Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jaa, se ei siis ole sitä liimapintaista käärettä. Ok.Ei ole teipattu eikä liimattu. Olen käärinyt sen niin tiukasti kuin vain pystyin omilla käsivoimilla (aloittaen teräpuolelta) ja kiinnittänyt sen nippusiteellä verkkokankaan läpi kahvassa olevaan reikään. Samoin tupen kanssa, aloitin yläpäästä ja mahdollisimman tiukasti käärien ja lopuksi kiinitin verkkokankaan nippusiteellä tupen päässä olevaan reikään.
Luulen kyllä että kahvassa pitäisi pysyä aika hyvin tuo naamiokäärö koska alusta eli kahva on luistamatonta kumiainesta. Se verkkokangas on Varustelekan myymää ja olen siitä leikannut suikaleita.
Mitäs meinaat tuolla telttanarun tikulla tehdä?
Mistä ehdit kydextupen hankkia? Itse olen noita taitellut kirveelle ja parille veitselle mutta olisi mukava teettää yksi sellaisella joka osaa.
Mistä ehdit kydextupen hankkia?
Muutaman tupen ja parin pistoolikotelon kokemuksella, tuolla prässäysmenetelmällä tärkeää on riittävä lämpötila ja nopea käsittely. Kydex pitää saada kuumennettua niin löysäksi kuin mahdollista. Mitä kuumempi sitä muotoutuvampi, mikä ei ole ihan ongelmatonta koska lämpö menee helposti yli ja kydex alkaa sulaa. Jos käyttää sellaista karkeapintaista kydexiä niin liika lämpö aiheuttaa pinnan sulamisen ja karkeus muuttuu sileän kiiltäväksi. Hankalaa mutta kokemuksen kautta oikean lämpötilan oppii.Nostan ketjua kysymällä onko kukaan tehnyt itse kydex-tuppia? Kokoelmassa on muutama hyvä veitsi joiden tuppi on ollut aivan kelvoton. Kuten huonosti istuva jolloin veitsi ratisee, järjettömän iso ja paksu ohuelle ja kevyelle veitselle, reiät epäsopivalla etäisyydellä käyttämilleni kantosysteemeille... Itse olen räpeltänyt kasaan teräsuojan kirveelle ja pari yksinkertaista taco-mallista tuppea (eli kaksinkerroin käännetty pala kydexiä, niitit ja reiät vain toisella reunalla). Kydexin ja niitit ja ruuvit tilasin muinoin Brisalta.
Askartelutaitoiselle homman pitäisi olla naurettavan helppoa. Mitä siis teen väärin? Olen lämmittänyt kydexiä toholla (huono idea), uunissa (ei kovin kätevää) ja parhaiten onnistunut kuumailmapistoolilla. Levyt puristettu terän ympärille kahden lautaan liimatun solukumin palasen välissä. Lienenkö käyttänyt liian paksua materiaalia vai liian pehmeää solukumia kun kydex ei vain muotoudu tiiviisti?
Teettäminen olisi vaikea perustella kun kahdenkympin rassille tuppi maksaisi satasen... Pitäisikö mennä old skool nahkatupella ja nepparivarmistuksella...
Itse olen ainakin itselleni kelpaavat tulokset saanut Lanskyn timanttipuikolla. Kun kohtuullisen usein tekee, niin pari minuuttia/kerta riittää. Testaan aina leikkaamalla esimerkiksi kopiopaperia.Miten teroitatte kääntöveitsenne, niin että niistä tulee "veitsenteräviä".
Itsellä on Tokmannilta ostettu harmaa hientokivi, kyllä se vähän teroittaa, mutta ehkä olen liian laiska enkä ole jaksanut teroitella puolta tuntia.
Tämä on tärkeä taito.Lattateroitin kulkee hyvin mukana.
Teroita puukot ja veitset oikein
Puukon, veitsen sekä saksien teroitus huoltaa työvälineitä ja pidentää niiden käyttöikää.www.marttiini.fi