Panssari Salama
Respected Leader
12 kpl taisi vuoden aluen CBMFI23 raportti listata BLG60 M2 vaunuja.Aiemmin on hankittu 6+4 kpl Leo 2-alustalla.
Saksasta hommattuja 55-alustaisia on ainakin ollut 16 kpl. Siitä ei ole tietoa ovatko kaikki tallessa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
12 kpl taisi vuoden aluen CBMFI23 raportti listata BLG60 M2 vaunuja.Aiemmin on hankittu 6+4 kpl Leo 2-alustalla.
Saksasta hommattuja 55-alustaisia on ainakin ollut 16 kpl. Siitä ei ole tietoa ovatko kaikki tallessa?
Niitä on tainnut olla välillä vähemmänkin. En luota tuohon ainakaan lopullisena totuutena.12 kpl taisi vuoden aluen CBMFI23 raportti listata BLG60 M2 vaunuja.
12 kpl taisi vuoden aluen CBMFI23 raportti listata BLG60 M2 vaunuja.
Ja kaikkihan tietää, että merivoimilla on yllättävän isot varastot, sellaisia voi vielä löytyä jostain luolan perukoilta, jotka ovat olleet "merivoimien kirjanpidossa"...Niitä on tainnut olla välillä vähemmänkin. En luota tuohon ainakaan lopullisena totuutena.

Kraanaatti ja panoslaatikoita lähes 11 millillä (alv 0). Taitaa olla patruunaa tulossa.

Pelkkiä tykistön panoksia ei patruunoita.Taitaa olla patruunaa tulossa.
Puunhinta on korkeallaJoo, 11 miljoonalla saa aika hitokseen ison läjän puulaatikoita!
![]()

