Puolustusvoimat haluaa hyödyntää vapaaehtoista reserviä

Nuorukaisten kuolla kuuluu vai miten se laulu meni...
Vaikka olis kuinka intoa niin ehkä >40v ressujen kannattais tunnustaa tosiasiat ja lakata haikailemasta noista sankarteoista taistelukentällä.
Kuten Koponen tuossa edellä mainitsi sota on nuorten miesten hommaa, toki "varttuneemmille" riittänee hommia esim. huollossa.
Sotahommat on kuitenkin yhteissuoritus ja kaikkia osasuorituksia tarvitaan ja niiden osaavia taitajia...
Keski-ikäisen perheellisen päässä liikkuu paljon sellaisia ajatuksia jotka ei tulisi nuorukaisten mieleenkään, osa näistä vähentää ko.yksilöiden
arvoa taistelijoina, osa auttaa suoriutumisesta "tausta"-hommissa.
 
Pistimen kärjessä tarvitaan nuoria heppuja. Valvoo, juoksee, palautuu... Ei kysele liikaa... Sota on nuorten miesten hommaa, kun siitä terävästä kärjestä puhutaan. Siviilissä karttuvaa osaamista, pitkää kokemuspohjaa tai muuta hankalasti / kallissti koulutettavaa vaativiin hommiin tarvitaan käsin poimittua väkeä.

Joo, kyllä panssarijääkärien hommat ym. hurjastelu on nuorten hommaa, ensisijaisesti.
 
Keski-ikäisen perheellisen päässä liikkuu paljon sellaisia ajatuksia jotka.........

Eli oikea ikä olisikin 50v ja siitä ylöspäin. Jokos alkaa tekemistä löytyä kun ei enää keski-ikäisen ajatukset haittaa ?
Itse olen sitä mieltä että perkaamalla löytyy hyvinkin hyväkuntoisia viiskymppisiä, että ihan saa kiinni pidellä jos vaan on vihollisen kohteita näkyvissä. Vaikka me nyt ei ihan vikkelimmille jääkäreille pärjätäkään, niin kyllä luulisin ase kädessä johonkin hyödylliseen hommaan sopivan. Kyllä kiinnostusta herää kunhan vaan PV osoittaa huomiota muillekin kuin vain nuorille.
Ikärasismia pentele!
 
Eli oikea ikä olisikin 50v ja siitä ylöspäin. Jokos alkaa tekemistä löytyä kun ei enää keski-ikäisen ajatukset haittaa ?
Itse olen sitä mieltä että perkaamalla löytyy hyvinkin hyväkuntoisia viiskymppisiä, että ihan saa kiinni pidellä jos vaan on vihollisen kohteita näkyvissä. Vaikka me nyt ei ihan vikkelimmille jääkäreille pärjätäkään, niin kyllä luulisin ase kädessä johonkin hyödylliseen hommaan sopivan. Kyllä kiinnostusta herää kunhan vaan PV osoittaa huomiota muillekin kuin vain nuorille.
Ikärasismia pentele!

Mä kääntäisin näkökulman siihen mistä aina jaksan paasata: sotaan ei tarvitse hakeutua, sota tulee luoksesi! Olen ehkä täydellisen väärässä sodan kuvasta mutta käsitykseni on että seuraavassa Suomen sodassa ei ole rintamaa jonne höyrypäiset 50v äijät yrittäisivät epätoivoisesti hakeutua. Jos asuu Etelä-Suomessa niin, sotaan törmääminen on 100% varmaa ja pakenemaan et sitä pääse vaikka haluaisit. Ainoa vaihtoehto on siis etukäteen valmistautua siihen mitä teet kun sota tulee kohdallesi. Parasta tietysti olisi se että valtio antaisi jo etukäteen mahdollisuuden organisoitua ja valmistautua tulevaan.
 
Nuorukaisten kuolla kuuluu vai miten se laulu meni...
Vaikka olis kuinka intoa niin ehkä >40v ressujen kannattais tunnustaa tosiasiat ja lakata haikailemasta noista sankarteoista taistelukentällä.
Kuten Koponen tuossa edellä mainitsi sota on nuorten miesten hommaa, toki "varttuneemmille" riittänee hommia esim. huollossa.
Sotahommat on kuitenkin yhteissuoritus ja kaikkia osasuorituksia tarvitaan ja niiden osaavia taitajia...
Keski-ikäisen perheellisen päässä liikkuu paljon sellaisia ajatuksia jotka ei tulisi nuorukaisten mieleenkään, osa näistä vähentää ko.yksilöiden
arvoa taistelijoina, osa auttaa suoriutumisesta "tausta"-hommissa.

Sunnuntaina tuli kyllä pataan niin pahasti monelta papparaiselta ja mummoltakin, että huh huh!

