomalaisissa on sisua ihan helvetisti ja vielä enemmän rehellisyyttä. Paskat. Mikä ihmeen taivaasta tippunut ominaisuussarja erottaisi meidät muista länkkäreistä tms.? Ei niin mikään. Se on ihan sitä meidän omaa hellimää roskaa.

Mielestäni paitsi että yhden totuuden tapa, niin kaikkea keskustelua leimaa Suomessa myös vahva halu uskoa tiettyihin "deus ex machina" ratkaisuihin. Helpoin esimerkki on tietysti NATO-keskustelu, eli kun pitäisi ajatella ja keskustella koko ulko- ja puolustuspolitiikasta kokonaisuutena, juututaan vaan siihen että kyllä vai ei NATOlle. Tämä foorumi on jotakuinkin ainoa paikka universumissa, missä voi keskustella puolustusasioista ilman että se aina menisi tähän NATO-vääntöön joka peittää kaiken alleen, vaikka kyllähän se täälläkin usein siihen menee. Mutta ainakaan täällä ei tule tämän kantansa mukaan pysyvää stigmaa jonka takia ei voi enää keskustella mistään aihepiiriin liittyvistä kysymyksistä vastakkaisen kannan edustajan kanssa. Ja muutenkin ne oleelliset "harmaan sävyt" Nato-kannassa tulevat keskustelluiksi ja esille.

Kuitenkin vastaavia käärmeöljymäisiä ratkaisuja keskustelu juupas/eipäs tasolle polarisoiden haetaan joka sektorilla:
  • Julkishallintoa ei tarvitse oikeasti uudistaa, koska tietotekniikan tehokkaampi käyttö järjestää miljardiluokan säästöt (yksityispuolella isoissa pörssifirmoissa näitä ohjelmistoprojekteja seuranneena, ainakin ulkopuolisten konsulttien vetämänä nämä isot IT-projektit tuppaavat menemään niin että alkuperäisen säästötavoitteen voi kertoa kahdella ja vaihtaa etumerkin)
  • Julkishallintoa ei tarvitse oikeasti uudistaa, koska talouskasvu hoitaa homman ja voidaan nimittää turhaa julkista kulutusta ja virkamiesten palkkoja "elvytykseksi" vaikka todellinen elvytys on investointeja, ei juoksevia kuluja (tämä oli yleinen linja vielä pari vuotta sitten)
  • Julkishallintoa ei tarvitse oikeasti uudistaa, koska SOTE-uudistus / Kuntareformi hoitaa homman. Ei keskustelua siitä, hoidetaanko kuntauudistukset huonosti viiden vuoden irtisanomissuojilla ja kaavamaisella, kentän oloja tuntemattomalla päätöksenteolla vai hyvin eli aina tapauskohtaisesti harkiten, seudun kunnat ja erityispiirteet tuntien ja kun oikea tapa on päätetty, päättäväisesti ilman vesityksiä. Keskustelu polarisoitu tasolle "Kannatatko vai vastustatko kuntauudistusta".
  • Valtion turhaa kulutusta ei tarvitse suitsia, koska jokaista esim. 10 miljoonan ei-pakollista kuluerää verrataan jopa ns. talousviisaiden toimesta koko valtion budjettiin ja sanotaan että asialla ei ole kokonaisuudessa mitään merkitystä. Koska näitä yksittäistapauksia on ainakin 200 niin touhu on verrattavissa siihen että ostan joka päivä kaupasta sisäfilettä ja ihmettelen miksi ruokakulut ovat suuret vaikka yhden sisäfileen hinta on pieni suhteessa palkkaani. Virallisen "ei merkitystä kokonaisuudessa" totuuden kyseenalaistaminen leimataan "perussuomalaisten" populismiksi vaikka Eero Lehden tyyppiset inhorealistit joka puolueessa asiasta puhuisivat.
  • Jne...jne...jne... :(
 
Tuo on hyvin yleinen käsitys, mutta siten kuin ilmeisesti tarkoitit, ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Suomen julkisten menojen suhde kansantuotteeseen on tuo mainitsemasi. Siihen sisältyvät esim. kaikki eläkkeet.

