Puolustusbudjetti ja säästöt

Radar kirjoitti:
Tuo puolustusmäärärahojen tiputus on suoraa toteutumaan idioottimaisesta armeijan määrärahojen käytöstä, tai tarkemmin käyttämättä jättämisestä.

Materiaalihankinta määrärahat: 2006 ( 648,3M€- 408,5M€= 239,8M€ käyttämättä), 2007 =159,8M€ käyttämättä 2008 228M€ käyttämättä 2009 153,2M€ käyttämättä 2010 165,4M€ käytttämättä

Kannattaa pohtia mikä loppujenlopuksi on ollut idioottimaista: Armeijan rahankäyttö vai valtion rahankäytön byrokraattinen jäykkyys..

Entäpä jos Puolustusvoimilla olisi "pankkitilillään" nyt nuo rahat, jotka ovat jääneet käyttämättä..

Valtion tapa on totaalisen tehoton ja kannustaa tuhlaamaan rahaa mahdollisimman paljon. Jos sinulle budjetoidusta rahasta jää jotakin käyttämättä, se ei jää sinulle, etkä varsinkaan hyödy siitä mitään ja seuraavana vuonna saat vähemmän - joten rahaa on tuhlattava mahdollisimman paljon, jotta saat seuraavan vuonna edes jotakin. "Pahoihin päiviin" ei voi siis varautua mitenkään.

Tapa on ihan sama kuin jos työnantaja tarkistaisi ennen palkkapäivää jäikö palkansaajan tilille edellisen kuun palkasta jotakin säästöön - ja jos jäi, niin seuraavan kuun palkka on pienempi, koska eihän työntekijä tarvitsekaan niin paljoa palkkaa..
 
Kapiainen kirjoitti:
Radar kirjoitti:
Tuo puolustusmäärärahojen tiputus on suoraa toteutumaan idioottimaisesta armeijan määrärahojen käytöstä, tai tarkemmin käyttämättä jättämisestä.

Materiaalihankinta määrärahat: 2006 ( 648,3M€- 408,5M€= 239,8M€ käyttämättä), 2007 =159,8M€ käyttämättä 2008 228M€ käyttämättä 2009 153,2M€ käyttämättä 2010 165,4M€ käytttämättä

Kannattaa pohtia mikä loppujenlopuksi on ollut idioottimaista: Armeijan rahankäyttö vai valtion rahankäytön byrokraattinen jäykkyys..

Entäpä jos Puolustusvoimilla olisi "pankkitilillään" nyt nuo rahat, jotka ovat jääneet käyttämättä..

Valtion tapa on totaalisen tehoton ja kannustaa tuhlaamaan rahaa mahdollisimman paljon. Jos sinulle budjetoidusta rahasta jää jotakin käyttämättä, se ei jää sinulle, etkä varsinkaan hyödy siitä mitään ja seuraavana vuonna saat vähemmän - joten rahaa on tuhlattava mahdollisimman paljon, jotta saat seuraavan vuonna edes jotakin. "Pahoihin päiviin" ei voi siis varautua mitenkään.

Tapa on ihan sama kuin jos työnantaja tarkistaisi ennen palkkapäivää jäikö palkansaajan tilille edellisen kuun palkasta jotakin säästöön - ja jos jäi, niin seuraavan kuun palkka on pienempi, koska eihän työntekijä tarvitsekaan niin paljoa palkkaa..

Kirjanpidollinen temppu ja noita varoja saadaan "piiloon". Mut jaa noista kiinni ja varmasti tulee noottia.
 
käsittäkseni olette nyt ns. kahvilla

alkakaa
http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2012/he_2012.html
sinne yksityiskohtaisista perusteluista -> puolustusministeriöstä määrärahojen puolelle

siellä löytyy sana siirtomääräraha x vuotta. näitä sitten skuffataan eteenpäin tarpeen mukaan.

katso sitten eka lisäbudjetti
http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2012/het_2012.html
taas määrärahoista -> puolustusministeriön puolelle -> sotilaallinen maanpuolustus

siellä taas skuffataan (työnnetään) eteenpäin fyrkkaa
 
ääääh. Eihän tuossa siirtomäärärahassa ole yhtään mitään ihmeellistä. Ei ne rahat sieltä mihinkään katoa. Itseasiassa tuo on luotu oivallisesti ja järjestelyllä kyetään hoitamaan ns. "pompseja". Paremminkin YLLÄTTÄEN vissiin monelle tuo kertoo tarkasta suunnittelusta.
 
