Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikähän tämän analyysin kirvoitti?


Kostea illallinen Protolabin kanssa? Onneksi sentään jutun lopussa PV pääsee vastaamaan

Selvitystyö oli osaltaan myös kansainvälinen ja siihen osallistuivat silloin Viro ja Latvia. Kokeiluissa olivat mukana Patrian 6x6, Protolabin Misu sekä Sisu Auton GTP 4x4. Patrian 6x6 oli kaikissa testeissä paras. Sisu Auton GTP 4x4 ylsi parhaimmillaan joidenkin testien osa-alueilla lähes samoihin tuloksiin. Kehitystyön pohjaksi valittiin Patrian 6x6. Mikäli Protolabin Misu olisi ollut paras, se olisi tullut valituksi.
 
Mikähän tämän analyysin kirvoitti?

Väittäisin, että MISUn kehitystyöhön osallistuneet yritykset.

Patria on PV:n strateginen kumppani ja ko. hankinta puolustusvälinehankinta jolloin kilpailutusta ei tarvita. Patria Land systems tarvitsi töitä.

HX-hankkeeseen vertaaminen on turhaa, pelataan ihan eri sarjoissa.
 
Tekniikka ja talous—lehdessäkin on juttua Misusta. Tilaajille löytyy enemmänkin tarinaa.

Tällainen on uusi suomalainen panssariajoneuvo Misu – Kaupunkisotaan ja jopa tunneleihin suunniteltu, räjähdesuojaus korkeinta Nato-luokkaa​


 
Tässä pidempänä versiona, videot ei näköjään tarttuneet mukaan

Tällainen on uusi suomalainen panssariajoneuvo Misu – Kaupunkisotaan ja jopa tunneleihin suunniteltu, räjähdesuojaus korkeinta Nato-luokkaa​

Mikko Pulliainen13.1.202207:03|päivitetty20.1.202217:35ASETEOLLISUUSAUTOKONEPAJAT

Suomalainen Protolab haastaa Patrian uudella Misu-panssariajoneuvollaan. Kävimme Vantaalla perehtymässä tähän korkeimman Nato-räjähdesuojauksen ajoneuvoon, joka pärjää sekä maastossa että kaupungissa. Jutusta näet myös, miltä ajoneuvon pohja näyttää miinaräjähdysten jälkeen.​

a5a98414-a7aa-5dd2-9a7c-bfaec3e4ce12

Vauhdissa. Protolabin Misu yltää 110 km/h huippunopeuteen. ARTTU LAITALA
@


Suomi on pieni maa, johon kuitenkin mahtuu kolme panssariajoneuvojen valmistajaa – Patria, Sisu ja Protolab.
Siinä missä valtion enemmistöomistama Patria on viime aikoina ollut eniten julkisuudessa, Protolab hakee omalle 6x6-ajoneuvolleen markkinaa ulkomailta, Pohjoismaiden ja Baltian lisäksi muualtakin maailmasta.
Protolab PMPV, lempinimeltään Misu (miinasuojattu), on toisaalta jo perusversiona Naton korkeimman miinasuojaustason panssariajoneuvo, toisaalta maantierekisteriin ja kaupunkiolosuhteisiin kelpaava kuorma-auto.

”Kyse on ajoneuvosta, joka on kuorma-auton kokoinen. Sen leveys, 2,55 m, ei ole miehistönkuljetusvaunulle tavallinen”, kertoo liiketoiminnan kehitysjohtaja Juha Moisio.
Ajoneuvo on suunniteltu mahtumaan kaupunkisodankäynnin tunneleihin ja ahtaille kaupunki- sekä kyläkujille. Samaan aikaan suunnittelun lähtökohtana oli korkean tason räjähdesuojaus, joka on vielä perusversion spekseistä entisestään nostettavissa. Julkisuuteen Protolab ei halua tarkemmin kertoa, miten suojaus on toteutettu.
”Sitä lähdettiin rakentamaan maasta ylöspäin. Usein, kun ajoneuvoihin halutaan saada kovempi miinasuojaustaso, pohjaan lyödään lisää levyjä, eli puhdasta massaa. Se taas vie pois hyötykuormakykyä”, Moisio perustelee.

