Puheloinen torjuu neljän kuukauden asepalveluksen

noska kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Edelleen näen märkiä unia kokoonpanosta 1 panssariprikaati, 3 mekanisoitua/valmiusprikaatia, 3 jääkäriprikaatia ja tuo 36 alueellista taisteluosastoa.
Tässähän alökaa uskoa sitä mokuttajien mielilausetta että erilaisuus on vahvuus ja rikkautta. Ainakin sillä saadaan foorumille mielenkiintoisia keskusteluja. Jaa että miten tämä liittyy tuohon lainaukseen. no siten että itse olen sillä tavalla erilainen ettei minun märkiin uniini liity mitenkään univormupukuiset miehet.

Kuka puhui miehistä?
 
Iso-Mursu kirjoitti:
noska kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Edelleen näen märkiä unia kokoonpanosta 1 panssariprikaati, 3 mekanisoitua/valmiusprikaatia, 3 jääkäriprikaatia ja tuo 36 alueellista taisteluosastoa.
Tässähän alökaa uskoa sitä mokuttajien mielilausetta että erilaisuus on vahvuus ja rikkautta. Ainakin sillä saadaan foorumille mielenkiintoisia keskusteluja. Jaa että miten tämä liittyy tuohon lainaukseen. no siten että itse olen sillä tavalla erilainen ettei minun märkiin uniini liity mitenkään univormupukuiset miehet.

Kuka puhui miehistä?

Eihän tollasen määrän naisia kanssa tulis muuta kuin toraa ja riitaa
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Skärdis on ymmärtääkseni miehistöä ja koulus täysin "perusjantteri" tasoa (korjaa ihmeessä jos olen väärässä), eli massaa jota on eniten saatavilla. Jos/kun Skärdiksellä ei käynnyt tuuria että häntä olisi sijoitettu varusmiespalveluksen jälkeen mihinkään SA-joukkoon, niin hän siirtyi suoraan lisävaraan josta kaiketi harvemmin ketään SA-sijoituksiin nostetaan tai sitten hänet sijoitettiin SA-joukkoon jota ei vaan kertautettu tai kertautettiin vain johtajat yms.

Niin olenkin, mutta meidän varusmiesporukasta myös johtajat ovat saaneet kertausharjoituksia kasaan tasan yhtä monta vuorokautta kuin minäkin eli pyöreät nolla. Näin on menty pian 20 vuotta ja näin tullaan varmastakin menemään toiset 20 vuotta.

Varusmiesaikana meihin toki kohdistettiin propagandaa, jossa meidän kehuttiin olevan reservin runkoa ja nimenomaan meidän tehtävänä piti olla ratkaisutaisteluihin osallistuminen jne. Toiset uskoivat, toiset eivät. Itse kuuluin niihin, joihin propaganda ei uponnut. Ei 90-luvullakaan ratkaisujoukkoja treenattu polkupyöräsulkeisissa tai traktorin lavalla istumaan. :a-rolleyes: Kuten monesti olen jo kertonut, kotiuttamisen alla vääpelimme kertoi totuuden ja paljasti, ettei meistä kukaan tule kuunaan saamaan minkäänlaista sijoitusta.

Tiedän kyllä, että kertaamaan voisi päästä vapaaehtoisena, mutta ei se tilanne muuta miksikään. Kaltaisiani ressuja on ainakin satatuhatta ja lisää koulutetaan jatkuvalla syötöllä.

Tuota samaa jargonia syötetään kaikille jottei motivaatio koulutukseen putoasi nollaan, jollain se pitää paikkansa, jollain ei. Ja usein kouluttaja ei kertakaikkiaan voi tietää onko porukan kertauttamiseen tulevina vuosina rahaa vai ei. Sen toki varmaan tietää että sijoitetaanko porukkaa kokonaisuutena mihinkään vai ei. Ilmeisesti olette siirtyneet kaikki suoraan lisävaraan, tuurilla joitain yksilöitä on saatettu sijoittaa syystä tai toisista sijoitetuista porukoista pois pudonneiden tilalle.
Meillä oli kertauksissa 40-vuotias miehistön mp-lähetti jota oli kierrätetty neljässä eri kertauksessa eri sijoituksella ilman mitään omaa aktiivisuutta, ilman erityiskoulutusta tuo tuskin olisi mitenkään mahdollista.

