PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Varusmiesten maasturi katon kautta ympäri - neljä loukkaantui
Maanantai 4.11.2013 klo 14.09

Neljä Kainuun prikaatin varusmiestä loukkaantui maastoajoneuvon ulosajossa maanantaina Puolangalla Kainuussa.

Varusmiehet toimitettiin tutkittaviksi Kainuun keskussairaalaan. Kainuun prikaatista kerrotaan, että varusmiehillä ei todettu vakavia vammoja.

Onnettomuus tapahtui aamupäivällä Hoikanvaaralla. Noin 20 kilometriä ennen Puolankaa marssiosaston yksi Defender-maastoajoneuvo suistui tieltä ja pyörähti katon kautta ympäri. Tapahtumahetkellä tie oli jäinen ja liukas. Poliisi tutkii ulosajoa.
 
Varusmiesten maasturi katon kautta ympäri - neljä loukkaantui
Maanantai 4.11.2013 klo 14.09

Neljä Kainuun prikaatin varusmiestä loukkaantui maastoajoneuvon ulosajossa maanantaina Puolangalla Kainuussa.

Varusmiehet toimitettiin tutkittaviksi Kainuun keskussairaalaan. Kainuun prikaatista kerrotaan, että varusmiehillä ei todettu vakavia vammoja.

Onnettomuus tapahtui aamupäivällä Hoikanvaaralla. Noin 20 kilometriä ennen Puolankaa marssiosaston yksi Defender-maastoajoneuvo suistui tieltä ja pyörähti katon kautta ympäri. Tapahtumahetkellä tie oli jäinen ja liukas. Poliisi tutkii ulosajoa.


Vielä muutama vuosi sitten Suomessa kuljetettiin muusta Länsi-Euroopasta poiketen varusmiehiä kuorma-autojen lavoilla muun kaman seassa tai puupenkeillä. Toivottavasti nyt on hankittu asianmukaiset turvaistuimet ja siirrytty enenemässä määrin linja-autokuljetuksiin. Puolustusvoimat ei kestäisi yhtään suuronnettomuutta, jossa useita varusmiehiä kuolisi kaatuneen kuorma-aiton alle!
 
Toivottavasti nyt on hankittu asianmukaiset turvaistuimet ja siirrytty enenemässä määrin linja-autokuljetuksiin. !

Maailmalla suurimmat ja katastrofaalisimmat äksidentit tieliikenteessä ovat kyllä nimenomaan bussionnettomuuksia. Mutta ehkä yhteisö kestäisi, kun äitien lapset olisivat olleet turvallisesti linja-autossa?
 
Maailmalla suurimmat ja katastrofaalisimmat äksidentit tieliikenteessä ovat kyllä nimenomaan bussionnettomuuksia. Mutta ehkä yhteisö kestäisi, kun äitien lapset olisivat olleet turvallisesti linja-autossa?
Typerä huomautus sinulta Vonka: Maailmalla liikkuu tuhatkertainen määrä linja-autoja, joissa on siviilejä verrattuna armeijoiden miehistökuljetuksiin. Pitkät siirrot, joissa miehiä on täysin suojattomana lavalla eivät ole tätä päivää. Lyhet sotaharjoitussiirot metsäteillä ovat eri juttu. Kilautin tutulle, asiassa on tapahtunut suurta edistystä.
 
Siitä herääkin kysymys, että onko nämä http://www.army-uk.info/equip.php?ID=440 jonkun armeijan jäämistöä, vai onko tuo firma vaan varustaneet nuo tuolla tavalla, tietäen että noita menee myyntiin aina välillä?

Tuossa taitaa olla sama alusta, mutta varustus on hieman alkeellisempaa: http://www.army-uk.info/equip.php?ID=274

Unimog: http://www.army-uk.info/equip.php?ID=428

Bedford: http://www.army-uk.info/equip.php?ID=430

Man 8x8: http://www.army-uk.info/equip.php?ID=332 (tämä on selvä tilaustuote)
 
Typerä huomautus sinulta Vonka: Maailmalla liikkuu tuhatkertainen määrä linja-autoja, joissa on siviilejä verrattuna armeijoiden miehistökuljetuksiin. Pitkät siirrot, joissa miehiä on täysin suojattomana lavalla eivät ole tätä päivää. Lyhet sotaharjoitussiirot metsäteillä ovat eri juttu. Kilautin tutulle, asiassa on tapahtunut suurta edistystä.

Ei ehkä niinkään, kun ajattelet. Muulikuljetukset eivät tietenkään ole tätä päivää, mutta bussi on yksi hankalimpia mekaanisia kehoja, jos se kaatuu tai törmää ja kaatuu. Vyöt toki auttavat. Vaikka linja-auto-onnettomuus olisikin harvinainen, kertaiskuna se aiheuttaisi juuri sen, mitä pelkäätkin.

