PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Voi itku...siis 3 tunnin odottelu vei hengen ?

Missä ne mönkijät on silloin kun niitä tarvitaan ?

Tai sitten tuo "yhteys" tarkoittaa sitä, että mies on löydetty kuolleena, mutta koska omaisille on haluttu ilmoittaa henkilökohtaisesti eikä median välityksellä, niin medialle on annettu vähän ympäripyöreä vastaus typerien kysymysten välttämiseksi.
 
Luulen että hypystä selvinnyt ei olisi kyennyt pelastamaan menehtynyttä..riippuen siitä miten onnettomuus tapahtui voi tosiaan olla olla niin ettei toisesta koneesta enää voitu hypätä.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288620747575.html

Olisiko RC kone löytänyt hylyt tunnissa ?

Ehkä lenokkia olisi voinut käyttää onnettomuusalueen tähystämiseen.
Mutta lenokkia ei taideta saada ilmaan noin vain ja ainoat lennokit ovat Niinisalossa.
Onko muuten lennokeiden käyttöä normaalissa ilmatilassa rajoitettu jotenkin, vai voiko niitä lennättää normi ilmaliikenteen seassa?

Toinen onnettomuus lentäjän on voinut nähdä koneen putoamisen jos on katsonut oikeaan suuntaan. Toisaalta hänkin oli loukkaantunut, eli olisiko kyennyt tekemään tuon taipaleen ja sen jälkeen auttamaan lentäjää.

Tässä vaiheessa mahdotonta vastata. Miksi siis hakea syyllistä.
 
Ehkä lenokkia olisi voinut käyttää onnettomuusalueen tähystämiseen.
Mutta lenokkia ei taideta saada ilmaan noin vain ja ainoat lennokit ovat Niinisalossa.
Onko muuten lennokeiden käyttöä normaalissa ilmatilassa rajoitettu jotenkin, vai voiko niitä lennättää normi ilmaliikenteen seassa?

Toinen onnettomuus lentäjän on voinut nähdä koneen putoamisen jos on katsonut oikeaan suuntaan. Toisaalta hänkin oli loukkaantunut, eli olisiko kyennyt tekemään tuon taipaleen ja sen jälkeen auttamaan lentäjää.

Tässä vaiheessa mahdotonta vastata. Miksi siis hakea syyllistä.

Juuri näin yhteys voi tarkoittaa tosiaan että onnettomuuskoneen paikan olemassaolo suurinpiirtein tiedetään ja kone ei ole esim järven pohjassa jolloin mitään yhteyttä ( esim helikopterista tai satelliittikuvista ) ei olisi vielä aikaansaatu.

Lennokkia parempi voisi olla jopa esim superhidas ultrakevyt joka liikkuu esim 45 km/t nopeutta minimissään jolloin voisi lentää matalalla ja todella nähdä joka paikkaan...tai heko..joka taas maksaa maltaita operoida. Tosin tossa tais olla ilta tulossa vastaan ja koneen paikka ilmeisesti tiedettiin mutta ääreen oli vaikea maastossa päästä ( 10 km asutukseen ).

En halua syyllistää ketään..heitin vaan ilmaan ajatuksen..kapteenihan voi olla tosi huonossa kunnossa sairaalassa. Kaikki nämä asiat varmaan tutkitaan tarkasti. Heittoistuinhyppy sinänsä voi jo olla paralysoiva.
 
Viimeksi muokattu:
Maalla on helppo olla viisas, kun ilmoissa sakkaa tai merellä myrskyää.
 
Itse lentäjissä ei ilmeisesti ole vielä(kään) mitään gps-paikanninta? Tuollaisen seurantapalikan saisi varmaan survottua johonkin lentäjän taskuun.
Tajuton tai kuollut lentäjä kun ei pysty käyttämään kovinkaan hyvin hätälähetintä tai kännykkää.
 
