Tähän on pakko tarttua. Mikä on asiantuntijoiden näkökulma, harjoitellaanko meillä hommia siten että tekniikan apuun luotettaan mahdollisimman vähän? Ymmärrän toki että kovin keskimääräsitä vastusta ei voi antaa, kun jokainen kouluttaja itse vastaa siitä miten kouluttaa, kunhan mielenkiinnosta utelen koska aihe on mielenkiintoinen.
Esim ameriikkalaisten USMC:ssä palvelleilta olen kuullut että he ovat harjoitelleet juuri paskimmalla kalustolla jota on ollut saatavilla, varastoissa on kyllä ollut uutta välineistöä mutta vahempi on ensin käytetty pois alta ja toisaalta ajatus kai on ollut juuri tämä että opitaan perusteet kunnolla. Esim ensimmäisetä Irakin Sotaa edeltävältä ajalta parikin kaveria on maininnut miten leuka putosi alas kun näkivät miten kehittyneitä välineistä heillä lopun viimein oli, kun lähdettiin sotaan. Toki tämä taisi pääasiassa käsittää perusvälineistöä, saappaat vaihtui 40-luvun malleista 80-luvulle ja niin pois päin. En tiedä miten teknisemmän välineistön kanssa on toimittu, onko selässä kannettu jotakin 40-luvun kaappikelloa vai onko jopa vietnamin aikaisella venttiseiskalla toimittu... vai jopa jotakin modernimpaa?
Itse olen ainakin josskin määrin sitä mieltä että meillä ei välttämättä toimita ihan näin vaan yleensä homma on toisin päin: SA-joukolle jaettu varustus on heikompaa kuin se millä on varusmiehenä harjoitelu ensimmäinen kertausharjoitus aiheuttaakin sitten hillitsemättömiä itkun turskahduksia ja tappiomielialaa... Toki 90-luvun lopulla kun itse palvelin niin ryhmä/joukkuetasolla sitä tekniikkaa ei järin paljoa vielä ollutkaan. Mutta itse palvelin erittäin hyvin varustetussa PSTohj-joukkueessa ja koulutettu (hajautettu) tst-tapa pohjaututui ryhmäradioiden ja muun apuvälineistön käyttöön, ilman noita homma olisi voinut kuivua kasaan aika tehokkaasti. En tiedä oliko JJ:llä valmiuksia toimia keskitetymmin jos vihollisen ELSO olisi ollut toiminnassa tai radioiden akut yksinkertaisesti tyhjentyneet... Ainakaan joukkueena ei ikinä harjoiteltu ilman teknisiä apuvälineitä.
Omien kokemuksieni mukaan homma menee pääsääntöisesti niin, että low-tech tekniikoita painotetaan ja kaikki hieman hienommat vehkeet tuodaan sitten siihen päälle, koulutuksen loppuvaiheessa. Mikäli hienoja kilkkeitä on hieman todellisia jakomääriä enemmän, ei homman anneta mennä sille asteelle, että näiden takia opittaisiin täysin vääriä toimintatapoja. Kokemukseni ovat toki rajalliset, joten kaikenkattavaa vastausta ei voi antaa. Kaikenlaiset harjoitustekniset syyt, koulutusta järjestävän tahon resurssit ja viitseliäisyys myös vaikuttavat osaltaan siihen, mitä joukko niskassaan kantaa harjoitustilanteissa reserviläisinä. Usein fiksusti pohjataan toiminta faktoihin: Jos JJ-KPÄÄLL yhteys toimii LV217:lla, ei niitä tarvitse korvata uudemmalla kalustolla vain sen takia, että jollain olisi parempi mieli, kun niskassa kannettavan kaluston kilohinta on moninkertainen vanhempaan verrattuna. Laitteistojen käyttö on yleensäkin niin helppo oppia, että esim. viestiliikenteessä on tärkeää oppia oikeat toimintatavat (viestiliikennekuri, radioiden taktinen käyttö jne.), koska ne pätevät pääsääntöisesti mitä tahansa laitteistoa käytettäessä.
Yksi iso poikkeus on erilaiset varusmiehillä toteutettavat kokeilut ja testit. Näissäkin toki pyritään siihen, ettei joukon koulutus kärsi liiaksi kokeellisten teknologioiden ja tekniikoiden käytöstä.
Esimerkkinä voidaan antaa vaikka torjuntajoukkueen tasolle asti viety MATI-päätelaite. Laitteisto ei ollut kriittistä toiminnan kannalta, mutta se jaettiin ja sitä käytettiin jatkuvasti, jolloin saatiin paljon käyttökelpoista dataa analysoitavaksi. Tuotetun komppanian jakokalustosta näitä laitteita löytyisi maksimissaan KOPAn kalustosta ja havaintojen perusteella joukkuetasolla optimiratkaisu lienee jokin ruggeroitua läppäriä keveämpi malli, niin painoltaan kuin ominaisuuksiltaankin.
Jenkkimerijalkaväen tyyliin kuuluu tunnetusti tietynlainen maanläheisyys, eli suomalaisittain sanottuna heidän mielestään
"kaikki on paskaa paitsi kusi, mutta näillä mennään. Semper fi!"
Kuvaamasi kaltainen toiminta, että hienoja vehkeitä säästellään tositilannetta varten edustaa mielestäni erittäin JÄRKEVÄÄ ajattelutapaa ja
itse olen saanut sellaisen kuvan, että oma puolustuslaitoksemme toimii pitkälti tällä ajattelumallilla. Jos annetun rahoituskehyksen puitteissa ei ole mahdollista uusia koulutuskäytössä hiljalleen mätänevää kalustoa jatkuvalla syötöllä, järkevintä on säästellä sitä kaikin mahdollisin tavoin, jotta tosipaikan tullen ei jää luu käteen.
Laskin kaksi laitetta osittain sitä varten, että kaksi tj-partion jäsentä voisi tähystää yhtä aikaa ja osittain taistelunkestävyyden takia. Jälkimmäinen on tosin huono argumentti kun vähän miettii, koska helpostihan se koko partio menee samalla jos kranaatti sattuu tippumaan juuri kohdalle ja se on negatiivinen lottovoitto, jos vihollisen TA onnistuu ampumaan niin että hajottaa samalla tulenjohtosensorin. Tähystyksenkin voisi varmasti hoitaa edullisemmin kiikarilla/valonvahvistimella/lämpökameralla kuin tuollaisella spesiaalilaitteella.
Sovitaan, että niitä on varattu yksi tulenjohtosensori per tulenjohtopartio. Riittääpähän kaikille.
Two is one, one is none on hyvä sääntö, mutta senkin voi mielestäni viedä liiallisuuksiin
Rajallisilla resursseilla on silkkaa hulluutta alkaa jakamaan kaikkea hienoa ja kallista kaksin kappalein. Ei radioita, sanomalaitteita ja LEMejäkään ole jaossa kaksin kappalein TJR/TJP:illä. Pitää myöskin muistaa, ettei tässä pelata kaikkea yhden kortin varaan. Toiminta ei edelleenkään ole mahdotonta ilman kyseistä aparaattia. Sitten käytetään muita tekniikoita! Erilaisia valonvahvistimia ja lämpötähystimiä alkaa myöskin olemaan jo sen verran, että mahdolliset tulenkorjaukseen tarvittavat havainnot voidaan pimeän aikaan hoitaa myös tulenjohtolaite-valonvahvistinkombolla, mutta käytännössä näkisin, että pelkkä tulenjohtolaite on riittävä tähän tarkoitukseen.