Kapiainen kirjoitti:
Radar kirjoitti:
Tuo puolustusmäärärahojen tiputus on suoraa toteutumaan idioottimaisesta armeijan määrärahojen käytöstä, tai tarkemmin käyttämättä jättämisestä.

Materiaalihankinta määrärahat: 2006 ( 648,3M€- 408,5M€= 239,8M€ käyttämättä), 2007 =159,8M€ käyttämättä 2008 228M€ käyttämättä 2009 153,2M€ käyttämättä 2010 165,4M€ käytttämättä

Kannattaa pohtia mikä loppujenlopuksi on ollut idioottimaista: Armeijan rahankäyttö vai valtion rahankäytön byrokraattinen jäykkyys..

Entäpä jos Puolustusvoimilla olisi "pankkitilillään" nyt nuo rahat, jotka ovat jääneet käyttämättä..

Valtion tapa on totaalisen tehoton ja kannustaa tuhlaamaan rahaa mahdollisimman paljon. Jos sinulle budjetoidusta rahasta jää jotakin käyttämättä, se ei jää sinulle, etkä varsinkaan hyödy siitä mitään ja seuraavana vuonna saat vähemmän - joten rahaa on tuhlattava mahdollisimman paljon, jotta saat seuraavan vuonna edes jotakin. "Pahoihin päiviin" ei voi siis varautua mitenkään.

Tapa on ihan sama kuin jos työnantaja tarkistaisi ennen palkkapäivää jäikö palkansaajan tilille edellisen kuun palkasta jotakin säästöön - ja jos jäi, niin seuraavan kuun palkka on pienempi, koska eihän työntekijä tarvitsekaan niin paljoa palkkaa..

Liittymättä tähän topikiin nyt mitenkään, koska kyseessä on mielestäni aivan oikein hoidettu asia:

valtio ja kunnat tärväävät liian helposti rahaa ihan riippumatta mistään menoluokista tms. Olen saletti, että asettamalla arvot paikoilleen ja käyttämällä hieman enemmän tarkkuutta pystyisimme niistämään budjeteista 10 prosenttia, ainakin. Ja kukaan ei vielä sittenkään joutuisi edes kilometritehtaalle.

Otan pienen kunnan esimerkin: vuosi on päättymässä ja kas, täysin puskasta tulee erittäin marginaaliseen toimintaan suunnattuja "tarpeita" esille: ensin löytyy 80 tuhatta euroa jo ensi hätään ja toinen mokoma heti perään, unohtamatta syksyn 60 tuhannen todella marginaalitarpeeseen ohjattua määrärahaa. Pienessä ei-kasvukunnassa päräytetään 220 tuhatta noin vaan menemään...samalla kun mummoille ei ole vanhainkotiin palkata lisäapukäsiä tai itketään velanoton kasvua....

Tarkkuus taloudenpidossa tarkoittaisi käytännössä sitä, että Suomen ei tarvitsisi latiakaan kerjätä maailmalta lainaksi. Eikä tarvitsisi verojakaan korottaa.
 
Kapiainen kirjoitti:
Radar kirjoitti:
Tuo puolustusmäärärahojen tiputus on suoraa toteutumaan idioottimaisesta armeijan määrärahojen käytöstä, tai tarkemmin käyttämättä jättämisestä.

Materiaalihankinta määrärahat: 2006 ( 648,3M€- 408,5M€= 239,8M€ käyttämättä), 2007 =159,8M€ käyttämättä 2008 228M€ käyttämättä 2009 153,2M€ käyttämättä 2010 165,4M€ käytttämättä

Kannattaa pohtia mikä loppujenlopuksi on ollut idioottimaista: Armeijan rahankäyttö vai valtion rahankäytön byrokraattinen jäykkyys..

Entäpä jos Puolustusvoimilla olisi "pankkitilillään" nyt nuo rahat, jotka ovat jääneet käyttämättä..