Olen 22-vuotias cooper tuloksella 3140 ja tuli osallistuttua Pirkanhiihtoon. Hiihtelin rauhallista tahtia monen itseäni kolmekin kertaa vanhemman tahdissa (n. 10km/h) enkä lakannut hämmästelemästä miten hyvin heillä riitti voimia. Jotakin vanhemman sukupolven jaksamisesta kertoo myös se, että miesten perinteisen sarjassa (90km) 18-39-vuotiaita oli 207 ja yli 40-vuotiaita 556! Mukana oli myös omalla kuninkuusmatkallaan (50. kertaa) eräs 80-vuotias, joka joutui hiihtämään yhdellä kädellä aiemman olkapääleikkauksen vuoksi. Aivan älytöntä. Pirkan hiihdon vapaalla matkalla nopein oli myös 50-vuotias herrasmies, eikä kukaan nuorista osanottajista.

Voin vain toivoa, että oma sukupolveni pystyy vastaaviin suorituksiin 50 vuoden päästä. Tai edes tässä 3-10 vuoden päästä kun sitä suorituskykyä ehkä tarvitaan :rolleyes:. Eikä haittaisi vaikka omassa ryhmässä olisi pari tuollaista vanhempaa hiihtäjää mukana...
 
Jos asuu Etelä-Suomessa niin, sotaan törmääminen on 100% varmaa ...... Ainoa vaihtoehto on siis etukäteen valmistautua siihen mitä teet kun sota tulee kohdallesi. Parasta tietysti olisi se että valtio antaisi jo etukäteen mahdollisuuden organisoitua ja valmistautua tulevaan.

Et ole ollenkaan väärässä. Itsekin uskon, että asia on noin kun sen osaat hyvin kääntää, eli käännetty näkökulma toimii. Itse tässä on vaan fakkintunut vanhoihin ajatuksiin ja ihan vilpittömästi odottaa PV:n ojentavaa kättä ja opastusta kriisitilanteen varalle - opastusta jota ei nykymerkkien valossa koskaan ehkä tule.
 
N
Mä kääntäisin näkökulman siihen mistä aina jaksan paasata: sotaan ei tarvitse hakeutua, sota tulee luoksesi! Olen ehkä täydellisen väärässä sodan kuvasta mutta käsitykseni on että seuraavassa Suomen sodassa ei ole rintamaa jonne höyrypäiset 50v äijät yrittäisivät epätoivoisesti hakeutua. Jos asuu Etelä-Suomessa niin, sotaan törmääminen on 100% varmaa ja pakenemaan et sitä pääse vaikka haluaisit. Ainoa vaihtoehto on siis etukäteen valmistautua siihen mitä teet kun sota tulee kohdallesi. Parasta tietysti olisi se että valtio antaisi jo etukäteen mahdollisuuden organisoitua ja valmistautua tulevaan.

Näinhän se varmaankin menee. En minä ainakaan haluaisi jäädä kotiin paljain käsin odottelemaan mitä tuleman pitää. Voi olla ettei minusta ole kauheasti apua sodassa mutta en keksi mitään mitä kotirintamallakaan moni muu ei hoitaisi paremmin. Palkka työtkin loppuisivat kuitenkin aika äkkiä. Voi olla helpompaa maata suonsilmässä ennen kuin naapuri on kotikulmilla.
Luulenpa muutenkin että jos sieltä tullaan niin sieltä tullaan sen verran suurella joukolla että puuhaa riittää vähän vanhemmallekin äijälle. Sehän on selvä että nuoremmat hoitavat ne kusisemmat paikat, mutta eiköhän niitä sivustoja ja selustoja voisi vahvistaa vähän huonommallakin aineksella. Kuinka nyt sitten on ajateltu sotia ,mutta eikös se olisi tarkoituksen mukaista jos eivät r..ät löytäisi sellaista metsätein pätkää mitä rauhassa saisi ajella.
Paljokohan noihin henkilökohtaisiin varusteisiin uppoaisi jos ne kuitenkin olisi varattuna kaikille varareserviinkin jääville.
 
Paljokohan noihin henkilökohtaisiin varusteisiin uppoaisi ......

Mun käsitykseni mukaan kukaan ei tule kamoja tuomaan kun koko jakeluorganisaatio tuijottaa vain alle 40 vuotiaita jamppoja ja onko niiden asiat ok.
Jotain peruskamaa saisi itse vielä ostettuakin aika pienelläkin rahalla ja sellainen "asusteellinen" taisteluvalmius oliskin nopsasti kasassa. No mitäs puuttuu? Ase?

