Puolustusbudjetti ja säästöt

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RistoJ
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Wallinin mukaan 56m€ kv-touhuihin on niin pieni summa, että sen leikkaamisella ei saavuteta mitään. Kertausharjoituksiin on panostettu luokkaa 20m€ vuodessa, sieltä leikkuri vei kaiketi 18m€.

Parempi kun ei vertaile, näistä tulee vain vihaiseksi. Ainoa tapa luoda järkevä kokonaisuus on purkaa kaikki ja antaa valistuneen diktaattorin aloittaa puhtaalta pöydältä.

Arvovalintoja tosiaan. Kaikki on tärkeää, paitsi olennainen...
 
Ei välttämättä huono idea myöntää varusmiesten liikuttamiseen esim. 50 miljoonaa Euroa vuodessa veikkausvoittovaroja. Luovaa mielikuvitusta vain peliin.
 
Hande kirjoitti:
Wallinin mukaan 56m€ kv-touhuihin on niin pieni summa, että sen leikkaamisella ei saavuteta mitään.

Kovin on suhteellista..
En sitten tiedä mihin tuo 56miljoonaa asettuu suuruudeltaan jos sitä vertaillan esimerkiksi siihen, millaisia vuosibudjetteja vaatii yhden varuskunnan pyörittäminen.. Sanottakoot tässä kohtaa, että kahden kalleimman..eli mekanisoituja joukkoja kouluttavien PSPR:n ja KARPR:n vuosibudjetit pyörivät noin 50miljoonan suuruusluokassa..muiden varuskuntien jäädessä noin puoleen siitä.
56miljoonalla pyörittäisi niinkin mitätöntä ja merkityksetöntä joukkoa kuin KAIPR reilut 2 vuotta..

Että niin vähän se on se 56miljoonaa..josta suurin osa menee noin 100:n miehen ylläpitoon ISAF:ssa..

Ja jos asia ei Wallinille vieläkään selviä niin se tarkoittaa sitä että 100:n miehen pitäminen ulkona vie saman verran rahaa kuin KAIPR:n ylläpitäminen KAHDESSA VUODESSA..niin vähän se on.. PERKELE!!!!
 
Hande kirjoitti:
Wallinin mukaan 56m€ kv-touhuihin on niin pieni summa, että sen leikkaamisella ei saavuteta mitään. Kertausharjoituksiin on panostettu luokkaa 20m€ vuodessa, sieltä leikkuri vei kaiketi 18m€.

Parempi kun ei vertaile, näistä tulee vain vihaiseksi. Ainoa tapa luoda järkevä kokonaisuus on purkaa kaikki ja antaa valistuneen diktaattorin aloittaa puhtaalta pöydältä.

Arvovalintoja tosiaan. Kaikki on tärkeää, paitsi olennainen...

Eikös tuo olisi oikein hyvä idea, kun annettaisiin iso lätäkön takaisen yhteisön vielä valita se diktaatori sinne pallille, samalla mallilla, kuin miten Saddami, Kaddafi ja Aytollah valittiin. Saatisiin sitten niitä sotilasavustusrahoja tajuttoman kenttäarmeijan luomiseen kymmenen vuoden ajalle, jonka jälkeen meidän diktaattori leimattaisiin hulluksi ja väitettäisiin, että siitä on päästävä eroon, koska me olemme väsäämässä pommia.

Mutta ihan oikeasti, meillä on niitä kehitysapurahoja ihan tarpeeksi, ja jos otetaan nuo ilmastorahat siihen kaupan päälle, niin ei yhtäkään varuskuntaa tarvitsi sorkkia, ja voitaisiin ohjata varoja sen uskottavan varustuksen hankkimiseen sen sijaan, että sanotaan että ei riitä millään uuden mallin armeijan varustamiseen.
 
Kapiainen kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Wallinin mukaan 56m€ kv-touhuihin on niin pieni summa, että sen leikkaamisella ei saavuteta mitään.

Kovin on suhteellista..
En sitten tiedä mihin tuo 56miljoonaa asettuu suuruudeltaan jos sitä vertaillan esimerkiksi siihen, millaisia vuosibudjetteja vaatii yhden varuskunnan pyörittäminen.. Sanottakoot tässä kohtaa, että kahden kalleimman..eli mekanisoituja joukkoja kouluttavien PSPR:n ja KARPR:n vuosibudjetit pyörivät noin 50miljoonan suuruusluokassa..muiden varuskuntien jäädessä noin puoleen siitä.
56miljoonalla pyörittäisi niinkin mitätöntä ja merkityksetöntä joukkoa kuin KAIPR reilut 2 vuotta..

