Protolab PMPV 6x6 miehistönkuljetusajoneuvo (Misu)

Eivät ole ainoita, itseasiassa voitaisiin väittää, että tuon "misu":n idea on varastettu täältä. Täällä nimittäin ehdotettiin jo kauan sitten, että tehtäisiin halpoja pasin korvikkeita nostamalla vahvistettu roskalava KA:n lavalle. Ja voiko joku väittää, että tuo ei toisi mieleen vanhan Kontio-Sisun, jossa on roskapönttö lavalla?

6845060890.jpg

Eikö Valmet jo istuttanut tuon metsätraktorin alustalle? Lopputuote tosin hävisi Pasille kisan Pv:n panssariajoneuvohankinnasta. Tämä siis n. vuonna 1980.
 
Eihän tuolta näe mitään ulospäin. Konepellin kulma on niin loiva, ettei näkyvyyttä ole, eikö sitä olisi voitu vähän jyrkentää? Kameroita voi olla juu, mutta eivät ne ole sama asia kuin lasista ulos katsominen. Juu, ei kiitos.
 
Eihän tuolta näe mitään ulospäin. Konepellin kulma on niin loiva, ettei näkyvyyttä ole, eikö sitä olisi voitu vähän jyrkentää? Kameroita voi olla juu, mutta eivät ne ole sama asia kuin lasista ulos katsominen. Juu, ei kiitos.

Vähäisenkin kumpareen ylittäminen on varmaan mielenkiintoista. Kuski näkee pelkästään taivasta.
 
Väitän lukuisille epämääräisille urille hajautetun panssaroimattoman kaluston tuovan joukoille paremman suojan, kuin tiestöön sidotun kevyesti panssaroidun kaluston. Tuommoinen Misu kulkee hikiseen metsäautotiellä. Tien loppuessa loppuu kulkeminen. Käytännössä ovat pakotettuja pysymään varsinaisella tiestöllä ja siten kaikki suuremmat joukkojen liikkeet tietävät ruuhkia ja loistavia maaleja vihollisen epäsuoralle sekä ilma-aseelle.

Vaikka joukko kulkisi kuinka metsässä, niin se on traktorin lavalla miltei täysin suojaton vihollisen tulivaikutukselle sille altistuessaan. Taisteluhelikoptereita ja rynnäkkökoneita vastaan panssaroidutkin ajoneuvot ovat alttiita täsmäaseiden yleistyessä, mutta tykistöä vastaan alkeellisinkin panssaroitu ajoneuvo suojaa kohtuullisesti. Traktori ei.

Lisäksi traktori kulkee hitaammin, ja lisää näin paljastumisen vaaraa matka-ajan pidetessä. Traktori-komppania jossakin ryteikössä on epäilemättä vaikeampi havaita kuin Misu-komppania tiellä, mutta toisaalta vihollisella on luultavasti ihan mukava määrä koneita ja silmäpareja sitä yrittämässä.
 
Kuva miehistön poistumisovista olisi kiva.

Samoin onkohan tuossa mitään aukkoa katolle

Protolabin sivulta löytyvässä kuvan vasemmassa alanurkassa näkyy takaoven karmia. Keltaisen tarran yläpuolella on ilmeisesti kk-ampujan luukku. Ei minun mielestäni vie juurikaan tilaa miehistötilasta.

image8051.jpg


http://www.protolab.fi/index_tiedostot/Prod_seat.htm

Kk-torni, huomaa teline rk:lle.

image8091.png

Kuva keulasta

pmpv.png


Vielä isommaksi saatava kuva, jota ei näköjään voi suoraan linkittää. Vasemmanpuolen etuvaloissa sisimpänä lienee kamera ja olisiko oikealla vastaavalla paikalla jalankulkijailmaisin. Ohjaamon katolla prismat kuskille ja apukuskille. Moottorin ilmanotto näyttäisi olevan konepellin takareunasta mustalla salaojaputkella.

http://www.kuljetusnet.fi/images/konetyo.fi/Pasi2.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tuotteelle löytyy markkinoilta ekologinen lokeronsa. Onkohan pv velvoitettu ostamaan jokin erä?
 
Vielä isommaksi saatava kuva, jota ei näköjään voi suoraan linkittää. Vasemmanpuolen etuvaloissa sisimpänä lienee kamera ja olisiko oikealla vastaavalla paikalla jalankulkijailmaisin. Ohjaamon katolla prismat kuskille ja apukuskille. Moottorin ilmanotto näyttäisi olevan konepellin takareunasta mustalla salaojaputkella.

http://www.kuljetusnet.fi/images/konetyo.fi/Pasi2.JPG

Olisikohan tuohon tulossa samanlaiset suljettavat luukut kuten pasissa tuulilasin suojaksi, kun on nuo prismat laitettu?
 
Tässä nyt humoristiksi ruveta.

Väitän lukuisille epämääräisille urille hajautetun panssaroimattoman kaluston tuovan joukoille paremman suojan, kuin tiestöön sidotun kevyesti panssaroidun kaluston. Tuommoinen Misu kulkee hikiseen metsäautotiellä. Tien loppuessa loppuu kulkeminen. Käytännössä ovat pakotettuja pysymään varsinaisella tiestöllä ja siten kaikki suuremmat joukkojen liikkeet tietävät ruuhkia ja loistavia maaleja vihollisen epäsuoralle sekä ilma-aseelle.

Siviilistä otettavista traktoreista kannattaa siirtyä ainoastaan oikeasti maastokelpoisiin panssaroituihin ajoneuvoihin. Se meinaa käytännössä teloja tai merkittävää uutta ajattelua pyöräajoneuvojen osalta. Nykyinen panssaroitu pyöräkalusto vastaa maastoliikkuvuudeltaan suohon ajettua polkupyörää.

