Puolustusvoimat ostamassa lisää Leopard-panssarivaunuja

Mikä ihmeen ilmatorjunta? Niin onhan meillä kai edelleen ne 8 Marksman IT-psv:tä, joista varusmiesaikanani sanottiin, että ovat aina rikki, koska venäläinen ja englantilainen sähkö eivät tykkää toisistaan (lavetti venäjältä, torni UK:sta). Itse en siis ollut Marksman-yksikössä, mutta meillä oli sama vaunuhalli. Minä siis T-55M vaunuissa. Ja sitten kai muutama Sergei löytyy kanssa. Mitä muuta ilmtatorjuntaa psv-joukoille Suomelta löytyy? Eikö ne määrät ole niin mitättömiä (esim juuri tuo 8 vaunua), ettei niillä mitään merkitystä käytännössä ole? ...kun piti ne BUK-vaunutkin heittää romukoppaan täysin ilman syytä. Siitä olisi saatu hyvä etenemiskykyinen liikkuva ilmatorjunta vaunujoukoille.

Juu,Armeijan edustaja selitti toimittajalle että panssareita käytetään keskitetysti ja silloin sinne on myös keskitetty ilmatorjunta. Maallikko sai sellaisen kuvan ettei panssarien it-suoja ole mikään Parolan Sergei vaan siellä on aina isompi yhtymä missä panssariasetta käytetään.
 
Leo 2 a 5/A6 panssaroinnista löysin tietoa:
"The KWS II combat improvement programme is already underway for the German and Royal Netherlands armies under the designation of the Leopard 2A5 and these and other improvements are also incorporated into the latest production Leopard 2 MBTs for the Swedish Army."

"The layout of the Leopard 2A5 is virtually identical to that of the Leopard 2 with the main areas of improvement being:

(1)The commander's roof-mounted periscope now has a thermal sight whose image is transmitted to a monitor inside the turret. This allows the commander and gunner to engage targets under all weather conditions and also allows them to operate as a hunter (commander) and killer (gunner) team. The commander's monitor can also show the gunner's day and night vision images while the commander can see his own day vision through his eyepiece

(2)Installation of a new all-electric gun control equipment as a replacement for the earlier hydraulic system. This new all-electric system is not only quieter but is also easier to maintain and consumes less electrical energy

(3)Improved armour protection over the frontal arc with the turret front having a distinctive arrowhead shape. This provides a significant increase in protection against both kinetic and chemical energy attack. The turret interior has been fitted with spall liners. The side skirts also incorporate composite improved armour. The new externally mounted armour panels can be removed with onboard equipment and can be replaced by armour modules with a higher level of protection

(4)New driver's hatch that slides to the right

(5)Installation of a TV camera at the rear of the hull with monitor for the driver to allow for safer reversing of the tank. This has a 65° field of view in horizontal and vertical planes

(6)Hybrid navigation system based on fibre-gyro technology with GPS support enables the tank commander to navigate in any operational environment and represents a key element in command and control system which can be retrofitted at a future date

(7)The laser range data processor is modified. Until now, only the second (more distant) echo of range measurement has been accepted as valid. It will now also be possible to evaluate the first echo if required. The first echo is required for shorter reaction times when engaging helicopters and for engaging these targets APFSDS projectiles would be used as they have such a flat trajectory"
http://www.army-guide.com/eng/product1461.html

Dutch Leopard 2 : The Leopard 2 NL differs from its German counterpart in having a Dutch-designed smoke mortar system with six barrels on each side, a Dutch-built passive night periscope for the driver, a 7.62 mm FN MAG machine gun installed co-axially to the main gun and one further MAG for air defense, and Philips radios with US-style antenna bases. In January 1993, the Royal Netherlands Army announced plans to phase out 115 of its 445 Leopard 2 NL, which were sold to Austria, and to upgrade the remaining 330 vehicles to the standard of the German Leopard 2 A5. The first improved Leopard 2 NL were delivered to the Royal Netherlands Army in May 1997. These vehicles use the same German camouflage scheme, but retain the Dutch radios, antenna bases, FN MAG machine guns and smoke mortars. The Royal Netherlands Army has ordered the upgrade of 180 of its 2A5 tanks to 2A6 configuration, the first of which entered service in February 2003.

