Puukot, veitset ja muut teräaseet

Kysyn nyt tyhmänä makkaranpaistajana että mihin tarvitsee skaramoja,vesureita ja kahta puukkoa jos vyöllä on sissi puukko? Olen nyt kantanut vyöllä joka päivä Peltosen puukkoa ja se on sopiva joka hommaan,eilen nyljin ja suolistin rusakon muun käytön ohessa,lastujen teko ja klapin halkaisu onnistuu hyvin,jos paksumpi klapi niin lyö toisella hamaraan ja vot,näitä kun lukee niin ei perkele riitä normiressun voima kaiken kaman kantamiseen mitä foorumilla väitetään tarvitsevan vaan tappeluun pitää lähteä UAZ in kanssa että saa kaikki kahvinkeittimet,mikrot ja klapikoneet kuskattua mukanaan.
 
Kysyn nyt tyhmänä makkaranpaistajana että mihin tarvitsee skaramoja,vesureita ja kahta puukkoa jos vyöllä on sissi puukko? Olen nyt kantanut vyöllä joka päivä Peltosen puukkoa ja se on sopiva joka hommaan,eilen nyljin ja suolistin rusakon muun käytön ohessa,lastujen teko ja klapin halkaisu onnistuu hyvin,jos paksumpi klapi niin lyö toisella hamaraan ja vot,näitä kun lukee niin ei perkele riitä normiressun voima kaiken kaman kantamiseen mitä foorumilla väitetään tarvitsevan vaan tappeluun pitää lähteä UAZ in kanssa että saa kaikki kahvinkeittimet,mikrot ja klapikoneet kuskattua mukanaan.
Joo. Mä pärjäsin vuosikausia Hackmanin vinyylikahvaisella taittoveitsellä, kulki perstaskussa hyvin mukana. Kerran siitä sitten murtui kahvan vinyyli, kattelin josko löytäisin toisen tilalle. Huomasin, että jotkut ihme keräilijät noita hamstrasivat jonkun CIA/Vietnam huhupuheen takia. :(
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Kysyn nyt tyhmänä makkaranpaistajana että mihin tarvitsee skaramoja,vesureita ja kahta puukkoa jos vyöllä on sissi puukko? Olen nyt kantanut vyöllä joka päivä Peltosen puukkoa ja se on sopiva joka hommaan,eilen nyljin ja suolistin rusakon muun käytön ohessa,lastujen teko ja klapin halkaisu onnistuu hyvin,jos paksumpi klapi niin lyö toisella hamaraan ja vot,näitä kun lukee niin ei perkele riitä normiressun voima kaiken kaman kantamiseen mitä foorumilla väitetään tarvitsevan vaan tappeluun pitää lähteä UAZ in kanssa että saa kaikki kahvinkeittimet,mikrot ja klapikoneet kuskattua mukanaan.
Villi veikkaus on että isompaa puunkäsittelyvälinettä tarvitaan jos käsitellään enemmän puuta. Jkssain kohtaa puun kaatoa, karsimista tai pätkimistä puukkomiehellä saattaa käydä mielessä "riittääkö sissipuukko todellakin kaikkeen".

Lähinnä raivaus, majoitteet ja naamiointi tulevat mieleen, sekä monenlaiset tulentekoon liittyvät puuhat. Ei se tarkoita että kaikilla pitäisi olla kaikkea koko ajan joka paikassa kannossa. Toki ryhmän traktorin lavalla pitää olla ne kaarisaha, kirves, kanki ja lapio, mutta en mä niitä omaan reppuuni haluaisi...
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Villi veikkaus on että isompaa puunkäsittelyvälinettä tarvitaan jos käsitellään enemmän puuta. Jkssain kohtaa puun kaatoa, karsimista tai pätkimistä puukkomiehellä saattaa käydä mielessä "riittääkö sissipuukko todellakin kaikkeen".

Lähinnä raivaus, majoitteet ja naamiointi tulevat mieleen, sekä monenlaiset tulentekoon liittyvät puuhat. Ei se tarkoita että kaikilla pitäisi olla kaikkea koko ajan joka paikassa kannossa. Toki ryhmän traktorin lavalla pitää olla ne kaarisaha, kirves, kanki ja lapio, mutta en mä niitä omaan reppuuni haluaisi...
Joojoo,mulla on kirves repussa aina,ihmettelen näitä vesureita ja skramoja ja tripla puukkoja..ja isompaa et kaada skramallakaan,kynsituliin ei tarvita kuin puukko,koittakaa ihan piruuttaan viettää vkl metsässä talvella,ilman telttaa..hankkikaa tulipuu metsästä havulaavuun,kokeilkaa ni sitten tiedätte mikä toimii.
 