Itse lentäjissä ei ilmeisesti ole vielä(kään) mitään gps-paikanninta? Tuollaisen seurantapalikan saisi varmaan survottua johonkin lentäjän taskuun.
Tajuton tai kuollut lentäjä kun ei pysty käyttämään kovinkaan hyvin hätälähetintä tai kännykkää.

Istuimessa on satelliittilähetin. Eihän tajutonta, kuollutta tai taistelualueelle kadonnutta muuten kukaan löytäisikään.
 
Eli tällä hetkellä tiedetään vain että heittoistuin "piipittää" kohdassa X ja tuulen- suunnasta, -voimakkuudesta, vesistöistä ja yms. riippuen lentäjä on pudonnut satojen metrien-kilomerien päähän heittoistuimesta. Vai onko satelliittipaikannin juuri siinä lentäjän hätälähettimessä?
 
Vai onko satelliittipaikannin juuri siinä lentäjän hätälähettimessä?

Ei. Paikannin on istuimessa. Samoin selviytymiseen tarvittavat työkalut, varusteet ja ravinto.

Ilman heittoistuinta koulutuskoneturmat olisivat miltei samalla tasolla kuin Fouga Magisterilla. Hawkin heittoistuin on laukaistu onnistuneesti nyt kymmenen kertaa.

Ensimmäinen ilmavoimiemme kone, jossa oli heittoistuin, oli Vampire Trainer. Tuossa näet vitriinissä rojut, joita sieltä istuimesta löytyi vuonna 1955. Pusseisssa on suklaata, keittoja, kahvia, on lääkkeitä, tulentekovälineitä ym.

Oras+042.JPG
 
Tässä taas nykyaikaisen pelastuspakkauksen sisältöä.
En tiedä oliko tuon Vampin pelastuspakkauksesta löytyvät sukset samanlaiset vielä Mig-aikoina, mutta erään tutun Mig-mekaanikkoisä oli kerran osallistunut Mig-lentäjien pelastautumisharjoitukseen ja oli päättänyt kokeilla pelastautumispakkauksesta löytyviä suksia. Tuloksena oli kuulemma ollut jalan luu kolmesta kohtaa poikki, joten harjoituksesta tulikin sillä kertaa hieman todentuntuisempi.
 

Liitteet

  • pelastuspakkauksen sisältö.jpg
    pelastuspakkauksen sisältö.jpg
    265 KB · Luettu: 41
  • pelastuspakkaus 2.jpg
    pelastuspakkaus 2.jpg
    210.8 KB · Luettu: 43
  • pelastuspakkaus.jpg
    pelastuspakkaus.jpg
    161.5 KB · Luettu: 39
Viimeksi muokattu:
Voin kuvitella tilanteen..olympiavalmennettava isi lähtee vetämään suksilla kuten Wassberg ikään ja kaatuu helvetinmoiseen kivikkoon !
Toinen legenda oli MIGin osien sovittaminen Rissalassa..tuotiin osa jonka asentamiseksi olisi tarvittu aivan normaaleja rakentamistapoja ( kumivasara tulee kivitoimituksen yhteydessä mm ) mutta koska osa ei sopinut heittämällä tilattiin USSRsta leegio teknikkoja pänttäämään tyköistuva osa paikalleen.
Täydellistä uusavuttomuutta !
 
No frankenhornetin pilotit taitaa olla edelleen sairaalassa..ainkaan eivät palveluksessa ( korjatkaa jos olen väärässä ).
 
No frankenhornetin pilotit taitaa olla edelleen sairaalassa..ainkaan eivät palveluksessa ( korjatkaa jos olen väärässä ).

No eivät todellakaan ole sairaalassa vaikka pitkälle sairauslomalle joutuivatkin. Muistelen hiljattain nähneeni maininnan, että olisivat palanneet ilmavoimien leipiin, mutta en nyt löydä sitä mistään.
 
Back
Top