Hande kirjoitti:commando kirjoitti:Edelleen koulutus- ja terveyspalvelut eivät ole valtion ydinpalveluita vaan niitä ovat oikeuslaitos, poliisi, armeija ja vankilat. Mikään valtio ei toimi ilman näitä ydinpalveluita, ilman koulutus- ja terveyspalveluita kyllä toimivat. Ne ovat hienoja lisäpalveluita mutta eivät välttämättömyyksiä, joista voidaan imeä rajottomasti rapauttaen perusturvallisuus kuten nyt on jo käynyt kun vapaalla liikkuu moninkertaisia murhamiehiä ja poliisi saattaa olla 300 km:n päässä.
Eli voidaan terveitä miehiä laittaa orjatyöhön ilmaiseksi samaan aikaan kun siitä voivat luistella erityisryhmät sillä perusteella että rahaa riittäisi toisen mummon perseenpyyhmiseen. Ei jumalauta. Puolustusbudjetin ei tarvitse kasvaa yhtään siinä että varusmiespalveluksen käymisestä saa veroedun ja suorittamattomattomuudesta verotetaan enemmän.
Aika huikea väittämä, että valtio pelittäisi, vaikka kukaan ei kävisi koulua. En halua edes ajatella mikä keskiaikainen hirvitys tuosta muotoutuisi. En ole ihan varma myöskään siitä, olisinko erityisen innokas moista valtiota puolustamaan. Olisihan tuolla mallilla melkoinen lottovoitto, jos joku sivistysvaltio, kuten Venäjä, päättäisi liittää meidät itseensä.
Enkä ymmärrä miksi pitää vängätä varusmiespalveluksesta pakkotyönä. En minä tuota ainakaan ongelmana kokenut, vaan monella tapaa myönteisenä ja kehittävänä ajanjaksona elämässä. Omissa lapsissa olen havaitsevinani samansuuntaista ajattelua, mutta olen minä heitä siihen suntaan yrittänyt matkan varrella kasvattaakin. Olisin voinut aikanaan helposti luistaa koko hommasta, mutta eipä käynyt edes mielessä.
Tehokkuusajattelu on viety liian pitkälle ja kaikki pyörii nykyään rahan ympärillä, enimmäkseen vielä kuvitteellisen rahan. Se tässä on pohjimmainen ongelma, eikä puolustusvoimilla missään olosuhteissa tule olemaan taloudellisia mahdollisuuksia pärjätä tuossa kisassa.
Mitä poliisin saatavuuteen tulee, niin siinäkin on yksi niitä oikeasti tärkeitä rahoituskohteita, todellisia arjen turvallisuuden perustoimintoja, jotka mielestäni menevät heittämällä sotilaallisen maanpuolustuksen edelle, pelastuslaitosten ohella.
Diagnosi on minarkismi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Minarkismi