Julkisen puolen työntekijöiden osuus on 25% työvoimasta. Julkisen sektorin arvonlisäys on 20% BKT:sta.

http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265

Suurin talouden haaste on huoltosuhteen merkittävä heikkeneminen. Sen hoitaminen vaatii merkittäviä rakenteellisia muutoksia. Niistä vasta pieni osa on saatu tehtyä (eläkeuudistus). Toivotaan hyvää ja yhteistyökykyistä seuraavaa hallitusta :)

vaerak_2009_01_2010-09-30_kuv_002_fi_001.gif


Mikä on syy ja mikä on seurausta?

Suomen huoltosuhteen ns. heikkeneminen nimenomaan vaikuttaa julkishallinnon osuuden kasvuun suhteessa BKT:een. Meillä tämä osuus on kokonaisuudessaan kasvamassa yli 60%/BKT:sta mikä kertoo yhteiskunnan tuotannollisesta toiminnasta.

Lainataanpa tähän antamastasi linkistä seuraavaa määritelmä:
  • Bruttokansantuote: kansantaloudessa tuotettujen tavaroiden ja palvelujen yhteenlaskettu arvo, eli julkisen ja yksityisen sektorin tuottamien arvonlisäysten summa.
Siis meidän omassa kansantaloudessamme tuotetaan n. 60% tuotteista ja palveluista julkishallinnossa ja n. 40% tuotannon arvosta syntyy yksityisellä sektorilla.

Näiden siis julkishallinto vs. yksityinen sektori osalta em. prosentit pitäisi olla päinvastoin. Eli yhteiskuntamme pitäisi pystyä tuottamaan sekä myymään kotimaahan ja ulkomaille huomattavasti nykyistä enemmän. Niin paljon että sen arvo nousisi suuremmaksi kuin julkishallinnon palvelutuotanto.

Tällä hetkellä yhteiskuntamme kilpailukyky ei kykene nostamaan yksityisen sektorin tuottavuutta. Kilpailukykyä rasittaa esimerkiksi:
- verotus jonka tuotto menee em. 60%:in osuudelle = julkishallinnolle. Verotus nostaa tuotannon kustannuksia. Muihin maihin verrattuna korkea alv vähentää kansalaisten ostovoimaa.
- logistiikan kustannukset. Olemme kaukana asiakkaistamme, tuotteiden kuljettaminen tulee kalliiksi. Siksi myös tuotantoa siirtyy lähemmäksi loppukäyttäjiä. Lisäksi tuli esim. laivakuljetusten rikkidirektiivi joka lisäsi vientiteollisuuden kustannuksia liki miljardilla vuosittain. Tämäkin verrattuna kilpailijoihin.
- hallintobyrokratia joka rasittaa monilla tavoin suomalaisyritysten kilpailukykyä. Tämänkin takia yrityksiä on siirtynyt pois Suomesta. Yleensä parhaat innovaatiot ja alkavat yritykset ostetaan ulkomaille.
- Pääomien puute ja niiden verotus heikentää yritysten kasvumahdollisuuksia (vrt. Viron malli) erityisesti aloitusvaiheessa ja ensimmäisinä kasvuvuosina.
- yleinen asenne yrittämiseen vs. virkamiesura on meillä vääristynyt. Johtuu monestakin syystä. Meillä on paljon hyvin koulutettuja sekä palkattuja virkamiehiä. Heidän asemansa suhteessa yksityisen sektoriin puhumattakaan yrittäjiin on paljon turvatumpi. Suomessa arvostetaan enemmän muodollista koulutusta suhteessa itsehankittuihin taitoihin jne. Jo pelkästään se että aloittelevan yrittäjän mahdollinen epäonnistuminen käytännössä lopettaa kyseisen henkilön yrittäjäuran merkitsee satojen jopa tuhansien potentiaalisten yrittäjien katoamista vuosittain muunlaiselle uralle.
- jne. kaikenlaisia turhia byrokraattisia ja asenteellisia esteitä itsenäiseen työllistämiseen yms..

Siis oli miten oli, niin kyllä tuo yhteiskunnan tuottavuussektoreiden jakaantuminen suhteessa BKT:seen kertoo jotain siitä miten kansantalous toimii. Jos julkinen sektori kasvaa vielä nykyistä suuremmaksi niin jossain vaiheessa tulee (ainakin yksityiselle yrittäjyydelle) varmasti bankrotti. Huonolta näyttää jo tuo nykyinen 60%:iin kasvanut hallinnon osuus.