Tiedä sitten meneekö sarjaan tornarit, mutta kaveri kanssa väitti että heille olisi suoraan sanottu että kyseistä viestiyksikköä ei sijoiteta koska koulutus enemmän tai vähemmän epäonnistui (porukassa oli harvinaisen paljon perseilijöitä runsaine rangaistuksineen + lama-ajan minimiin vedetyt maastoharjoitus vrk jne.) Kuten todettua, suuri koulutettavien massa antaa mahdollisuuden tälläiseenkin valikointiin.

Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee... Ja muutenkin eiköhän noihin pomojen paskapuheisiin törmää siivilissäkin? Ei näissä kuvioissa kannata ryhtyä ajattelemaan muita onnettomia vaan lisätä höyryä jos vähänkin epäilyttää.

Ihmisellä on tässä maailmassa paljon pahempiakin kohtaloita kuin päätyä sijoittamattomaksi reserviläiseksi joka ei pääse kertauksiin. Ajatellaanpa vaikka israelilaisia reserviläisiä- toiset ajelee kertauksissa Negevin aavikolla Merkavalla ja ampuu putket hehkuen maaleja. Toisten "kakkos luokan yksiköissä" palvelleiden kertaukset menee palestiinan rajapuomilla pommivyömiehiä kopeloiden tai jotain Länsirannalla sijaitsevaa hihhuli kibbutzia vartioiden... Karua toistuvaa arkea monelle paikalliselle kevyt sontakärry jalkaväki miehelle tai entisille HAWK-voimakonemekaanikolle.
 
Mosuri kirjoitti:
Ihmisellä on tässä maailmassa paljon pahempiakin kohtaloita kuin päätyä sijoittamattomaksi reserviläiseksi joka ei pääse kertauksiin. Ajatellaanpa vaikka israelilaisia reserviläisiä- toiset ajelee kertauksissa Negevin aavikolla Merkavalla ja ampuu putket hehkuen maaleja. Toisten "kakkos luokan yksiköissä" palvelleiden kertaukset menee palestiinan rajapuomilla pommivyömiehiä kopeloiden tai jotain Länsirannalla sijaitsevaa hihhuli kibbutzia vartioiden...

Tottahan tuo on, eikä sijoittamattomuuttaan kannata jäädä liikaa murehtimaan. Vapaaehtoiselle toiminnalle kun on sentään kanavia, joita pitkin pääsee asiaa harrastamaan ilman sijoitustakin, jos nyt ylipäätään on tarpeen harrastaa.

Itse olin jo varusmiehenä sitä mieltä, että itseään on turha lähteä tapattamaan. Toki isänmaan puolustaminen vaatii veronsa, mutta ehdoin tahdoin ei kannata lähteä sankarivainajaksi pyrkimään, jos muitakin halukkaita menijöitä on. Nähtiin se edellisissäkin kahinoissa, ei niissä kaatuneet mitään sädekehää päällensä saaneet ja arkipäivän todellisuus iski leskeä ja lapsia kohtaan kuin miljoona volttia.

Oma isoisänikin palveli koko jatkosodan omassa työssään eli veturinkuljettajana. Eipä häntäkään omien sanojensa mukaan haitannut, vaikkei vanjaa tähtäimien läpi päässytkään katselemaan. Kaikenlisäksi veturimiesten tehtävät olivat vähintään yhtä tärkeitä kuin yksittäisten sotamiesten toiminta poteroissa.
 
noska kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
noska kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Edelleen näen märkiä unia kokoonpanosta 1 panssariprikaati, 3 mekanisoitua/valmiusprikaatia, 3 jääkäriprikaatia ja tuo 36 alueellista taisteluosastoa.
Tässähän alökaa uskoa sitä mokuttajien mielilausetta että erilaisuus on vahvuus ja rikkautta. Ainakin sillä saadaan foorumille mielenkiintoisia keskusteluja. Jaa että miten tämä liittyy tuohon lainaukseen. no siten että itse olen sillä tavalla erilainen ettei minun märkiin uniini liity mitenkään univormupukuiset miehet.

Kuka puhui miehistä?

Eihän tollasen määrän naisia kanssa tulis muuta kuin toraa ja riitaa

Siinä sitä olis Keltaselle tekemistä kun pitäs rauhottaa 100 000 aseisiin laitettua pahan sisusta suomalaista ämmää
 
Iso-Mursu kirjoitti:
noska kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
noska kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Edelleen näen märkiä unia kokoonpanosta 1 panssariprikaati, 3 mekanisoitua/valmiusprikaatia, 3 jääkäriprikaatia ja tuo 36 alueellista taisteluosastoa.
Tässähän alökaa uskoa sitä mokuttajien mielilausetta että erilaisuus on vahvuus ja rikkautta. Ainakin sillä saadaan foorumille mielenkiintoisia keskusteluja. Jaa että miten tämä liittyy tuohon lainaukseen. no siten että itse olen sillä tavalla erilainen ettei minun märkiin uniini liity mitenkään univormupukuiset miehet.

