Hanski
Ylipäällikkö
Samaa olen itsekin pohtinut. Vaunumäärätkään eivät tässä kohtaa riitä selitykseksi, viimeistään Ruotsin ällitälli-hankintojen myötä koko KARPR:n tukevat osat olisi voitu siirtää teloille. Länsimaissa on lähes kauttaaltaan siirrytty 4 rynnäkkövaunun panssarijääkärijoukkueisiin ja 14 vaunun komppanioihin. KARPR on tästä poikkeus. Voiko olla, että prikaatille on suunniteltu jotain niin omintakeista taktiikkaa / käyttötapaa, että pyörä/tela-hybridi on ollut perusteltu???Tulee mieleen lähinnä se, että silloin, vaikka vain satunnaisesti, kun joudutaan menemään paikasta josta pääsee vain teloilla, joutuu osa joukkueesta jokikinen kerta erilleen muusta porukasta. Sodan oloissa ne kestopäällysteet eivät välttämättä ole käyttökunnossa ja silloin kierretään liettyneen maaston kautta. Tela- ja pyöräajoneuvon liike ei vain ole sama.
Nyt puhutaan kuitenkin kaikkein tärkeimmästä joukostamme, joten lähes hyväksyttävällä tasolla oleva liike ei riitä. Panssariprikaatien aikoihin pyöräajoneuvot olivat puolustusvoimien mukaan merkittävä haitta liikkeelle ja koko joukon saaminen teloille oli erittäin tärkeä tavoite, nyt asialla yhtäkkiä ei enää olekaan mitään merkitystä.