Itse kutsun tätä nykyistä Suomen tilannetta verotussosialismiksi.

Mutta, ehkä voimme siirtyä tulevaisuudessa täysin suljettuun, puhtaaseen kommunistiseen järjestelmään. Siellä julkishallinnon osuus yhteiskunnan kokonaistuotannosta on 100%:ia.
 
Mikä on syy ja mikä on seurausta?

Suomen huoltosuhteen ns. heikkeneminen nimenomaan vaikuttaa julkishallinnon osuuden kasvuun suhteessa BKT:een. Meillä tämä osuus on kokonaisuudessaan kasvamassa yli 60%/BKT:sta mikä kertoo yhteiskunnan tuotannollisesta toiminnasta.

Siis meidän omassa kansantaloudessamme tuotetaan n. 60% tuotteista ja palveluista julkishallinnossa ja n. 40% tuotannon arvosta syntyy yksityisellä sektorilla.

Näiden siis julkishallinto vs. yksityinen sektori osalta em. prosentit pitäisi olla päinvastoin. Eli yhteiskuntamme pitäisi pystyä tuottamaan sekä myymään kotimaahan ja ulkomaille huomattavasti nykyistä enemmän. Niin paljon että sen arvo nousisi suuremmaksi kuin julkishallinnon palvelutuotanto.

Ei ei :confused: - tuota yritin jo selittää.

Yksityisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen on 239%.

Lue edellisen laittamani linkin lisäksi vielä seuraavat:

http://tietotrenditblogi.stat.fi/julkiset-menot-ja-vielä-isommat-yksityiset/
www.poliittinentalous.fi/numeroiden-politiikkaa/
historiajatkuu.blogspot.fi/2014/10/julkisen-sektori-koko-ne-kuuluisat-58.html

Voit esim pohtia vielä sitä, että miten 25% työvoimasta pystyy tuottamaan 60% BKT:sta. Ehkä meidän julkisen sektorin tuottavuudessa ei olekaan mitään vikaa? :)
 
Ei ei :confused: - tuota yritin jo selittää.

Yksityisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen on 239%.

Lue edellisen laittamani linkin lisäksi vielä seuraavat:

http://tietotrenditblogi.stat.fi/julkiset-menot-ja-vielä-isommat-yksityiset/
www.poliittinentalous.fi/numeroiden-politiikkaa/
historiajatkuu.blogspot.fi/2014/10/julkisen-sektori-koko-ne-kuuluisat-58.html

Voit esim pohtia vielä sitä, että miten 25% työvoimasta pystyy tuottamaan 60% BKT:sta. Ehkä meidän julkisen sektorin tuottavuudessa ei olekaan mitään vikaa? :)

No tosiaan tätä sopii pohtia. :cool:
 
suursuomi_isokartta.jpg


Minun kompassini sanoo, että pitää kulkea itään, jotta pääsee tavoitteeseen.


Sähän se vasta kartan löysit !

KarLsto on Äänislinnassa huima visio ! Olis mahtavat vesiyhteydet kerrassaan..miksiköhön slobo ei näe tässä mitään hyvää ?

Tsaari unohti jo aikoinaan että rajajoki oli aikoinaan Kalixissa...voitko vielä lisätä sen tähän utopia Finland karttaasi..alkais olla heimot silloin kasassa.
 
Ei ei :confused: - tuota yritin jo selittää.

Yksityisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen on 239%.

Lue edellisen laittamani linkin lisäksi vielä seuraavat:

http://tietotrenditblogi.stat.fi/julkiset-menot-ja-vielä-isommat-yksityiset/
www.poliittinentalous.fi/numeroiden-politiikkaa/
historiajatkuu.blogspot.fi/2014/10/julkisen-sektori-koko-ne-kuuluisat-58.html

Voit esim pohtia vielä sitä, että miten 25% työvoimasta pystyy tuottamaan 60% BKT:sta. Ehkä meidän julkisen sektorin tuottavuudessa ei olekaan mitään vikaa? :)

Kiitos oikaisusta..ilmeisesti asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin noissa luvuissa mainitaan.

