Puukot, veitset ja muut teräaseet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No jos haluat tietää, niin en juo enkä kulje kännissä missään. On mullakin ollut tuo Mini Pal mutta en näe sillä oikein käyttöarvoa. Tietysti jos pääset yllättäen sivaltamaan toista käsille tai reisille niin kyllähän sillä saa toisen huomion. Positiivista että tuo voi olla aina mukana, muuta hyvää ei oikein olekaan. Isommat nyrkkipuukot taas...

Asiasta toiseen, tämä Peltosen Pikkusissi tuntuu oikein hyvältä nävertimeltä. Isokätisenä piti käydä kokeilemassa sopiiko kouraan (hanskat kokoa 11) ja sopiihan se. Ylihintainen, varmasti, mutta mielellään maksaa kotimaisuudesta.

Minun uusi "lelu", made in japan.
Aika heikon oloiset noi kiinnikkeet, mutta ajattelin laittaa paremmat teräskiinnikeet ja tehdä siitä ns. Kaulakorun.
Kun kävelee kenties hieman laitamyötäisessä kotio, niin on hyvä olla vähän kättä pidempää, jos esimerkiksi ählämit porukalla tulee vaatimaan lompsaa.
Tästäkin voitte heittää neuvoja, miten te olette itse asian ratkaissut.

Ihan kömpelö en ole itse näissä asioissa, mutta aina kannattaa kysyä neuvoa.
Eiks se näin mene?
Puukkohippa pöhönäs on varmaan hauskaa alivoimaisena. Eikö sitä joku joskus aikoinaan sanonut että "kuus tuumaa tarvittoo, notta menöö toppatakista läpi".
tiemies.webp
(tämä ei ole kehotus mihinkään älkääkä tehkö mitään mitä joku saattaisi luulla implikoitavaksi (ei, se ei oo koruompelua) tällä viestillä)

Puukkohippa pöhönäs on varmaan hauskaa alivoimaisena. Eikö sitä joku joskus aikoinaan sanonut että "kuus tuumaa tarvittoo, notta menöö toppatakista läpi".
Katso liite: 103770
(tämä ei ole kehotus mihinkään älkääkä tehkö mitään mitä joku saattaisi luulla implikoitavaksi (ei, se ei oo koruompelua) tällä viestillä)
Hyi kun on ruma kuva - Mutta muuten hyvä viesti, sano!

En tiedä onko oikea ketju kysyä, onkohan Teräasekeskus enää toiminnassa? Ainakaan sähköposti ei lähde kyseisen firman sivuilta löytyviin osoitteisiin. Soittamallahan tuo kyllä selviää pyhien jälkeen.

Minkäslaista terää porukka kantaa mukana harjoituksissa?

Itse olen kantanut Martinin taittopuukkoa. Ilmeisesti ekaa mallia mitä Martini on koskaan tehnyt. Olen saanut sen lahjaksi joku 10 - 15 v sitten. En kanna sitä mukana sen takia, että arvostaisin sen kykyjä, vaan siksi että katoaminen ei kirpaisisi.

Rst-terä, convex-terämuoto ja niin kaarevat muodot muutenkin että teroittaminen on alkuperäismuodossaan liki mahdotonta. Yhden japsikivenkin sain kuopalle kun uudelleenmuotoilin terää.

Nyt se on suhteellisen ok, terän kulman olen nostanut erään sissin kehoituksista 30 ast niin terä ei lohkeile niin helposti. Ei mikään partaveitsi mutta toimii sen mitä tarvitsee.

Näin lappilaisena en arvosta Martinia paljoakaan, turistipuukkoja nuo tuntuvat nykyisin olevan.

Itse olen kantanut Martinin taittopuukkoa. Ilmeisesti ekaa mallia mitä Martini on koskaan tehnyt. Olen saanut sen lahjaksi joku 10 - 15 v sitten. En kanna sitä mukana sen takia, että arvostaisin sen kykyjä, vaan siksi että katoaminen ei kirpaisisi.

