Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitä tällä vallinnalla tarkoitetaan ja onko tästä tiedotettu jotain?

Tuosta ymmärtäisi, että PV ei ole Misua ostamassa, mutta tuskin on tilausta tehty 6x6:kaan, ellei sitten hinta ole lukotettu kulissien takana.

Tämä teksti löytyy tuolta Reserviläisen jutusta artikkelin alusta.
Puolustusministeriö tiedotti tammikuussa 2020 Suomen ja Latvian allekirjoittaneen sopimuksen ”yhteisen maavoimien liikkuvuutta parantavan kehittämishankkeen käynnistämisestä”. Tavoitteeksi määriteltiin yhteinen panssaroitu miehistönkuljetusajoneuvo.

Hankkeen perustaksi valittiin lopulta osin valtio-omisteisen Patrian 6x6 -ajoneuvo. Sen kerrottiin täyttäneen monikansallisissa evaluoinneissa ja testauksissa alustalle asetetut suorituskykyvaatimukset. Huhtikuussa tiedotettiin myös Viron liittyneen mukaan yhteiseen kehittämishankkeeseen.

Suomen tavoitteena on varmistaa Maavoimien suorituskykyisimpien joukkojen operatiivista liikkuvuutta pyöräajoneuvoilla aina 2040-luvulle asti. Käytännössä tämä tarkoittaa vanhentuneiden XA-180 -sarjan ja uudempien Pasi-vaunujen korvaamista. Osan tämän kaluston käyttöikää samaan aikaan päivitetään peruskorjaamalla ne nykyaikaan soveltuvaksi.

Valituksi tullut Patria 6x6 on yksi alussa mainituista kotimaisista uusista panssaroiduista ajoneuvoista. Kaksi muuta ovat Sisu GTP 4x4 (G-Series Transport Protected) ja Protolab PMPV 6x6 (Protected Multipurpose Vehicle). Jälkimmäinen tunnetaan myös lempinimellä Misu (MiinaSuojattu).
 
Poliisi voisi hankkia misua ja varustaa vaikkapa vesitykeillä muutaman. Miksei muuhunkin käyttöön jos poliisi panssaroituja ajoneuvoja tarvitsee
 
Olisiko kuitenkin mielekkäämpää parantaa kaikkien uusien partioautojen panssarointia? Näitä ampumatapauksiahan on aina välillä.

Ajoneuvon täysi panssarointi toki maksaa tolkuttomia, mutta yleensähän konstaapeleita on kyydissä vain kaksi ajoneuvon etupenkeillä. Panssaroinnin kohteena olisi siis ohjaamo. Suurin uhka myös tullee edestä ja sivuilta (takaa-ajotilanteet, kohteeseen saapuminen ja joutuminen heti tulituksen kohteeksi). Panssarointia ei myöskään välttämättä tarvitsisi olla lattiasta kattoon asti, vaan päänkorkeudelta reiden tasolle vähentäisi hengenmenon uhkaa huomattavasti.

Panssarointi saisi olla vähintään kolmostasoa. Sillä kattaisi yleisimmät uhat lyhyistä aseista ja haulikoista aina tavallisiin pitkiin kiväärikalibereihin asti. Panssarinläpäisevät luodit ja ekstrajäreät norsupyssyt toki vaatisivat sitten jo nelostason suojausta, mutta en tiedä, missä määrin ne ovat uhka Suomessa. Liikkuuko rikollisporukoissa paljon panssarinläpäiseviä itäblokin kalasnikovien kaverina?

Tällainenkin rajoitettu suojaus tietysti maksaisi kevyehköillä materiaaleilla toteutettuna varmaan 30k€ tai sitä luokkaa. Kannattaako, en osaa sanoa. Tosin Mersut maksoivat vissiin 400 kiloeuroa kappaleelta, eli laajaan partiokäyttöön niitä ei riitä ikinä.
 