Leopard 2A5/Leopard 2 (Improved) : Upgrade with spaced armor added to turret front, and increased armor on hull and side skirts. Other improvements include improved stabilization, suspension, navigation, fire control, and hatch design.
http://www.fprado.com/armorsite/leo2.htm

Noiden nettisivujen mukaan Leo 2 A 5 (6) NL on siis toteutettu alunperin Saksan kanssa yhdessä ja poikkeukset sakemannien malleihin näkyvät tuossa lainaustekstissä. Tornin panssaroinin lisäksi suojausta parannettiin siis myös runkoon (olisi typerää jättää rungon suojaaminen pois jos suojausta parannettaan tornissa) vaikka sitä ei ulsopäin näekkään.
 
Ei paljon jäänyt väliä :D
 
Tämä voi mennä hieman punaleimaiseksi tavaraksi jo, mutta otanpa silti esille. SA-prikaatit -keskusteluhan meni luiskaan aikoja sitten, ja silloin puhuttiin, että ilmapiiri voi vapautua tulevaisuudessa. Aika on tullut!

Eikö kukaan ihmettele, että vaunuja hankittiin vain 100 kpl? Mekanisoidut taisteluosastothan nielevät jo yksinään 29+29 Leopardia, eli 48 vaunua. Miten vaunut saadaan riittämään Karjalan prikaatille? Onko siellä vain kaksi "panssaripataljoonaa"? Jos ei, niin voi yhden kerran, jos/kun vaunuja hankittiin vain Karjalan prikaatin ja yhden mekanisoidun taisteluosaston tarpeisiin! Samaan aikaan kuvitellaan modattavan bemareita kahden taisteluosaston tarpeisiin.

Tällä erää lienee jättää pois haaveilu Hollannin CV9035-vaunuista, koska ne taitavat mennä viroon. Periaatteessa siinä olisi kuitenkin ollut mielenkiintoinen ratkaisu, jos niitä olisi saatu myös ne toiset 44 "koulutukseen" varattua vaunua 44 suoraan myyntiin laitetun vaunun lisäksi. Tuotantolinja on auki, joten oltaisiin voitu tilata puuttuvat kahdeksan vaunua. Näin mekanisoitujen taisteluosastojen iskevät osat olisivat kunnossa jonnekin 2030-luvun puoliväliin asti.

Mutta tässä kuitenkin linkki uutiseen, jossa Hollannilla kerrotaan olevan 116 Leopard kakkosta varastossa. Oletettavasti kaikki ovat 2A6-mallia. Suomi olisi voinu ostaa loputkin 16 kpl pois nurkista, etenkin, jos se 100 kpl ei riitä 1:1 nykyisten Leopard 2A4:ien kanssa. Tuollainen pieni 16 kpl erä olisi ollut tarpeen kannibalisointiin ja täydennysvaunuiksi tappioiden hetkille.


Panssari200602_kuva_55_iso.jpg
 
Tämä voi mennä hieman punaleimaiseksi tavaraksi jo, mutta otanpa silti esille. SA-prikaatit -keskusteluhan meni luiskaan aikoja sitten, ja silloin puhuttiin, että ilmapiiri voi vapautua tulevaisuudessa. Aika on tullut!

Eikö kukaan ihmettele, että vaunuja hankittiin vain 100 kpl? Mekanisoidut taisteluosastothan nielevät jo yksinään 29+29 Leopardia, eli 48 vaunua. Miten vaunut saadaan riittämään Karjalan prikaatille? Onko siellä vain kaksi "panssaripataljoonaa"? Jos ei, niin voi yhden kerran, jos/kun vaunuja hankittiin vain Karjalan prikaatin ja yhden mekanisoidun taisteluosaston tarpeisiin! Samaan aikaan kuvitellaan modattavan bemareita kahden taisteluosaston tarpeisiin.

Karjalan Jääkäriprikaati sisältää 3 vaunukomppaniaa, eli 42 vaunua. Yksi panssarivaunukomppania per panssarijääkäripataljoona. Täten nykyisiin sa-joukkoihin saadaan uppoamaan se tasan 100 vaunua.
 
Eikö kukaan ihmettele, että vaunuja hankittiin vain 100 kpl? Mekanisoidut taisteluosastothan nielevät jo yksinään 29+29 Leopardia, eli 48 vaunua. Miten vaunut saadaan riittämään Karjalan prikaatille? Onko siellä vain kaksi "panssaripataljoonaa"? Jos ei, niin voi yhden kerran, jos/kun vaunuja hankittiin vain Karjalan prikaatin ja yhden mekanisoidun taisteluosaston tarpeisiin! Samaan aikaan kuvitellaan modattavan bemareita kahden taisteluosaston tarpeisiin.

KARJPR:ssa on kolme pataljoonaa, kussakin yksi PSVK ja kaksi PSJK. Prikaatilla on siis yhteensä 42 Leopardia. Siihen päälle mekanisoitujen tst-osastojen 58 vaunua ja kokonaismääräksi tulee tasan sata. ( sulla on muuten ihan snadi virhe ynnälaskussa :p ) Prikaati ja MEKTSTOS ovat täysin eri tyyppisiä kokoonpanoja.

