PV:n videot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veffeade
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mutta miksi maahanlasku Kajaaniin? Sieltä työntäminen olisi lähinnä Oulun seudulle?

Pohjustaa hyökkäystä Kainuun prikaatiin ja juurikin eteneminen Ouluun katkaisten maayhteyden ruotsiin sekä pohjoiseen josta mm. löytyy Rovanniemen kenttää ja Sodankylän prikaaatia.

Videolla vedotaan selkeästi koko kansan maanpuolustamisen vireyteen. Joo, kerrotaan kyllä mitä PV tekee tilanteessa, mutta kansalaisen tulee ymmärtää siitä se ympäristö jollaiseen itsekin tahtomattaan joutuu. Nämä asiat eivät ole tavalliselle tallaajalle olleet niin selviä. Etenkin kun valtaosa Suomen kansalaisista EI ole lukenut Remeksen Jäätynyt Helvetti -kirjaa, joka sekin hieman antaa ajattelun suuntaa.
On vain hyvä, että tavallista kansalaista herätellään huomaamaan maailmassa olevan epävarmuutta ja valistetaan edes "mind set" valmiuteen.
Tosi miehet valistuvat reserviläisvalmiuteen saakka ja huolehtivat henkilökohtaisesta taisteluvireestä läpi elämänsä. Perrkele!
.

Videolla vedotaan selkeästi koko kansan maanpuolustamisen vireyteen. Joo, kerrotaan kyllä mitä PV tekee tilanteessa, mutta kansalaisen tulee ymmärtää siitä se ympäristö jollaiseen itsekin tahtomattaan joutuu. Nämä asiat eivät ole tavalliselle tallaajalle olleet niin selviä. Etenkin kun valtaosa Suomen kansalaisista EI ole lukenut Remeksen Jäätynyt Helvetti -kirjaa, joka sekin hieman antaa ajattelun suuntaa.
On vain hyvä, että tavallista kansalaista herätellään huomaamaan maailmassa olevan epävarmuutta ja valistetaan edes "mind set" valmiuteen.
Tosi miehet valistuvat reserviläisvalmiuteen saakka ja huolehtivat henkilökohtaisesta taisteluvireestä läpi elämänsä. Perrkele!
.
Minä olen ajatellut videosta aivan samansuuntaista kuin sinä. Minustakin se oli suunnattu laajemmalle yleisölle, koko kansalle, kuin se aikaisempi versio.
Nyt tuo @peelo postaus vain vahvisti näkemystä.

Etenkin se ensimmäinen kolmannes, joka näyttää mitä kriisin alkuvaiheisiin mahdollisesti kuuluu ilmatilaloukkauksineen, sähkönjakeluhäiriöinä jne. Tämä on hyvä tavallisen kansan sisäistää, kun siinä on huomattavia puutteita 95 prosentilla.
Mitä tapahtumiin videolla tulee, niin näen isolle joukolle (kansalle) suunnattuna järjestelmäesittelynä. Eli siksi Tiket ja tilannekatsaukset jne, annetaan kuvaa, että meillä on ammattilaiset ja hyvin harkittu puolustusjärjestelmä, jota ei yllätetä, vaan joka pystyy kylmänviileästi vastaamaan uhkaan. Tämä on se viesti, yleisluontoisempana.

Jeesus että minusta on ollut turhaa analysoida miksi juuri Kajaanissa ja miksi vihollinen jäi lennonjohtotorniin. Ei sitä ole suunnattu ammattilaisille tai edes MPnetin analyytikoille. Ei 95 prosenttia katsojista niitä osaa miettiä. Ne kattoo että ai noin hyvikset tappoi pahikset, ai meillä on tuollaisiakin aseita, ei noita vaan minun aikaan ollut, onpas ammattimaisemman näköistä touhua kuin silloin kun minä olin intissä jne jne.
Joku valistunut saattaa vielä huomata, että pahiksilla oli itävarustus. Ja pohtii vielä samalla Itämeren ilmatilaloukkauksia, Putinin politiikkaa ja suomalaisten meneillään olevaa mustamaalausta.
Oikein pitkälle kun menee, niin joku tajuaa, että lentokentät ja satamat voisivat olla vihollisen kohteena.
Siinä on videon tarkoitus saavutettu siinä vaiheessa, jos tällaisia ajatuksia herää.

Istutin perheeni sohvalle ja näytin sen niille julkaisupäivänä. Naiset ahdistui sodan mahdollisuudesta, toinen poika mietti omia rajoitteitaan ja toinen Hangon maihinnousua. Kielsi muita sanomasta mitään, koska iskä laittaa kuitenkin MPnettiin ne :LOL:

Nuo jotka istuivat jossain huoneessa ruutujensa ääressä, jonkinlainen johtokeskus ymmärtääkseni onko semmoinen todellakin olemassa?

