Puukot, veitset ja muut teräaseet

Juu ja kyseisestä fiskarssin tekeleestä katkesi ruoto kahvan sisältä kun vähän vääntää yritti...
 
Tämäkö?
vintage-finland-fiskars-mountain-knife-finnish-hunting-puukko-army-military
 
Ei taida olla pistimen tuppi vaan Fiskarsin puukon, tekivät joskus 80-luvulla. Kahva on samantyyppistä kumia kuin sissipuukko m95:ssä. Jossain mulla tuollainen on jäljellä, ei siitä käyttöpuukoksi ollut, minun makuuni liian pitkä ja ohut terä, taitaa olla noin 12-13 cm pitkä ja 2 mm paksu.
Ainakin Varusteleka myi tuota M62 pistimen tuppena - ja kyseinen pistin menee siihen täydellisesti.
 
Olen sanatono_O:mad: https://www.marttiini.fi/Marttiini-Vaelluskirves

Malli kuin lihakirveessä tai venäläisessä toporassa ja valmistusmaakin lienee joku Arseholistan?

Ja ei, en ole kokeillut, enkä kokeile(n)

Se on melko käsittämätön juttu, että kukaan teollinen valmistaja ei osaa/halua/viitsi/uskalla/usko tehdä vaikkapa Billnäsin 12.1&12.2&12.3 mallin mukaisia oikeita suomalaisia kirveitä:(
 
Näin hyviä ei saa enää mistään: Lappi TL:ssä (nykyisin Raumaa) vaikuttaneen mestariseppä Eino Ränkmanin takomia vesureita. Eino haki Helsingistä häntä varten erikseen tilattua Kruppin työkaluterästä, josta hän takoi yksiosaiset vesurinsa. Niissä siis ei ole (murtuvia) hitsejä missään. Vesureita tehtiin useita kokoja, pienin oli yhden käden n:o 3 (ylinnä), suurin kahden käden n:o 8. Keskimmäinen punakahvainen on itse Einolta 1978 ostamani, jolla aloitin metsänhoityhdistyksen töissä. Niin, yhtä hyviä ei edes tuolloin saanut mistään muualta ja oli metsäfirmoja, jotka eivät kelpuuttaneet kuin "ränkmanilaiset".DSC_6012 muokattu.jpgDSC_6016 muokattu.jpg
 
Niin, kuvassa alinna on n:o 7, n:o 8:sta minulle ei ole kuin yksi terä, kokonaista tuon kokoista vesuria en ole nähnyt.
 
Tuli vastaan tämäkin eli Billnäsin Kemin mallin kirveen uusiotuotantoa USA:sta:
il_794xN.1971074401_7tvo.jpg


Kemin mallin kirveshän (mallit 12.1 & 12.2 & 12.3, myöhemmin 1121 & 1122 & 1223)on se Suomalaisin Kirves :)

Kuvat näyttävät hyviltä, mutta laatuhan selviäisi vasta kokeilemalla. Silti, tuskin siitä niin huonoa on saatu kuin nyky-Fiskarseista, joissa kaikissa on sisäänrakennettuna sama ongelma, hamaralla ei saa lyödä, sillä se irtoaa; tämä rajoittaa kirveen yleiskäyttöä aivan h-tisti, Pentti Perusmökkeilijän elämään sillä ei ole vaikutusta.
 
Tuli vastaan tämäkin eli Billnäsin Kemin mallin kirveen uusiotuotantoa USA:sta:
il_794xN.1971074401_7tvo.jpg


Kemin mallin kirveshän (mallit 12.1 & 12.2 & 12.3, myöhemmin 1121 & 1122 & 1223)on se Suomalaisin Kirves :)

Kuvat näyttävät hyviltä, mutta laatuhan selviäisi vasta kokeilemalla. Silti, tuskin siitä niin huonoa on saatu kuin nyky-Fiskarseista, joissa kaikissa on sisäänrakennettuna sama ongelma, hamaralla ei saa lyödä, sillä se irtoaa; tämä rajoittaa kirveen yleiskäyttöä aivan h-tisti, Pentti Perusmökkeilijän elämään sillä ei ole vaikutusta.
Olis kyllä kiinnostava nähdä, millaisia nuo jenkkitekeleet on.
Samaa mieltä nyky-Fiskarsseista, ei sovellu tosipaikkaan metsälle juurikin tuon mainitsemasi vuoksi. Ja toisekseen suhtaudun tuon komposiitin kestävyyteen pakkasella hieman skeptisesti. Vaimo osti joskus lahjaksi X7:n retkihommiin, onhan se tyhjää parempi, kevyt ja mitoiltaan ihan ok nuotiopuiden pienimiseen, mutta terä on aivan liian pehmeä, tervaskantoa kopsiessa on jo koloilla.
Onneksi on tullut jemmattua noita vanhoja Billnäsejä/Fiskarsseja muutaman kun vastaan on tullut, osa ihan käyttämättöminä.
 