Niistä huolimatta Suomen valtion taloudessa saattaa olla jotain kehitettävää. Verotus on tapissaan eikä lisätuloja synny muuten kuin ottamalla edelleen lisää velkaa.
http://www.novasigma.com/suomen-kokonaisveroaste-nousee-eu-maiden-korkeimmaksi-2014/
Oman kokemuksen kautta tiedän että korkea työn verotus on työllistämisen esteenä. Se on yksi syy sille että tuotantoa (ja meillä tietysti työt vähenee) siirtyy ulkomaille. Muitakin syitä on ja monet niistä johtuu hallintomme huonoista päätöksista verrattuna kilpailijamaihin.

Suomessa poliitikot keskityvät jakamaan yhteiskunnan hyviä palveluita ilman että sille kaikelle löytyy riittävästä maksukykyä. Julkishallinnon henkilöstön määrä ja palvelut tulisi mitoittaa 2007 tasolle. Siihen riittäisi nykyinen verotuksen tuotto, eikä tarvittaisi vuosittaista 10 miljardin lainanottoa.

Tai sitten pitäisi saada suomalaisia tuotteita valmistettua ja myytyä ulkomaille niin paljon että työttömyys vähenisi 200.000 hengellä ja kasvattaisi sen myötä veropottia valtiolle. Samalla tietenkin osa sosiaaliturvan kuluista vähenisi.
 
Kiitos oikaisusta..ilmeisesti asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin noissa luvuissa mainitaan.

Niistä huolimatta Suomen valtion taloudessa saattaa olla jotain kehitettävää. Verotus on tapissaan eikä lisätuloja synny muuten kuin ottamalla edelleen lisää velkaa.
http://www.novasigma.com/suomen-kokonaisveroaste-nousee-eu-maiden-korkeimmaksi-2014/
Oman kokemuksen kautta tiedän että korkea työn verotus on työllistämisen esteenä. Se on yksi syy sille että tuotantoa (ja meillä tietysti työt vähenee) siirtyy ulkomaille. Muitakin syitä on ja monet niistä johtuu hallintomme huonoista päätöksista verrattuna kilpailijamaihin.

Suomessa poliitikot keskityvät jakamaan yhteiskunnan hyviä palveluita ilman että sille kaikelle löytyy riittävästä maksukykyä. Julkishallinnon henkilöstön määrä ja palvelut tulisi mitoittaa 2007 tasolle. Siihen riittäisi nykyinen verotuksen tuotto, eikä tarvittaisi vuosittaista 10 miljardin lainanottoa.

Tai sitten pitäisi saada suomalaisia tuotteita valmistettua ja myytyä ulkomaille niin paljon että työttömyys vähenisi 200.000 hengellä ja kasvattaisi sen myötä veropottia valtiolle. Samalla tietenkin osa sosiaaliturvan kuluista vähenisi.

Vahvensin vähän: Henkilöstön määrän osalta olen samaa mieltä. Vähennykset kohdennettava tuonne johtoportaaseen. Yllättäen minuun yhtyy myös Sipila keskustasta
(http://www.tekniikkatalous.fi/talou...taa+pomoja+eika+suorittavaa+porrasta/a1027105).

Sen sijaa palvelutaso pitäisi MÄÄRITELLÄ vuoden 2007 tasolle. Tämä edellyttäisi merkittäviä muutoksia nykyiseen palvelutuotannon rakenteeseen: Jos luotetaan pelkästää ostopalveluina toteuteuttuihin "3.osapuolen tuottamiin palveluihin" => mitkään menoleikkurit tai kehykset eivät yksinkertaisesti toimi !!!

Minusta palvelutuotanto pitäisi ottaa takaisin yksityiseltä sektorilta, tehostaa omaa toimintaa ja unohtaa kallispalkkaiset konsultit, keikkalääkärit ja muu tarpeeton ulkoistettu palvelu, kun omalla väelläkin se voidaan tehtä.

