Puukot, veitset ja muut teräaseet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hirvieläinten nylkyhommissa kääntöteräinen veitsi, jossa on ”mahanaukaisuterä”, on ollut mielestäni melko kätevä peli. Ko. teräpuolella työntää nylkiessä myös jalkanahan halki kohti mahaa kertatyönnöllä niin että heilahtaa.

Katso liite: 126159
Jep. On mullakin Eka swingblade. Toimii erinomaisesti tehtävässään, mutta minkäänsortin yleistyökalu se ei ole. Esim sotilaskäytössä täysin turha kampe.

työkalu tarvetta myöden
No juu. En minä tuota sivua professuuriin suositellutkaan vaan siihen perustietoon, että eri tehtävään käy eri metallin terät. Ja senkin tiedän, ettei sukeltajanveitsi hevin ruostu. Mutta hyvä, että tiedät sinäkin.

Pari metsästäjänveistä joita ystäväni ovat hiljan ostaneet. Löysin ne vielä netistä kun muistelin kotimaisilta sivuilta/messuilta ostetun:

Olivat kauniita ja upeasti viimeistellyt.

Metallurgia: tiede, joka tutkii metallien ja niiden seosten ominaisuuksia ja valmistusta

Viimeksi muokattu:

Tässä on mielestäni puukkojen puukko. Puukko pitää saada käteen jotta ymmärtää kuinka hyvin se istuu ja miten se on samalla vahva ja tarkka. Voi painaa hauen hengiltä tai vuolla sytykkeitä.

Itselleni on ollut tärkeää, että terä on UHC koska teroituskulman saa pienemmäksi ja terä todella kestää. Useita vaihtoehtoja on ollut tarjolla kahvoissa mutta en ole huomannut, että vaalean visakoivukahvan kanssa olisi UHC terää.
Btw UHC terällä on ilmainen teroitustakuu. En ole kylläkään koskaan käyttänyt.

Katso liite: 126153
Isälläni on myös tämä, ja olen aina lainannut sitä, jos olen tarvinnut kovaan puuhun purevaa puukkoa.

Rosellilla on kyllä aivan hyvät terät materiaalin ja lämpökäsittelyn osalta. Terän muoto tuossa eräpuukossa ei ole hyvä esim hirvieläimen mahan aukaisuun. Pää on kyllä sellainen, että minä en tykkää ollenkaan. Toimii lähinnä karkeammassa touhussa Ja tupen saa tehdä itse paremman. Lähinnä vitsi tuo rosellin tuppi.
Rosellilla on nykyään sellaiset jousivaraiset tupet, jos haluaa ostaa paremman tupen kanssa, kun amerikkalaiset asiakkaat valittivat niistä aiemmista löysistä tupista.

Kaikki puheet teroituksen hankaluudesta ja höpöjutut hiiliteräksen parrmmasta leikkaavuudesta on väärää ymmärrystä tai tarkoituksellista hölynpölyä.
En menisi allekirjoittamaan tätä: eräs vanha sukulaiseni on teroittamisessa oikea mestari (ihan pikkulapsesta saakka joutui teroittamaan itse puukkonsa ja kirveensä, kasvoi siis kaskiviljelevään itäsuomalaisperheeseen ja joutui tekemään kaikkia yleistöitä ihan pienestä lähtien), ja hänellä on oma vanha perintöpuukko, jota terävämpää en ole ikinä kenelläkään nähnyt tai käyttänyt; hänen mielestään rosterisia veitsiä ja puukkoja ei saa lainkaan samanlaiseen terään, joten ns. mestarin sanaan uskoen olisin taipuvainen väittämään, ettei rosteriterää saa samanlaiseen terään.

Tässä on mielestäni puukkojen puukko. Puukko pitää saada käteen jotta ymmärtää kuinka hyvin se istuu ja miten se on samalla vahva ja tarkka. Voi painaa hauen hengiltä tai vuolla sytykkeitä.

Itselleni on ollut tärkeää, että terä on UHC koska teroituskulman saa pienemmäksi ja terä todella kestää. Useita vaihtoehtoja on ollut tarjolla kahvoissa mutta en ole huomannut, että vaalean visakoivukahvan kanssa olisi UHC terää.
Btw UHC terällä on ilmainen teroitustakuu. En ole kylläkään koskaan käyttänyt.