Tuli vastaan tämäkin eli Billnäsin Kemin mallin kirveen uusiotuotantoa USA:sta:
il_794xN.1971074401_7tvo.jpg


Kemin mallin kirveshän (mallit 12.1 & 12.2 & 12.3, myöhemmin 1121 & 1122 & 1223)on se Suomalaisin Kirves :)

Kuvat näyttävät hyviltä, mutta laatuhan selviäisi vasta kokeilemalla. Silti, tuskin siitä niin huonoa on saatu kuin nyky-Fiskarseista, joissa kaikissa on sisäänrakennettuna sama ongelma, hamaralla ei saa lyödä, sillä se irtoaa; tämä rajoittaa kirveen yleiskäyttöä aivan h-tisti, Pentti Perusmökkeilijän elämään sillä ei ole vaikutusta.
Tutkailin tuota sivua ja myyjää enemmän. Näyttää olevan Bulgariasta.:unsure:
 
Kertokaas viisaammat, kun itse en tiedä kirveksistä mitään ja olen kokematon niitä käyttämään.

Joskus 12-15 vuotta sitten tuli ostettua ruotsalainen S.A. Wetterlingin tekemä retkikirves Biltemasta piha- ja retkihommiin. Maksoi vissiin 40€ verran silloin nahkaisella teräsuojalla. Perinteinen putkisilmäinen malli jossa ilmeisesti hikkorikahva tulee terän läpi ja kiinnittyy/levittyy sisäänlyödyllä teräskiilalla.

Tuo Wetterling lienee ihan arvostettu ja pidetty valmistaja ollut ainakin ennenvanhaan mutta nykyään on tullut siirretyksi Gränsforsin ruukin brändin alle mutta toki valmistusta edelleen jatkaen.

Tekeekö tuolla meikäläisen kirveellä mitään vakavaa ja mitenköhän se Biltsun tuotteena skaalautuu noin yleisesti Wetterlingin muihin kirveisiin ja laatuun? Entä Fiskarsin X -sarjalaisiin? Terä on ainakin kovaa, ei teroitu yhtä helposti kun Fiskarsin tekeleissä.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaas viisaammat, kun itse en tiedä kirveksistä mitään ja olen kokematon niitä käyttämään.

Joskus 12-15 vuotta sitten tuli ostettua ruotsalainen S.A. Wetterlingin tekemä retkikirves Biltemasta piha- ja retkihommiin. Maksoi vissiin 40€ verran silloin nahkaisella teräsuojalla. Perinteinen putkisilmäinen malli jossa ilmeisesti hikkorikahva tulee terän läpi ja kiinnittyy/levittyy sisäänlyödyllä teräskiilalla.

Tuo Wetterling lienee ihan arvostettu ja pidetty valmistaja ollut ainakin ennenvanhaan mutta nykyään on tullut siirretyksi Gränsforsin ruukin brändin alle mutta toki valmistusta edelleen jatkaen.

Tekeekö tuolla meikäläisen kirveellä mitään vakavaa ja mitenköhän se Biltsun tuotteena skaalautuu noin yleisesti Wetterlingin muihin kirveisiin ja laatuun? Entä Fiskarsin X -sarjalaisiin? Terä on ainakin kovaa, ei teroitu yhtä helposti kun Fiskarsin tekeleissä.
Eiköhän se samalta linjalta ole tipahtanut kuin muutkin. Varmasti nykyFiskarssin pesee, ei muuta kuin pidä kirves hyvässä terässä ja kovassa käytössä. Muistaakseni mulla on joku Wetterlingsin halkomakirves vartta vailla projektina, terä on tosiaan hyvän olosta tahkoa vasten terotellessa.
 
Eiköhän se samalta linjalta ole tipahtanut kuin muutkin. Varmasti nykyFiskarssin pesee, ei muuta kuin pidä kirves hyvässä terässä ja kovassa käytössä. Muistaakseni mulla on joku Wetterlingsin halkomakirves vartta vailla projektina, terä on tosiaan hyvän olosta tahkoa vasten terotellessa.

Kiitos hyvistä neuvoista. Se on sellainen "tavallisen kirveen näköinen" eli aika pragmaattisen laitos. Ei siis mitään viikinkifiilistely-/perinne-/muinaismuistomuotoilua terässä.

Hioin varren kun oli niin suttainen ja naarmuinen, öljysin pellavaöljyllä, putsasin teräsvillalla ja öljyllä terän ja teroitin teroittimella. Täytyy vielä uusi teroituskivi hommata niin saisi viimeisteltyä terän siten kun osaa. Tahko olisi mahtava mutta vaimo...

Kysyin rouvalta että "saanko hommata tahko tuohon takapihalle kirveenterien teroittamiseen?"

Vastaus oli: "Et tietenkään" :ROFLMAO:
 
Siellähän se lukee:

 
Täältä varmaan löytyy tietäjä tähän:

Kansallisarkistossa on sähköisenä versiona Billnäsin luettelo vuodelta 1928, mutta mistä löytäisi luettelon ajalta, jolloin käyttöön otettiin nelinumeroiset tuotekoodit ja esim.12.1 kirves sai nimen 1121?

Ajallisesti kyse lienee 50-60-lukujen taitteesta ja siitä eteenpäin.
 
Back
Top