Puukot, veitset ja muut teräaseet

Sitä kännisen tuuria. Tuskin ovat kovasti edes ajatelleet näitä näkökulmia mitä me pohdimme.
.
Tuuria, noin 20-40 kertaa vuoteen? Eeeen usko. Ai kännipäissään osutaan vain pehmeisiin kohtii, eikä luihin. No en usko oikein sitäkään.
Pitäs melkein huutaa YTJ apuun, että onko tästä tehty kradua yms.
 
Perinteinen sormisuojaton kahva on hyvä tarkkaan työstöön, mutta kenttäpuukkoon ottaisin kyllä ehkä ainakin pienen sormisuojan, ihan vaan sen takia että ei tule vähemmän optimaalisissa oloissa väsyneenä ja liukkaan kahvan kanssa jne. vahingossa haavaa käteen.

Oma visio tuosta puukkotappelusta sotatilanteessa on että jostain kumman syystä päätyy vastustajan kanssa yllättäen sylikkäin ja rynkyt jäävät siihen väliin hankalasti. Siinä kohtaa pitäisi painiotteessa ollessa pystyä tarttumaan tetsarissa olevaan puukkoon, vetämään se tupesta ja tökkäämään kaveria kylkeen tai kaulaan. Tämän perusteella lähtisin itse miettimään mihin puukon laittaisi ja miten päin.

Japanilaisista puheenollen, ju-jutsuhan on alkujaan kokoelma näitä kahden miekkamiehen välisiä painiotteita, eli miten siis saada painietäisyydelle päässyt vastustaja puolustuskyvyttömäksi. Tietenkin se on aikaa myöten muuttunut eri lajiksi, mutta sieltä voisi jotain tekniikoita löytyä. Myös historiallinen miekkailu ja siihen liittyvät keskiaikaiset miekkailutaidon oppaat muistaakseni sisältävät jotain näitä tikaripainiotteita, samasta syystä.
Itsekin kyllä ottaisin puukkoon, veitseen, teräaseeseen millä tuota nyt haluaakin kutsua aina sormisuojan. Pikkutihrustamiseen käy toki ilman mutta jos työkaluksi niin aina. On hemmetin ikävää kun sattuukin kahva olemaan sen verran liukas että kun päästää henkeä jostain ulos niin omat nivelet liukuu terän yli...
Vyö on hyvä paikka mutta toki riskinä on, että painitilanteessa veisi onkin väärän käden saatavilla jota ei pysty käyttämään. Olalla vähän sama juttu. Selkä puolella alaspäin niin voisi toimia mutta jos mennään mattopainiin niin voi olla jälleen väärässä paikassa.
 
Minkä takia sit kaikilla Mora ja leipäveitsi puukottajilla ei ole sormet irti tai halki?
Näissä kotiolon puukotuksissa niin usein ei vastustajalla ole päällä asustetta, josta joutuu voimalla pakottamaan veitsen läpi. Nuo leipäveitset yms. koti tarve tappovälineet eivät tosiaan ole optimaalisia vaan olen kuullut, että noita on toiminnan tuoksinassa niin katkennut uhriin kuin saatu vammoja myös itselle.
 
Mutta jos sellaista yleiskäyttöön soveltuvaa bushcraft veistä hakee, jolla onnistuu kiehisten vuoleminen ja hengen irrottaminen ruumiista niin kääntyisin tuollaisen veitsivalmistajan kuin ESEE puoleen. Ovat hyviä veitsiä ja löytyy monta erilaista mallia. Yhteenvetona voisi sanoa, että laadukkaita.

Cold Steelin SRK SK5 voisi myös olla hyvä sekä sitten nämä Fällkniven veitset myöskin.

edit. sellainen lisäys, että minulla ei kyllä ole kokemusta tuosta hengen irrottamista ruumiista mutta uskoisin noilla siihenkin pystyvän ;) Täytyy tämän verran korjata tai kohta @YJT on ovella hakemassa :D
 
Cold Steelin SRK SK5 voisi myös olla hyvä sekä sitten nämä Fällkniven veitset myöskin.

edit. sellainen lisäys, että minulla ei kyllä ole kokemusta
SRK malli mun mieleen myös. Tarkempi valintani olisi SRK-C jossa lyhyempi terä ja ohuempi kahva, muuten sama.
Marttiinin valmistama Sissipuukko on myös suositeltava. Päätökset taas sitten ihan mieltymysten mukaiset ja mikä mitenkin sopii käteen.

edit: yliviivaus
.
 