Suojauskykyyn vaikuttaa myös istuinten iskunvaimennus, joka reagoi räjähdykseen millisekunnissa. Tämä vähentää vaunun matkustajiin kohdistuvaa, pahimmillaan tappavaa tärähdystä.
fb4b3e11-033f-50f7-ab93-7460e7fa75d0

Maailmalle. Aiemmin Robonicia vetänyt Juha Moisio toimii nyt Protolabin liiketoiminnan kehitysjohtajana. ARTTU LAITALA

LUE MYÖS​

Tekniset tiedot
Pituus 7,44 m
Leveys 2,55 m
Korkeus 2,7 m
Maavara (akseli) 36 cm
Maavara (runko) 92 cm
Kääntöymp. halkaisija 13,5 m
Kääntösäde 6,75 m
Tyhjäpaino 16 t
Hyötykuorma 8 t
Huippunopeus 110 km/h











0 seconds of 1 minute, 25 secondsVolume 0%























AJONEUVO kykenee myös vesistöjen ylityksiin. Moision mukaan ajoneuvo on myös ketterä, sillä sekä etu- että taka-akselit ovat ohjaavia.
”Ajoneuvo on samanlevyinen koko pituudeltaan, eli kun kuljettaja saa nokan läpi jostakin aukosta, menee siitä koko ajoneuvo.”
Kustomoituja osia ajoneuvossa on hyvin vähän. Misu koostuu pääosin kuorma-autoteollisuudessa käytettävistä komponenteista.
”Siellä ajetaan miljoona kilometriä tukkirekalla, joten kyllä ne osat kestävät tässäkin vehkeessä. Sotilasspeksattu tavara saattaa olla niin vanhaa, että sitä voi olla vaikeaa saada, ja se on hinnoiltaan merkittävästi korkeampaa. Lisäksi tänä päivänä siviilipuolen materiaali on korkeatasoista”, Moisio perustelee.
78123d26-0903-5755-ae7f-6b20a43fee0c

Räjähteen voima. Tämä ajoneuvoyksilö on ottanut vastaan miinaräjähdyksiä: vaikutukset näkyvät rakenteiden taipumisessa. ARTTU LAITALA
MOOTTORITEHOA Misussa on tarpeen mukaan 285, 360 tai 450 hv. Ohjaamoon mahtuu kaksi ja miehistötilaan kymmenen henkeä. Miehistötilan istuinten taakse saa sijoitettua 80 litran selkärepun.
Moision mukaan Protolabin ajoneuvo on 10–20 senttimetriä korkeampi kuin perinteiset miehistönkuljetusvaunut, mikä johtuu räjähdesuojauksen toteutuksesta.
Perusversio eli korkeimman Nato-räjähdesuojauksen mukainen ajoneuvo painaa 16 tonnia, ja ajoneuvon uintikyky säilyy 21 tonniin asti. Polttoainetankkiin mahtuu 380 litraa dieseliä, mikä riittää noin 800 km:n toimintamatkaan.
Protolab vastaa ajoneuvon suunnittelusta, ja valmistuksen alihankkijana toimii koneenrakentaja Toijala Works. Yrityksen alkuviikolla sattunut hallipalo ei vaikuta Protolabin toimintaan, sillä Misut valmistetaan TW:n toisessa toimipisteessä.
Misun kustannusrakenteesta noin 75 prosenttia on kotimaista työtä.
9ea750c8-503e-50a8-9b1d-aa26a7c1993b