Valtion tapa on totaalisen tehoton ja kannustaa tuhlaamaan rahaa mahdollisimman paljon. Jos sinulle budjetoidusta rahasta jää jotakin käyttämättä, se ei jää sinulle, etkä varsinkaan hyödy siitä mitään ja seuraavana vuonna saat vähemmän - joten rahaa on tuhlattava mahdollisimman paljon, jotta saat seuraavan vuonna edes jotakin. "Pahoihin päiviin" ei voi siis varautua mitenkään.

Tapa on ihan sama kuin jos työnantaja tarkistaisi ennen palkkapäivää jäikö palkansaajan tilille edellisen kuun palkasta jotakin säästöön - ja jos jäi, niin seuraavan kuun palkka on pienempi, koska eihän työntekijä tarvitsekaan niin paljoa palkkaa..
Tuota juuri tarkoitin. Rahoja ei laitettu menemään ja sen taki ne menivät sen sileän tien
 
Kehitysapurahoista rahoitusta terveydenhuoltoon ja puolustusvoimille
US 7.2.2012 19:33 Harri Lehtimäki

Puolustusvoimien alasajoa kannattavat haluaisivat nähdä, että puolustusmäärärahoista voitaisiin hyvinkin siirtää rahoitusta terveydenhuoltoon, joka sekin kituu rahanpuutteessa. Mielestäni näin ei kannata tehdä, sillä Suomen ainoa elinehto on uskottava puolustus. Jos maassa ei ole omaa arneijaa, siellä on jonkun muun valtion armeija. Tämä on vanha totuus, jota kannattaa miettiä oikein ajan kanssa, vaikkei arneijaa ole syystä, tahi komannesta, käynytkään. Tämän asian miettiminen ei tietysti sovi globalisaation kannattajille, sillä heidän mielestään kaikki maat ovat yhtä ja samaa, kannattaa luovuttaa kaikki omaisuutensa maailmalle, sillä se on heidän mielestään meidän länsimaisten ihmisten velvollisuus.

Kehitysapuun, tuohon mittaamattomaan Molokin kitaan, uppoaa meidän kaikkien rahoja vuositasolla 1074 miljoonaa euroa. Tämä kaikki on pois myös Suomen terveydenhuollosta, infrastruktuurin ylläpidosta, puolustusmäärärahoista jne. Tämä kaikki on pois meidän kaikkien hyvinvoinnista. Kehitysapu joutaisi hyvin lopettaa, sillä rahathan eivät tunnetusti ole lisänneet kehitysmaiden hyvinvointia, vaan päinvastoin. Jopa kehitysmaiden kansalaisjärjestöt ovat halunneet sen lopettamista, sillä sillä pönkitetään vain diktaatoreiden kassoja, kehitysmaiden kansalaiset eivät juurikaan ole kehitysavusta hyötyneet.

Suomen julkinen kehitysyhteistyö 2011
■yhteensä 1 074 miljoonaa euroa
■varsinainen kehitysyhteistyö 844 miljoonaa euroa (momentti 24.30.66 UM)
■muu julkinen kehitysyhteistyö 239 miljoonaa euroa (UM/kehitysyhteistyön hallintomenot, osuus EU:n kehitysyhteistyöbudjetista, pakolaisten vastaanotto, maksuosuudet muille kv. järjestöille, muut kehitysyhteistyöksi luettavat menot )
■määrärahat 0,58 % bruttokansantulosta
■julkinen kehitysyhteistyö / asukas 200 euroa
■varsinainen kehitysyhteistyö / asukas 157 euroa
Valtion talousarvioesitys 2011: UM
 
Lisäksi se on lainarahaa kv-rahamarkkinoilta, josta maksamme korkoja.
 
Maksamme noin 600 miljoonaa vuodessa "ilmastonmuutosrahaa" ja se on varmaa, että se menee kyllä kuzin persieen. Ihan taatusti.
 
Eikä mene! Eijeieijeiei!! Nej!
Kyseisellä (aivan liian pienellä summalla suhteessa suunnattomaan bkt:hen ja moraaliseen tervalaiva-velkaamme) on ehkäisty Suomen muuttuminen Saharan hiekka-aavikoksi.
 
baikal kirjoitti:
Maksamme noin 600 miljoonaa vuodessa "ilmastonmuutosrahaa" ja se on varmaa, että se menee kyllä kuzin persieen. Ihan taatusti.
Tvälups kirjoitti:
Eikä mene! Eijeieijeiei!! Nej!
Kyseisellä (aivan liian pienellä summalla suhteessa suunnattomaan bkt:hen ja moraaliseen tervalaiva-velkaamme) on ehkäisty Suomen muuttuminen Saharan hiekka-aavikoksi.