Tuo postaamasi kaavio on muuten vanha, uusi löytyy täältä: ( samoin MOOTTSTOS-kaavio )

http://www.paivola.fi/pvlfi-media/cms_page_media/76/PSPR esittely 8_8_2013.pdf

Edit PJ 85 oli näköjään nopeampi...
 
KARJPR:ssa on kolme pataljoonaa, kussakin yksi PSVK ja kaksi PSJK. Prikaatilla on siis yhteensä 42 Leopardia. Siihen päälle mekanisoitujen tst-osastojen 58 vaunua ja kokonaismääräksi tulee tasan sata. ( sulla on muuten ihan snadi virhe ynnälaskussa :p ) Prikaati ja MEKTSTOS ovat täysin eri tyyppisiä kokoonpanoja.

Tuo postaamasi kaavio on muuten vanha, uusi löytyy täältä: ( samoin MOOTTSTOS-kaavio )

http://www.paivola.fi/pvlfi-media/cms_page_media/76/PSPR esittely 8_8_2013.pdf

Edit PJ 85 oli näköjään nopeampi...

Jonnin verran vaunumäärät nousseet tuossa MEKTSTOS:ssa, ällienkin määrä lähes 20. Tiedä sitten onko nykyään MEKTSTOS tasan 30 kpl Leoja, sillä julkisten lähteiden mukaan PSPIONK sisältää nykyään yhden Leo2a4-vaunun miinajyrillä. Tätä ei alkuperäisessä organisaatiossa ollut.
 
Jonnin verran vaunumäärät nousseet tuossa MEKTSTOS:ssa, ällienkin määrä lähes 20. Tiedä sitten onko nykyään MEKTSTOS tasan 30 kpl Leoja, sillä julkisten lähteiden mukaan PSPIONK sisältää nykyään yhden Leo2a4-vaunun miinajyrillä. Tätä ei alkuperäisessä organisaatiossa ollut.

Eiköhän jyrävaunut ainakin lähivuosina päivitetä Leopardeiksi, kun kaluja saadaan lisää. Viisvitosen alustoista ei taideta kokonaan päästä eroon vielä vuosikymmeniin. Tuo vaatisi raakaa leikkausta joukkojen määrään tai vaihtoehtoisesti investoinnin, joka olisi varmaan satoja miljoonia euroja.
 
Karjalan Jääkäriprikaati sisältää 3 vaunukomppaniaa, eli 42 vaunua. Yksi panssarivaunukomppania per panssarijääkäripataljoona. Täten nykyisiin sa-joukkoihin saadaan uppoamaan se tasan 100 vaunua.

Mitenköhän CV9030 sitten on jaettu? Niitähän hankittiin 102 kpl. Olisiko 14 vaunua tiedustelukomppanialle? Kolmessa pataljoonassa kussakin sitten kaksi panssarijääkärikomppania, joista kummallekkin 14 vaunua. 14+3*(14+14)=98, neljä vaunua jää vielä johonkin? Ajoharjoittelu?


KARJPR:ssa on kolme pataljoonaa, kussakin yksi PSVK ja kaksi PSJK. Prikaatilla on siis yhteensä 42 Leopardia. Siihen päälle mekanisoitujen tst-osastojen 58 vaunua ja kokonaismääräksi tulee tasan sata. ( sulla on muuten ihan snadi virhe ynnälaskussa :p ) Prikaati ja MEKTSTOS ovat täysin eri tyyppisiä kokoonpanoja.

Tuo postaamasi kaavio on muuten vanha, uusi löytyy täältä: ( samoin MOOTTSTOS-kaavio )

http://www.paivola.fi/pvlfi-media/cms_page_media/76/PSPR esittely 8_8_2013.pdf

Edit PJ 85 oli näköjään nopeampi...

Okei, kiitos. Eihän se heittänyt kuin 10 vaunua...
 
Mitä mieltä muuten olette, olisiko pitänyt ostaa kaikki Hollannista liikenevät Leopard 2A6:t, kuten tuossa yllä esitin? Olisiko ollut rahan arvoinen juttu, vai olisiko parempi käyttää sekin raja johonkin muuhun?
 
Mitenköhän CV9030 sitten on jaettu? Niitähän hankittiin 102 kpl. Olisiko 14 vaunua tiedustelukomppanialle? Kolmessa pataljoonassa kussakin sitten kaksi panssarijääkärikomppania, joista kummallekkin 14 vaunua. 14+3*(14+14)=98, neljä vaunua jää vielä johonkin? Ajoharjoittelu?