Katso liite: 126153
Minun käytössäni paras Rosellin puukko on UHC-teräinen nikkarinpuukko. Eräpuukon ostin lahjaksi isäukolle, joka oli kova hirvimies. Ei käyttänyt, nyt se on minulla muistoesineenä, en ole keksinyt sille muuta käyttöä.

Isälläni on myös tämä, ja olen aina lainannut sitä, jos olen tarvinnut kovaan puuhun purevaa puukkoa.

Rosellilla on nykyään sellaiset jousivaraiset tupet, jos haluaa ostaa paremman tupen kanssa, kun amerikkalaiset asiakkaat valittivat niistä aiemmista löysistä tupista.

En menisi allekirjoittamaan tätä: eräs vanha sukulaiseni on teroittamisessa oikea mestari (ihan pikkulapsesta saakka joutui teroittamaan itse puukkonsa ja kirveensä, kasvoi siis kaskiviljelevään itäsuomalaisperheeseen ja joutui tekemään kaikkia yleistöitä ihan pienestä lähtien), ja hänellä on oma vanha perintöpuukko, jota terävämpää en ole ikinä kenelläkään nähnyt tai käyttänyt; hänen mielestään rosterisia veitsiä ja puukkoja ei saa lainkaan samanlaiseen terään, joten ns. mestarin sanaan uskoen olisin taipuvainen väittämään, ettei rosteriterää saa samanlaiseen terään.
Ei kannata uskoa yksittäisten mestarien höpötyksiin. Hommaa hyvä rosteriveitsi, hyvät teroitusvehkeet ja opettelet terottamaan. Tulet huomaamaan että kyllä kunnollisen rosteriterän saa aivan yhtä teräväksi.

Yksi mikä aiheuttaa tuon rosteriterien huonon teroitusmaineen on huonolaatuiset pehmeät ruostumattomat. Niitä onkin haastavampi teroittaa, kun pyrkivät muodostamaan sitkeän purseen (myös kierteeksi kutsutaan). Toinen ääripää on sitten vanadiinilla, volframilla ja niobilla seostetut teräkset, joiden karbideihin tarvitsee timanttia tai kuutiollista boorinitridiä teroitukseen.

Oma retkipuukkoni on tällä hetkellä taittuva Milwaukee D2-teräksisellä terällä. Sen teroittaminen tosin vaatii kärsivällisyyttä. Haaveilen ostavani jossain vaiheessa skraman tupella, jonka saa kiinni molle/pals-kujastoon. Fileointiin, niin näreessä kuin keittiössä valintani on Dexter Russel -filetti. Sitä näkee monissa ruuanlaitto- Alaska-, grillaus-sarjoissa.

Sitten asiasta teroittamiseen: miten, ja millä? Omat suosikkini ovat Lansky Blade Medic, ja Warthog VSharp. Viikatteeseen tietysti liippa.
Mistä Suomessa saa Milwaukeen veitsiä? Firmalla on jämerän näköinen kiinteäteräinenkin.

Minun käytössäni paras Rosellin puukko on UHC-teräinen nikkarinpuukko. Eräpuukon ostin lahjaksi isäukolle, joka oli kova hirvimies. Ei käyttänyt, nyt se on minulla muistoesineenä, en ole keksinyt sille muuta käyttöä.
Minulla toivelistalla on Rosellin Heimopuukko. Tässä on eräpuukkoa sirompi kahva ja terä jotka voisivat sopia laajempaan käyttöön. Käytössä UHC-terillä eniten käytetty vanha Karhunkynsi ja näitä eräpuukkoja on kahdetkin kappaleet. Eräpuukon kaverina on monesti ollut kaulaveitsi joka vaikka siiman katkaisuun on helposti käsillä. Erilaisia hiiliteräspuukkoja on kertynyt matkan varrelta varmaan kymmenkunta. Näistä mainitsemisen arvoinen on erityisesti oikean käden kämmenelle muotoiltu kahva. Se on kahva jonka voisin haluta vaikka kaikkiin puukkoihini.

Minulla Rosellin tupit ovat toimineet hyvin.

Nostan kyllä hattua niile jotka itse ovat tehneet puukkonsa.
Itsellä ei tahto, aika ja energia riitä moiseen, mutta sen sijaan kunnioituksesta kumarran.

.

Back