Että niin vähän se on se 56miljoonaa..josta suurin osa menee noin 100:n miehen ylläpitoon ISAF:ssa..

Ja jos asia ei Wallinille vieläkään selviä niin se tarkoittaa sitä että 100:n miehen pitäminen ulkona vie saman verran rahaa kuin KAIPR:n ylläpitäminen KAHDESSA VUODESSA..niin vähän se on.. PERKELE!!!!

Ja ajatelkaas että vuoden paussia kuuhastelusta ei missään vaiheessa edes ajateltu. Puhumattakaan kahden vuoden paussista...

Eniten ihmetyttää ajatusmalli jossa reservin ylläpito voidaan käytännössä lakkauttaa vuodeksi tai pariksi mutta kansainvälisistä kriiseistä ei voi olla poissa vuottakaan. Ymmärrän, että on tehty tiettyjä sitoumuksia kansainvälisiin operaatioihin, mutta eivät ne mitään kahdenkymmenen vuoden määräaikaisuuksia kuitenkaan ole. Yhtä lailla kansainvälisiin operaatioihin voidaan pistää tavoitetilaksi irtautuminen tiettyyn aikaan mennessä kuten varuskuntienkin kohdalla tehtiin. Ei sen irtautumisen pidä myöskään olla lopullinen, vaan tokihan sitä voidaan jatkaa kun on taas rahaa.

Onko kukaan muuten kuullut seuraavaa mietelausahdusta eri muodoissa: "Hei jätkät nyt ei ole rahaa ostaa ruokaa, mutta mennään tosta kulmakaupan kautta. Ostan yhden keissin ölppöä, jotta voidaan miettiä yhdessä tätä tilannetta tuolla puistossa."
 
Joo, ilman muuta nyt olisi ollut paikka panna kv-toimeliaisuus hetkeksi aikaa jäähylle ja muutenkin katsoa tarkoin mikä on sen homman tosiolevainen perspektiivi. Se olisi voitu perustella pv:n rakennemuutoksella ja valtiontalouden tiukalla tilanteella. Ihan samoin kuin muutkin leikkaukset ei sen kummempaa.

Minä en usko, että kv-toiminnan kulut jäävät esitettyyn 57 miljoonaan. En usko en. Tuollaisessa systeemissä monia kustannuksia todennäköisesti jätetään huomioimatta ja osa vyörytetään vikkelästi toisten kustannusten sekaan. Se on semmosta.
 
baikal kirjoitti:
Joo, ilman muuta nyt olisi ollut paikka panna kv-toimeliaisuus hetkeksi aikaa jäähylle ja muutenkin katsoa tarkoin mikä on sen homman tosiolevainen perspektiivi. Se olisi voitu perustella pv:n rakennemuutoksella ja valtiontalouden tiukalla tilanteella. Ihan samoin kuin muutkin leikkaukset ei sen kummempaa.

Minä en usko, että kv-toiminnan kulut jäävät esitettyyn 57 miljoonaan. En usko en. Tuollaisessa systeemissä monia kustannuksia todennäköisesti jätetään huomioimatta ja osa vyörytetään vikkelästi toisten kustannusten sekaan. Se on semmosta.

Ei kai tuo luku pidä sisällään kuin kv-hommin vasiten hankitun tavaran. Joukkojen varustuksenahan on suorituskykyisimpien lkp-kokoonpanojemme paras materiaali ja sitä on jaossa huomattavan paljon "tiheämmin" kuin kotimaata puolustaessa.

Kiima YK:n turvaneuvostoon on kova, joten kv-momentilla on rahoituksen puolella kovia nousupaineita. Aika näyttää toteutetaanko tuo puolustusbudjetin sisäisin siirroin?

Positiivista tässä on se, ettei ainakaan kertauksista voi leikata kuin pari miljoonaa...
 
Hande kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Joo, ilman muuta nyt olisi ollut paikka panna kv-toimeliaisuus hetkeksi aikaa jäähylle ja muutenkin katsoa tarkoin mikä on sen homman tosiolevainen perspektiivi. Se olisi voitu perustella pv:n rakennemuutoksella ja valtiontalouden tiukalla tilanteella. Ihan samoin kuin muutkin leikkaukset ei sen kummempaa.

Minä en usko, että kv-toiminnan kulut jäävät esitettyyn 57 miljoonaan. En usko en. Tuollaisessa systeemissä monia kustannuksia todennäköisesti jätetään huomioimatta ja osa vyörytetään vikkelästi toisten kustannusten sekaan. Se on semmosta.

Ei kai tuo luku pidä sisällään kuin kv-hommin vasiten hankitun tavaran. Joukkojen varustuksenahan on suorituskykyisimpien lkp-kokoonpanojemme paras materiaali ja sitä on jaossa huomattavan paljon "tiheämmin" kuin kotimaata puolustaessa.