Okei, kiitos. Eihän se heittänyt kuin 10 vaunua...

Prikaatin tiedustelukomppania, kolme pataljoonan tiedustelujoukkuetta ja kuusi panssarijääkärikomppaniaa. Komppanioiden päälliköt? Liekö vielä muitakin käyttäjiä esim. pataljoonan EK:ssa? En tunne asiaa sen tarkemmin.
 
Mitä mieltä muuten olette, olisiko pitänyt ostaa kaikki Hollannista liikenevät Leopard 2A6:t, kuten tuossa yllä esitin? Olisiko ollut rahan arvoinen juttu, vai olisiko parempi käyttää sekin raja johonkin muuhun?

Mistä sitä tietää, vaikka olisi ostettukin? Sata voi olla vain mukava tasaluku/suuruusluokka uutisointiin.
 
Mistä sitä tietää, vaikka olisi ostettukin? Sata voi olla vain mukava tasaluku/suuruusluokka uutisointiin.

Voi olla, sieltähän tuli 10 vuoden varaosat, olisiko nyt ollut kerrankin niitä tornareiden tornittomia tankkeja? Luulisi vain, että Hollantilaiset joutuisivat kertomaan todellisen määrän omalle kansalleen, mutta ehkä "panssariaselaji on lopetettu ja sillä selvä". Ihan fiksuahan on jättää vaikka vaunukomppanian verran vaunuja, jotta jonkinlainen kosketus panssaritaisteluun voidaan pitää, vaikkei aktiivista käyttöä olekaan.
 
Mitenköhän CV9030 sitten on jaettu? Niitähän hankittiin 102 kpl. Olisiko 14 vaunua tiedustelukomppanialle? Kolmessa pataljoonassa kussakin sitten kaksi panssarijääkärikomppania, joista kummallekkin 14 vaunua. 14+3*(14+14)=98, neljä vaunua jää vielä johonkin? Ajoharjoittelu?




Okei, kiitos. Eihän se heittänyt kuin 10 vaunua...

Karjalan Jääkäriprikaatin mallisessa Panssarijääkärikomppaniassa on 10 CV:tä, eli koko prikaatin PSJK:t syö 60 vaunua. Pataljoonien EK:ssa on tiettävästi n. 9 vaunua, eli Panssarijääkäripataljoonan komentajan vaunu, sekä neljävaunuiset panssaritiedustelu- ja panssarintorjuntaohjusjoukkueet. Tämän lisäksi vaunuja on ainakin prikaatitason tiedustelukomppanialla. Nämä tiedot julkisista lähteistä. Kaikki vaunut on sijoitettu sa-prikaatiin, mutta loppujen tarkemmasta sijoituksesta ei ole tietoa.
 
Karjalan Jääkäriprikaatin mallisessa Panssarijääkärikomppaniassa on 10 CV:tä, eli koko prikaatin PSJK:t syö 60 vaunua. Pataljoonien EK:ssa on tiettävästi n. 9 vaunua, eli Panssarijääkäripataljoonan komentajan vaunu, sekä neljävaunuiset panssaritiedustelu- ja panssarintorjuntaohjusjoukkueet. Tämän lisäksi vaunuja on ainakin prikaatitason tiedustelukomppanialla. Nämä tiedot julkisista lähteistä. Kaikki vaunut on sijoitettu sa-prikaatiin, mutta loppujen tarkemmasta sijoituksesta ei ole tietoa.

Tuo riittää ihan hyvin tyydyttämään uteliaisuutta tuosta sijoittelusta. Onko käytössä kolmivaunuiset joukkueet vai onko sinne sotkettu Paseja sekaan, kuten jossakin puhuttiin?
 
Tuo riittää ihan hyvin tyydyttämään uteliaisuutta tuosta sijoittelusta. Onko käytössä kolmivaunuiset joukkueet vai onko sinne sotkettu Paseja sekaan, kuten jossakin puhuttiin?

Panssarijääkärijoukkueissa on 3 CV+1 PASI. CV:llä matkaa normaalit panssarijääkäriryhmät, ja PASIlla pstpartio, sekä joitain muita joukkoja. Kokonaisuudessaan PSJK syö tuon 10 CV9030 ja 7 XA-180. Paseja on panssarijääkärijoukkueiden lisäksi mm. huollon ryhmillä, sekä komennon panssarintorjuntaryhmällä. Ja tuo yksi ylimääräinen CV menee komppapäällikölle.
 
Back
Top