Kapasiteetti. Ajoneuvon ohjaamossa on kaksi ja miehistötilassa kymmenen istuinpaikkaa. ARTTU LAITALA
SYNTYNEIDEN kauppojen suhteen Patria on tietysti vetänyt pidemmän korren – ensin Latvian 200 ajoneuvon tilaus sekä Suomen 160 kappaleen aiesopimus ja viimeksi Ruotsin ilmoittama kiinnostus ajoneuvohanketta kohtaan.
Protolab ei ole tilanteesta mielissään.
”Se kuvio on mielenkiintoinen: T&k-hankkeen varjolla yritetään suorahankkia Patrian ajoneuvoa. Kun katsotaan hankinta- ja EU-lainsäädäntöä, sellaista ei voi tehdä”, sanoo Protolabin hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen.
Puolustusvoimat on aiemmin kommentoinut, että panssariajoneuvojen kehityshanke on toteutettu puolustus- ja turvallisuushankintoja ohjaavan lain ja EU-lainsäädännön mukaisesti monikansallisena tutkimus- ja tuotekehityshankkeena.
”Totta kai [tilanne harmittaa]. Tässä on omaa rahaa, aikaa ja yksityistä yrittämistä. Mutta joillakin markkinoilla Patria joutuu kilpailemaan meidän kanssamme”, Kemppainen uskoo.
Misua on toimitettu Puolustusvoimien testikäyttöön neljä kappaletta, minkä lisäksi Protolab tavoittelee kauppoja ainakin Pohjoismaissa ja Baltiassa. Kemppaisen mukaan keskusteluja on käyty myös ”eksoottisempien paikkojen” kanssa.
”Yhdysvalloissa olemme osallistuneet operaatioon, jossa hankitaan pienempi määrä aika erikoisia miehistönkuljetusajoneuvoja. Hanke on sen kokoinen, että meidän koostamme voisi olla etua.”
Myös Britannian, Saksan ja Ranskan markkinat kiinnostavat Protolabia.
”Tämä on erikoisajoneuvo. Joissakin maissa se ei ollenkaan kilpaile maan oman tuotannon kanssa, vaan täydentää sitä”, Moisio pohtii.
Onko kolme panssariajoneuvon valmistajaa Suomen kokoisessa maassa kuitenkin aika paljon?
”Isossa kuvassa nämä asiat pitäisi pystyä keskustelemaan ja organisoimaan järkevästi. Patriakin on maailmanmarkkinassa pieni yritys. Jonkinlainen uudelleenjärjestely tässä maassa varmaan pitäisi tehdä, jos näitä aiotaan saada oikeasti kaupaksi. Kun kaikki painivat hiekkalaatikolla, menevät kotiin keräämään voimiaan ja huomenna uudestaan, ei siitä tule mitään”, Kemppainen toteaa.
 
Kauankohan tämä ajoneuvo on otsikoissaan ”uusi”. Omasta mielestäni ajoneuvo jolla ajetaan luonnollisesti myös rauhan-ajan olosuhteissa mutta josta näkyvyys on näin huono ulos on jonkilainen turvallisuusriski.
Ymmärsin jostakin, että kameravarustus on vähintäänkin kohtuullinen.
 
Ymmärsin jostakin, että kameravarustus on vähintäänkin kohtuullinen.
On kuitenkin etuviistoon ihan eri asia kuin parempi näkyvyys. Ei toiminnan aikana eikä välttämättä metsässä mutta vaikkapa omien tai siviilien seassa taajamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten sanoin jo vuosia sit, MISU oli jo vanhentunut kun se tuli eka kerran ulos. MRAPpeja oli jo maailma pullollaan ja poistumassa käytöstä.
Kyllähän tossa uutisessa haisee ihan kiukuttelu, kun PV ei ostanutkaan.

Itsekin kiinnitin huomiota tuohon, kauhea itku siitä kuinka heidän parempaa miinasuojaansa ei ole huomioitu. Suomi on kuitenkin hankkimassa välineitä korkean intensiteetin sotaan, ei kehitysmaapartiointiin. "10–20 senttimetriä korkeampi kuin perinteiset miehistönkuljetusvaunut" ei oikein sovi tähän ajatukseen. Satunnaisten sirpaleiden ja painevaikutuksen sijaan suurin uhka taitaa Suomelle tulla tarkkaan määritellyssä 30mm ja 14,5mm muodossa.
 
MISU voisi toimia kotimaan puolustuksessa suojattuna ajoneuvona kauempana linjasta, esimerkiksi jalkaväen ammus- tai ohjuskuljetuksessa. Hyötykuormaa voidaan ottaa jopa 10 tonnia ja vetokyky lienee hyvä myös. Jos rahaa olisi enemmän, MISU voisi täydentää Patriaa ja tuoda suojaa kuorma-autoa paremmin ja kustannustehokkaasti.

Puolustusvoimien testien jälkeen PMPV:n voimalinjaa on päivitetty tehokkaammaksi. Saatavana on nyt Cummins I-6 -monipolttoainemoottori, josta irtoaa tehoa 330 hv (aiemmin 285 hv). Tehot välitetään pyörille Allison 3500sp -automaattivaihteiston kautta.

