PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Kommenttini liittyi lähinnä pitkiin siirtokuljetuksiin, ei toimintaan harjoitusalueella tai tuliasemien lähellä - järki kädessä.

Ihan noin "filosofisesti" ajatellen, mitä eroa luulette olevan julkisessa keskustelussa ja puolustusvoimien sitsissä kahden seuraava esimerkin kohdalla:

1. Varusmiehiä harjoituksiin kuljettava linja-auto suistui tieltä, jolloin 8 varusmiestä menehtyi ja 32 loukkaantui linja-auton sytyttyä palamaan.

2. Varusmiehiä lavallaan kuljettava kuorma-auto suistui tieltä, jolloin 8 varusmiestä menehtyi singottuaan maastoon tai jäätyään kuorma-auton alle. Neljä varusmiestä loukkaantui.

Se vain nyt on niin, että media käsittelee "väistämätöntä" eri tavalla kuin varomattomuutta. Näin yhdistelmäkortinkin omistamana totean, että lavalla kuljettaminen on huomattavasti turvattomampaa kuin linja-autossa. Tähän voi lisätä ne lukuisat sairastumistapaukset, jotka ovat johtuneet kylmästä ja viimasta.

No, lopetan tähän. Systeemit ovat muuttuneet omista ajoistani - onneksi!


Meikäläisen aikaan nuo kuorma-autot kulettivat 40km/h nopeudella noita pitkiä siirtymiä. Siinä on jo polkupyörän nopeus siinä vaiheessa kun nukahtaneen kuskin ohjaamina mennään metsähallituksen puolelle
 
En ehdi itse tarkistaa, onko tänään ollut joku Hawk-tapaus ?
 
En ehdi itse tarkistaa, onko tänään ollut joku Hawk-tapaus ?

Joo. Pari Hawkia törmäsi toisiinsa Pohjanmaalla. Toinen lentäjä on sairalassa ja toinen vielä maastossa, mutta häneen on "yhteys". Koneiden jämät löydetty.

Edit.

Pelastustoimet ovat päättyneet. Toinen ohjaajista on kuollut ja toinen sairaalassa.
 
Viimeksi muokattu:
Osanottoni kaatuneen omaisille ja ystäville.
Valitettavan kova osoitus siitä kuinka vaarallista isänmaan puolustaminen voi olla myös syvän rauhan aikana.
 
Joo. Pari Hawkia törmäsi toisiinsa Pohjanmaalla. Toinen lentäjä on sairalassa ja toinen vielä maastossa, mutta häneen on "yhteys". Koneiden jämät löydetty.

Edit.

Pelastustoimet ovat päättyneet. Toinen ohjaajista on kuollut ja toinen sairaalassa.

Voi itku...siis 3 tunnin odottelu vei hengen ?

Missä ne mönkijät on silloin kun niitä tarvitaan ?
 
Voi itku...siis 3 tunnin odottelu vei hengen ?

Missä ne mönkijät on silloin kun niitä tarvitaan ?

Paljon pitäisi kyllä olla mönkkäreitä ripoteltuna maastoon, jos ne pitäisi olla potentiaalisten onnettomuuspaikkojen äärellä.
 
Saattoi pudota veteen tämä menehtynyt, arvailen vain. Silloin pelastamistehtävä on edelleen hitaampi. Ja elonaika rajallinen, lämpötila vedessä lienee muutama aste pari plussalla.
 
Vedestä ei ole puhuttu..ja putoamispaikat kuivalla maalla aika lähekkäin.

En halua herätellä mitään Korkeajännitys draamaa tähän, mutta jos toinen jaksoi kävellä pelastajien luo..olisko hän myös kyennyt kävelemään pelastettavan ja nyttemmin menehtyneen luokse ?
 
Vedestä ei ole puhuttu..ja putoamispaikat kuivalla maalla aika lähekkäin.

