Puukot, veitset ja muut teräaseet

Kaivelin tuol mökillä vähä nurkkia ja löysin tälläisen. Valmistaja näyttää olevan Fiskars. Siihe loppuukin minun tietoni oikeastaan. Pistinhän toi taitaa olla(?). Osaako kukaan sanoa mitä mitähän mahtaisi olla ikää? Aika vanhalta tosiaan vaikutti ja mitä lie oli tuossa tupessa. Liekkö ihan verta!! Ehkä vain mielikuvitus tuotosta se tuossa.


Katso liite: 67475
Juu Fiskarsin valmistama pistin suomalaisiin ns. pystykorva-kivääreihin, valmistusvuodet 1928-1935, valmistusmäärä n. 39 000 kpl. Hinnat vaihtelevat kunnon mukaan muutamista kympeistä jonnekin kolmensadan tai ylikin nurkille.
 
Kaivelin tuol mökillä vähä nurkkia ja löysin tälläisen. Valmistaja näyttää olevan Fiskars. Siihe loppuukin minun tietoni oikeastaan. Pistinhän toi taitaa olla(?). Osaako kukaan sanoa mitä mitähän mahtaisi olla ikää? Aika vanhalta tosiaan vaikutti ja mitä lie oli tuossa tupessa. Liekkö ihan verta!! Ehkä vain mielikuvitus tuotosta se tuossa.


Katso liite: 67475
Kaivele vielä yläpohjan purut, jos löytyisi "varsi" tuolle.
 
Ennenkuin mietitte puukon paikkaa niin ottakaapa kokemusta siitä kun teitä uhataan puukolla että saatte kokemusta omasta reaktiostanne.. Se ei olekkaan ihan helppoa tositilanteessa.
 
Ennenkuin mietitte puukon paikkaa niin ottakaapa kokemusta siitä kun teitä uhataan puukolla että saatte kokemusta omasta reaktiostanne.. Se ei olekkaan ihan helppoa tositilanteessa.
Voi olla vaikea toteuttaa käytännössä... mutta reaktio riippuu paitsi yksilöstä ja hänen mielentilastaan, uhkaajasta ja olosuhteista yms. Henkinen valmistautuminen ja mielikuvaharjoittelu luo toiminnalle puitteita mutta tilanne voi olla silti liian yllättävä.

Onneksi teräaseuhka toimii vain alle metrin etäisyydeltä. Etäisyyden kasvattamisen pitäisi olla ensisijainen tavoite.

Voin kertoa että myös teräaseella uhkaaminen itse on aika jännä tilanne. Se vasta vaatiikin henkistä valmistautumista. On sattunut kohdalle, mustalla mantereella 2 vs 1 ja sivukuja. Uhkaaminen toimi koska vastapuoli ei ollut siihen varautunut ja katosi paikalta yhtä nopeasti kuin minä, onneksi eri suuntaan...
 
Järkkäri hommiin vaan, siellä minunkin ajatusmaailma heitti kuperkeikkaa ja koin yhtä sun toista, ja muutama veitsen reikä komistaa nahkaa, tiedän kyllä miltä tuntuu kun terä uppoaa nahkaan.
 
Eka kunnon reikä tuli reiteen, nivusiin, silloin meni pasmat sekaisin kun verta tuli aivan perkeleesti, kaveri lähti kiiruun vilkkaa ajamaan mua ensiapuun, oltiin lähellä sairaalaa töissä,verta oli joka paikassa, ommeltiin, menin käytävälle istumaan, alko taju himmenemään, kärrättiin takas pöydälle ja ommeltiin uudestaan, sitten piti, lepäilin tovin sairaalassa ennenkuin laskivat kotiin, seuraavan paikkasin itse, meni veitsi läpi käsivarresta, ei onneksi katkonut jänteitä, pyysin kaveria paketoimaan, se tippui sukkana lattiaan kun näki haavat, kiersin itse paketin ja ajoin tikattavaksi, ei ollut viiltohaavan tuntua vaan kuin ois vasaralla lyöty, oli kai joku shokkireaktio päällä, seuraava ohut teränen lävisti ranteen syrjän, senkin paketoin itse ja ajoin lekuriin, kipeimmät oli kun etusormi ja keskisormi leikkaantui nivelen päältä, yksi viilto ja molemmat nakit auki.
 
Ja se kannattaa muistaa että veitsi liikkuu yhtä nopeasti kuin nyrkki, minä kyllä väistän veitsen heiluttajaa jollen ole itse aseistettu jollain, ei ne haavat mukavia ole.
 
Moniko on kokenut sen hädän kun maailma mustenee veren valuessa lattiaan? Käsi ylös reippaasti.
 
Ja se kannattaa muistaa että veitsi liikkuu yhtä nopeasti kuin nyrkki, minä kyllä väistän veitsen heiluttajaa jollen ole itse aseistettu jollain, ei ne haavat mukavia ole.
Sama vika, viskon itseni ja veitsimiehen väliin ihan mitä vain käsiini saan estääkseni sen lähelle pääsyn. Sen verran tullut eläessään harjoiteltua ja ammatin puitteissa asiakkaiden kanssa painittua ettei itsellä illuusioita pikkunäppärästä veitsi pois paljain käsin-tekniikasta ei ole.
 
Kaivelin tuol mökillä vähä nurkkia ja löysin tälläisen. Valmistaja näyttää olevan Fiskars. Siihe loppuukin minun tietoni oikeastaan. Pistinhän toi taitaa olla(?). Osaako kukaan sanoa mitä mitähän mahtaisi olla ikää? Aika vanhalta tosiaan vaikutti ja mitä lie oli tuossa tupessa. Liekkö ihan verta!! Ehkä vain mielikuvitus tuotosta se tuossa.


