Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Omat kokemus T-55 kalustosta kertoo, että oleskelu vaunun lähellä ilman kuulonsuojausta on tuskallista, pidin aina nakkipipon tiukasti päässä.
Ällin kyydissä pidin myös nakkipipoa, mutta ihan samanlaisella varmuudella en osaa lausua mitään. Muistikuva on kuitenkin sellainen, että Älli olisi hiukan hiljaisempi. Isompi ongelma Ällissä on sisätila joka on nuorelle miehelle ahdas, tarkemmin sanottuna matala ja kun takaosa pakataan täyteen taisteluvaruisteisia miehiä ahtaus nousee ongelmaksi. Toki kyyti on parempi kuin traktorin lavalla, pyöräilystä puhumattakaan, mutta tuskin rentouttava. Ainakaan jos verrataan nykyaikaisiin länsi-vaunuihin, tai PMPV:hen.
Jos telakalusto himottaa niin suosittelen Mil-safaria paikaksi: http://www.mil-safarit.com/

Tuolla pääsi T-55, BMP-1 ja Saurerin puikkoihin kokeilemaan. T-55 oli tietysti paras kokemus, vaikka oli vaikea ajettava. Tuli oleskeltua vain kannella ja puikoissa, joten siellä ei melu haitannut.
 
Omat kokemus T-55 kalustosta kertoo, että oleskelu vaunun lähellä ilman kuulonsuojausta on tuskallista, pidin aina nakkipipon tiukasti päässä.
Ällin kyydissä pidin myös nakkipipoa, mutta ihan samanlaisella varmuudella en osaa lausua mitään. Muistikuva on kuitenkin sellainen, että Älli olisi hiukan hiljaisempi. Isompi ongelma Ällissä on sisätila joka on nuorelle miehelle ahdas, tarkemmin sanottuna matala ja kun takaosa pakataan täyteen taisteluvaruisteisia miehiä ahtaus nousee ongelmaksi. Toki kyyti on parempi kuin traktorin lavalla, pyöräilystä puhumattakaan, mutta tuskin rentouttava. Ainakaan jos verrataan nykyaikaisiin länsi-vaunuihin, tai PMPV:hen.
Ihan saa**nan ahdas 195cm pitkälle ja äänekäs ko prkl. Muutama maaliveto riitti siinä koslassa, ei kiitos pidempiä matkoja.
 
Puhumattakaan itä-kaluston vara-osa ongelmista.
Ällin kohdalla tämä ei ole ilmeisesti akuutti ongelma, mutta ongelma on kuitenkin olemassa. Aivan kuten tykistö ketjussa on kerrottu.

Itä-kalustossa tilanne on sentään sikäli hyvä, että osat ovat patarautaa. Ts. niitä voi ostaa mistä hyvänsä, muualtakin kuin Venäjältä, tarvittaessa vaikka 3D-tulostaa itse. (Muutama päivä sitten toisessa ketjussa oli uutinen siitä, kuinka PV testaa varaosien 3D-tulostusta.) NL ei tunnustanut immateriaalioikeuksia, joten kenelläkään ei ole nokan koputtamista asiaan, ja nyt kun BUK:istakin on luovuttu, niin Venäjällä ei ole paljoa millä kiristää.
 
Itä-kalustossa tilanne on sentään sikäli hyvä, että osat ovat patarautaa. Ts. niitä voi ostaa mistä hyvänsä, muualtakin kuin Venäjältä, tarvittaessa vaikka 3D-tulostaa itse. (Muutama päivä sitten toisessa ketjussa oli uutinen siitä, kuinka PV testaa varaosien 3D-tulostusta.) NL ei tunnustanut immateriaalioikeuksia, joten kenelläkään ei ole nokan koputtamista asiaan, ja nyt kun BUK:istakin on luovuttu, niin Venäjällä ei ole paljoa millä kiristää.
Tykistöketjussa oli kertomus tykkien varaosista, kertoneen kaiken tuosta "pataraudasta". Vara-osien saanti ei selkeästi ole niin helppoa, kuin on tällä foorumilla annettu uskoa.
3D-tulostus on varmasti tulevaisuutta, mutta se edellyttää osien "skannauksen", joka ei ilmeisesti ole ihan nopeaa ja ilmaista.
 
Tykistöketjussa oli kertomus tykkien varaosista, kertoneen kaiken tuosta "pataraudasta". Vara-osien saanti ei selkeästi ole niin helppoa, kuin on tällä foorumilla annettu uskoa.
3D-tulostus on varmasti tulevaisuutta, mutta se edellyttää osien "skannauksen", joka ei ilmeisesti ole ihan nopeaa ja ilmaista.

En käsitä, kuinka jonkin metallikappaleen koneistamisesta saa ydinfysiikkaa. Ehkä helpon sijaan kannattaa käyttää mieluummin termiä "edullista"?

Ongelma on luonnollisesti sitä pahempi, mitä harvinaisempi ja monimutkaisempi osa on. Jotain yksittäistä moottorilohkoa ei kannata alkaa tuottaa hajonneen tilalle... toisaalta esim. telipyöriä on jo aika monta Suomen vajaan 400 vaunun laivastossa.
 