En halua herätellä mitään Korkeajännitys draamaa tähän, mutta jos toinen jaksoi kävellä pelastajien luo..olisko hän myös kyennyt kävelemään pelastettavan ja nyttemmin menehtyneen luokse ?

Mistä sitä tietää mihin pitäisi lähteä? Parempi hankkiutua näkyvälle paikalle tai antaa selkeä signaali omasta sijainnista. Silloin ehjäksi jäänyt lentäjä löydetään nopeasti ja etsintä voidaan keskittää muihin hukassa oleviin.

Kuuluuko lentäjien varustukseen välineitä oman paikan ilmoittamiseen? Savuja, soihtuja, värijauhetta tai jotain? Laskuvarjoon tai heittoistuimeen kytketty radiolähetin olisi varmaan paikallaan. Alkaisi lähettämään signaalia ukon hypättyä koneesta.
 
Mistä sitä tietää mihin pitäisi lähteä? Parempi hankkiutua näkyvälle paikalle tai antaa selkeä signaali omasta sijainnista. Silloin ehjäksi jäänyt lentäjä löydetään nopeasti ja etsintä voidaan keskittää muihin hukassa oleviin.

Kuuluuko lentäjien varustukseen välineitä oman paikan ilmoittamiseen? Savuja, soihtuja, värijauhetta tai jotain? Laskuvarjoon tai heittoistuimeen kytketty radiolähetin olisi varmaan paikallaan. Alkaisi lähettämään signaalia ukon hypättyä koneesta.

Löytyy eloonjäämispakkauksesta; strobo, merkkisavu ja -soihtu, merkkivaate, peili ja lähiradio.
 
Vedestä ei ole puhuttu..ja putoamispaikat kuivalla maalla aika lähekkäin.

En halua herätellä mitään Korkeajännitys draamaa tähän, mutta jos toinen jaksoi kävellä pelastajien luo..olisko hän myös kyennyt kävelemään pelastettavan ja nyttemmin menehtyneen luokse ?

Hylyt on Hesarin mukaan 3 km päässä toisistaan. Ja tuskin ovat tulleet hylkyjen viereen alas
 
Vedestä ei ole puhuttu..ja putoamispaikat kuivalla maalla aika lähekkäin.

En halua herätellä mitään Korkeajännitys draamaa tähän, mutta jos toinen jaksoi kävellä pelastajien luo..olisko hän myös kyennyt kävelemään pelastettavan ja nyttemmin menehtyneen luokse ?

Onko missään sanottu, että molemmat saivat heittoistuimet laukaistua?
 
Onko missään sanottu, että molemmat saivat heittoistuimet laukaistua?

Ei tiedotettu tai tiedetty aamulla ainakaan, oliko menehtynyt ehtinyt laukaista.

http://yle.fi/uutiset/hawk-onnettomuuden_tutkinta_alkaa_paivan_valjetessa/6933212

Kotimaa 14.11.2013 klo 6:43 | päivitetty 14.11.2013 klo 11:58
Hawk-onnettomuuden tutkinta alkaa päivän valjetessa
Tutkintaryhmän puheenjohtajan majuri Mikko Pekkalan mukaan vielä on mahdotonta sanoa, käyttikö surmansa saanut lentäjä heittoistuinta. Myös onnettomuuden syyt ovat vielä hämärän peitossa.

- - Tutkintaryhmän puheenjohtajan, majuri Mikko Pekkalan mukaan vielä on mahdotonta sanoa, käyttikö surmansa saanut lentäjä heittoistuinta. Myös onnettomuuden syyt ovat vielä hämärän peitossa.

Pekkala kertoo Yle Uutisille, että tämänhetkisen tiedon mukaan molemmat koneet tuhoutuivat onnettomuudessa korjauskelvottomiksi.

Toisen koneen ohjaaja käytti heittoistuinta ja hän on sairaalahoidossa. Pekkalan mukaan hänen tilansa on vakaa.

Harjoitukseen osallistui myös kolmas kone. Sen ohjaaja onnistui laskeutumaan turvallisesti.
 
Back
Top