Olisiko kuitenkin mielekkäämpää parantaa kaikkien uusien partioautojen panssarointia? Näitä ampumatapauksiahan on aina välillä.

Ajoneuvon täysi panssarointi toki maksaa tolkuttomia, mutta yleensähän konstaapeleita on kyydissä vain kaksi ajoneuvon etupenkeillä. Panssaroinnin kohteena olisi siis ohjaamo. Suurin uhka myös tullee edestä ja sivuilta (takaa-ajotilanteet, kohteeseen saapuminen ja joutuminen heti tulituksen kohteeksi). Panssarointia ei myöskään välttämättä tarvitsisi olla lattiasta kattoon asti, vaan päänkorkeudelta reiden tasolle vähentäisi hengenmenon uhkaa huomattavasti.

Jenkkityyliin pistoolin kestävillä luotisuojalevyillä kovennetut etuovet olisivat looginen ensiaskel. Suojaisivat etenkin, kun ajoneuvosta jalkaudutaan ja haetaan ovesta suojaa. Kustannus olisi vain prosentteja ajoneuvon hankitahinnasta.
 
Panssarointi saisi olla vähintään kolmostasoa. Sillä kattaisi yleisimmät uhat lyhyistä aseista ja haulikoista aina tavallisiin pitkiin kiväärikalibereihin asti. Panssarinläpäisevät luodit ja ekstrajäreät norsupyssyt toki vaatisivat sitten jo nelostason suojausta, mutta en tiedä, missä määrin ne ovat uhka Suomessa. Liikkuuko rikollisporukoissa paljon panssarinläpäiseviä itäblokin kalasnikovien kaverina?

Level 1 antaa jo melko hyvän suojan lyhyille aseille ja haulikoille, samoin kuin tavallisille kivääreille ja Level 2 suojaa myös panssarinläpäisevät 7.62×39mm API BZ , ref. https://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_4569
 
Level 1 antaa jo melko hyvän suojan lyhyille aseille ja haulikoille, samoin kuin tavallisille kivääreille ja Level 2 suojaa myös panssarinläpäisevät 7.62×39mm API BZ , ref. https://en.wikipedia.org/wiki/STANAG_4569

Ajattelin asiaa henkilökohtaisten suojavarusteiden kautta. NIJ Level IIA, II, IIIA, III, IV. Se ei toki ole virallinen standardi ajoneuvojen suojauksessa, mutta STANAG 4569 taas on, sanotaanko, vähän kömpelö, kun uhka tulee lähinnä siviilien kevyistä aseista. Kukaan ei toivottavasti ruilaise poliisiautoa 30 mm konetykillä... tai sitten on kyllä väärä viranomainen asialla.

Tässä tietysti olisi asiallinen lähtökohta siviiliyhteiskunnan ajoneuvojen suojauksesta keskusteluun, mutta kuka noita muistaa ulkoa, mikä suojaa miltä:

1599561497900.png
 
Jenkkityyliin pistoolin kestävillä luotisuojalevyillä kovennetut etuovet olisivat looginen ensiaskel. Suojaisivat etenkin, kun ajoneuvosta jalkaudutaan ja haetaan ovesta suojaa. Kustannus olisi vain prosentteja ajoneuvon hankitahinnasta.

Tässä maassa uhkaprofiili on vähän erilainen kuin ison veden takana. Pitkiä aseita on vaikka muille jakaa, mutta pistoolit ja revolverit ovat harvassa.
 
Eikä täällä ole ampumatapauksia sen vertaa että kannattaisi asentaa luotisuojia autoon. Ehkä joskus tulevaisuudessa on täälläkin päivittäin kadulla ampumisisa muttei nyt.
 

Tämä on kyllä kova!

