Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Skärdis on ymmärtääkseni miehistöä ja koulus täysin "perusjantteri" tasoa (korjaa ihmeessä jos olen väärässä), eli massaa jota on eniten saatavilla. Jos/kun Skärdiksellä ei käynnyt tuuria että häntä olisi sijoitettu varusmiespalveluksen jälkeen mihinkään SA-joukkoon, niin hän siirtyi suoraan lisävaraan josta kaiketi harvemmin ketään SA-sijoituksiin nostetaan tai sitten hänet sijoitettiin SA-joukkoon jota ei vaan kertautettu tai kertautettiin vain johtajat yms.
Niin olenkin, mutta meidän varusmiesporukasta myös johtajat ovat saaneet kertausharjoituksia kasaan tasan yhtä monta vuorokautta kuin minäkin eli pyöreät nolla. Näin on menty pian 20 vuotta ja näin tullaan varmastakin menemään toiset 20 vuotta.
Varusmiesaikana meihin toki kohdistettiin propagandaa, jossa meidän kehuttiin olevan reservin runkoa ja nimenomaan meidän tehtävänä piti olla ratkaisutaisteluihin osallistuminen jne. Toiset uskoivat, toiset eivät. Itse kuuluin niihin, joihin propaganda ei uponnut. Ei 90-luvullakaan ratkaisujoukkoja treenattu polkupyöräsulkeisissa tai traktorin lavalla istumaan. :a-rolleyes: Kuten monesti olen jo kertonut, kotiuttamisen alla vääpelimme kertoi totuuden ja paljasti, ettei meistä kukaan tule kuunaan saamaan minkäänlaista sijoitusta.
Tiedän kyllä, että kertaamaan voisi päästä vapaaehtoisena, mutta ei se tilanne muuta miksikään. Kaltaisiani ressuja on ainakin satatuhatta ja lisää koulutetaan jatkuvalla syötöllä.