Joojoo,mulla on kirves repussa aina,ihmettelen näitä vesureita ja skramoja ja tripla puukkoja..ja isompaa et kaada skramallakaan,kynsituliin ei tarvita kuin puukko,koittakaa ihan piruuttaan viettää vkl metsässä talvella,ilman telttaa..hankkikaa tulipuu metsästä havulaavuun,kokeilkaa ni sitten tiedätte mikä toimii.
Uskallan veikata että joka ikinen täällä kommentoiva tuntee intiimisti talvitulistelun salat. Itse veisin metsään uskollisen retkisahan puukon kaveriksi, jos ihan vain retkeilystä puhutaan.
 
Uskallan veikata että joka ikinen täällä kommentoiva tuntee intiimisti talvitulistelun salat. Itse veisin metsään uskollisen retkisahan puukon kaveriksi, jos ihan vain retkeilystä puhutaan.
Juu ei sellainen Bahco Laplanderin kokoinen paljon tilaa vie. Voi säilyttää liivissä vaikkapa "pop flare pouch;ssa".
 
Bushcraftimuotiin kuuluu halkoa puita puukkoa palikalla lyömällä, vaikka kirves on keksitty. Toinen juttu, minkä kultivoituneet bushcraftiukot duunaa filmeiillään on telttakeppien veistely vetämällä. Juu cuulilta pitää näytttää :sneaky: :p
 
Bushcraftimuotiin kuuluu halkoa puita puukkoa palikalla lyömällä, vaikka kirves on keksitty. Toinen juttu, minkä kultivoituneet bushcraftiukot duunaa filmeiillään on telttakeppien veistely vetämällä. Juu cuulilta pitää näytttää :sneaky: :p

Itseasiassa se telttakeppien veistäminen vetämällä terää vasten toimii mielestäni hyvin! Olen nyt käyttänyt myös kynän teroitukseen. Pari jippoa sieltä on tullut otettua aina välistä, ei nämä kotkotukset aina ole huonoja 😄

Mutta joo eihän se itsetarkoitus ole että mukana on 15 eri puukkoa, vaan sopivat työkalut eri käyttöön. Esim. sissipuukko on hyvä iso puukko millä tekee kaikki kirvestä pienemmät. Sen lisäksi jos mukana on saha/kirves ja vielä pieni veitsi tarkkuutta ja terävyyttä vaativiin näpertelyihin (itsellä leathermanissa), niin sittenhän on aika hyvä paketti. Joku nyt saattaa tykätä vaikka skramasta ison puukon paikalla, mutta kukin tyylillään.

Juuri katselin Gerberin taittuvaa pientä kaarisahaa kaupassa, sekin voisi olla hyvä lisä omaan settiin. Onkos jollakin kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:
Bushcraftimuotiin kuuluu halkoa puita puukkoa palikalla lyömällä, vaikka kirves on keksitty. Toinen juttu, minkä kultivoituneet bushcraftiukot duunaa filmeiillään on telttakeppien veistely vetämällä. Juu cuulilta pitää näytttää :sneaky: :p
Ainoa syy puukolla pilkkomiseen on kai se ettei kirves ole mukana. Ja jos meinaa klapeja tehdä, miksei kirves ole mukana? Ei näitä muotijuttuja oikein tajua ellei ole hommassa sisällä.

Risukeittimeen on toki helpompi naputella puukolla tikkuja klapista kuin kirveellä. Työkalu työn mukaan.
 
Ainoa syy puukolla pilkkomiseen on kai se ettei kirves ole mukana. Ja jos meinaa klapeja tehdä, miksei kirves ole mukana? Ei näitä muotijuttuja oikein tajua ellei ole hommassa sisällä.

Risukeittimeen on toki helpompi naputella puukolla tikkuja klapista kuin kirveellä. Työkalu työn mukaan.
Näissä bushgraft videoissa on aina vakiojuttuina tulipuiden pilkkominen kalikalla ja puukolla, tulen teko kipinäraudalla ja veistely väärin päin vaikkei osaisikaan
 
Ei muuten kannata aliarvioida silkyjen ja muiden laadukkaiden taskusahojen voimaa. Niissä on todella aggressiivinen purenta. 30-senttisellä terällä katkaisee leikiten saman paksuisen puun. Kaadetusta ja kuivuneesta rungosta vähän ohuemman. Huomattavasti kokoaan tehokkaampia vehkeitä.
 