Minä olen ymmärtänyt että johtokeskus perustetaan sitten kun sota syttyy, eli tilapäinen jossain teltassa tai missä lie eikä valmiina nyt jo. Filmissä oleva näytti enemmän hätäkeskukselta tietokoneruutuineen.

Ei kovin realistista, että A2 keltainen valtaisi Kajaanin lentokentän joukkueellisella ukkoja ja jäisivät asumaan lennonjohtotorniin odottelemaan tuhoutumistaan. Perässä olisi tulossa väkeä ainakin pataljoonan verran ensimmäisessä aallossa tunnin sisään. Ja vaikkei tulisikaan, niin varmasti suojaisivat torniaan kauempaa. Nyt ne odotti vaan paikallaan kunnes suomalaiset tulevat tappamaan. No tää oli vaan video, mutta silti.
Muutkin hommat meni turhan hyvin verrattuna edelliseen 1998 videoon.
Lennonjohtotorni miehitetään koska sitä on tarkoitus käyttää.
Tästä on esimerkki Tsekkoslovakian miehityksessä ja on mahdollista että toinen aalto keskeytetään tai myöhästyy.
Sinänsä olette oikeassa siitä että olisivat menneet parempiin asemiin ulkopuolella.

Miksi johtokeskus pitäisi perustaa telttaan jossakin kuusenperseessä (pardon my french), kun käytettävissä on valmiita johtokeskuksia vaikkapa luolissa?
Kuka on sanonut että pitäisi. Minä ihmettelin itselleni outoa asiaa. Ei ole kuulunut minun mielikuviin että armeija istuu salissa tuijottamassa kuvaruutuja.

Tähän kritiikkiin on valitettavasti yhdyttävä. En heti ensikosketuksen perusteella halunnut tyrmätä vaan löytää positiivista. Vaan mitä enemmän tuota pätkää olen tässä pureskellut, niin valitettavan huono se monella tapaa on. Sekava ja aivan liian siloiteltu, armelias sekä vihollista aliarvioiva.

Juuri minkäänlaista kaaosta ja epäjärjestystä ei omien joukossa esiinny, yhteiskunnan hätä ja huoli loistaa poissaolollaan alun sähkökatkoja, kelakorvauksien maksua ja liikenteen takkuilua lukuunottamatta. Kriisistä välittyy hyvin paikallinen kuva.

Tilanne todellakin olisi voinut kehittyä nopeammin, skenaario olla realistisempi ja selvästi henkilökohtaisempi. Missä äidit, lapset ja kyynelehtivät tyttöystävät? Reserviläisetkin hymyilevät kerätessään kamppeita perkissä.

Oikeasti materiaali on monella kohtaa aika disneytä K-10. Käsikirjoituksessa samaa kaikua lapsiagenttisarjojen kanssa. Alku on vahva, mutta sitten kerronta menee liikaa satuiluksi. Joukkue itsetuhoisia ja vajaaälyisiä amatöörejä valtaa Kajaanin, isku pohjustetaan ampumalla ohjus Keski-Suomeen. Kaikki sujuu lähes kuin elokuvissa ja lopussa omat tappiot lähinnä muutamia haavoittuneita ja kertoja sanoo lopussa ”Ja niin Suomi selvisi...”.

Tässä on tosiaan ilmeisesti yritetty pitää huoli, ettei kukaan liika ahdistu tai traumatisoidu.

Ei ole kuulunut minun mielikuviin että armeija istuu salissa tuijottamassa kuvaruutuja.

Jos tehtävänä on sataman suojaus ja valvonta harmaassa vaiheessa, niin olisihan se outoa jättää mitenkään hyödyntämättä sataman valvomo, jonne välittyy kootusti alueen turvakameroiden kuva ja tilassa on varmasti myös lankapuhelin, valmiit tietoliikenneyhteydet yms.

Tuntuu että täälläkin osa on yllättynyt kun enää ei lähdetty tekemään sellaista leffaa missä kuvataan totaalista sotaa toisen maailmansodan tyyliin, vaan konfliktin kuvaus on haettu pikemminkin Ukrainasta ja Georgiasta.

Kuka on sanonut että pitäisi. Minä ihmettelin itselleni outoa asiaa. Ei ole kuulunut minun mielikuviin että armeija istuu salissa tuijottamassa kuvaruutuja.
Maailma muuttuu, Eskoseni.

Back