LOL.

Ihanko aikuisten oikeasti me syydämme rahaa luonnonkaasun estämiseen? 600 miljoonaa euroa vuodessa?

Ja jos se on ihan aikuisten oikeesti totta, että me olemme pistäneet nimemme johonkin paperiin, missä meidän pitää maksaa hiilidioksidin päästöstä ilmakehään niin me olemme pulassa. Sillä jos se ilmasto muuttuu, niin se muuttuu jonkin muun syyn vuoksi kuin jonkun pienen maan, joka on suurimmalta osaltaan iso hiilikuilu laajoine metsineen. Joten ei voi kuin ihmetellä millaisia petoksia hallituksesta rupeaa löytymään, jos tätä ruvetaan tutkimaan.
 
Puheloinen haasteli taasen tarkennuksia eiliseen: Näyttäisi siltä että budjettivarat on siis lyöty lukkoon tuonne 2015 saakka ja niillä tehdään ne hankinnat jotka on jo päätetty (tai sitten niitä siirretään). Mitä tapahtuu sitten vuoden 2015 jälkeen; Puheloisen mukaan tässä otetaan riski, että mikäli rahoitusta ei saada jälleen ylöspäin (näin itse asian ymmärrän), se merkitsee oikeasti puolustuskyvyn heikkenemistä; lähinnä hän viittaa kalustohankintoihin.

"On tehtävä muutoksia tai muuten edessä häämöttää rahoituksellinen umpikuja, jossa kyse on siitä, että organisaatio on liian iso eikä rahaa riitä sen ylläpitämiseen. Toiseksi sen käynnissä pito nielee niin paljon kustannuksia, että puolustusmateriaalin hankintaan jää liian vähän rahaa, mistä puolestaan seuraa se, että puolustuskyy rapautuu sitä kautta"

"Puheloisen mukaan puolustuskyky painottuu tulevaisuudessa joukkojen varustamiseen.

– Puolustuskyky ja uskottavuus tälle ja ensi vuosikymmenelle on kiinni siitä, kuinka tyydyttävästi meidän sodan ajan joukot pystytään varustamaan. Materiaalipuolella me teemme sellaisen rauhanajan rakenteen, joka kykenee tuottamaan ne sodanajan joukot, jotka meillä on tarkoituksenmukaista pitää.
"

Koko juttu http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1491783/puheloinen-varustelu-ratkaisee-puolustuksen-uskottavuuden

Toinen linkki http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/puheloinen_budjetin_laskeva_linja_riski_puolustuskyvylle_3244913.html
 
:D
http://www.hs.fi/politiikka/Ven%C3%A4l%C3%A4isasiantuntija+Armeijan+s%C3%A4%C3%A4st%C3%B6t+Suomen+sis%C3%A4inen+asia/a1305555367485
 
veffeade kirjoitti:
"Puheloisen mukaan puolustuskyky painottuu tulevaisuudessa joukkojen varustamiseen.


Nyt sentään jo rehdisti myönnetään se, mikä on jo vuosikaudet ollut nähtävissä säästölinjauksia tehtäessä. Reservin koulutuksen taso ei Pv:n mielestä ole suorituskyvyn kannalta merkittävä asia.
 
Tuli vain mieleen, sodanajan vahvuus pienenee 120 000 jamppaa, kuusi varuskuntaa lakkautetaan ja neljä osastoa yhdistetään.

Montako kenraalin virkaa on vuonna 2015?
 
ctg kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Maksamme noin 600 miljoonaa vuodessa "ilmastonmuutosrahaa" ja se on varmaa, että se menee kyllä kuzin persieen. Ihan taatusti.
Tvälups kirjoitti:
Eikä mene! Eijeieijeiei!! Nej!
Kyseisellä (aivan liian pienellä summalla suhteessa suunnattomaan bkt:hen ja moraaliseen tervalaiva-velkaamme) on ehkäisty Suomen muuttuminen Saharan hiekka-aavikoksi.

LOL.

Ihanko aikuisten oikeasti me syydämme rahaa luonnonkaasun estämiseen? 600 miljoonaa euroa vuodessa?

