Puukot, veitset ja muut teräaseet

Ei sillä että skraman kokoluokka olisi mitenkään erikoinen valinta työkaluksi. Muualla maailmassa tunnetaan esimerkiksi perinteinen machete, joka on hyvinkin moneen käyttöön valjastettu halkaisu/vesurointiväline, ei siis pelkästään siihen oksien (tai otsien) hutkimiseen.

Veikkaisin että miksi machete ei ole täällä ollut niin suosittu, on että Suomessa on enemmän ollut käytössä saha ja halkomakirves kun on pitänyt oikeasti tehdä iso määrä polttopuita.
 
Machete ja sen sukuiset ovat niin ohutta tavaraa että ne kelpaavat köynnösten, ruokojen, heinän ja roikkuvien oksien hakkaamiseen. Toki niillä hakataan puutakin jos ei parempaa työkalua ole. Tuli aikanaan asusteltua Afrikassa ja näin näitä sysipaskoja kiinalaisia ja pakistanilaisia peltiteriä. Kookospähkinät sai pudotettua puusta ja palmut karsittua, mutta puuhun hakatessa tylstyivät ja menivät mutkalle. Käsin pyöritettävällä smirgelillä niitä tahkottiin. Muutenkin työkalujen (ja käyttäjien) laatu oli hyvin heikkoa. Rengasta vanteelle rautakangella, ruuvarina vanha ruokaveitsi jne. Jopa masaiden keihäät oli jotain kiinalaista patarautaa. Itselleni ostin vähän paremman pangan, ihan eteläafrikkalaisessa tehtaassa tehdyn, tuolla se on vajassa vieläkin. Ei oikein kelpaa mihinkään pihahommiin täällä.

Machetesta golokiin ja kukriin terän paksuus kasvaa ja käyttökelpoisuus eri hommiin sen mukana.
 
Kun on katsonut missä machetet ovat käytössä niin (yleensä) niissä paikoissa ei kasva paksuja puita vaan bambytyyppistä.
Ei liene sattuma että kirves on yleinen taiga-alueella missä paksuja puita.
 
Yhtä tärkeä kuin veitsi itse on sen kunnossa pitäminen. Terämateriaali vaikuttaa jonkin verran mm. Teroitettavuuteen mutta kysytään millä palstalaiset teroittavat veitsensä?
 
Yhtä tärkeä kuin veitsi itse on sen kunnossa pitäminen. Terämateriaali vaikuttaa jonkin verran mm. Teroitettavuuteen mutta kysytään millä palstalaiset teroittavat veitsensä?
Lanskyn keraaminen setti kotona. Reissussa mukana Rosellin pikkukivi ja litteä timanttiviila. Lanskyn setti toimii hyvin, kun hieman harjoittelee, saa myös keittiöveitset kunnon terään.
 
Mulla on nyt ollut käytössä tuollainen timanttikivi. Toiminut ihan hyvin. (siis reissussa). Kotosalla on myös tuollainen jo vähän eläkkeelle joutava spyderkon teroitin. sen tilalle olen nyt katsotunut uutta. Pohdinnassa on ollut monenlaista mutta hiomakivi.fi :n yhtä kolmen kiven settiä olen katsellut nyt, että jos sen hankkisi. Siinä olisi eri karkeudet mukana.
 
Lanskyllä teräkulmat kuntoon, perusteroitus timantilla tarpeen mukaan.
 
Yhtä tärkeä kuin veitsi itse on sen kunnossa pitäminen. Terämateriaali vaikuttaa jonkin verran mm. Teroitettavuuteen mutta kysytään millä palstalaiset teroittavat veitsensä?

Mulla on päätynyt useita liuskekääntökiviä. Muutama erinomainen sata vuotta vanhakin. Noita olen oppinut käyttämään. Ei tarvitse öljyä, vedellä menee oikein hyvin.
 
Nämä minulla.

9yG-PrHEam5AYgOQLoU8OK.jpg


lansky-csharp.jpg
 
Wusthoff kivi karkeus 3000 ja toinen puoli 8000,joskus kokeillut näitä timantti liuskoja,en tykännyt,kiven pitää olla iso jotta saa kunnon teräkulman pidettyä hioessa,puukkoa en tahkoa koskaan.
 
Wusthoff kivi karkeus 3000 ja toinen puoli 8000,joskus kokeillut näitä timantti liuskoja,en tykännyt,kiven pitää olla iso jotta saa kunnon teräkulman pidettyä hioessa,puukkoa en tahkoa koskaan.
Eikö tuo 3000 ole jo aika hieno? 400 -600 olen itse käyttänyt usein kun teroittamisen olen aloittanut ja sitten toisena ollut 1000. Nyt olen katsellut kolmen kiven settiä. Timanttia siis käytellyt mutta nyt vesikivet pohdinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tuo 3000 ole jo aika hieno? 400 -600 olen itse käyttänyt usein kun teroittamisen olen aloittanut ja sitten toisena ollut 1000. Nyt olen katsellut kolmen kiven settiä. Timanttia siis käytellyt mutta nyt vesikivet pohdinnassa.
On juu,puukko/veitsi on tarkoitus hioa eikä rouhia,kokeile teroituksen jälkeen leikata fileestä millin ohutta siivua,opit kyllä milloin terä on terävä,lastujen vuoluun kelpaa karkeempikin jälki.
 
Muuan puukkoseppä väitti pystyvänsä leikkaamaan sanomalehden tekstistä kirjaimen pois ilman että paperi menee puhki.
 
On juu,puukko/veitsi on tarkoitus hioa eikä rouhia,kokeile teroituksen jälkeen leikata fileestä millin ohutta siivua,opit kyllä milloin terä on terävä,lastujen vuoluun kelpaa karkeempikin jälki.
Juu siis aloitan karkeammalla timantilla itse jos vähänkään kuluneempi terä ja lopetan sitten hienompaan timanttikiveen. Ei siis niin, että vetelisi vain karkealla :)
 
Muuan puukkoseppä väitti pystyvänsä leikkaamaan sanomalehden tekstistä kirjaimen pois ilman että paperi menee puhki.
Ei vaadi paljon harjoitusta. Oikein teroitettu puukko vain. Paperin laadulla toki on merkitystä.
 
Ostin tollasen japanialaisen kiven,Arato 220,jos sattuu joskus tarvitsemaan.
 
Ja onhan sitä käyttöä,katsoin juuri puukko projekti laatikkoa ja onhan siellä oikaistavia vanhoja Orijärveläisiä,niitä kun perkele tarttuu aina mukaan jos kirpparilla niitä on😐
 
Yhden Orijärveläisen lyhensin 3cm mittaiseksi,pitää vielä hioa terän kärki muotoonsa ja teroittaa se,näpsäkkä pieni veistopuukko.
 
Enemmän ja vähemmän naamioitu...
Suosin terätyökalujen kantamissen olkaremmissä pikemminkuin vyöllä.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top