Uskallan veikata että joka ikinen täällä kommentoiva tuntee intiimisti talvitulistelun salat. Itse veisin metsään uskollisen retkisahan puukon kaveriksi, jos ihan vain retkeilystä puhutaan.
Uskallan veikata, että ei. Itse voin nukkua talvella ulkona, jos tilanne vaatii, mutta mitään saloja en tunne. Uskallan veikata, että joku voi kommentoida jopa vielä heikommalla pohjalla.
 
Kysyn nyt tyhmänä makkaranpaistajana että mihin tarvitsee skaramoja,vesureita ja kahta puukkoa jos vyöllä on sissi puukko? Olen nyt kantanut vyöllä joka päivä Peltosen puukkoa ja se on sopiva joka hommaan,eilen nyljin ja suolistin rusakon muun käytön ohessa,lastujen teko ja klapin halkaisu onnistuu hyvin,jos paksumpi klapi niin lyö toisella hamaraan ja vot,näitä kun lukee niin ei perkele riitä normiressun voima kaiken kaman kantamiseen mitä foorumilla väitetään tarvitsevan vaan tappeluun pitää lähteä UAZ in kanssa että saa kaikki kahvinkeittimet,mikrot ja klapikoneet kuskattua mukanaan.
Marttiinin Skinner-nylkypuukko on mielestäni ihan jees. Riittävän tukeva ja kahva sellainen, ettei verisenäkään pakkasessa lipsahda kädessä. Ei varmaan vuoleskeluun ihan paras mahdollinen, mutta saa sillä kiehiset aikaan. Isompaan hätään sitten Fiskarssin mustavartista repusta. Noilla pärjää aika pitkälle. Tosin syksyllä ostin huvikseni semmoisen Fiskarssin retkisahan, mutta en kyllä ole pahemmin kokeillut.

Sen kerran kun olin kertaamassa, katsoin ja kuuntelin hämmästyneenä, kun toinen reserviläinen esitteli Ämöriicästä tilattuja tactisia weitsiään (niitä oli monta ja kaikki eri käyttöön). Nauroi kovaan ääneen toista reserviläistä, joka edellisissä kertauksissa oli esitellyt perintökalunaan isoisänsä takomaa puukkoa, joka tällä oli ollut mukana sodassa. Esitteli myöskin noin seihtemän erilaista terän teroitusvälinettä, joista Arizona Rock jäi lähtemättömästi mieleen, mutta muut eivät. Olipahan kokemus.
 
Marttiinin Skinner-nylkypuukko on mielestäni ihan jees. Riittävän tukeva ja kahva sellainen, ettei verisenäkään pakkasessa lipsahda kädessä. Ei varmaan vuoleskeluun ihan paras mahdollinen, mutta saa sillä kiehiset aikaan. Isompaan hätään sitten Fiskarssin mustavartista repusta. Noilla pärjää aika pitkälle. Tosin syksyllä ostin huvikseni semmoisen Fiskarssin retkisahan, mutta en kyllä ole pahemmin kokeillut.

Sen kerran kun olin kertaamassa, katsoin ja kuuntelin hämmästyneenä, kun toinen reserviläinen esitteli Ämöriicästä tilattuja tactisia weitsiään (niitä oli monta ja kaikki eri käyttöön). Nauroi kovaan ääneen toista reserviläistä, joka edellisissä kertauksissa oli esitellyt perintökalunaan isoisänsä takomaa puukkoa, joka tällä oli ollut mukana sodassa. Esitteli myöskin noin seihtemän erilaista terän teroitusvälinettä, joista Arizona Rock jäi lähtemättömästi mieleen, mutta muut eivät. Olipahan kokemus.
:LOL: Kuulostaa siltä että nykypojilla ei ole tarpeeksi tilaisuuksia esitellä lelujaan, mitä nyt jollain foorumeilla on ihan pakko... Eipä poikien ja isompien poikien jutuille muutenkaan ole oikein tilaa 2020-luvulla.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Sen kerran kun olin kertaamassa, katsoin ja kuuntelin hämmästyneenä, kun toinen reserviläinen esitteli Ämöriicästä tilattuja tactisia weitsiään (niitä oli monta ja kaikki eri käyttöön). Nauroi kovaan ääneen toista reserviläistä, joka edellisissä kertauksissa oli esitellyt perintökalunaan isoisänsä takomaa puukkoa, joka tällä oli ollut mukana sodassa. Esitteli myöskin noin seihtemän erilaista terän teroitusvälinettä, joista Arizona Rock jäi lähtemättömästi mieleen, mutta muut eivät. Olipahan kokemus.