Tarjolla on myös 450 hevosvoiman versio. 285 hv moottorilla varustettuna Misu voidaan haluttaessa rekisteröidä normaaliksi kuorma-autoksi tieliikennekäyttöön.

Myös ajoneuvon jäähdytysjärjestelmää on uusittu testikokemuksien perusteella sen ilmankierto kääntämällä. Pakokaasut puhalletaan edelleen rungon alle lämpöjäljen minimoimiseksi.

PMPV soveltuu myös muuhun kuin miehistönkuljetukseen. Ylöstaittuvien istumien ansiosta taakse voidaan lastata EURO-kuormalavoilla olevaa rahtia noin 10 tonnia. Ostajan kiinnostuksen mukaan ajoneuvosta voidaan rakentaa vaikkapa ambulanssi- tai komentovaunuversio.

Oletuksena Misu on ylipaineistettu ja siihen voidaan tilata optiona NBC-suodatus (Nuclear, Chemical, Biological). Run Flat -renkaat mahdollistavat ajon jatkumisen paineiden menetyksen jälkeenkin.

Monipuolisuutta lisää uintikyky. Tätäkin on nyt onnistuneesti testattu Suomessa. Vaunun takaosassa on kaksi hydraulivetoista potkuria ja etuosasta aukeaa tyrskylevy. PMPV on myös ilmakuljetettavissa, josta on etua esimerkiksi kriisinhallintatehtävissä. Ajokki voidaan lastata C-130 Hercules -koneeseen ja sitä suurempiin.https://www.reservilainen.fi/uutiset/misu_eli_protolab_pmpv_tarjoaa_suojaa_miinoilta
 
MISU voisi toimia kotimaan puolustuksessa suojattuna ajoneuvona kauempana linjasta, esimerkiksi jalkaväen ammus- tai ohjuskuljetuksessa. Hyötykuormaa voidaan ottaa jopa 10 tonnia ja vetokyky lienee hyvä myös. Jos rahaa olisi enemmän, MISU voisi täydentää Patriaa ja tuoda suojaa kuorma-autoa paremmin ja kustannustehokkaasti.

Puolustusvoimien testien jälkeen PMPV:n voimalinjaa on päivitetty tehokkaammaksi. Saatavana on nyt Cummins I-6 -monipolttoainemoottori, josta irtoaa tehoa 330 hv (aiemmin 285 hv). Tehot välitetään pyörille Allison 3500sp -automaattivaihteiston kautta.

Tarjolla on myös 450 hevosvoiman versio. 285 hv moottorilla varustettuna Misu voidaan haluttaessa rekisteröidä normaaliksi kuorma-autoksi tieliikennekäyttöön.

Myös ajoneuvon jäähdytysjärjestelmää on uusittu testikokemuksien perusteella sen ilmankierto kääntämällä. Pakokaasut puhalletaan edelleen rungon alle lämpöjäljen minimoimiseksi.

PMPV soveltuu myös muuhun kuin miehistönkuljetukseen. Ylöstaittuvien istumien ansiosta taakse voidaan lastata EURO-kuormalavoilla olevaa rahtia noin 10 tonnia. Ostajan kiinnostuksen mukaan ajoneuvosta voidaan rakentaa vaikkapa ambulanssi- tai komentovaunuversio.

Oletuksena Misu on ylipaineistettu ja siihen voidaan tilata optiona NBC-suodatus (Nuclear, Chemical, Biological). Run Flat -renkaat mahdollistavat ajon jatkumisen paineiden menetyksen jälkeenkin.

Monipuolisuutta lisää uintikyky. Tätäkin on nyt onnistuneesti testattu Suomessa. Vaunun takaosassa on kaksi hydraulivetoista potkuria ja etuosasta aukeaa tyrskylevy. PMPV on myös ilmakuljetettavissa, josta on etua esimerkiksi kriisinhallintatehtävissä. Ajokki voidaan lastata C-130 Hercules -koneeseen ja sitä suurempiin.https://www.reservilainen.fi/uutiset/misu_eli_protolab_pmpv_tarjoaa_suojaa_miinoilta
Käyttökohteita on varmasti helppo keksiä. Jos ja kun rahoitus kuitenkin sakkaa jo kuorma-autoja hankittaessa niin Misu-hankinnan mielekkyyden voi kyseenalaistaa. Samalla rahalla saa kolme maastokuorma-autoa jotka tehostaisivat järjestelmää yhtä Misua enemmän.
 