Katso liite: 67475
Kuvasta ei ihan 100% selvää saa esim. onko niittien päät kahvasta koholla vai pinnan tasalla, jos jälkimmäinen niin Suojeluskunnan S-numero pitäisi myös löytyä.
Tästä ihmettelemään: https://www.jaegerplatoon.net/BAYONETS_AND_PUUKKO.htm
Edit: Mosinnagant.net on näköjään poistunut bittiavaruuteen, siellä oli hyvät artikkelit mm. pistimistä
Edit 2: Joku tuota ainakin maalannut on:D
 
Viimeksi muokattu:
Sama Fiskarsin pistin mullakin on, vaarin tuliainen Syväriltä. Isä oli pikkupoikana sillä leikkinyt miekkamiestä, jossain välissä terä oli maalattu mustaksi. On ikuisuusprojektina hioa siihen siisti pinta ja lakata kahva mutta enpä ole jaksanut.

Edit: vai olisiko sittenkin sinistetty alunperin.
 
Viimeksi muokattu:
Sama Fiskarsin pistin mullakin on, vaarin tuliainen Syväriltä. Isä oli pikkupoikana sillä leikkinyt miekkamiestä, jossain välissä terä oli maalattu mustaksi. On ikuisuusprojektina hioa siihen siisti pinta ja lakata kahva mutta enpä ole jaksanut.

Edit: vai olisiko sittenkin sinistetty alunperin.
Jos ei ole maalattu niin M/35-mallissa on musta terä...älä lakkaa sitä kahvaa vaan putsaa ja öljyä:)
 
Eka kunnon reikä tuli reiteen, nivusiin, silloin meni pasmat sekaisin kun verta tuli aivan perkeleesti, kaveri lähti kiiruun vilkkaa ajamaan mua ensiapuun, oltiin lähellä sairaalaa töissä,verta oli joka paikassa, ommeltiin, menin käytävälle istumaan, alko taju himmenemään, kärrättiin takas pöydälle ja ommeltiin uudestaan, sitten piti, lepäilin tovin sairaalassa ennenkuin laskivat kotiin, seuraavan paikkasin itse, meni veitsi läpi käsivarresta, ei onneksi katkonut jänteitä, pyysin kaveria paketoimaan, se tippui sukkana lattiaan kun näki haavat, kiersin itse paketin ja ajoin tikattavaksi, ei ollut viiltohaavan tuntua vaan kuin ois vasaralla lyöty, oli kai joku shokkireaktio päällä, seuraava ohut teränen lävisti ranteen syrjän, senkin paketoin itse ja ajoin lekuriin, kipeimmät oli kun etusormi ja keskisormi leikkaantui nivelen päältä, yksi viilto ja molemmat nakit auki.
Kun sulla on kokemusta tuosta asiasta niin kertoisitko vielä esimerkiksi, että millainen toimintakyky sulla olisi ollut tilanteessa jo hyökkäys olisi edelleen jatkunut?
 
Reisipistossa ei mitään, käsivammojen kanssa voi vielä toimia koska omatoiminen paikkauskin toimi.
 
Ootee, raudotusta kun treenattiin niin oltiin parin kans vastakkain, suorittava sulki silmät ja maali löi päähän, silmät säkenöiden sitten suorittaja niputti maalin, sitten vaihdettiin, koko päivä tahkottiin tätä.
 
Jossain vaiheessa täällä oli puukon tekijöitä kirjoittelemassa, ois yks asia joka askarruttaa perinnepuukoissa, eli miksi se terän ruoto pitää tehdä niin ohueksi että kahva alkaa pyörimään ajan kuluessa kun se ei anna tukea kahvan sisäpintaan? Mulla on puukko normia kovemmassa käytössä, siis vrk aikana käytän sitä todella usein, mulla on hyväteräsiä vanhoja puukkoja joista alkanu kahva pyörimään, siksi olen siirtynyt vallan sissipuukkoa käyttämään.
 
Olisiko se niin että ennenvanhaan laitettiin puukahva puukkoon hehkuttamalla ruoto ja painamalla se kahvan sisään. Tämä ei onnistu leveällä ruodolla.

PS. Eikö niitä vanhojen puukkojen kahvoja saa pois, täyttää aukko epoksilla ja terä takaisin?
 
Reisipistossa ei mitään, käsivammojen kanssa voi vielä toimia koska omatoiminen paikkauskin toimi.

Mulla aikoinaan katkesi reidestä lihas ku olin purkanut akvaarion palasiks oli sit laatikossa siinä eteisessä odottamassa siirtoa kiertoon kun "juoksin" ohi wc ja sattui reuna törröttää huolimattomuuteni takia. Siitäkii tuli verta nimittäin suht runsaasti ni voin kuvitella mitä se on ku osuu vähä paremmin, lanssi haki ku satuin oleen himas yksin ja vähä huippasi ni en rattiin itse viitsiny lähteä. Lekurissa ei lääkäri uskonut kun sanoin et siel on poikki lihas luultavasti. Veti vain haavan pinnasta umpeen ekalla reissulla. Silloinen emäntä haki himaan mut sit parin tunnin päästä piti palata uudelleen paikattavaksi ku sinnehän se jalkaan vuoti lihaksesta.
 
Juu nykyään monet tiivistää epoksilla ruodon kahvaan, samoin etu- ja takahelat täytetään epoksilla. Ennenvanahaan mm. lyijyllä.
 
Back
Top