Kyllä minä jotain tuollaista SJ:n kalustoa harkitsisin:

http://www.army-uk.info/equip.php?ID=332

Mitä taas lomaliikenteeseen tulee, siitä on ainakin amerikkalaisilla tutkimuksia:

http://www.stripes.com/report-car-accidents-more-common-after-deployments-1.175335
 
Tuli vielä sellainen mieleen, että missähän 27 000:n hengen työpaikassa (joissa siis ollaan muualla kuin konttorissa), vaikka olisivat vain kahdeksasta neljään, olisi noin vähän tapaturmia kuin Puolustusvoimissa?

Siis 27 000 vuosittain, tuollaisessa hurjassa ja kokemattomassa iässä, juuri kortin saaneita. Ja on aseita ja kuljetuksia. Maastossa ryynäämistä.

Jos menen rengasliikkeeseen (4-5 työntekijää), siellä on taulu, jossa lukee, miten monta päivää on oltu ilman työtapaturmia. Joskus on parisataa päivää kasassa, mutta sesongin tullessa mennään nollille.

Paremmassa turvassa intissä on kuin siviilissä.
 
Vielä muutama vuosi sitten Suomessa kuljetettiin muusta Länsi-Euroopasta poiketen varusmiehiä kuorma-autojen lavoilla muun kaman seassa tai puupenkeillä. Toivottavasti nyt on hankittu asianmukaiset turvaistuimet ja siirrytty enenemässä määrin linja-autokuljetuksiin. Puolustusvoimat ei kestäisi yhtään suuronnettomuutta, jossa useita varusmiehiä kuolisi kaatuneen kuorma-aiton alle!

Asiassa tulisi huomioida riskien ja hyötyjen suhde tai muutoin käy kuten puna-armeijalle talvisodassa.

Tilanteen mukaista toimintaa on vaikea harjoitella useimmilla hinattavilla ja raahattavilla aseilla, elleivät käyttäjät kulje kaluston kanssa samassa kuormassa.
 
Asiassa tulisi huomioida riskien ja hyötyjen suhde tai muutoin käy kuten puna-armeijalle talvisodassa.

Tilanteen mukaista toimintaa on vaikea harjoitella useimmilla hinattavilla ja raahattavilla aseilla, elleivät käyttäjät kulje kaluston kanssa samassa kuormassa.

Kommenttini liittyi lähinnä pitkiin siirtokuljetuksiin, ei toimintaan harjoitusalueella tai tuliasemien lähellä - järki kädessä.

Ihan noin "filosofisesti" ajatellen, mitä eroa luulette olevan julkisessa keskustelussa ja puolustusvoimien sitsissä kahden seuraava esimerkin kohdalla:

1. Varusmiehiä harjoituksiin kuljettava linja-auto suistui tieltä, jolloin 8 varusmiestä menehtyi ja 32 loukkaantui linja-auton sytyttyä palamaan.

2. Varusmiehiä lavallaan kuljettava kuorma-auto suistui tieltä, jolloin 8 varusmiestä menehtyi singottuaan maastoon tai jäätyään kuorma-auton alle. Neljä varusmiestä loukkaantui.

Se vain nyt on niin, että media käsittelee "väistämätöntä" eri tavalla kuin varomattomuutta. Näin yhdistelmäkortinkin omistamana totean, että lavalla kuljettaminen on huomattavasti turvattomampaa kuin linja-autossa. Tähän voi lisätä ne lukuisat sairastumistapaukset, jotka ovat johtuneet kylmästä ja viimasta.

No, lopetan tähän. Systeemit ovat muuttuneet omista ajoistani - onneksi!
 
Typerä huomautus sinulta Vonka: Maailmalla liikkuu tuhatkertainen määrä linja-autoja, joissa on siviilejä verrattuna armeijoiden miehistökuljetuksiin. Pitkät siirrot, joissa miehiä on täysin suojattomana lavalla eivät ole tätä päivää. Lyhet sotaharjoitussiirot metsäteillä ovat eri juttu. Kilautin tutulle, asiassa on tapahtunut suurta edistystä.

Tarjoaako linja-auton kori onnettomuustilanteesa sen kummempaa suojaa, kuin maastokuorma-auton laita ja pressut? Törmäystilanteessa tulee linja-autossakin aika pahaa jälkeä ja irti pääseminen on vaikeaa: http://www.turvallisuustutkinta.fi/...ttomuudet/Muutonnettomuudet2004/1210772997362 (Konginkankaan tutkintaselostus)
 
Ilman mitään lähteitä, yleiseen elämänkokemukseen vedoton totean. Kyllä nykyaikainen linja-auto tarjoaa huomattavasti paremman suojan kuin kuormauto lava.
 