The variants maintain the original vehicle’s highest possible integrated mine protection and ballistic protection levels, with testing verifying the chassis’ ability to withstand at least five mine detonations, exceeding the highest requirements of STANAG 4569. “The results of the mine blast testing, carried out by an independent, internationally recognized test body, are outstanding,” Juhani Kivimaki, Chief Technical Officer, Protolab, said. “Typically a vehicle must survive the single required kinetic blast to achieve the highest STANAG rating, whereas we put a single PMPV chassis through five blasts – one of which was double the required explosive mass, and still ended up with a vehicle that could be repaired for service. We understand that this is an extremely significant achievement, and will be a major drawcard for military forces seeking the very highest protection levels for their troops in the field.”
 
Turhaa, halvemmalla saadaan lisää poliiseja.

Jenkkityyliin pistoolin kestävillä luotisuojalevyillä kovennetut etuovet olisivat looginen ensiaskel. Suojaisivat etenkin, kun ajoneuvosta jalkaudutaan ja haetaan ovesta suojaa. Kustannus olisi vain prosentteja ajoneuvon hankitahinnasta.
Uudet partioautot varustetaan nykyisin suojauksella.

Erään Poliisin hengen suojaus on jo pelastanut kun joku päätti tyhjentää suomikp:n partio autoon
 
Joo. https://www.patriagroup.com/newsroo...finnish-latvian-vehicle-development-programme

Vähän ennenaikaiselta vaikuttaa tuo PMPV:n versioittaminen. Pitäisi saada edes yksittäinen tilaus sisään jollekin, joka on referenssitasoa.

Suomessa 3 kilpailevaa firmaa (Sisu, Patria, Protolab) kun yhdelle riittää hädin tuskin tilauksia. Virossa taisi puolestaan ajaa juuri Rheinmetall Milrem Roboticsin kautta asemiin (vaikka ei täytäkään miehistön kuljetuksen tarvetta).

Protolabin-Toijala Worksin pitäisi saada yksittäinen tilaus sisään, jolla myydä itsensä jollekin muulle joka kauppaisi jatkossa oikeilla kv-lihaksilla.

Robonicsin kautta Toijalalla (tuotannosta) ja Protolab tj:llä (kaupoista) on hieman näyttöjä. Mutta niissä ympyröissä yksittäisiä laukaisimia kai ostetaan helpommin ilman kotimaa/työpaikat-ajattelua kuin ajoneuvoja. Robonics on nykyään (2007 lähtien) Safranin omistama. Protolab näyttää olevan Toijalan viritys tuottaa "takomolle töitä". Eli PV:lle pitäisi väkisin saada myytyä. Vahinko vain, että Patria on valtion firma.
 
Viimeksi muokattu:
Ennenkuin joku alkaa väittämään vastaan, että uusiin poliisiautoihin ei laiteta "panssarointia"

Poliisimaijassa istui kaksi poliisimiestä ja poliisikoira. Konstaapelit tajusivat kuolemanvaaran ja painautuivat matalaksi. Luodit ropisivat autoon, sirpaleet iskeytyivät myös sen laseihin pirstoen niitä.

Poliisien onneksi he olivat liikkeellä uudenmallisella Volkswagen Transporter -autolla, jonka ovissa on kevyt suojapanssarointi.

Keskusrikospoliisin tutkija arveli oikeudessa, että panssarointi todennäköisesti pelasti sisällä olijoiden hengen. 15 ammutusta laukauksesta kolme osui oveen ja pysähtyi siihen.

Krp:n kokeissa Suomi-konepistoolin luodit läpäisivät helposti suojaamattoman auton oven.

Silti 9-millisissä luodeissa oli runsaasti energiaa runsaan 40 metrin päästä ammuttuna. Toinen konstaapeleista kertoi oikeudelle tunteneensa ovea vasten painautuneessa jalassaan, kuinka luodit osuivat oveen.

Autoa ajanut poliisimies kertoi, ettei etukäteen edes tiennyt ajavansa autoa, jossa on uutuuspanssarointi.
 
Back
Top