Onkos nuo kranaattien laatikot menneet aikaisemmin uudelleen käytettäväksi vai hävitykseen?Puunhinta on korkealla![]()
Uudelleen käyttöön toki on niitä joskus myös poltettu..Onkos nuo kranaattien laatikot menneet aikaisemmin uudelleen käytettäväksi vai hävitykseen?
Meinaan pystyykö tuosta vetämään johtopäätöksiä paljonko laatikoita on päätynyt rajojen ulkopuolelle. Aika hatarasti varmaan jos samaan aikaan on takoitus kasvattaa omaa varastoa.Uudelleen käyttöön toki on niitä joskus myös poltettu..
Kai siitä jotain voi vetää, jos tietää uuden laatikon yksikköhinnan. Pitää toki muistaa, että kun se on vihreäksi maalattu niin siinä on iso hintakerroin.Meinaan pystyykö tuosta vetämään johtopäätöksiä paljonko laatikoita on päätynyt rajojen ulkopuolelle. Aika hatarasti varmaan jos samaan aikaan on takoitus kasvattaa omaa varastoa.
Toivottavasti ei osteta samoilta liikemiehiltä kuin Keravan kaupunki jumppakeppinsä tai Vantaan kaupunki uimarantansa pukukopit.Puunhinta on korkealla![]()
Edellisen hankinnan kpl määrät ja hankinnan arvo löytyy Hilmasta, joten jotain suuruusluokkaa pystyy niistä päättelemään.Kai siitä jotain voi vetää, jos tietää uuden laatikon yksikköhinnan. Pitää toki muistaa, että kun se on vihreäksi maalattu niin siinä on iso hintakerroin.
Aikaisemmin on hankintoja tehty Stryni / Polewood:lta Merikarvialta, jossa pakkausten teon historia perustuu silakkatynnyreiden tai ylleensäkin kalojen kuljetuspakkausten tekoon, mutta aikojen muuttuessa pakkausten malli ja sisältö ovat muuttuneet. Ohessa lainaus linkistä:Kai siitä jotain voi vetää, jos tietää uuden laatikon yksikköhinnan. Pitää toki muistaa, että kun se on vihreäksi maalattu niin siinä on iso hintakerroin.
Onko todella ettei puulaatikkoa parempaa kuljetusvälinettä ole keksitty?Kyllähän tuo joka kulmalle 12 m pudotuskoe (ammusmassa kuormana ~45 kg) nostaa laatikon hintaa ihan teknisessä mielessä vihreäksi maalaamisen lisäksi. Tuskinpa kuitenkaan samaa laatikkoa pudotetaan kuormattuna yhteensä 8 kertaa vaan yhdelle kulmalle / laatikko koe lienee suoritettu? Tai sitten vaatimus on melko kireä, jos saman laatikon pitää kestää 8 pudotusta. Mikäs siviilikuljetuslaatikko kestää tai miltä vaaditaan samankaltaista kestävyyttä?
No on, mutta ne on kalliita verrattuna tuohon puulaatikkoon eikä niitä "Nato-hyväksyttyjä" taideta tehdä Suomessa.Onko todella ettei puulaatikkoa parempaa kuljetusvälinettä ole keksitty?
Muovikuori ja foami sisällä tulee ensiksi mieleen, kustannukset/laatikko kymmenosia.
www.scepter.com
Ei nyt mee jakeluun. Miten käsityönä tehtävä puulaatikko kilpaile hinnalla teollisesti sarjatyönä tehtyä muovilaatikoa vastaan? Sillä muotilla tehdään miljoonaa laatikkoa joten sen muotin hinta ei ole kustannuskysymys.No on, mutta ne on kalliita verrattuna tuohon puulaatikkoon eikä niitä "Nato-hyväksyttyjä" taideta tehdä Suomessa.
Ohessa vaikkapa Scepter:n paketit (taitaa olla Kanadasta):
![]()
Artillery - 155 mm Howitzer Ammunition Container - Single - Scepter
Ammunition containers lighten the soldier’s load, withstand extreme weather conditions - Easy to Transport - and have Superior Impact resistancewww.scepter.com
Näyttävät siltä, että pitää tehdä muotti muovipuristukselle, joten kalliiksi tulee, jos tilausmäärät jäävät pieniksi.
Miksi puulaatikot tehdää käsityönä? Eiköhän valmistajalla ole (tai tulee olemaan, jos ei ole vanha toimittaja) jonkinmoiset automaattilinjastot laatikoiden tekoon, koska tilausmäärät lukumääräisesti ovat melko suuria Suomen puuteollisuuden kpl-määrissä, mutta pieniä kansainvälisesti tarkasteltuna, (esim muottien käyttökertojen suhteen). Arvelen, että esim. kuormalavoja (eurolavoja) tehdään automaattilinjastoilla, joten jotain samankaltaista voisi arvella ammuslaatikoiden teossakin hyödynnettävän.Ei nyt mee jakeluun. Miten käsityönä tehtävä puulaatikko kilpaile hinnalla teollisesti sarjatyönä tehtyä muovilaatikoa vastaan? Sillä muotilla tehdään miljoonaa laatikkoa joten sen muotin hinta ei ole kustannuskysymys.
Mitä on "Nato-hyväksytyt" puulaatikot, missä maissa niitä tehdään?
www.scepter.com
Kyllä siinä faktisesti sanotaan että laatikko pudotetaan (8*8) 64 kertaa. Kirjoittaja voi tietysti kirjoittaa väärin tai on ymmärtänyt väärin. Ei se tosiaan voi mikään lentokonevanerista hakasilla koottu aski olla.Aikaisemmin on hankintoja tehty Stryni / Polewood:lta Merikarvialta, jossa pakkausten teon historia perustuu silakkatynnyreiden tai ylleensäkin kalojen kuljetuspakkausten tekoon, mutta aikojen muuttuessa pakkausten malli ja sisältö ovat muuttuneet. Ohessa lainaus linkistä:
https://www.merikarvia-seura.fi/?/merikarvian_historiaa/kala_astiateollisuus_merikarvialla_2192
"UUTTA PUUASTIATEOLLISUUTTA
Silakkapyttyjä ei enää tarvita. Teollisuus valmistaa uudenlaisia puuastioita. Puolustuslaitos tarvitsee kunnon astiat ammuksia varten.
Polewood on kehittänyt ammuslaatikoita tilaajan ohjeiden mukaan. Kutakin ammustyyppiä varten on oma laatikkomalli. Täyteen kuormitettu laatikko (ei toki ammuksilla täytettynä) testataan pudottamalla se kulma edellä 12 metristä niin, että joka kulma koetellaan 8 kertaa ja laatikon on pysyttävä koossa ja ammuksen sen sisällä. Laatikko saa armeijan tutun maastovärin.
Laatikon kyljessä ovat tarpeelliset tiedot:
- 4C1 kertoo, että valmistusmateriaali on kokopuu
- Y40 tarkoittaa bruttopainoa ammuksineen,
- S kertoo, että ammuksissa on kiinteä räjähdysaine,
- 97 on valmistusvuosi 1997
- hyväksymismerkinta FIN/Tukes-244
- valmistaja/ SK (Stryni-koneistus) (Polewood alihankkijana)
Näin siis maailma muuttuu. Ylikersantti Toivo Lehtinen komennettiin rintamalta valmistamaan puuastiota Salmen tehtaalle v. 1943. Nyt merikarvialainen puuastiateollisuus valmistaa puolustuslaitokselle toisenlaisia astioita."
Kyllähän tuo joka kulmalle 12 m pudotuskoe (ammusmassa kuormana ~45 kg) nostaa laatikon hintaa ihan teknisessä mielessä vihreäksi maalaamisen lisäksi. Tuskinpa kuitenkaan samaa laatikkoa pudotetaan kuormattuna yhteensä 8 kertaa vaan yhdelle kulmalle / laatikko koe lienee suoritettu? Tai sitten vaatimus on melko kireä, jos saman laatikon pitää kestää 8 pudotusta. Mikäs siviilikuljetuslaatikko kestää tai miltä vaaditaan samankaltaista kestävyyttä?