En käsitä, kuinka jonkin metallikappaleen koneistamisesta saa ydinfysiikkaa. Ehkä helpon sijaan kannattaa käyttää mieluummin termiä "edullista"?

Ongelma on luonnollisesti sitä pahempi, mitä harvinaisempi ja monimutkaisempi osa on. Jotain yksittäistä moottorilohkoa ei kannata alkaa tuottaa hajonneen tilalle... toisaalta esim. telipyöriä on jo aika monta Suomen vajaan 400 vaunun laivastossa.

Ydinfysiikkaa on ehkä se hypoteettinen arvaus että mitkä on kappaleen oikeat mitat ja mitä kappaleen pitää kestää
 
En käsitä, kuinka jonkin metallikappaleen koneistamisesta saa ydinfysiikkaa. Ehkä helpon sijaan kannattaa käyttää mieluummin termiä "edullista"?

Ongelma on luonnollisesti sitä pahempi, mitä harvinaisempi ja monimutkaisempi osa on. Jotain yksittäistä moottorilohkoa ei kannata alkaa tuottaa hajonneen tilalle... toisaalta esim. telipyöriä on jo aika monta Suomen vajaan 400 vaunun laivastossa.
Älä vaan kysy multa, ainoa mitä osaan korjata jotenkuten on ihmiset.
Veli @veeteetee osannee selittää asiaa paremmin kun minä.
Käytetyt osat taas ovat käytettyjä ja jos ne eivät kulu käytössä niitä ei varmaan tarvitse vaihtaa.
 
Ydinfysiikkaa on ehkä se hypoteettinen arvaus että mitkä on kappaleen oikeat mitat ja mitä kappaleen pitää kestää

Kappaleen oikeat mitat ovat olleet ongelma niin sosialistisessa kuin kapitalistisessa järjestelmässä. Kuten ne mainitut Kiinasta tilatut tykin osat ja toisaalta vaikkapa Sten-konepistoolin lippaat. Ehkäpä mennään mediaanilla ja tarvittaessa sovitetaan viilan avulla?

Kappaleen keston ei pitäisi olla ongelma MT-LB:n tapauksessa; en mitenkään jaksa uskoa, että Harkovan traktoritehdas olisi saavuttanut jo 1950-luvulla saman metallurgisen osaamisen kuin muualla maailmassa saavutetaan vasta 2050-luvulla. Tosin liian hyvä laatukin voi kieltämättä olla ongelma, jos joustavasta pataraudasta valmistettavaksi suunniteltu osa korvataan kivikovasta panssariteräksestä valmistetulla, joka välittää kaikki voimat edelleen heikompiin osiin. :unsure:
 
Itse ihmettelen tätä Misun hehkutusta? Tuliko suosikki asema täällä sen takia että vaunu oli ensimmäinen ehdokas?

Mitä parempaa Misussa on kuin Sisussa tai Pasi NG:ssä?

On parempi tarjota ajoissa jotakin kuin kaikkea liian myöhään.
 
Varaosa kirjoitetaan ilman väliviivaa, koska A ja O ovat kaksi eri vokaalia.
 
IMHO Misun pohjalta kehitetty panssaroitu uiva rekka johon voisi laittaa vaikka Nemos kontin olisi ihan mielenkiintoinen.
 
IMHO Misun pohjalta kehitetty panssaroitu uiva rekka johon voisi laittaa vaikka Nemos kontin olisi ihan mielenkiintoinen.
Miten saat mistään konttiperäisestä ajoneuvosta uivan ilman metrisiä lisäponttooneja sivuilla?

(On se vaan ihme Misu-uskonto täällä kun se nyt tämänkin ongelman jotenkin ratkaisi pelkällä olemassaolollaan. Eikö nyt jokin oikea kuorkkis kuten Sisu ETP olisi luontevampi lähtökohta Nemo-konttikärryn uimiskyvyn ähkäilyyn kuin pieni panssaroitu paku... Emmä tajuu tätä meininkiä... On Protolabin markkinointi tehonnut...)
 
Miten saat mistään konttiperäisestä ajoneuvosta uivan ilman metrisiä lisäponttooneja sivuilla?

(On se vaan ihme Misu-uskonto täällä kun se nyt tämänkin ongelman jotenkin ratkaisi pelkällä olemassaolollaan. Eikö nyt jokin oikea kuorkkis kuten Sisu ETP olisi luontevampi lähtökohta Nemo-konttikärryn uimiskyvyn ähkäilyyn kuin pieni panssaroitu paku... Emmä tajuu tätä meininkiä... On Protolabin markkinointi tehonnut...)
Siitä tulisi leveäkuljetus kuten Raisusta kyllä. Ei minulla olisi mitään uivaa Sisu ETP:tä vastaan.
 
Merimiinat messiin?

Siihenhän voisi samalla laittaa sisävesijäänmurtoon sopivan keulan.. :unsure:

Itäraudan hyvä puoli on että sitä on vielä paljon ympäri maailmaa käytössä entisissä Neuvostoliiton ystävyysseuran jäsenmaissa, ja koska noilla ei ole varaa ostaa länsirautaa tai suunnitella omia niin sikäli jonkin verran varaosaa ja päivitystä tehdään vielä uusiotuotantonakin.
 
Back
Top