Puolustusvoimien hankinnat: huhut, ilmoitukset, kilpailutukset, tilaukset, toimitukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
https://defmin.fi/ajankohtaista/tiedotteet?9_m=8458

"Tiedotteet
26.05.2017 13:00
Puolustusvoimat hankkii ampumatarvikkeita kotimaisilta yrityksiltä


Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut Puolustusvoimat hankkimaan ampumatarvikkeita Nammo Lapua Oy:ltä, Nammo Vihtavuori Oy:ltä ja Komas Oy:ltä. Hankintojen avulla ylläpidetään ja kehitetään sotilaallista huoltovarmuutta.

Puolustusvoimat hankkii ammuskuoria ja onteloperiä Nammo Lapua Oy:ltä noin 4,6 miljoonalla eurolla. Lisäksi hankintasopimus sisältää enimmillään noin 5,9 miljoonan euron option toimituksille vuosina 2017 - 2020.

Panos- ja virikeruudit Puolustusvoimat hankkii Nammo Vihtavuori Oy:ltä. Hankinnan kokonaisarvo on noin 2,7 miljoonaa euroa. Lisäksi hankintasopimus sisältää option toimituksille vuosina 2017 - 2020. Option enimmäisarvo on noin 6,5 miljoonaa euroa.

Puolustusvoimat hankkii Komas Oy:ltä kranaatinheittimen ammusten kokoonpanon. Hankinnan kokonaisarvo on noin 4,7 miljoonaa euroa. Lisäksi hankintasopimus sisältää option toimituksille vuosina 2017 - 2020. Option enimmäisarvo on noin 4,9 miljoonaa euroa.

Kyseessä on puolustushaarayhteisen materiaalin ylläpidon hankinnat, joka tukevat kotimaisen ampumatarviketuotannon säilymistä tuotantokykyisenä.

Nyt toteutettavat hankinnat sisältyvät Puolustusvoimien budjettikehykseen."
 
Listaasi on varmaan hyvä lisätä lääkintäpuoli omine kuljetuksineen. Toki niitä voidaan hoitaa myös täydennysajoneuvojen paluukyyteinä.

Panssarijääkäripataljoonalla on pelkästään huoltokomppaniassa muistaakseni 75 ajoneuvoa joukossa mm. täysperävaunuyhdistelmiä. Tuohon päälle komppanioiden huolto omine ajoneuvoineen niin aikamoinen kasa pelkästään huollon ajoneuvoja on kasassa. Joukkojen huoltaminen on valtava operaatio jota ei mitenkään hoideta savipeltojen ja metsäpolkujen kautta. Tieyhteydet tarvitaan ja se antaa ajoneuvopuolellekin pelivaraa. Käyttöä varmasti on ottokaluston puolella niin kuorma-autoille kuin traktoreillekin. Niillähän homma on hoidettava ihan jo senkin takia että ne ovat olemassa ja käyttöön otettavissa.

Puhumattakaan siitä, että täydennys saattaa tulla vaikka Taipalsaareen patteriston tuliasemiin suoraan länsi-Suomalaiselta varikolta Kiitolinjan autolla pysähtymättä matkalla tai taisteluosastoon tulee suoraan tehtaalta 10000kg näkkäriä. Huolto on meillä onneksi mietitty koskemaan koko teollisuuskantaa ja huoltovarmuus ei ole pelkkä iskusana.
 
Jos tuota alempaa vertaa M29 museokappaleeseen niin ei siinä paljoa eroa ole: aisa ja pyörät vaihdettu (lokasuojat lisätty)

Matkan vuoksi en päässyt osallistumaan mielenkiintoiseen keskusteluun kenttäkeittimistä. Teesi siis se, ettei meillä ole ollut M12 keittimiä sitten 1960 -luvun edes varikoiden uumenissa. . Alkuperäisessä M29:ssä oli Napoleonin sotien aikaiset puiset pinnapyörät, joilla max vetonopeus oli 10 km/h. @Hanski postasi ansiokkaasti listan alamalleista ja niiden muutoksista. Ensimmäinen tapahtui, kun vaihdettiin sodan aikana kumipyörät. Tuskin kuitenkaan hevosvetoa varten, kuten mainittiin. Osa II MS:n joukoista oli moottoroituja ja oletan että pyörävaihto tehtiin, jotta autolla ei tarvi körötellä samaa 10 km/h. Autovedon 35 km/h kattila täynnä soppaa saattoi myös vaatia jo silloin jousitusta. Lehtijousia sekä uutta akselia ei varmasti naulattu kiinni puurunkoon vaan samalla tehtiin uusi metallirunko.

