Minä sitten pidän näistä 80-luvun koulutuselokuvista. Tämä on vuodelta 1987, kuvattu Taipalsaarella ja Utissa.
Miinat taistelussa
Toiminta sulutteiden vaikutuspiirissä
https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_1366312
01:00 eteenpäin, Bankut liikkeellä, yksi ajaa miinaan, henkilötappiota tulee. Jämäkkä alikersantti.
04:40 oma miinoite rakenteilla. Oikeinko noin järeillä aidoilla, tässä tapauksessa piikkulangalla ja nauhalla, oman miinoitteen raja merkitään rakennusvaiheessa? Onhan se tietysti selkeää, mutta onko aikaa oikeassa tilanteessa.
05:30 selostetaan tukikohdan taisteluun liittyviä sulutteita. Ja aika on ennen Ottawan sopimusta.
06:48 jääkärit siirtyvät tähystyspaikalle, oman miinoitteen läpi merkittyä reittiä myöten. Askel on reipas, kokeneita sotureita selvästi. Filmi sai ainakin itseäni miettimään, että jos olisi joskus pitänyt liikkua maastossa, jossa olisi omia sakaramiinoja, niin johan olisi ollut vainoharhainen olo!
07:17 Savon Prikaatissa koulutettu seuraa mielihyvällä pioneerien oikeaoppista työskentelyä, etenkin aseen paikka kiinnittää huomion. Siitä oltiin nimittäin niin fanaattisen tarkkoja, että muistaa vieläkin.
07:46 vihollinen hyökkää. T54 ja BTR. Huonostihan niille tietenkin käy.
Mitä mieltä raati on videosta? Minulle ei aivan tuolla tarkkuudella koulutettu toimintaa sulutteiden vaikutuspiirissä. Noinhan sitä tietysti loogisesti ajatellen täytyy toimia oman sulutteen kautta liikuttaessa, mutta ei sitä kyllä jääkäreille minun aikanani tuolla tarkkuudella näytetty.
Kerran meitä marssitettiin Haminassa joukkueella omien pinohiirien rakentaman lankamiinahässäkän läpi. Jäi lähinnä mieleen, kun yksikään paukkusytytin tai mikä lie ei toiminut, toisin sanoen langat pysyivät kiinni, eikä pamahdusta kuulunut. Sellaista muistaakseni odotettiin.
Hyvä video. Jäi tunne, että tuostahan oppi vieläkin vähän lisää.