JR49
Respected Leader
Välillä taas historiaa, jääkärit Hämeenlinnassa vanhalla kasarmilla. Filmi vuodelta 1969.
https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_1365133
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Näytti olevan aakoota ja rpkoota käytössäVälillä taas historiaa, jääkärit Hämeenlinnassa vanhalla kasarmilla. Filmi vuodelta 1969.
Vai kuitenkin RPD?Näytti olevan aakoota ja rpkoota käytössä
Vai kuitenkin RPD?
Onko kukaan palstalaisista muuten ampunut koskaa kyseisellä aseella? En nyt ehdi sitä videon kohtaa hakemaan, mutta loppupuolella Padasjoen leirialueella, menevät äärimmäisen kiikkerään koottavaan veneeseen, yhdellä RPD sylissä. Miten mahtaa tuonkin paatin kelpoisuus vesistössä olla...
Minulla on mielikuva, että RPD:tä hankittiin 1.000 kappaleen pintaan. Ylimenovaihe omaan tuotantoon Kvkk 62:een.Tässä äskettäin pengoin Kaakkois-Suomen rajavartioston valokuvia, jotka olivat peräisin 60-luvun jälkipuoliskolta. Rajamiehillä on rynnäkkökiväärinä AK-47 ja RPD kevyenä kookoona. Tosin tätä kautta kesti vain jokusen vuoden ennen kuin kotimaiset aseet korvasivat neukkuaseistuksen.
Minulla on mielikuva, että RPD:tä hankittiin 1.000 kappaleen pintaan. Ylimenovaihe omaan tuotantoon Kvkk 62:een.
Isäni oli 60-luvun puolivälissä rakuunoissa, ja RPD:n lempinimi oli kuulemma piikkisika. Siksi, että sitä oli tiettävästi mahdotonta kantaa mukavasti, aina joku kohta painoi ikävästi taistelijaa.
Minkalainen sitten oli ampua, siitä ei ole tarinaa, ja juuri se kiinnostaisi!
Muutama vuosi on aikaa siitä kun olen viimeksi KK 54:lla ampunut, mutta muistikuvat on hieman levottomasti käyttäytyvästä aseesta (verrokkina KK 62). Myös häiriöitä tuli aika paljon, mutta ampumapaikalla olevat vyöt oli kurjassa kunnossa ja häiriöt johtuivat varmasti niistä.Minulla on mielikuva, että RPD:tä hankittiin 1.000 kappaleen pintaan. Ylimenovaihe omaan tuotantoon Kvkk 62:een.
Isäni oli 60-luvun puolivälissä rakuunoissa, ja RPD:n lempinimi oli kuulemma piikkisika. Siksi, että sitä oli tiettävästi mahdotonta kantaa mukavasti, aina joku kohta painoi ikävästi taistelijaa.
Minkalainen sitten oli ampua, siitä ei ole tarinaa, ja juuri se kiinnostaisi!
Nyt alkoi kiinnostaa entistä enemmän kokemukset tuosta aseestaEi PV:n video :
Nyt alkoi kiinnostaa entistä enemmän kokemukset tuosta aseesta
Oletko muuten Kvkk62:sta koskaan ollut tilaisuudessa alistaa vastaavaan testiin kuin videolla? Mitenköhän pärjäisi?
Välillä taas historiaa, jääkärit Hämeenlinnassa vanhalla kasarmilla. Filmi vuodelta 1969.
Tosiaan tunnelmallinen pätkä Linnnan kasarmeilta, jossa nykyisin toimii monen tuntema Museo Militaria. Itellekin tulee kasapäin muistoja, kun marssin täällä alokkaana ja joskus kauan sitten myös PV:n palveluksessa. Tässä vähän tarkennusta alusta, kun touhu ei nuoremmille ole enää kovin tuttua. Lisääkin voisi kirjoittaa, mutta uni kutsuu...Olipa tunnelmallinen nostalgiapläjäys
Näemmä autuaasti unohtunut, mistä sitten lienee kyse ollutkaan. Internet tuntee enää vain vänrikki Tauno Sutelan, JR 7:n joukkueenjohtajan.Tauno Sutela. Ura päättyi vajaat 10 v myöhemmin julkiseen kohuun ja eroon KadK:n johtajan tehtävässä.