Ottamatta nyt kantaa itse ajoneuvoon, totean JOKO:n kommentista, että taas soditaan edellistä sotaa.
En usko sinne, että sinne korpiin on hirveästi tarvetta mennä, pohjois-Suomi muodostaa poikeuksen ja sielläkin TEKA on parempi kuin traktori.
Eteläisen ja keski-Suomen teille tuo omaa todennäköisesti riittävän liikkuvuuden. Muistetaan, ettei traktorin tie liikkuvuus ole mopoa kummempi. Lavalla oleva miehistö ei ole edes luonnonvoimilta suojassa, vihollisen tulesta puhumattakaan.

Kysehän nykypäivän taistelukentän taksista. Kehityksellä on selkeä kaari ja PMPV edustaa sen nykyistä kehitysvaihetta. AMV on aina ollut enemmän jalkaväen taisteluajoneuvo, kuin miehistönkuljetusvaunu.
 
Ottamatta nyt kantaa itse ajoneuvoon, totean JOKO:n kommentista, että taas soditaan edellistä sotaa.
En usko sinne, että sinne korpiin on hirveästi tarvetta mennä, pohjois-Suomi muodostaa poikeuksen ja sielläkin TEKA on parempi kuin traktori.
Eteläisen ja keski-Suomen teille tuo omaa todennäköisesti riittävän liikkuvuuden. Muistetaan, ettei traktorin tie liikkuvuus ole mopoa kummempi. Lavalla oleva miehistö ei ole edes luonnonvoimilta suojassa, vihollisen tulesta puhumattakaan.

Kysehän nykypäivän taistelukentän taksista. Kehityksellä on selkeä kaari ja PMPV edustaa sen nykyistä kehitysvaihetta. AMV on aina ollut enemmän jalkaväen taisteluajoneuvo, kuin miehistönkuljetusvaunu.

Itä-Ukrainassa Ukrainan joukot kärsivät raskaita tappioita jo maanteillä siirtojen aikana. Vuosi sitten näimme useammankin kuvasarjan letkaan tuhotuista ajoneuvoista ja panssarikalustosta.

Mielestäni liike pitää osin hajauttaa maastoon vaikka teitä olisi käytettävissä. Tieverkon vauriot ja miinoitteet saattavat siihen myös pakottaa. Vihollisen epäsuoran kantamalla ei auta luoda ruuhkia tai edes liiaksi liikennettä harvoille käytettävissä oleville teille. Ei vaadita kovinkaan kummoista sotilaallista neroutta pitää muutama harva tie epäsuoran tulen alla, jos tiedetään toisen osapuolen olevan tieverkkoon sidottu.
 
Ensimmäinen virhe; Protolabin torni. Ei herätä allekirjoittaneen luottamusta RG:n katolla, mutta olihan se sentään kotimainen, ja tod. Näk. Helvetin kallis.

Oliskohan olleet jotain protoversioita. Eikös RG ole varustettu Plattin suojatulla kehälavetilla.
 
Mitä vikaa Protolabin tornissa on?
 
Sivusuuntauksen hammaspyörästössä on ollut usein vikaa. Tornin saa yleensä käännettyä n. Klo 6 suuntaan, mutta takaisin käännettäessä alkaa hampaat sutimaan tyhjää. Samoin koro-, ja sivusuuntauksen, sekä "chicken platen" lukitussalvat on täysin insinöörien kainalopierujekku. Pienet salvat hajovat käsiin jo niitä katsottaessa.

Mutta ettei ihan dissaamiseksi mene, niin toisaalta, tornissa on hyvin tilaa, ja siihen saa helposti esim. PKM:n tai körkin kiinni. Torni on kevyehkö (oisko ollu n.110kg), ja luotisuojattu.
 
Sivusuuntauksen hammaspyörästössä on ollut usein vikaa. Tornin saa yleensä käännettyä n. Klo 6 suuntaan, mutta takaisin käännettäessä alkaa hampaat sutimaan tyhjää. Samoin koro-, ja sivusuuntauksen, sekä "chicken platen" lukitussalvat on täysin insinöörien kainalopierujekku. Pienet salvat hajovat käsiin jo niitä katsottaessa.

Mutta ettei ihan dissaamiseksi mene, niin toisaalta, tornissa on hyvin tilaa, ja siihen saa helposti esim. PKM:n tai körkin kiinni. Torni on kevyehkö (oisko ollu n.110kg), ja luotisuojattu.
Eli kyseinen torni on...
:cool:
protolaatua?

:D
 
Traktoriprikaat on kauan sitten kuopattu. Ne uudet traktorit on varustettu koukkulavavaunuilla ja niillä hinataan kontteja pöpelikköön.

Puheet jokapyörävetoisen kuorma-auton vaikeuksista metsäautotiellä (jossa siis 60-tonninen 8x4 tukkirekka etenee vaikeuksitta) ja perävaunua vetävän traktorin ylivoimaisuudesta metsässä kertovat lähinnä maastoajokokemuksen puutteesta.
Asutuskeskusten läheisyydessä muuten on vaikea löytää paikkaa, josta olisi yli kilometri lähimmälle tielle, saati sitten ajokelpoiselle uralle.

Vehkeen suurin puute maastossa vaikuttaisi olevan onneton näkyvyys, ja kokeilematta on vaikea arvata, minkä verran kamerat tässä auttavat. Se kääntyvä taka-akseli voi olla yksi siunaus puiden välistä pujotellessa.
 
Back
Top