Kuka puhui miehistä?

Eihän tollasen määrän naisia kanssa tulis muuta kuin toraa ja riitaa

Siinä sitä olis Keltaselle tekemistä kun pitäs rauhottaa 100 000 aseisiin laitettua pahan sisusta suomalaista ämmää

Olis sitä tekemistä niiden ämmien esimiehelläkin että sais ne tekeen jotain muutakin kuin riitelemään keskenään.
 
noska kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
noska kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
noska kirjoitti:
Tässähän alökaa uskoa sitä mokuttajien mielilausetta että erilaisuus on vahvuus ja rikkautta. Ainakin sillä saadaan foorumille mielenkiintoisia keskusteluja. Jaa että miten tämä liittyy tuohon lainaukseen. no siten että itse olen sillä tavalla erilainen ettei minun märkiin uniini liity mitenkään univormupukuiset miehet.

Kuka puhui miehistä?

Eihän tollasen määrän naisia kanssa tulis muuta kuin toraa ja riitaa

Siinä sitä olis Keltaselle tekemistä kun pitäs rauhottaa 100 000 aseisiin laitettua pahan sisusta suomalaista ämmää

Olis sitä tekemistä niiden ämmien esimiehelläkin että sais ne tekeen jotain muutakin kuin riitelemään keskenään.

Maahanlasku vailla vertaa. Ampuvat kaikkea mikä liikkuu.
 
skärdis kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Ihmisellä on tässä maailmassa paljon pahempiakin kohtaloita kuin päätyä sijoittamattomaksi reserviläiseksi joka ei pääse kertauksiin. Ajatellaanpa vaikka israelilaisia reserviläisiä- toiset ajelee kertauksissa Negevin aavikolla Merkavalla ja ampuu putket hehkuen maaleja. Toisten "kakkos luokan yksiköissä" palvelleiden kertaukset menee palestiinan rajapuomilla pommivyömiehiä kopeloiden tai jotain Länsirannalla sijaitsevaa hihhuli kibbutzia vartioiden...

Tottahan tuo on, eikä sijoittamattomuuttaan kannata jäädä liikaa murehtimaan. Vapaaehtoiselle toiminnalle kun on sentään kanavia, joita pitkin pääsee asiaa harrastamaan ilman sijoitustakin, jos nyt ylipäätään on tarpeen harrastaa.

Itse olin jo varusmiehenä sitä mieltä, että itseään on turha lähteä tapattamaan. Toki isänmaan puolustaminen vaatii veronsa, mutta ehdoin tahdoin ei kannata lähteä sankarivainajaksi pyrkimään, jos muitakin halukkaita menijöitä on. Nähtiin se edellisissäkin kahinoissa, ei niissä kaatuneet mitään sädekehää päällensä saaneet ja arkipäivän todellisuus iski leskeä ja lapsia kohtaan kuin miljoona volttia.

Oma isoisänikin palveli koko jatkosodan omassa työssään eli veturinkuljettajana. Eipä häntäkään omien sanojensa mukaan haitannut, vaikkei vanjaa tähtäimien läpi päässytkään katselemaan. Kaikenlisäksi veturimiesten tehtävät olivat vähintään yhtä tärkeitä kuin yksittäisten sotamiesten toiminta poteroissa.

Joku määrä piti olla niitä monttusotilaitakin, että ukkisi sai hurrata veturillaan pitkin suomenniemeä.

Joo, sodasta palanneiden osa oli monella karu, toki vielä karumpi niillä, jotka "pääsivät" pitäjän sankarikalmistoihin. Nousu hyljeksitystä sodan väsyttämästä ja risahampaisesta metsäkämppien riistetystä kiertolaisesta valtakunnan kunniakansalaiseksi on ollut pitkä ja kyinen taival. Suurin osa ehti mennä multiin ennenkuin tämä arvonkoroitus tapahtui.
 
baikal kirjoitti:
Joo, sodasta palanneiden osa oli monella karu, toki vielä karumpi niillä, jotka "pääsivät" pitäjän sankarikalmistoihin. Nousu hyljeksitystä sodan väsyttämästä ja risahampaisesta metsäkämppien riistetystä kiertolaisesta valtakunnan kunniakansalaiseksi on ollut pitkä ja kyinen taival. Suurin osa ehti mennä multiin ennenkuin tämä arvonkoroitus tapahtui.