07:30 polkupyöräsulkeiset. Omaan itse tuosta kokemusta, saattoi olla jo vähän harvinaisempaa ysärin alussa...
Hämärän mielikuvani mukaan myöskään pyyhkijänmoottorilla varustetut myöhemmän aikakauden mallit eivät kovin taajaan pyyhkineet .Mieleen jäi toimintavarma portaattomasti säätyvä lasinpyyhkijä, joka oli akseli läpi tuulilasin. Sen kahvasta apukuski (tai kuski itse) käänteli, jos pyyhkijää tarvittiin.
Sehän tässä on surulllista, että noita hankittiin kuitenkin versioineen toista tuhatta. Vähät rahat menivät hukkaan.Välillä taas pelkkää propagandaa! Topi-radio painoi 19 kg eikä sillä ei saanut yhteyksiä mihinkään, kertoivat vanhemmat kollegat.
Se on kyllä harmi, jos ovat kadonneet. Kiinnostavaa suomalaista asehistoriaa hävinnyt. KvKK62 kuitenkin liittynyt niin monen varusmiessukupolven elämään.Täysin eri asia on se löytyykö kyseisten ammuntojen pöytäkirjoja enää mistään arkistojenkaan kätköistä.
onko jollaan kokemusta tuosta veneestä, jonkinlainen partiomalli?
05:00 RK3 tai kiväärillä joku muu nimi, on tiettävästi poistunut varusmiesten ampumaohjelmistosta. Ampujan suorituksesta voi löytää huomauttamista eikä tuloskaan ollu hääviEntinen esimies kertoi, että juuri samanlaisia polkupyöräsulkeisia pidettiin 90-luvun alussa Immolan Rajakoulussa (nyk. Raja- ja merivartiokoulu) rajavartijan peruskursseille.
Näemmä autuaasti unohtunut, mistä sitten lienee kyse ollutkaan. Internet tuntee enää vain vänrikki Tauno Sutelan, JR 7:n joukkueenjohtajan.
tärkeä huomio.Vuonna 1969 ihan JOKAISELLA varumiehellä oli suvussa veteraaneja sekä monella myös henkensä tai terveytensä menettäneitä.
Kö? Kilometrillisesti ei paha Hämeenlinnasta laskien. Mutta tietysti kaikenlaista ilmavaaraa ym. on mahdollisesti ollut matkalla. Pystytkö avaamaan tuon ajan tapoja, kiinnostaisi kuulla.Pyörämarssit Padasjoelle olivat pelättyjä; tässä kohtaa selostus ei liioittele.
No tätä minä ihmettelin, mutta ohjaaja on halunnut varmaan näyttää räyhäkkää menoa.HämJP ei sentään sukeltajia kouluttanut! Tämä kaksikko on paikalla pelastustoimissa, kuten varomääräykset vesistönylityksissä edellyttivät.
Ahaa, tästä siis tulee se teltan pystytys, mitä alokkaille ainakin vielä minun aikaan näytettiin. Sen verran käsikirjoittajat olivat keksineet uutta, että nopeaa kamiinan sytytystä markkeerattiin Savon Prikaatissa Hyvään Tuleen kastetulla sillalla. Siitä savuefekti.1960-1970-lukujen jalkaväkijoukkojen vakionäytös tilanteessa kun tilanteessa; vaikka suurvallan kentsulle. Ehkä oleellisempiakin osaamisalueita olis löytyny koulutusohjelmista.
Kyllä jaksoi. Hyvä, että on näitä muistelijoita!!Tulipa innostuttua kirjoittelemaan kadonneita muistoja; toivottavasti joku jaksoi lukea.