Nyt kun pohditte tuota keittimien vetokalustoa niin ottakaa huomioon että huoltojoukkueen huoltopalveluryhmän tehtäviin kuuluu mm. elintarvike-, vesi-, vaatetus- yms. huolto koko komppanialle eli kuljetuskalustoa tarvitaan

Panssarijääkäripataljoonalla on pelkästään huoltokomppaniassa muistaakseni 75 ajoneuvoa joukossa mm. täysperävaunuyhdistelmiä.

Huollon kuljettamat tavaratonnit ovat kuitenkin enimmäkseen atarvike- ja polttoainekuljetuksia. Nämä muut ovat vain prosentteja kokonaismääristä.
 
Matkan vuoksi en päässyt osallistumaan mielenkiintoiseen keskusteluun kenttäkeittimistä. Teesi siis se, ettei meillä ole ollut M12 keittimiä sitten 1960 -luvun edes varikoiden uumenissa. . Alkuperäisessä M29:ssä oli Napoleonin sotien aikaiset puiset pinnapyörät, joilla max vetonopeus oli 10 km/h. @Hanski postasi ansiokkaasti listan alamalleista ja niiden muutoksista. Ensimmäinen tapahtui, kun vaihdettiin sodan aikana kumipyörät. Tuskin kuitenkaan hevosvetoa varten, kuten mainittiin. Osa II MS:n joukoista oli moottoroituja ja oletan että pyörävaihto tehtiin, jotta autolla ei tarvi körötellä samaa 10 km/h. Autovedon 35 km/h kattila täynnä soppaa saattoi myös vaatia jo silloin jousitusta. Lehtijousia sekä uutta akselia ei varmasti naulattu kiinni puurunkoon vaan samalla tehtiin uusi metallirunko.

Huollon kuljettamat tavaratonnit ovat kuitenkin enimmäkseen atarvike- ja polttoainekuljetuksia. Nämä muut ovat vain prosentteja kokonaismääristä.

Joo kyllähän sen keittimen mallin voi viimeistään kolmannen modauksen jälkeen kyseenalaistaa. Vaikka se kaikkein tärkein eli soppasammio olisikin originaali niin aika paljon on ympärillä muuttunut.

Tämä vaikuttaa joka tapauksessa osa-alueelle joka meillä on kunnossa. Ehkä se on tarinan tärkein opetus? :)
 
Kannattaisin sellaisen kenttäkeittimen suunnittelua, joka kulkisi teloilla ja siinä olisi oma moottori. Voitaisiin ehkä ottaa Mt-Lb, leikattaisiin katosta auki, ja täytettäisiin miehistötila kattilalla. Se pääsisi pahempiinkin paikkoihin, voisi seurata aivan kärjen tuntumassa panssariuraa pitkin ja olisi vielä panssaroitukin, joten kestäisi sirpaleita. Ei myöskään tarvisi pelleillä hinaamisen kanssa, kun kattila kulkisikin selässä eikä perässä vetäen.
Hyökkäyksen jälkeen on "porkkanakeittoa" ruokana. Sula kupari yms. kuuma metalli ja räjähdyskaasut antaa sotaisaa fleivöriä soppaan.
 
Huoltoretelin onnistuminen on kaiken a, o ja p.

Jos yrittää mielikuvitella armeijakunnan taistelua suht laajalla alueella ja pohtii tonnistoja, rajoitettua määrää tieuria, ilma- ja epäsuorantulen uhka selässä, taistelujen liikkuvuutta syvyydessä, leveydessä jne. niin onhan siinä logistiikalla haasteensa. Oma mausteensa VOI syntyä myös siinä, että hommaa ei voida toimittaa 24/7 vaan joudutaan hyödyntämään pimeää ja toimimaan myös urilla, jotka eivät ole silkkaa siloa.