Näin valitettavasti liian monen kohdalla kävi. Todellisia sankareita katosi unohdukseen täysin ilman omaa syytään....
 
vehamala kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Joo, sodasta palanneiden osa oli monella karu, toki vielä karumpi niillä, jotka "pääsivät" pitäjän sankarikalmistoihin. Nousu hyljeksitystä sodan väsyttämästä ja risahampaisesta metsäkämppien riistetystä kiertolaisesta valtakunnan kunniakansalaiseksi on ollut pitkä ja kyinen taival. Suurin osa ehti mennä multiin ennenkuin tämä arvonkoroitus tapahtui.

Näin valitettavasti liian monen kohdalla kävi. Todellisia sankareita katosi unohdukseen täysin ilman omaa syytään....

Onneksi Kylmästä Sodasta selvittiin ilman torjuntavoittoa. Vaikka moni hyyty jo 50-luvulla savotoille ja muuallekkin
 
Kaikkea ei varmasti vielä tiedetä ja ihan kaikkea tuskin koskaan.
 
Kapiainen kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Onneksi Kylmästä Sodasta selvittiin ilman torjuntavoittoa. Vaikka moni hyyty jo 50-luvulla savotoille ja muuallekkin

Tai ehkäpä sellainen nimenomaan saavutettiin..

Niin,, harva tietää mitä kaikkea on tapahtunut ja mitä on voinut tapahtua.

Viime sunnuntain Hesarin mukaan elokuun 91 kaappauksen aikana Suomen tiedustelu on voinut seurata Puna-Armeijassa annettuja komentoja ja onko niitä laitettu toteen.

Että kai ne on jotain joskus tehneetkin asian eteen
 
keväänä -81 RUK komennettiin ilman koulutusohjelmissa olevaa tietoa väistöaseemiin. samaan aikaan tuntemassani perusvaruskunnassa eräät osat komennettiin eräiden kohteiden suojaksi ja varusmiehille jaettiin kovat (!)

onko tästä ollut juttua?

-----

ja aiheeseen:

jos neljän kk:n koulutukseen siirryttäisiin, osaa miehistöstä ei voisi pitää porukassa. otan esimerkkinä että ruotsin uusi systemi GMU (=grundläggande militär utbildning = sotilaallinen peruskoulutus) tehdään kolmessa kuukaudessa. porukka jolle koulutusta annetaan, on kuitenkin jo karsittu palikka- ja fyysisillä testeillä. eli he ovat vapaaehtoisia joko palkkapalvelukseen tai noin 1 kk/ v. palvelukseen. tuosta sitten lähdetään kouluttamaan varsinaisa joukkoja, rekrytoiden individualisti, joka on "hieman" kalliimpaa kuin pakkovallassa.

en ollenkaan epäile että neljässä kuukaudessa saataisi taistelijoita ja jopa joukkotasolle, koska yksittäinen mies ei osaa eikä tiedä mitään muuta kuin omansa ja osittain yhden tason ylempää. kun kuitenkin ollaan rakentamassa järjestelmää, tämä vaatii kaikkien orkesterin soittimien yhteistoimintaa.

itse sain kuvan pataljoonan toiminnasta vasta komppaniatasolla, ja senkin kuvan myöhemmin kuin ekassa treenissä

ei sen yksittäisen miehen tarvitse tietää komppaniasta tai pataljoonasta, kunhan osaa toimia ryhmässä, ja sama seuraavalla tasolla, eli että ryhmänjohtaja ymmärtää joukkuetta ja joukkueenjohtaja komppaniaa.
----
erään realitytv-ohjelman mukaan aikaa käytetään edelleen pinkkoihin! voi v*tt*

ehkä aikaa pitäisi käyttää muuhun...
 
adam7 kirjoitti:
keväänä -81 RUK komennettiin ilman koulutusohjelmissa olevaa tietoa väistöaseemiin. samaan aikaan tuntemassani perusvaruskunnassa eräät osat komennettiin eräiden kohteiden suojaksi ja varusmiehille jaettiin kovat (!)

onko tästä ollut juttua?