Siis: Älkööt julkiset toimijat ostako ulkopuolisia palveluja, vaan palkatkaa omaa työvoimaa: Konsulttipäivän hinta lienee jotain 1000/pv + alv. Jos homman hoitaa kuntien yhteisten asiantuntija palvelujen yöhteisö, niin kulut ovat korkeintaan 75e*7,25h brutto. Sama koskee lääkäreitä: Yksityispraktiikkojen kielto pois -> ukot terveyskeskuksiin kun yksityisellä sektorilla ei enää kannata ja tulevat sen jälkeen mielellään.
Näillä periaatteilla muidenkin asiantuntijoiden työpanoksen osto ja eritoten: Julkisen hallinnon hallintorakenteiden (=byrokratia) purkaminen järkeviksi ja hommat omin voimin, ei ulkoistettuna ...

Vissiin "vasemmisto_keskustan_persu" olen...
 
Kiitos oikaisusta..ilmeisesti asia ei olekaan niin yksinkertainen kuin noissa luvuissa mainitaan.

Niistä huolimatta Suomen valtion taloudessa saattaa olla jotain kehitettävää.

Jep, paljonkin - siitä samaa mieltä. Tilanne on nyt huono ja tulee heikkenemään radikaalisti sen huoltosuhteen takia, jonka postasin. Alla vielä KV-vertailua. Suomessa siis ennustettu 75, eli kirkkaasti päästään tässä kisassa "kärkipaikalle" ! Ehkä meistä sittenkin tulee lopulta se Euroopan Japani :(

dependency-ratio-world2.gif
 
Ikävä kyllä tässä on perää. Kaikkein karseimmaksi tämän tekee se, että "se toinenkaan koulukunta" ei ole TOTUUDELLISUUDESSAAN yhtään toista parempi. Kun kelaa Suomen historiaa, niin meille on kehittynyt sellainen yhden kulloisenkin totuuden kulttuuri. Ja se johtaa valehteluun, suomeksi sanottuna. Joku valehtelee, jos väittää, että on vain yksi totuus. Historiamme itsenäisyyden ajalta pursuaa valeita.

Sinä olet vonka kirotun oikeassa siinä teesissäsi, että suomalaisten olisi pitänyt perata menneisyytensä rehellisesti, juuri multineen ja ituineen, koko itsenäisyytensä ajalta. Ja koettaa sitten lähteä uudelle tielle. Kuka tai ketkä sen olisivat tehneet, kun mietit systeemiä, jolla kansakunnankaapinpäällys on miehitetty? Pienen maan verkostot ovat pienet ja kettu ei pure ketun häntää.

Tälle minun postilleni voi tulla vasta-argumentteja. Joiden sisältö on: nooh, mutku kyllä nyt on tilanne se, että Natoon on liityttävä jne. eli keskustelu meneekin juupaseipäs-rataa, tai että kyllä nyt on rehellisellä pohjalla se toinen osapuoli....paskat on. On opittu se yhden totuuden tapa käsitellä asioita. Hellimme ajatusta, jossa suomalaisissa on sisua ihan helvetisti ja vielä enemmän rehellisyyttä. Paskat. Mikä ihmeen taivaasta tippunut ominaisuussarja erottaisi meidät muista länkkäreistä tms.? Ei niin mikään. Se on ihan sitä meidän omaa hellimää roskaa.
Heika tuo oman mielipiteensä esille suoraan mutta jättää tylytyksensä kohteet tai tapaukset mainitsematta. Voimakas itsekritiikki on hyväkin asia mutta kyllä argumenttiin pitäisi löytää muutakin eksaktimpaa sisältöä kuin joku YK:n turvaneuvoston jäsenäänestys. Jos hän tietää tuosta tapauksesta kuten antaa ymmärtää niin miksi ei avaa asiaa tietämättömille.

Baikalille: nyky-suomessa asioista puhutaan ihan helevetin paljon avoimemmin kuin 20 vuotta sitten jos itsekin muistelet. Suomessa revitellään auki menneisyyttä toivoen että sieltä löytyisi jutun juurta ja syytä siihen "miksi vitussa mua vituttaa olla suomalainen". Tähän syyllistyvät tietenkin enemmän ja vähemmän huu-haa journalistit jotka kaivelevat tunkiota jotta saisivat voita leipänsä päälle. Totuuden etsimisessä on paljon hyvää ja se saattaa vapauttaa mutta syytä siihen miksi olemme sellaisia kuin olemme ei löydy 100-200 vuoden säteellä historiasta. Sitä ei kukaan muista tai tiedä joten turha hakemalla hakea syytä mustavalkoisuuteen tai mielensä melankoliaan, sillä me olemme erillaisia ja toisaalta samanlaisia kuin muutkin.