Linja-auton sisällä ei ole todennäköisesti enemmän tai vähemmän irrallaan laatikoita, miinoja, rautakankia, parikaapelikeloja... Joskus aikanaan kun ajettiin pataljoonaa ja patteristoa kavereiksi, oli pari kertaa pienen hankikeinahduksen jäljiltä purkamisen tyylilaji lähinnä arkeologia. Onneksi ei ketään isommin sattunut. Myös nasujen seikkailut aiheuttivat pari kertaa kiinnostavia tilanteita, joihon liittyi vahva polttoaineen haju takakopissa eikä yhteyttä eteen.

Niin paljon kuin arvostankin "harjoittele kuten taistelet" -toimintamallia, joissain asioissa on tarkoituksenmukaista toimia rauhan aikana toisin.

Ja tällä en tarkoita sitä etteikö Valtran kärrystä ilmasuojaan siirtymistä pidä myös oikeasti harjoitella niissä joukoissa joiden peliväline moinen on.
 
Juu, tämä "amerikantaksimoduli" on tuttu... Mutta kenttäarmeija jos lähtee puistoajelulle, niin ihan jokaiseen ottoajoneuvoon ei saata löytyä huvipuistopenkkejä. Ja sitä tavaraakin voi olla rahtusen enemmän, ainakin joillain joukoilla.
 
Juu, tämä "amerikantaksimoduli" on tuttu... Mutta kenttäarmeija jos lähtee puistoajelulle, niin ihan jokaiseen ottoajoneuvoon ei saata löytyä huvipuistopenkkejä. Ja sitä tavaraakin voi olla rahtusen enemmän, ainakin joillain joukoilla.

Joo, ja jotenkin veikkaan, että ne suojasysteemin levyt eivät toimi ihan optimaalisesti tuon kanssa, vaan olisi kätevämpää, jos ukot olisi istuallaan lattialla osittain sen lavan reunan suojassa (tuota reunaa voi hyödyntää niiden levyjen kanssa).
 
Kaksi Hawk-hävittäjää törmännyt ilmassa Lestijärvellä
Keskiviikko 13.11.2013 klo 12.23 (päivitetty klo 12.47)

Kauhavalla kaksi Hawk-hävittäjää on osunut yhteen ilmassa.


Kuva Kauhavan lentosotakoulusta vuodelta 2012. (TOMI OLLI)
Pohjanmaalla Kauhavan koillispuolella Lestijärvellä on sattunut lento-onnettomuus, jossa kaksi Ilmavoimien Hawk-hävittäjää on osunut toisiinsa.

Pelastuslaitoksen mukaan lentäjät ovat ehtineet käyttää heittoistuimiaan. Lentokoneet olivat Kauhavan ilmasotakoulun koneita.

Asiasta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Onnettomuuspaikka tarkentunut Kauhavasta Lestijärveksi.

STT
 
Toivottavasti lentäjät eivät ole ihan paskana.

Sisäinen kyynikkoni on tyytyväinen siihen, että tuhoutuneet koneet eivät olleet Hornettteja vaan Hawkeja. Pienempi haitta ilmapuolustukselle...
 
Toivottavasti lentäjät eivät ole ihan paskana.

Sisäinen kyynikkoni on tyytyväinen siihen, että tuhoutuneet koneet eivät olleet Hornettteja vaan Hawkeja. Pienempi haitta ilmapuolustukselle...

Kun olisivat vielä olleet niitä vanhempia yksilöitä.
 
On tuo turvallisuus parantunut sitten Fouga Magisterin, joka vei vuosina 1959-1986 kaikkiaan 15 lentäjää hautaan. Tuhoutuneita koneita oli vähemmän, mutta joillakin kerroilla meni myös kouluttaja tai muuten vain mukana ollut.

Toipumista lentäjille.

Edit: aamu-uutisista huomasin, että toinen lentäjä on kuollut. Vain toinen pelastui varjoon.

Molemmat kokeneita lentokouluttajia.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vielä sellainen mieleen, että missähän 27 000:n hengen työpaikassa (joissa siis ollaan muualla kuin konttorissa), vaikka olisivat vain kahdeksasta neljään, olisi noin vähän tapaturmia kuin Puolustusvoimissa?

Siis 27 000 vuosittain, tuollaisessa hurjassa ja kokemattomassa iässä, juuri kortin saaneita. Ja on aseita ja kuljetuksia. Maastossa ryynäämistä.

Jos menen rengasliikkeeseen (4-5 työntekijää), siellä on taulu, jossa lukee, miten monta päivää on oltu ilman työtapaturmia. Joskus on parisataa päivää kasassa, mutta sesongin tullessa mennään nollille.

Paremmassa turvassa intissä on kuin siviilissä.


Ite olen sitä mieltä että ainakin omana aikana onnettomuustilastoja piti matalalla tiukka mutta asiallinen kuri. Kukaan ei ruvennut kauheasti sooloilemaan kun tiesi että voi tulla omille sormillekkin kusta
 
Back
Top