Kiima YK:n turvaneuvostoon on kova, joten kv-momentilla on rahoituksen puolella kovia nousupaineita. Aika näyttää toteutetaanko tuo puolustusbudjetin sisäisin siirroin?

Positiivista tässä on se, ettei ainakaan kertauksista voi leikata kuin pari miljoonaa...

Varusmiesten koulutuksesta sen sijaan vielä voi pikkasen leikata, jos tarvis vaatii....

Kun kalustoa ei käytetä sitä ei tarvi huoltaa ja kun huolto on ulkoistettu niin siinä syntyy livakkaa menojen hallintaa....

Toimintameno-sektorissa löytyy.
 
Hande kirjoitti:
Wallinin mukaan 56m€ kv-touhuihin on niin pieni summa, että sen leikkaamisella ei saavuteta mitään. Kertausharjoituksiin on panostettu luokkaa 20m€ vuodessa, sieltä leikkuri vei kaiketi 18m€.

Parempi kun ei vertaile, näistä tulee vain vihaiseksi. Ainoa tapa luoda järkevä kokonaisuus on purkaa kaikki ja antaa valistuneen diktaattorin aloittaa puhtaalta pöydältä.

Arvovalintoja tosiaan. Kaikki on tärkeää, paitsi olennainen...

Panttipataljoonan pyörittämiseen 56 miljoonaa on niin pieni raha, että antaa mennä vaan.

Mitä diktaattoriin tulee, niin alkujaanhan Suomen hallinto rakennettiin hyvin vahvoin valtaoikeuksin toimivan presidentin ympärille. Sillä haluttiin mahdollistaa kaukonäköinen johtaminen maan parhaaksi. Presidentille haluttiin antaa mahdollisuus toimia kuppikuntien ja suhmuroinnin yläpuolella. Toimi hyvin siihen asti, kunnes Kekkonen loikkasi neukkujen leiriin joskus 1943-44 ja sen jälkeen alkoi KGB:n operaatio Kekkosen nostamiseksi maan johtoon. Valitettavasti tämä onnistui ja siitä oli sitten seurauksena Suomen eliitin täydellinen rappio. Eliitin solutus oli Kekkosen avulla KGB:lle helppo nakki. Tämä on sitten ajanut seuraavan sukupolven purkamaan presidentin asemaa.

Kekkosen aikakauden tapahtumat eivät ole maailman mittakaavassa mitenkään poikkeuksellisia. Paljon on vieraiden valtojen pallille nostamia diktaattoreita, jotka todellisuudessa ovat vain sätkynukkeja. Omia alamaisiaan saavat toki kyykyttää vapaasti. Onhan meilläkin meneillään ihan aseellinen projekti Hamid Karzain istuttamiseksi ja pitämiseksi Afganistanin valtaistuimella.
 
Vie sinä, minä vikisen.....

37 sivua "täyttä asiaa". Kiitokset vaan kaikille kirjoittajille. Nyt on tullut selväksi, että polittikot saisi viedä saunan taakse, kv-asiat lopettaa tyystin (mieluusti rajat kiinni kokonaan) ja ai niin, poliitikot on ihan paskoja, sanoinko sen jo?

Mielellään sitä kai jokainen tämän palstan lukijoista lisäisi puolustusvoimien vahvuutta ja kertausharjoituksia - myös minä. Systeemi ei vaan toimi niin: polittikot on valittu päättämään (meidän äänillämme muuten) ja päätökset on nyt tehty.

Miten olisi - tämän saakelin itsesäälissä rypemisen ja syyttelyn sijasta - lähteä rakentavaan keskusteluun? Miten tästä edetään ja miten systeemit järjestetetään realiteetit huomioon ottaen.

Äh- mitä minä hulluja kuvittelen. Nyt voitte lytätä minutkin samaan sakkiin ja jatkaa ilotulistusta.
 
JOKO kirjoitti:
Kekkosen aikakauden tapahtumat eivät ole maailman mittakaavassa mitenkään poikkeuksellisia. Paljon on vieraiden valtojen pallille nostamia diktaattoreita, jotka todellisuudessa ovat vain sätkynukkeja. Omia alamaisiaan saavat toki kyykyttää vapaasti. Onhan meilläkin meneillään ihan aseellinen projekti Hamid Karzain istuttamiseksi ja pitämiseksi Afganistanin valtaistuimella.

Sehän se on ongelma valistuneiden diktaattorien kanssa. Valistuneisuus on hyvinkin nopeasti häviäväistä, kun kruunu on painettu päähän...
 
Back
Top