Viimeksi muokattu:
Vyö on hyvä paikka mutta toki riskinä on, että painitilanteessa veisi onkin väärän käden saatavilla jota ei pysty käyttämään. Olalla vähän sama juttu. Selkä puolella alaspäin niin voisi toimia mutta jos mennään mattopainiin niin voi olla jälleen väärässä paikassa.

Ajatustasolla, jos liivien kanssa pistopaikkoja on huonosti, niin kaula taitaa olla varustuksen osalta avoimin kohta yleensä. Hyvä paikka pitää puukkoa voisi olla keskellä rintaa kahva ylöspäin, mistä pääsisi kaulalle nopealla ylös-alas-liikkeellä molemmin käsin.

Ongelma tietty on että jos puukko on siinä keskellä näkösällä niin sitten se on myös vastustajan hollilla. Nopein käsi voittaa?
 
Glock taisteluveitsen tupessa on todella luja lukitus estämässä veitsen putoamista. Mutta millä ihmeen tekniikalla sen lukituksen saa avattua näppärästi yhdellä kädellä kun hätä on suurin?
 
Pyöristin varovasti sitä muovikynttä joka lukitsee sen veitsen tuppeensa, niin helpottui vähän. Ei se hyvä ole vieläkään, paksummilla hanskoilla melko mahdoton.
 
Noin yleisellä tasolla voisi sanoa, että veitsissä kuten niin monessa muussakin euroilla saa laatua. Terämateriaaleissa on suuria eroja mitä tulee niin kestävyyteen, terän pysyvyyteen kuin teroitettavuuteen. Jos lompakossa riittää vain varaa niin investoisin hyvään veitseen sen 200 euroa. Sen kanssa mennään sitten kauan ja mitä itsellä on kokemusta niin käyttö on mukavampaa kun terä pysyy ja toisaalta saa teroitettua helposti.
 
Ei niissä Glockin veitsissä muuten valittamista ole, mutta herrajjestas se tuppeen lukitus. Yhdellä kädellä ei saa irti tupesta oikein mitenkään, kahdella kyllä ja silloin viiltää omat sormensa helposti. Joku idis siinä täytyy olla, mutta kun en vaan keksi mikä.
 
Ka-Bar, best forever... En muuten jaksa lukea taaksepäin miksei, jos aiheesta on ollut jo juttua 🎃😎
Lisäyksenä tuohon lähinnä provooni, on että kämppä on täynnä niin koti- kuin ulkomaistakin teräasetta.

Monikäyttöisyys on mielestäni plussaa, eli tarpeeksi "järeällä" veitsellä voi luita murtamalla jne. nuijia vastustajan kanveesiin tappamattakin.

Mitään en aiheesta kuitenkaan varsinkaan käytännössä tietenkään tiedä.

Pari taannoin nettijakoon laittamaani:


 
Viimeksi muokattu:
Pyöristin varovasti sitä muovikynttä joka lukitsee sen veitsen tuppeensa, niin helpottui vähän. Ei se hyvä ole vieläkään, paksummilla hanskoilla melko mahdoton.
Samoin tein, nyt lähtee helposti ainakin paljaskäsin. Mutta pitää opetella myös oikea liike, on yhtä lailla tekniikka- kuin voimakysymys. Glock on muutenkin kömpelö kantaa vyöllä. Minulla se onkin autossa terätyökaluna, lattialla oven ja kuskinpenkin välissä.
 
Mutta jos sellaista yleiskäyttöön soveltuvaa bushcraft veistä hakee, jolla onnistuu kiehisten vuoleminen ja hengen irrottaminen ruumiista niin kääntyisin tuollaisen veitsivalmistajan kuin ESEE puoleen. Ovat hyviä veitsiä ja löytyy monta erilaista mallia. Yhteenvetona voisi sanoa, että laadukkaita.

