Niin, kun Narvikista Kiirunaan väliä pitäis parantaa, jotta radan rahdin välityskyky riittäis, on lyhempi matka perusparantaa kuin kuin Jällivaaraan asti.Inlandsbanan on hyvin kevyellä käytöllä ja ylläpidolla, ja sieltä puuttuu kaikki moderni varustelu. Ei kulunvalvontaa, ei edes suojastusjärjestelmää, vaan liikennettä ohjataan manuaalisilla selvityksillä. Eikä sähköistystä, paitsi parilla hyvin lyhyellä pätkällä. Käytännössä koko 1280km matka vaatisi täyden peruskorjauksen ja päivityksen jotta tuolla olisi strategista merkitystä. Tämä asia toki on noussut pinnalle Ruotsin NATO-jäsenyyden ratifioinnin jälkeen, joten radan uusiminen voi hyvinkin toteutua. Sanoisin jopa että se olisi ennakkoehto jotta tunturirata kannattaisi Jällivaaran kautta rakentaa.
Kiirunan linjausta lienee esitetty ennen kaikkea sen vuoksi, että Svappavaaran pistorata voitaisiin ottaa osaksi sen linjausta. Silläkin saatettaisiin säästää muutama penni, mutta ennen kaikkea luonnonsuojattelijat eivät pystyisi hidastamaan rakentamista valituksilla jo olemassaolevan ratalinjauksen kohdalla. Optimaalisinta olisi tietysti rakentaa molemmat haarat, jolloin sekä Narvikista että eteläisen Skandinavian satamista olisi mahdollisimman suora ratayhteys Lappiin.
Mutta luulis Ruotsinkin kannalta hyödyllistä tuon radan parantaminen, nythän on jo suunnitelmissa tuon itäisemmän rannan läheisen radan parantaminen ja jatkaminen.