MISU voisi toimia kotimaan puolustuksessa suojattuna ajoneuvona kauempana linjasta, esimerkiksi jalkaväen ammus- tai ohjuskuljetuksessa. Hyötykuormaa voidaan ottaa jopa 10 tonnia ja vetokyky lienee hyvä myös. Jos rahaa olisi enemmän, MISU voisi täydentää Patriaa ja tuoda suojaa kuorma-autoa paremmin ja kustannustehokkaasti.

Puolustusvoimien testien jälkeen PMPV:n voimalinjaa on päivitetty tehokkaammaksi. Saatavana on nyt Cummins I-6 -monipolttoainemoottori, josta irtoaa tehoa 330 hv (aiemmin 285 hv). Tehot välitetään pyörille Allison 3500sp -automaattivaihteiston kautta.

Tarjolla on myös 450 hevosvoiman versio. 285 hv moottorilla varustettuna Misu voidaan haluttaessa rekisteröidä normaaliksi kuorma-autoksi tieliikennekäyttöön.

Myös ajoneuvon jäähdytysjärjestelmää on uusittu testikokemuksien perusteella sen ilmankierto kääntämällä. Pakokaasut puhalletaan edelleen rungon alle lämpöjäljen minimoimiseksi.

PMPV soveltuu myös muuhun kuin miehistönkuljetukseen. Ylöstaittuvien istumien ansiosta taakse voidaan lastata EURO-kuormalavoilla olevaa rahtia noin 10 tonnia. Ostajan kiinnostuksen mukaan ajoneuvosta voidaan rakentaa vaikkapa ambulanssi- tai komentovaunuversio.

Oletuksena Misu on ylipaineistettu ja siihen voidaan tilata optiona NBC-suodatus (Nuclear, Chemical, Biological). Run Flat -renkaat mahdollistavat ajon jatkumisen paineiden menetyksen jälkeenkin.

Monipuolisuutta lisää uintikyky. Tätäkin on nyt onnistuneesti testattu Suomessa. Vaunun takaosassa on kaksi hydraulivetoista potkuria ja etuosasta aukeaa tyrskylevy. PMPV on myös ilmakuljetettavissa, josta on etua esimerkiksi kriisinhallintatehtävissä. Ajokki voidaan lastata C-130 Hercules -koneeseen ja sitä suurempiin.https://www.reservilainen.fi/uutiset/misu_eli_protolab_pmpv_tarjoaa_suojaa_miinoilta

Tästä taitaa unohtua se, että PV ostaisi Misun, jos kokisi sille olevan tarvetta. Hankinnat tehdään tarpeen perusteella, eikä sen perusteella mitä tuote x mainostaa tekevänsä.

Olen muuten aivan varma, että myös Patrian 6x6 on saanut päivityksiä PV:n testien jälkeen.

Hankinnan kohdistuminen Patriaan on myös ymmärrettävää hankintariskien näkökulmasta. Protolab + Toijalaworks saattaa hyvinkin ajautua konkurssiin syystä tai toisesta, jolloin PV:lle jäisi käteen pahimmassa tapauksessa keskeneräinen tuote liian pienellä valmistusmäärällä. Patrian kanssa riski tähän on käytännössä olematon, koska viime kädessä takaajana on Norjan ja Suomen valtiot.
 
Tästä taitaa unohtua se, että PV ostaisi Misun, jos kokisi sille olevan tarvetta. Hankinnat tehdään tarpeen perusteella, eikä sen perusteella mitä tuote x mainostaa tekevänsä.

Olen muuten aivan varma, että myös Patrian 6x6 on saanut päivityksiä PV:n testien jälkeen.

Hankinnan kohdistuminen Patriaan on myös ymmärrettävää hankintariskien näkökulmasta. Protolab + Toijalaworks saattaa hyvinkin ajautua konkurssiin syystä tai toisesta, jolloin PV:lle jäisi käteen pahimmassa tapauksessa keskeneräinen tuote liian pienellä valmistusmäärällä. Patrian kanssa riski tähän on käytännössä olematon, koska viime kädessä takaajana on Norjan ja Suomen valtiot.