Kerran hipsteri, aina hipsteri.
😝
 
:LOL: Kuulostaa siltä että nykypojilla ei ole tarpeeksi tilaisuuksia esitellä lelujaan, mitä nyt jollain foorumeilla on ihan pakko... Eipä poikien ja isompien poikien jutuille muutenkaan ole oikein tilaa 2020-luvulla.
Tuo on se yksi ajattelutapa. Joka hommaan oma työkalu. Puukko taas on yleistyökalu. Ei kuulemma paras mihinkään, mutta kohtuullisen hyvä moneen hommaan.

Sitten taas ihan oma lajinsa ovat ne, jotka jatkavat mulukkuaan erilaisilla kamppeilla. Jotkut autoilla, toiset pyssyillä ja eräät teräaseilla...
 
Juu, se on jännä juttu että teräaseita on käytetty ainakin kuparikaudelta asti, ja silti täydellisen välineen etsintä jatkuu, tai joillakin jatkuu ja useimmat vain käyttävät omalle kulttuurilleen ja ympäristölleen ominaista mallia. Käyttötarkoitus, raha ja käytettävissä olevat materiaalit määräävät otetaanko käteen panga, kukri, navaja, kindjal, bowie, laguiole... Köyhissä maissa käytetään vaikka pakistanilaisvalmisteista roskametallista keittiöveistä peltotöistä murhaamiseen kun ei muuta ole. Puukko on maailmankin mittakaavassa vanha ja käyttökelpoinen perusmalli. Sitä on "paranneltu" lähinnä kahvan ja tupen materiaaleja päivittämällä. Metallurgian mysteerit on ratkaistu jo teollistumisen alkuaikoina - halpa rosteri, kyläsepän hiiliteräs ja avaruuslaboratorion ihmealloyt tekevät tavallisen ihmisen käytössä kaikki tehtävänsä riittävän hyvin.

Mielestäni terätyökaluihin on tehty paljon hyödyllisiä innovaatioita ihan viime vuosikymmeninä. Kuten tupessa (muovi, kydex, nylon, molle), kahvassa (g10, lasikuituvahvistettu muovi frn, kumipinnoite). Itse malleissa vähemmän, mutta minusta Taiterin hukari ja Lekan Skrama ovat omassa kategoriassaan oikein näppärä lisä puukon, vesurin ja kirveen jatkumoon. Itse kuulun kokeilijoihin ja teräase/työkalufiilistelijöihin, ja kun viime kesänä raivasin takametsästä kaupungin metsureiden jättämää sekasortoa, minusta tuli skrama-uskovainen. Karsimiseen ja ohuiden rankojen pätkimiseen en ole koskaan kokeillut mitään kätevämpää. Kokeiltu on, siitä asti kun partiopoikina vesuroitiin hehtaarin kuusikko Metsähallituksen vanhan tukkikämpän vierestä leirialueeksi (ihan luvalla).

Nämä "taktiset" jutut tulivat joskus ysärillä ja täyttivät saman markkinaraon kuin ramboveitset sitä ennen. Kivoja leluja niitä kaipaaville ja hyvät rahat niiden myyjille. Suurimmalle osalle peruskäyttäjistä se on silti edelleen puukko tai amerikanpuukko eli Ka-Bar.
 
Teräaseet on vähänkuin naiset. Osa tykkää modernista high techista kaikilla viilauksilla vaihtaen säännöllisesti uudempaan ja osalla on se vuosia sitten valikoitunut luottopeli jolla uskaltaa tehdäkin jotain eikä vain pitää näytillä.

Itse tulee valittua työkaluja, jotka tekee yhden asian hyvin, mutta muitakin asioita täytyy hoitua, vaikka sitten välttävästi.

Työhommissa täytyy enimmäkseen rapsia kulkureittejä auki, ottaa pään yläpuolelta kuivia oksia pois ja silloin tällöin valmiista klapeista pieniä sytytyspuut. Sytytyspuut meni bushcraft-tyylillä halpaa taittoveistä hakaten, mutta tuo reittien raivaus lentopallomailalla alkoi kiristämään.

Ostin seuraavaksi vesurin, kun menee mukavasti repun kylkeen, eikä ole sivullisen silmään liian rambo sotamiekka vaan usealle suomalaiselle tuttu työkalu. Polut aukeaa mukavammin ja vaikkei olekaan halkaisupeli, menee nuotiopuut klapilla helpottaen paljon paremmin kuin puukolla. Bonuksena se, että se käyrä kärki hillitsee terän tärkeimmän osan maahan hakkaamista eli tylsymistä. On ulottuvuutta, ei tarvitse kumarrella, tekee yhden homman hyvin ja muut kohtalaisesti.

Ostin pari vuotta sitten tarjouksesta laadukkaan retkikirveenkin, enkä ole käyttänyt kertaakaan. :D
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Back
Top