Rst-terä, convex-terämuoto ja niin kaarevat muodot muutenkin että teroittaminen on alkuperäismuodossaan liki mahdotonta. Yhden japsikivenkin sain kuopalle kun uudelleenmuotoilin terää.

Nyt se on suhteellisen ok, terän kulman olen nostanut erään sissin kehoituksista 30 ast niin terä ei lohkeile niin helposti. Ei mikään partaveitsi mutta toimii sen mitä tarvitsee.

Näin lappilaisena en arvosta Martinia paljoakaan, turistipuukkoja nuo tuntuvat nykyisin olevan.
Peltosen sissipuukko repussa ja vyöllä Gerberin Center Drive multitool. Tolla multitoolilla yleensä pärjää.

Eihän niissä enää olekkaan mitään Lappilaista enää, historia, ei muuta. Valmistuskin meni Vääksyn kautta Viroon.

Siviilimaailmassa: Leatherman Charge
Ressutouhuissa: Sissipuukko M07 sekä yllämainittu letukka
Nuotiohommissa: Skrama 240 RST

Pikkusissi ja Rokka ois vielä laatikossa Black Fridayn jäljiltä. Mietintä kesken ottaako käyttöön vai antaako lahjaksi.

Marttiinin timpurin puukkoja on useampi, tosin ei enää tarvi harjoitella ja mitään miekkoja ei viitsi kanniskella. Pöllit halkeaakin kirveellä tai tomahawkilla, jälkimmäisellä halkeaa sitten muutakin :cool:

Tulipa ostettua Mora 2000:n. Mora koetti uudistua vuosituhannen vaihteessa, mutta ilmeisesti ei oikein lähtenyt lentoon. Ilmeisesti tuo on ollut myös Ruotsin asevoimien jonkinlainen jakopuukko?

Vaikuttaa ihan pystyvältä, kahva on sopiva. Tykkään klassisen moran / suomalaisen puukon kahvasta, mutta puisena ja lakattuna tuppaa olemaan liukas.

Pääsen koeponnistamaan ensi viikolla Haminaan miten toimii.

Sissipuukko, sillä hoituu kaikki hirven nylkemisestä kiehisten tekoon.
Sama homma täällä! Komposiittitupella. Toimii halkomiseen myös johon onkin erinomainen! Kiehiset tulee hyvin terän "juurella". Mihinkään näpertelyyn en tuota ostanutkaan. En aio asemasota-aikana vuolla yhtään saatanan puumetsoa muutenkaan...

Tulipa ostettua Mora 2000:n. Mora koetti uudistua vuosituhannen vaihteessa, mutta ilmeisesti ei oikein lähtenyt lentoon. Ilmeisesti tuo on ollut myös Ruotsin asevoimien jonkinlainen jakopuukko?
Mora 2000 on täydellinen sota/ eräpuukko. Riittävät ominaisuudet ja yhden Benchmaden tai Extrema Ration hinnalla niitä voi ostaa kymmenen.

Yksi autossa, yksi sotaliiveissä, yksi mehtuuhousuissa, yksi kalapakissa, yksi lainassa, yksi hukassa... Aina siellä missä tarvitaan.

Mora 2000 on täydellinen sota/ eräpuukko.
Komppaan. Itsellä pyörinyt varmaan yli 20 vuotta satunnaisessa käytössä sota/retkeily/pihahommissa pikkupoikana isän pakista aikoinaan nyysitty kakstonninen, terä edelleen käyttökelpoisessa veistelykunnossa vaikka aikojen saatossa onkin kärsinyt ja sitä on hakattu vasarallakin ja ties mitä veistelty. :D
Haastava teroittaa, muttei mahdoton, toisaalta eipä kovin helpolla käyttökelvottomaksi tylsykään eikä vaadi niin minkäänmoista huolenpitoa versus perinne-Marttiini.
Perinteinen kamalan näköinen tuppi tosin kaipaisi varmaan hiukan päivitystä tähän päivään, näköjään yhä samanlainen. Myös Bahcon puukot on ihan ookoo rönttäkäyttöön kun eivät paljoo maksa, tuppien käytettävyys erinomainen yhdellä kädellä.

Back