Cold Steelin SRK SK5 voisi myös olla hyvä sekä sitten nämä Fällkniven veitset myöskin.

edit. sellainen lisäys, että minulla ei kyllä ole kokemusta tuosta hengen irrottamista ruumiista mutta uskoisin noilla siihenkin pystyvän ;) Täytyy tämän verran korjata tai kohta @YJT on ovella hakemassa :D
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn: mitä nuo Esee, Cold Steel ja Fällkniven tekevät paremmin kuin Peltosen Sissipuukko? Vai ovatko erot makuasioita?
 
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn: mitä nuo Esee, Cold Steel ja Fällkniven tekevät paremmin kuin Peltosen Sissipuukko? Vai ovatko erot makuasioita?

No ihan ekana korjaan aikaisempaa kirjoitustani Cold Steel SRK:sta. Vertasin sitä SRK-C malliin joka on se pienempi versio ja luulin sellaisen olevan valintani. Netissä ja kuvissa vaikutelma oli virheellinen. Vasta livenä vertailun pystyi oikeasti tekemään ja ostoon tuli se normaali SRK. Näin sitä voi harhaluulojen pohjalla olla jos vaan nettiin luottaa.

Luulen että muuten nämä asiat on makuasioita mikä on "paras" veitsi omaan käteen. Moni saman tyyppinen veitsi on sopiva ja toimiva, mutta jollain jännällä tavalla se päätös kuitenkin tehdään. Ihmiselle on luontevaa ensin tehdä päätös haluamastaan teräaseesta ja sen jälkeen rakentaa sille hankinnalle sopivat perustelut. Mun mielestäni tämä tapa on ihan ok, koska pääasia on se, että käyttää sellaista veistä mille on myös käyttöä. Kehotan ostamaan sellaisen veitsen mikä motivoi omistajaa.
Turhin hankinta on se veitsi mikä lojuu laatikon pohjalla. Toivottavasti siihen ei mennyt yli 100 €.

Makuasia on myös se valitseeko Peltosen tai Marttiinin tai jonkun muun sissipuukon ja Peltosesta vielä kummalla terällä. Sitte vielä Cold Steel tai Fjällkniven, Gerber Strongarm ..... jne..... huh valikoimaa...
Cold Steel SRK on näistä mun makuuni, koska: kumikahva hyvä kädessä, suoralinjainen muoto, 5 mm terä joka on sopivasti leveä, painoa sopivasti, kahvan alapuolinen väisti sormien suojana. Ressu-reissuihin aika hyvä vaikka turhan heavy eväsleipien tekoon. En tiennyt tarvitsevani sitä, koska muutkin on kelvannut ja toimineet. Nyt ajattelen, että annetaan tälle mahdollisuus.

Pienemmät ja kapeammat Marttiini-puukot yleispuukkoina varmaan saa ulkoilua enemmän ja sopii myös eväsleipien tekoon.
Visakoivuinen rosteri ruskealla nahkatupella on vaan niin hieno :) (y)

.
 
Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn: mitä nuo Esee, Cold Steel ja Fällkniven tekevät paremmin kuin Peltosen Sissipuukko? Vai ovatko erot makuasioita?
En osaa sissipuukkoon verrata kun en ole moista käyttänyt. Puukon valintaan vaikuttaa moni asia, jotka ainakin itsellä täytyy mennä yksiin. Kahvan tulee olla hyvä omaan käteen ja käyttötarkoitukseen. En itse tykkää puu kahvasta, koska se on usein liukas ainakin käsineet kädessä. Eli tuossa micarta tai kumi toimii paremmin. Väistin täytyy löytyä koska mikään ei ole inhottavampaa kuin se kun nivelet liukuu terää pitkin. Tuppi täytyy olla sellainen, että veitsi pysyy siinä tilanteessa kuin tilanteessa. Hukattu puukko on hukattu puukko. Rymyämishommissa on hyvä jos sen saa eri paikkohin varusteita kiinni ja tarpeenvaatiessa vaikka ylösalaisin. Terä materiaalit onkin sitten omasta mielestä se yksitärkeimmistä jutuista ja se joka yleensä veitsissä maksaa sekä terän malli. Hyvä terämateriaali on helppo teroittaa ja pitää teränsä. Olosuhteista riippuen sitten sillä on merkitystä miten helposti terä ruostuu eli se on hyvä huomioida. Jos veistä pystyy huoltamaan hyvin niin eihän se ruosteeseen mene. Terän pituus vaikuttaa sen käytettävyyteen. Viidakko veitsellä on huono vuolla ja vuolupuukolla huono halkoa klapeja pienemmäksi.