Juu..... ei kato.... Suomessahan ei ampuma-aseita siviileille, ei varsinkaan pääkaupunkiseudulla johon suurimmat sotilaalliset riskit kohdistuvat.
Se on vaan parasta hakeutua Tarjoustaloon, Motonettiin....yms... ja alkaa treenaa jouskarilla 70 metrin tauluun. Suomalainen lupaviranomainen mahdollistaa tämän edelleen samoin perustein kuin 50 vuotta sittenkin... :D


.
 
Sunnuntaina tuli kyllä pataan niin pahasti monelta papparaiselta ja mummoltakin, että huh huh!

Olen 22-vuotias cooper tuloksella 3140 ja tuli osallistuttua Pirkanhiihtoon. Hiihtelin rauhallista tahtia monen itseäni kolmekin kertaa vanhemman tahdissa (n. 10km/h) enkä lakannut hämmästelemästä miten hyvin heillä riitti voimia. Jotakin vanhemman sukupolven jaksamisesta kertoo myös se, että miesten perinteisen sarjassa (90km) 18-39-vuotiaita oli 207 ja yli 40-vuotiaita 556! Mukana oli myös omalla kuninkuusmatkallaan (50. kertaa) eräs 80-vuotias, joka joutui hiihtämään yhdellä kädellä aiemman olkapääleikkauksen vuoksi. Aivan älytöntä. Pirkan hiihdon vapaalla matkalla nopein oli myös 50-vuotias herrasmies, eikä kukaan nuorista osanottajista.

Voin vain toivoa, että oma sukupolveni pystyy vastaaviin suorituksiin 50 vuoden päästä. Tai edes tässä 3-10 vuoden päästä kun sitä suorituskykyä ehkä tarvitaan :rolleyes:. Eikä haittaisi vaikka omassa ryhmässä olisi pari tuollaista vanhempaa hiihtäjää mukana...

Jatka vaan valitsemallasi tiellä, kyllä se sitkeys ja kestävyys tullee sinullekkin iän myötä ;)
 
Pitäisiköhän mennä pahimman sattuessa jonkin perustamiskeskuksen nurkkiin kyttäämää josko joitain vakansseja sattuisi jäämään täyttämättä.
Vakavasti puhuen olisiko nyt syytä ryhtyä perkaamaan näitä sijoitettuja läpi. Joillakin on saattanut ruumiinrakenne muuttua tehtävään sopimattomaksi ja osa on viettänyt muuten kuluttavaa(viihde painotteista) elämää.
 
Viimeksi muokattu:
Et ole ollenkaan väärässä. Itsekin uskon, että asia on noin kun sen osaat hyvin kääntää, eli käännetty näkökulma toimii. Itse tässä on vaan fakkintunut vanhoihin ajatuksiin ja ihan vilpittömästi odottaa PV:n ojentavaa kättä ja opastusta kriisitilanteen varalle - opastusta jota ei nykymerkkien valossa koskaan ehkä tule.

Musta tuntuu että Suomalaisen sodan todellisuus on tabu. Harvat haluavat pohtia, saatikka valmistautua sodan todelliseen luonteeseen. Viranomaisten suhteen olen menettänyt toivoni. Seuraavassa sodassa pitää pärjätä omalla valmistautumisella ja neuvokkuudella.
 
Paljokohan noihin henkilökohtaisiin varusteisiin uppoaisi jos ne kuitenkin olisi varattuna kaikille varareserviinkin jääville.

Olen joskus pohtinut että meille fanaattisimmille valmistautujille voisi olla järjestelmä jossa voisimme ostaa itse varusteita ja vähentää ne verotuksessa. Myös aseen hallussapitoluvan voisi saada maanpuolustustarkoituksiin (ja niitä ampumaratoja lisää!).
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Suomalaisten sodan todellisuus on Tuntematon, ja sekin Laineen versiona. Se ei muuksi ole muuttunut eikä muuttumassa.
Nyt kyllä koskettaa siviileitä kymmenkertaisesti. Pitäisikö puolustusvoimien tehdä tästäkin opetusvideo YLE voisi sen sitten esittää parhaaseen katseluaikaa.
 
Nuorta sijoittamatonta reserviä pitäisi saada vapaaehtoisen maanpuolustuksen piiriin. Mutta pojat keskimäärin ajattelevat ensimmäisen kymmenen vuotta, että kasarmille päin ei kustakaan.

Yhdysvaltain armeijan mahtava logistiikka ja monet toiminnot tarjoavat paljon töitä siviilivirkamiehille. Meillä siviiliammattilaisten erikoisosaamista voisi hyödyntää asevelvollisuuspohjalta tilanteen tullen informaatioalalta, kyberturvallisuudessa, digitaalisten viestivälineiden osalta ym.
 
