Iso-Mursu kirjoitti:
Ajanmukaisella koulutuksella tarkoitin sitä, että uusia vermeitäkin pitää päästä käyttämään kunnolla.
Eikä nostaa luokan eteen tässä on pataljoonan radio 2015 modern. Vilkastaanpa mitä sillä voi tehdä ja piirtoheitin kalvolle on kirjoitettu että käytetään pataljoonan radiona. Taajuus on tämä ja tämä. Hyppelee eri taajuuksilla.
Luutnantti: Onko tämä selvä?
hiljaisuus
Luutnantti: Hyvä osaatte sodan sattuessa käyttää tätä laitetta. Seuraava laite!
Eli kalustoa pitää päästä räpläämään kunnolla. Laitteet päälle, valikot tutuiksi, jne.
Ja kunnon harjotuksia. Sormet kohmeessa hiplaamassa jotain ledinäyttöä vaikka kassun parkkipaikalla jos rahaa ei ole mennä maastoon.
Näin jimmynä olen varma siitä, että mitään uutta ja monimutkaista kalustoa kiväärijalkaväelle ei hankita niinkauan kuin meillä on ”yleinen” asevelvollisuus.
Yksinkertaisiin asioihin eli suurimpaan osaan siitä, minkä kanssa itse olin tekemisissä riittää toisto. Toisto. Toisto. Toisto. Toisto.
Viestivälineidenkin osalta kaikki perustui toistoon ja käytännön harjoituksiin, jotka suoritettiin maastossa. Ne ovat vieläkin kirkkaina mielessä pääosin, mutta Sanlan kanssa pitää tehdä pieni kertaus näppäimien osalta, jotta se menee luonnostaan ja joku uudempi radio on samassa tilanteessa.
Oiskohan ollut LV-641 tai LV-665. En enää muista mallia. Kutosella se kuitenkin alkoi. Joku erikoisradio kai, koska meillä toiminta nojasi vahvasti ”venttiseiskoihin” ja LV-103? lähiradioihin.
LV-141 nähtiin sitten Vekaran poikien varustuksessa jossain yhteydessä…
Radiosuunnistus oli ainakin ihan kivaa ja opettavaa, kun taajuudet vaihtelivat kellonaikojen ja rastien perusteella. Miehistökin tykkäsi kun suunnistamiseen tuli lisämomentti.
Ei mulla ainakaan tullut sellaisia juttuja vastaan, jotka olisi vain kuitattu sanomalla laitteen nimi ja ”kysyttävää”. Olen kyllä paljon kuullut siitä, että noin tapahtuu tai pikemminkin tapahtui jossain, mutta itselläni se on tosiaan vain kuulopuhe.
Tuo ”
nyt se on teille opetettu ja sen osaamista tullaan teiltä vaatimaan”- loru oli alokaskoulutuksen juttu ja liittyi lähinnä asennon tekoon, rk:n purkamiseen ja arvomerkkien opetteluun. Kaikki vähänkään monimutkaisempi
opetettiin. Haluaisin uskoa, että muuallakin asiat opetetaan eikä ”opeteta”.
Tietysti joidenkin teknisimpien laitteiden (tutkat, monimutkaiset tietokonejutut yms.) opettelu on hitaampaa ja sensellaista, mutta niistä minä en tiedä sen enempää.
Eiku olihan niitä ”esittely ja kysyttävää”-juttuja perinnehuoneessa, mutta koska tunsin jo entuudestaan Suomi-konepistoolin, Parabellumin ja Ukko-Mauserin niin eipä se ollut ongelma. Niitäkin sai ja piti käpistellä. Peltiheikki isolla rumpulippaalla oli kaikkien mielestä sopiva vaunun torniin sijoitettavaksi lähipuolustusaseeksi. :a-grin:
Edit. Tuo lähiradio saattoi olla myös LV-190, mutta en ole varma. Kahta eri mallia käytettiin, mutta mallit menevät sekaisin. Toinen oli sellainen iso ja huono harkko ja toinen oli joskus -80 luvulla hankittu pst-ohjusjoukkueiden käyttöön. Tuo pst-miesten käyttöön hankittu oli ihan ok, mutta kyllähän se vähän aiheutti kateutta, kun näki mitä muilla on.