Ymmärtääkseni jo aikoja sitten materiaalin kaikkinaisessa toimittamisessa ryhdyttiin tekemään uudistuksia. Kamppeet pitää olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Materiaalia voi olla vaikka kokonainen luolastokaupungillinen olemassa, onko se oikeassa paikassa oikeaan aikaan....sama kuin tst-joukkojenkin osalta: pitää olla kartalla eli siellä missä pitää. Taistelut eivät enää Talvisodan hengessä jää odottelemaan tekijöitään, linjapojottamisen aika on vääjäämättä ohitse.

Käsittääkseni nykyaikaisena pidettävä sota organisoituu entistä pienempiin puitteisiin ja tiettyihin itsenäisiin "soluihin". Ainakin taisteluvaiheessa. Tst-joukoilta vaaditaan tässä kohtaa aivan erilaista kykyä kuin ollaan totuttu ajattelemaan, kykyä, materiaalia, vaikuttamiskeinoja, jopa henkistä kanttia entistä enemmän. Jotenkin pohdin huoltoa viitaten näihin kolmeen viimeiseen riviin.
 
Eikös ole niin että nykyään huoltokaan ei voi (mm. näiden epäselvien/olemattomien "rintamalinjojen" vuoksi) olla liikaa pelkkä pehmeä kohde...eli sen taistelukykyä l. kykyä suojella itse itseään olisi parannettu.

Tämä käsitys perustuu PVn omaan tiedotukseen eli lähinnä videoon "huolto taistelee ja tukee" tjsp.

Huollon merkitystä taistelutoiminnalle tuskin voi liikaa korostaa. Paraskaan taktinen nero ja sitkein joukko ei saa mitään aikaan jos edellisestä ruoasta on 4 päivää, vesi loppuu, haavoittuneet on evakuoimatta ja krh:lta sekä pstohj:ilta on a-tarvikkeet loppuneet.
 
Ja kääntäen: Kuten Donetskin lentokentän opetuksiin kuului, niin kevyesti aseistettu ja koulutustasoltaan epäilyttävä joukkokin voi kyetä hyvällä motivaatiolla menestyksekkääseen puolustukseen, kunhan se pysyy viestiyhteyksissä omiin ja huollettuna (edes yöllisellä huoltoiskuilla panssarijoukolla, kuten esimerkkitapauksessa).

Kun sarkatakkimöhömahareserviläinen saa sapuskaa ja kuteja ja pataljoonan komentaja välittää radiossa kiitokset sitkeästä ja uhrautuvasta taistelemisesta niin tiedä vaikka vielä nolostuttaisi aiemmat epäilijänsä.
 
Ja kääntäen: Kuten Donetskin lentokentän opetuksiin kuului, niin kevyesti aseistettu ja koulutustasoltaan epäilyttävä joukkokin voi kyetä hyvällä motivaatiolla menestyksekkääseen puolustukseen, kunhan se pysyy viestiyhteyksissä omiin ja huollettuna (edes yöllisellä huoltoiskuilla panssarijoukolla, kuten esimerkkitapauksessa).

Kun sarkatakkimöhömahareserviläinen saa sapuskaa ja kuteja ja pataljoonan komentaja välittää radiossa kiitokset sitkeästä ja uhrautuvasta taistelemisesta niin tiedä vaikka vielä nolostuttaisi aiemmat epäilijänsä.

Paino myös sanalla "puolustukseen", huono kunto ei haittaa niin paljon, jos ei tarvitse liikkua mihinkään.
 
Paino myös sanalla "puolustukseen", huono kunto ei haittaa niin paljon, jos ei tarvitse liikkua mihinkään.

Jep, ja muutenkin koordinaatio on helpompi staattisessa puolustuksessa. Aseistuksenkin saa ryhmitettyä niin että siitä saa parhaat puolet irti, ainakin jos vastustajalla on tendenssiä olla ennalta-arvattava toiminnaltaan.

Jos ajatellaan hyvinkin aktiivista tapaa puolustussotia, kuten alueellisilla joukoillamme tätä nykyä, niin se on kyllä vaativuudeltaan ihan huipputasoa.
 
