Puolustusvoimien hankinnat: huhut, ilmoitukset, kilpailutukset, tilaukset, toimitukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tarkastellessa tuota "voiko Israelista ostaa'"- keskustelua, lienee looginen katsaus paikallaan.

Suomen raskaiden aseiden ostomäärä Israelista on muodostunut suureksi, koska Israelilaiset järjestelmät ovat voittaneet avoimia kilpailutuksia. He ovat valikoituneet suorituskykyvaatimuksiin vastaamalla ja edullisella hinnalla. Ei siksi, että erikseen on päätetty ostaa Israelista.

Pohjimmillaan tässä on kyse siitä, pitäsikö PV:llä olla oikeus ostaa mitä itse parhaaksi katsoo. Mielestäni pitäisi. Pienellä maalla ei ole varaa alistaa asehankintojaan ulkopoliittiseen temmellykseen.
Kommunisteilla on tahtotilana rapauttaa puolustusta, siksi juuri tuollainen parhaiden mahdollisten aseiden osto on heille myrkkyä.

Toisaalta asekaupan lakkauttaminen pääpahisten kanssa on ihan normaalia ulkopolitiikkaa. Pohjois-Korea, Venäjä, Libya, Iran, Syyria ja Kiina nyt ulkomuistista ovat koko Euroopan unionin kieltolistalla mitä tulee asekauppoihin. Ehkä joku Afrikan ja Aasian maa myös noiden lisäksi. Ihan itse olemme siis päättäneet ettemme osta kiinalaisia aseita vaikka kaikkea muuta mahdollista sieltä tänne rahdataankin. Itse kannatan asekauppoja Israelista mutta eivät nuo aseidenostoboikotit nyt niin tavattomia ole.
Erohan Venäjän ja Israelin kohdalla on, että Venäjä hyökkäsi, Israel ei.
JA tietysti myös se ero, että Venäjä sössi sodankäyntinsä ja Israel näytti kaapin paikan ählyille.

Piti tämän maikkarin uutiskuvan perusteella oikein käyttää aikaa kräkätäkseni arvoituksen, että minkä ryssän lumihiutaleen ovat kuvaan oikein löytäneet CV-90 sijaan.

Katso liite: 121438

Kuvan vaunu on kuitenkin Bulgarialaisten lumihiutale BMP-23, joka on kutakuinkin Torni-Sergei 122 Psh 74 alustalla. Hyvä maikkari, ilman teitä en edes tietäisi kyseisen vaunumallin olemassaolosta 👌
Yksi maailman harvinaisimpia värkkejä lajissaan. Ei mikään tyypillinen kuvituskuva.

Yksi maailman harvinaisimpia värkkejä lajissaan. Ei mikään tyypillinen kuvituskuva.
Juu sitä mä tuossa meinasin, että harvinaisen lahjakkaasti väärin löydetty.

Vähän kuin tekisi juttua sähköautosta ja löytäisi kuvaan tuk-tukin.

Jos Ruotsi ostaa meiltä pyöräajoneuvoja, niin voimme vastavuoroisesti ostaa heiltä tela-ajoneuvoja. Ei joka värkkiä kannata alkaa parannella omilla osilla. Yhteensopivuus yli valtakunnanrajan kunniaan, mut suuntana länsi.

Ja mitä määrään tulee, niin se lienee riippuvainen 2030-luvun maavoimien rakenteesta. Se ei välttämättä ole sama kuin tämänhetkinen. Koulutusorganisaation rajallisuus huomioiden ei ps-kaluston määrä varmaan ole isommin paisumassa.

Koulutusorganisaatiota toisaalta helpottaa se, että viime vuosikymmenellä supistunut syntyvyys alkaa näkyä varusmiesikäluokan pienenemisenä 2030-luvulla. Vaikka toki kaluston teknistyminen aiheuttaa sitten taas omat murheensa kouluttajien tarpeen suhteen.

No, tuskin tässä varsinaisesti vaunuvahvuutta ollaan nostamassa. Ennemminkin ylläpitämässä ja ehkä laajentamassa hallitusti (ne Pasit KARJPR:ssa ahdistavat minua yhä!).

No, tuskin tässä varsinaisesti vaunuvahvuutta ollaan nostamassa. Ennemminkin ylläpitämässä ja ehkä laajentamassa hallitusti (ne Pasit KARJPR:ssa ahdistavat minua yhä!).
Voisko ne Pasit korvata Famous vaunuilla, olisivat kuitenkin hiukan halvempia, kuin Cv90:pit? Ei kai CV90 vaunuja tarvii kaikkien olla?

Koulutusorganisaatiota toisaalta helpottaa se, että viime vuosikymmenellä supistunut syntyvyys alkaa näkyä varusmiesikäluokan pienenemisenä 2030-luvulla. Vaikka toki kaluston teknistyminen aiheuttaa sitten taas omat murheensa kouluttajien tarpeen suhteen.

Säätöjä voi aina tehdä, mutta kohtuudella. Ikäluokkien koko on yksi asia, mutta asiaan liittyy paljon muutakin. Toisaalta on niin, että ainakin Vekaralla CV90-kokoonpanojen joukkotuotannossa pidetään nykyisellään välivuosia, joten resursseja olisi enempäänkin.

Huomioikaa että alueelliset joukot hävisi organisaatiokaaviosta vuosi pari sitten, eli jäljellä on enää operatiiviset ja paikallisjoukot. Eli SA-vahvuus tuskin kasvaa mutta joku alueellinen jalkaväkiprikaati korvautuu ajan saatossa operatiivisella mekanisoidulla sakilla.

Back