Itsellä on vuosia ollut käytössä SOG Seal Pup ilman hammastusta. Hyvä veitsi on ollut mutta ei täydellinen. Terä on aika kova teroittaa. Jos nyt hankkisin veitsen niin se olisi ESEE:n 6 tai Cold Steelin SRK. Molempia olen hypistellyt. Mutta kuten sanottua hyvä veitsi kestää ja hyvästä veitsestä joutuu maksamaan. Ja makuasiahan se on kuten edellä sanottukin on, että millainen veitsi itselle on se "paras".

EDC veitsenä toimii itsellä spydercon kääntöveitsi S30V teräksellä. On ollut loistava kapinen ja mukava teroittaa vaikka toistakin olen kuullut.
 
Ei omaa kokemusta, mutta kehuttu peli hintaansa nähden:
 
En osaa sissipuukkoon verrata kun en ole moista käyttänyt. Puukon valintaan vaikuttaa moni asia, jotka ainakin itsellä täytyy mennä yksiin. Kahvan tulee olla hyvä omaan käteen ja käyttötarkoitukseen. En itse tykkää puu kahvasta, koska se on usein liukas ainakin käsineet kädessä. Eli tuossa micarta tai kumi toimii paremmin. Väistin täytyy löytyä koska mikään ei ole inhottavampaa kuin se kun nivelet liukuu terää pitkin. Tuppi täytyy olla sellainen, että veitsi pysyy siinä tilanteessa kuin tilanteessa. Hukattu puukko on hukattu puukko. Rymyämishommissa on hyvä jos sen saa eri paikkohin varusteita kiinni ja tarpeenvaatiessa vaikka ylösalaisin. Terä materiaalit onkin sitten omasta mielestä se yksitärkeimmistä jutuista ja se joka yleensä veitsissä maksaa sekä terän malli. Hyvä terämateriaali on helppo teroittaa ja pitää teränsä. Olosuhteista riippuen sitten sillä on merkitystä miten helposti terä ruostuu eli se on hyvä huomioida. Jos veistä pystyy huoltamaan hyvin niin eihän se ruosteeseen mene. Terän pituus vaikuttaa sen käytettävyyteen. Viidakko veitsellä on huono vuolla ja vuolupuukolla huono halkoa klapeja pienemmäksi.

Itsellä on vuosia ollut käytössä SOG Seal Pup ilman hammastusta. Hyvä veitsi on ollut mutta ei täydellinen. Terä on aika kova teroittaa. Jos nyt hankkisin veitsen niin se olisi ESEE:n 6 tai Cold Steelin SRK. Molempia olen hypistellyt. Mutta kuten sanottua hyvä veitsi kestää ja hyvästä veitsestä joutuu maksamaan. Ja makuasiahan se on kuten edellä sanottukin on, että millainen veitsi itselle on se "paras".

EDC veitsenä toimii itsellä spydercon kääntöveitsi S30V teräksellä. On ollut loistava kapinen ja mukava teroittaa vaikka toistakin olen kuullut.
Hyviä pointteja sinulla. Nytpä opin mitä tarkoittaa EDC-veitsi. Onhan minullakin oikeastaan sellainen, Marttiini MFK-2 kääntöveitsi kumikahvalla. Sopivan pyöreä kahva ja puukkomainen terä. Vyöklipsin heitin hiiteen, taskussa kulkee mukavammin.
 
Back
Top