-----

ja aiheeseen:

jos neljän kk:n koulutukseen siirryttäisiin, osaa miehistöstä ei voisi pitää porukassa. otan esimerkkinä että ruotsin uusi systemi GMU (=grundläggande militär utbildning = sotilaallinen peruskoulutus) tehdään kolmessa kuukaudessa. porukka jolle koulutusta annetaan, on kuitenkin jo karsittu palikka- ja fyysisillä testeillä. eli he ovat vapaaehtoisia joko palkkapalvelukseen tai noin 1 kk/ v. palvelukseen. tuosta sitten lähdetään kouluttamaan varsinaisa joukkoja, rekrytoiden individualisti, joka on "hieman" kalliimpaa kuin pakkovallassa.

en ollenkaan epäile että neljässä kuukaudessa saataisi taistelijoita ja jopa joukkotasolle, koska yksittäinen mies ei osaa eikä tiedä mitään muuta kuin omansa ja osittain yhden tason ylempää. kun kuitenkin ollaan rakentamassa järjestelmää, tämä vaatii kaikkien orkesterin soittimien yhteistoimintaa.

itse sain kuvan pataljoonan toiminnasta vasta komppaniatasolla, ja senkin kuvan myöhemmin kuin ekassa treenissä

ei sen yksittäisen miehen tarvitse tietää komppaniasta tai pataljoonasta, kunhan osaa toimia ryhmässä, ja sama seuraavalla tasolla, eli että ryhmänjohtaja ymmärtää joukkuetta ja joukkueenjohtaja komppaniaa.
----
erään realitytv-ohjelman mukaan aikaa käytetään edelleen pinkkoihin! voi v*tt*

ehkä aikaa pitäisi käyttää muuhun...

Tuona keväänä samanlaisia harjoituksia on ollut pitkin itä-rajaakin. Kaikesta päätellen harjoituksia ne kuitenkin olivat.
 
Itse olin -91 kaappauksen aikaan Aukissa ja Prikaatin komentaja määräsi "valmiusharjoituksen" muistaakseni olimme ko. viikonlopun gineksessä ja nukuimme tetsarit sängynpäädyssä.

Silloin nuorta miestä jännitti.
 
Creidiki kirjoitti:
Itse olin -91 kaappauksen aikaan Aukissa ja Prikaatin komentaja määräsi "valmiusharjoituksen" muistaakseni olimme ko. viikonlopun gineksessä ja nukuimme tetsarit sängynpäädyssä.

Itse olin tuolloin yläasteella ja sotilaallinen liikunnanopettajamme - paikallisen res.ups. seuran kantava voima - piti meille turvallisuuspolitiikan luentoja ja äksiisiharjoituksia.

Myöhemmin lukiossa harjoittelimme vielä ampumista, RK62:n kokoamista ja purkamista, sotkussa rötväämistä ja varuskunnan metsissä suunnistamista. Suunnistuksen vieminen varuskuntaan oli kuulemma fiksua maastotuntemuksemme parantamiseksi ja näin ollen saisimme etulyöntiaseman varusmiehinä. Muut lukiot tekivät perinteisen vierailun yliopistoon, mutta meillä vierailu oli typistetty pariksi tunniksi Skinnarilan vapaavaltioon ja sen jälkeen - yllätys - Maanpuolustusopistolle tutustumiskierrokselle. Siellä sai taas purkaa rynnäkkökiväärejä..

Creidiki kirjoitti:
Silloin nuorta miestä jännitti.

Meitä lähinnä v*tutti. Eipä silti, alokkaana ei ollut niin suurta hämmästystä.
 
skärdis kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Itse olin -91 kaappauksen aikaan Aukissa ja Prikaatin komentaja määräsi "valmiusharjoituksen" muistaakseni olimme ko. viikonlopun gineksessä ja nukuimme tetsarit sängynpäädyssä.

Kaappauksen aikaan oltiin leirikoulussa rajanpinnassa. Muistan kun rajalla töissä olleen kaverin isä kävi hakemassa kaverin kotiin kesken leirikoulun
 
Mulla tuli mieleen yks asia.

Nyt kun on rahapulaa ja ne sanoo että varusmiesaika on 6 kk mutta supistetaan maastovuorokauttia ja ollaan kasarmissa.

Niin eikö ole parempi tehdä näin että vaan tilaisesti muuta sitä 4 kkaudeen ja silloin on varaa pitää ne maastovuorokaudet ennallaan??

Siis vain tliapäisesti pari vuotta ja sitten kun on rahaa muutta se takaisin 6 kuukauteen.
 
Back
Top