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/panssarivaunut_pimeatoimintakyky-66340

Puolustusvoimat kohentaa panssarivaunujen pimeätoimintakykyä

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) on valtuuttanut Puolustusvoimat hankkimaan panssarivaunukaluston pimeätoimintakyvyn kunnostamisen.

Millogilta tehtävään hankintaan sisältyy MT-LB, BMP-2M, Leopard 2A4 ja Leopard 2A6 -panssarivaunujen pimeänäkölaitteiden kunnostaminen sekä kunnostukseen liittyvät muutostyöt, varustelu ja dokumentointi tänä vuonna sekä lisähankintavaraus vuosille 2018-2023.

Hankinnan kokonaisarvo lisähankintavarauksineen vuosina 2017-2023 on noin 13 miljoonaa euroa.

Hankinnan kotimaisuusaste on 62 prosenttia ja sen työllistämisvaikutus on noin 21 henkilötyövuotta.
 
Yhtään mikään ei näytä viittaavan mihinkään suunnitelmiin luopua vielä pitkään aikaan Leo 2A4:sista.

Suomi ei siis oikeasti hankkinut 2A6:sta korvaamaan "vanhoja" Leopardeja...vaan meille hankittiin käytännössä pitkälle lähitulevaisuuteen huomattavasti isommat panssarivoimat. Erinomainen liike :D
 
Yhtään mikään ei näytä viittaavan mihinkään suunnitelmiin luopua vielä pitkään aikaan Leo 2A4:sista.

Suomi ei siis oikeasti hankkinut 2A6:sta korvaamaan "vanhoja" Leopardeja...vaan meille hankittiin käytännössä pitkälle lähitulevaisuuteen huomattavasti isommat panssarivoimat. Erinomainen liike :D

Ei mikään ole viitannutkaan siihen että A4-vaunuista oltaisiin luopumassa, niille on löydetty uutta käyttöä. Kyllä A6-vaunut korvasi vanhemmat vaunut ykkösrivin operatiivisissa siinä roolissa missä ne olivat.
 
Ei mikään ole viitannutkaan siihen että A4-vaunuista oltaisiin luopumassa, niille on löydetty uutta käyttöä. Kyllä A6-vaunut korvasi vanhemmat vaunut ykkösrivin operatiivisissa siinä roolissa missä ne olivat.

No tässä mitä Jussi Niinistö sanoi tuoreeltaan kauppaan liittyen: "Samaa virhettä, joka tehtiin T-72-vaunujen kohdalla, ei saa toistaa. Vanhempia Leopardeja ei saa romuttaa, vaan niille on käyttöä esimerkiksi ajoharjoittelussa, erikoispanssarivaunujen runkoina ja varaosina, Niinistö kertoo" https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/65...6-panssarivaunuja-varoitus-vanhasta-virheesta

Tietysti sanan "esimerkiksi" taakse voi piilottaa aika paljon kaikkea, mutta kyllähän näitä ollaan käyttämässä ihan vahvasti taistelupanssarivaunuina SA-vahvuudessa, mihin viittaa monien muiden asioiden lisäksi se että ovat mukana lämppärien kunnostuksessa. Hankintahetkellä sanottujen puheenvuorojen perusteella 2A6 esiteltiin nimenomaan 2A4:n korvaajana ehkä jonkin siirtymäajan jälkeen. No niinhän se tietty tulee olemaan, mutta siirtymäaika tulee olemaan miellyttävän pitkä.
 
No joo, Ylessä näkyy olevan tämä juttu heti tuoreeltaan niin kuin se onkin. Onnistuin silloin hankintahetkellä lukemaan sellaisia lähteitä missä otettiin vahvasti tämä 'korvaajan' rooli esille.

https://yle.fi/uutiset/3-7034964

"Vanha kalusto aiotaan näillä näkymin säilyttää elinkaarensa loppuun. Niitä voidaan hyödyntää vielä myöhemminkin ajoharjoittelussa, sekä uudempien vaunujen varaosina."
 
A4:sta iso osa stenattaneen kun viimeisetkin A6:t ovat maassa.
 
Back
Top