Nuorten miesten hommaahan se sota. Jaksavat rynniä ja valvoa, ottavat käskyt vastaan mukisematta/eivät kyseenalaista, kuten varttuneemmat.
Mutta näin 5-kymppisenä kauhulla mietin tilannetta kotirintaman työvelvollisena/siltavahtina, josta kaikki nuoret miehet ovat rintamalla viikkoja, kuukausia ja hehkeät, nuoret rouvat alkavat vilkuilla meitä 5-kymppisiä aivan toisella tavalla, kuin normaaliolosuhteissa. kauhuskenaariossa meitä vietäisiin kottikärryllä talosta taloon...Apua! päästäkää meidätkin rintamalle!
 
Suomalaisten sodan todellisuus on Tuntematon, ja sekin Laineen versiona. Se ei muuksi ole muuttunut eikä muuttumassa.

Totta. Joskus on tullut myös mieleen että olenko eräs harvoista joka omistaa TV'n ja nettiyhteyden. Eikö kukaan muu kun minä katso uutisia, dokkareita ja nettivideoita. Tai ehkä syynä on se että Suomessa on vallinut rauha liian pitkään ja kukaan ei halua sanoa ääneen sitä että sota on äärimmäistä väkivaltaa joka läpäisee koko yhteiskunnan.
 
Eli oikea ikä olisikin 50v ja siitä ylöspäin. Jokos alkaa tekemistä löytyä kun ei enää keski-ikäisen ajatukset haittaa ?
Itse olen sitä mieltä että perkaamalla löytyy hyvinkin hyväkuntoisia viiskymppisiä, että ihan saa kiinni pidellä jos vaan on vihollisen kohteita näkyvissä. Vaikka me nyt ei ihan vikkelimmille jääkäreille pärjätäkään, niin kyllä luulisin ase kädessä johonkin hyödylliseen hommaan sopivan. Kyllä kiinnostusta herää kunhan vaan PV osoittaa huomiota muillekin kuin vain nuorille.
Ikärasismia pentele!

Pitäähän kotirintamalla meidän vanhojen hoitaa ne nuoret sotalesket :)
 
N


Näinhän se varmaankin menee. En minä ainakaan haluaisi jäädä kotiin paljain käsin odottelemaan mitä tuleman pitää. Voi olla ettei minusta ole kauheasti apua sodassa mutta en keksi mitään mitä kotirintamallakaan moni muu ei hoitaisi paremmin. Palkka työtkin loppuisivat kuitenkin aika äkkiä. Voi olla helpompaa maata suonsilmässä ennen kuin naapuri on kotikulmilla.
Luulenpa muutenkin että jos sieltä tullaan niin sieltä tullaan sen verran suurella joukolla että puuhaa riittää vähän vanhemmallekin äijälle. Sehän on selvä että nuoremmat hoitavat ne kusisemmat paikat, mutta eiköhän niitä sivustoja ja selustoja voisi vahvistaa vähän huonommallakin aineksella. Kuinka nyt sitten on ajateltu sotia ,mutta eikös se olisi tarkoituksen mukaista jos eivät r..ät löytäisi sellaista metsätein pätkää mitä rauhassa saisi ajella.
Paljokohan noihin henkilökohtaisiin varusteisiin uppoaisi jos ne kuitenkin olisi varattuna kaikille varareserviinkin jääville.

Ne peruskamat maksaisi varastointikulujen verran jos ei niitä olisi hävitetty niiden varastointikulujen takia. Osta omat. Niitä ei kukaan konsultti keksi hävittää. Tai jos keksiikin niin pv:llä ei ole niihin valtaa.
 
Nuorten miesten hommaahan se sota. Jaksavat rynniä ja valvoa, ottavat käskyt vastaan mukisematta/eivät kyseenalaista, kuten varttuneemmat.
Mutta näin 5-kymppisenä kauhulla mietin tilannetta kotirintaman työvelvollisena/siltavahtina, josta kaikki nuoret miehet ovat rintamalla viikkoja, kuukausia ja hehkeät, nuoret rouvat alkavat vilkuilla meitä 5-kymppisiä aivan toisella tavalla, kuin normaaliolosuhteissa. kauhuskenaariossa meitä vietäisiin kottikärryllä talosta taloon...Apua! päästäkää meidätkin rintamalle!

Tää on kyllä tosi OT, mutta kyllä ne tytöt ja nuoret naiset vilkuilee meitä vanhoja sillä silmällä jo ihan tarpeeksi muutenkin. Monta kertaa pitänyt tarkistaa onko jäänyt Harald Hirmuinen kalsarit jalkaan tai jotain muuta vastaavaa joka selittäisi sen vilkuilun. En tiedä, enkä ymmärrä. Ehkä se saattaa herättää jonkunlaista kunnioitusta kun on ryhdikäs ja hoikka kroppa vaikka ikää on niin, että tukka on lähtenyt ja parta harmaantunut.
 
Back
Top