Jos poliittisen eliitin paskanjauhanta ahdistaa niin tehdään niinkuin suomessa on vaikutettu aina: äänestä, kiinnostu, selvitä asiat ja pyri asemaan jossa voit vaikuttaa. Kaikkein tärkeimpänä muista kuka olet mutta älä anna muiden vaikuttaa liikaa asenteisiisi! Toki vallankumous silloin tällöin parantaa mutta se ei ole maan tapa eikä suomalaisten tyyli hoitaa asioita. Me suomalaiset olemme rauhallisia, passiiivisia, sisäänpäinkääntyneitä, arkoja mutta myös tiukassa paikassa rohkeita ja periksiantamattomia, sitkeitä, perusrehellisia-vaikkei sentään pyhimyksiä ja yleensä uskollisia ystävillemme.

Toki Washingtonissa asiat rullaavat joo hienosti vaikkei aina muistetakkaan mainita että rapakon takana on pari pientä juttua sattunut maailmaa valloitettaessa. Noh, mitä nyt maailman suurimmassa demokratiassa perustuslaki on jyrätty Patriot Actilla (joka muuten tarkoittaa että voit tulla pidätetyksi periaatteessa ilman perusteltua syytä ja olla pidätettynä määräämättömän ajan ilman oikeuden käyntiä), sotilaallinen invaasio Irakiin aloitettu valehtelemalla presidentin kansliasta ja juurikin tuossa YK:n turvallisuusneuvoston istunnossa(ja jääty kiinni siitä).
Heika unohtaa mainita yhden lempparipuhujapressansa Reaganin tukeneen Saddamia Iran-Irak sodassa ja häntä seuraava, ei niin hyvä puhujat Yrjö Bush ja myöhemmin vielä kovempi spiikkeri Yrjö nuorempi, pistivät muutamalla sadalla miljardilla ranttaliksi. No, Reaganhan oli keskitason näyttelijä joten kyllähän puhujalahjoja oli tai ainakin hän näytteli uskottavasti. Tokihan ei tarvitse mainita sitäkään että kun USA lähti muutaman banaanimaan ja uskollisen lakeijansa Britannian kanssa 2003 Irakin sotaan "parempaa maailmaa luomaan"YK:n turvaneuvoston päätöstä ei tarvittu (kun sitä ei saatu tunnettujen sepitettyjen satujen vuoksi). Siihen ei auttanut edes valehtelu joukkotuhoaseista ja Al-Qaeda yhteyksistä. Ne kun mystisesti katosivat ja unohtuivat jonnekin...no tekevälle sattuu.

Kovin hyvin ei käynyt sille todelliselle puhujapressalle joka yritti suoraan puhua ja paljastaa sotateollisen kompleksin ylivallan 1963. Sama jamppa yritti turhaan välttää bisnessodan Vietnamissa jossa uljaat ja hyveelliset amerikkalaiset "täysin yksimielisinä ja puhtain sydämmin" uhrasivat toisella puolen maailmaa 50 000 poikaansa pelkän kommunistisen pahuuden nujertamisessa.

Sitäkään ei parane mainita että kun hommat ei menneet ihan putkeen niin sieltä lähdettiin käpälämäkeen 1973 ja jätettiin silloinen "best-friend" ja liittolainen Etelä-Vietnam kuseen. Kansansuosio, miehistötappiot ja presidentin vaihtuminen määräävät tasan sen kauanko liitto USA:n kanssa kestää, se on nähty jo historiasta. Tämä kannattaa myös pikku-Virolaisten muistaa myhäillessään lahden takana.
Kaikella kunnioituksella Heika saisi mennä tutkimaan seuraavaksi rapakon takaista poliittista historiaa ja sen kipukohtia ja miettiä paljonko siellä olisi tarvetta kaivella totuutta. Jonkun verran enemmän kuin meillä mielestäni. Voisi ehkä Heikalla tuo mieli muuttua ja amerikan lipun heilutus vähentyä samalla kun tähtikuvio siinä haalistuu matkalla. USAei ole enää sama oikeuden ja vapauden saareke kuin 1940-luvulla.