Ja jos se on ihan aikuisten oikeesti totta, että me olemme pistäneet nimemme johonkin paperiin, missä meidän pitää maksaa hiilidioksidin päästöstä ilmakehään niin me olemme pulassa. Sillä jos se ilmasto muuttuu, niin se muuttuu jonkin muun syyn vuoksi kuin jonkun pienen maan, joka on suurimmalta osaltaan iso hiilikuilu laajoine metsineen. Joten ei voi kuin ihmetellä millaisia petoksia hallituksesta rupeaa löytymään, jos tätä ruvetaan tutkimaan.

Jep. Eihän sillä rahalla mitään luonnonkaasuja pidellä....mutta se on modernia kehitysapua, aika pitkälle, ja takaa väenvänkään korkeakoulutetuille ipanoille tyylikkäitä duunimestoja. Ja se positiivinen näkyvyys maailmalla, kaikki syleilee suomalaista, kun vaan saa mahdollisuuden.
 
Creidiki kirjoitti:
Tuli vain mieleen, sodanajan vahvuus pienenee 120 000 jamppaa, kuusi varuskuntaa lakkautetaan ja neljä osastoa yhdistetään.

Montako kenraalin virkaa on vuonna 2015?

Strategisista, taktillisista, psykologisista etc. syistä johtuen kenraalikunnan määrää nostetaan pv:n näkyvyyden parantamiseksi.
 
baikal kirjoitti:
ctg kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Maksamme noin 600 miljoonaa vuodessa "ilmastonmuutosrahaa" ja se on varmaa, että se menee kyllä kuzin persieen. Ihan taatusti.
Tvälups kirjoitti:
Eikä mene! Eijeieijeiei!! Nej!
Kyseisellä (aivan liian pienellä summalla suhteessa suunnattomaan bkt:hen ja moraaliseen tervalaiva-velkaamme) on ehkäisty Suomen muuttuminen Saharan hiekka-aavikoksi.

LOL.

Ihanko aikuisten oikeasti me syydämme rahaa luonnonkaasun estämiseen? 600 miljoonaa euroa vuodessa?

Ja jos se on ihan aikuisten oikeesti totta, että me olemme pistäneet nimemme johonkin paperiin, missä meidän pitää maksaa hiilidioksidin päästöstä ilmakehään niin me olemme pulassa. Sillä jos se ilmasto muuttuu, niin se muuttuu jonkin muun syyn vuoksi kuin jonkun pienen maan, joka on suurimmalta osaltaan iso hiilikuilu laajoine metsineen. Joten ei voi kuin ihmetellä millaisia petoksia hallituksesta rupeaa löytymään, jos tätä ruvetaan tutkimaan.

Jep. Eihän sillä rahalla mitään luonnonkaasuja pidellä....mutta se on modernia kehitysapua, aika pitkälle, ja takaa väenvänkään korkeakoulutetuille ipanoille tyylikkäitä duunimestoja. Ja se positiivinen näkyvyys maailmalla, kaikki syleilee suomalaista, kun vaan saa mahdollisuuden.

Suurin osa ei edes tiedä mikä Suomi on tai missä se sijaitsee. Ja ei ne rahat me meille vaan jonkun hiilidioksin meklarin taskuun ja sitä kautta investointipankkeihin.
 
Lieksan tytön blogista:

http://ohohupsis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/97191-hitto-mik%C3%A4-aivomato

Puolustusvoimien säästöt joukko-osastoja lakkauttamalla ovat 60-65 miljoonaa euroa vuodessa.
Kuntauudistuksen säästöt ovat olemattomat, ei tietoa, niitä ei ilmeisesti juurikaan ole eikä tule?
Koska itse aina tarvitsen näiden valtavien summien rinnalle jotain vertauksia, niin selailin vuoden 2012 talousarviota:

Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitokulut 56 miljoonaa euroa

Kehitysyhteistyö 1124 miljoonaa euroa.

Ilmastorahoitus 40 miljoonaa euroa

Maahanmuutto 63,6 miljoonaa euroa

Maahanmuuttajien kotouttaminen 112, 4 miljoonaa euroa

Julkisen hallinnon tuottavuutta edistävät tietohallintahankkeet 80 miljoonaa euroa
 
Back
Top