Miksi Protolab tai Toijala Works ajautuisi konkurssiin? Numeroiden perusteella kyse on niin pienistä puljuista, että puolustusvoimien isohko tilaus täyttäisi tilauskirjat vuosiksi eteenpäin. Eikä tämä kai ole estänyt tilaamista myöskään Bittiumilta.

Paljon enemmän olisin huolissani isoista firmoista, joille PV on pisara valtameressä. "Boeingilla. Ai Hornetin varaosia? Meillä on kuule vähän isompia ongelmia ratkottavana tällä hetkellä kuin teidän muutaman miljoonan varaosat, soita uudestaan ensi vuonna."
 
Käyttökohteita on varmasti helppo keksiä. Jos ja kun rahoitus kuitenkin sakkaa jo kuorma-autoja hankittaessa niin Misu-hankinnan mielekkyyden voi kyseenalaistaa. Samalla rahalla saa kolme maastokuorma-autoa jotka tehostaisivat järjestelmää yhtä Misua enemmän.

Tiettyjen suorituskykyvajeiden täyttämiseksi tai korvaamiseksi on jo päädytty Patrian vaihtoehtoon (Sisun oman ehdokkaan rooli lienee vielä avoinna). En itse oikein käsitä, mitä lisäarvoa Misu toisi, tai miksi sitä pitää yrittää sovittaa eri rooleihin?
 
Vedettävä kuulostaa jotenkin paremmalta kuin hinattava. Ja eikö maastokuorma-auto sovellu kuitenkin paremmin tehtävään? Ainakin A-tarvikkeitakin mahtuu jonkin verran mukaan?
En haluaisi olla tykkimiehistössä joka nostelee 52 kiloisia kranaatteja 1,5 m korkeudelta maahan.
MISU 4/6 kääntyvällä pyörällä ja lyhyemmällä pituudella on todennäköisesti ketterämpi yhdistelmä kuin E-Sisu + 155 K.
Eikö kaikki jotka ovat takana ja kiinnikytkettyjä ole hinattava? No, ehkä tuossa on hieman mukana tuon vanhakantaisen tykistön ykenkatsomista varsinkin, kun tietää todellisia 155 K 98 ongelmia sekä suoritusarvoja.
 
Miksi Protolab tai Toijala Works ajautuisi konkurssiin? Numeroiden perusteella kyse on niin pienistä puljuista, että puolustusvoimien isohko tilaus täyttäisi tilauskirjat vuosiksi eteenpäin. Eikä tämä kai ole estänyt tilaamista myöskään Bittiumilta.

Paljon enemmän olisin huolissani isoista firmoista, joille PV on pisara valtameressä. "Boeingilla. Ai Hornetin varaosia? Meillä on kuule vähän isompia ongelmia ratkottavana tällä hetkellä kuin teidän muutaman miljoonan varaosat, soita uudestaan ensi vuonna."

Missasit pointin. Tarkoitus ei ollut pohtia konkurssiin johtavia skenaarioita, eikä siihen kannata sekoittaa Bittiumia saatikka Boeingia. Tuon tason hankintoihin kuuluu aina toimittajan riskianalyysin teko. Riskin todennäköisyys * riskin vakavuus = riskiluokka.

Pieni firma, jolla ei ennestään ole PV:tä asiakkaana, on luonnollisesti hankintanäkökulmasta isommassa riskiluokassa, kuin esimerkiksi Patria.

Tähän kun yhdistetään kenttätesteisteissä tullut voitto Patrialle, niin veronmaksajana olen oikein tyytyväinen Patrian valitsemisesta. En jää kaipaamaan Misun tekohengittämistä PV:n (vero)rahoilla.
 
Tiettyjen suorituskykyvajeiden täyttämiseksi tai korvaamiseksi on jo päädytty Patrian vaihtoehtoon (Sisun oman ehdokkaan rooli lienee vielä avoinna). En itse oikein käsitä, mitä lisäarvoa Misu toisi, tai miksi sitä pitää yrittää sovittaa eri rooleihin?
Niinpä. Misulle voisi keksimällä keksiä jotakin käyttöä mutta Pv ei sitä halunnut joten se siitä.
 
Back
Top