Eipä siinä me emme ole muita parempia näin yleisesti MUTTA emme ole huonompiakaan ihmisinä. Enkä tiedä teistä mutta jo näidenkin teesien perusteella minua ei tippaakaan heilauta se että emme ole YK:n turvaneuvostossa istumassa persettä kasaan, todistamassa paskanjauhantaa jossa suurvallat teatraalisesti esittelevät milloin minkäkin maailman kolkan valtaamista ja sitten vuoroin VETO-oikeudella kumoavat toistensa esityksiä. Jos siihen kuuluminen tekisi meistä jonkun mielestä paremman kansan niin hohhoijaa!

Minulla ei ole ainakaan tarvetta mielistellä ja nuoleskella ketään eikä mitään, ei kuulu tapoihini joten en kannata hännistelyä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, paljonkin - siitä samaa mieltä. Tilanne on nyt huono ja tulee heikkenemään radikaalisti sen huoltosuhteen takia, jonka postasin. Alla vielä KV-vertailua. Suomessa siis ennustettu 75, eli kirkkaasti päästään tässä kisassa "kärkipaikalle" ! Ehkä meistä sittenkin tulee lopulta se Euroopan Japani :(

Huoltosuhde korjaantuu hetkessä, kunhan nuoremmille eläkeläisille nakitetaan muutama työtunti päivässä ja valuutta devalvoidaan kilpailukykyiseksi. Voidaan toki jatkaa myös nykyisellä massamaahanmuuton ja tuloerojen kasvattamisen linjalla. Sen tien päässä on yhteiskunnan hajoaminen ja sisällissota. Se toki ratkaisee tehokkaasti huoltosuhteeseen liittyvät ongelmat. Kurjuuden ja kuoleman keskellä kukaan ei jaksa pohtia huoltosuhteen kaltaisia pikkujuttuja. Nälkä ja taudit korjaavat tilanteen.

Edellisestä vuosisadasta ei ole opittu Euroopassa mitään ja nyt toistetaan vanhat virheet. Hinta tulee olemaan jälleen kerran hirveä.
 
Huoltosuhde korjaantuu hetkessä, kunhan nuoremmille eläkeläisille nakitetaan muutama työtunti päivässä ja valuutta devalvoidaan kilpailukykyiseksi. Voidaan toki jatkaa myös nykyisellä massamaahanmuuton ja tuloerojen kasvattamisen linjalla. Sen tien päässä on yhteiskunnan hajoaminen ja sisällissota. Se toki ratkaisee tehokkaasti huoltosuhteeseen liittyvät ongelmat. Kurjuuden ja kuoleman keskellä kukaan ei jaksa pohtia huoltosuhteen kaltaisia pikkujuttuja. Nälkä ja taudit korjaavat tilanteen.

Edellisestä vuosisadasta ei ole opittu Euroopassa mitään ja nyt toistetaan vanhat virheet. Hinta tulee olemaan jälleen kerran hirveä.

Susannakaukisten mielikuvissa...

Kurjempia aikoja on nähty. Jos Suomessa on 100 000 nuorta ilman työ- ja koulustupaikkaa ja silti tarvitaan halpatyövoimaa sisään, kyse on polariteettionelmien lisäksi siitä, ettei kaikki työ taida kiinnostaa vaan muunlainen elämä. Se, että tukijärjestelmää ei voi ylläpitää makaamiseen ja pleikalla pelaamiseen, kansalaispalkkaan ja siihen, että räkänokat heittelevät kananmunia itsenäisyyspäivänäkadulla ja vihaavat kapitalismia, tuskin tuosta porukasta kaksista kapinaa nostaa. Ennemmin kannattaisi kääriä hihat ja alkaa tehdä sitä yhteiskuntaa työllä ja yrittämisellä.

Yrittäjäkaverini etsi viime talvena työvoimatoimistosta väkeä kahdeksi kuukaudeksi keikkahommaan. Raskas työ. Yhtään kantasuomalaista ei ilmestynyt. Ilman maahanmuuttajia ei olisi tullut mitään. Suomalainen olisi tullut, jos olisi saanut kansanedustajan palkan. Mistä oli kyse? No lumihommista ja huoltotöistä.

Suomalaisesta rengasnenästä ei saa kapinallista millään ja muut yrittävät hoitaa hommansa tolkusti.
 
Back
Top