PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Pikaisesti silmäiltynä kiitotiellä on kynnys (alkupää, sijainti hieman ennen "suojatietä"), pääte (loppupää) ja reuna. Kynnys voi olla myös siirretty. Suomalainen kiitotiesäännöstö:

http://www.finlex.fi/data/normit/5332/TRAFI_20568_03.04.00.00_2012_FI.pdf

runwaymarking1.jpg


runway-approach-at-a-rural-airport-in-the-eastern-united-states-C3YKFR.jpg
 
^Haastavimmissa olosuhteissa kannattaa luonnollisesti pyrkiä laskussa käyttämään koko kiitotien mitta.
Tuossa kuvassa yllä päätelineille kosketus heti kynnyksen jälkeen merkille 26.

Hornetin pitkäksi menolle mahdollisia syitä: kitkakerroin jarrutuksessa on talvella huonompi. Painava kone ja finaalissa tämän takia vähän reilummin vauhtia.
Silmällä sekä perstuntumalla Hornettikin laskuun tuodaan ja jos koneen istuminen meni kynnykseltä vähän pitkäksi. Muita vaikuttavia tekijöitä voi myös olla myötä- tai sivutuuli. Sekä mahdollisesti jarrutuksen aloituksen kanssa vähän viivettä.
Viggen-mallinen reverssi eittämättä helpottaisi koneen jarruuntumisessa etenkin talvella, jolloin koneen pyöräjarruja ei voida kovin rajusti käyttää.

Hornet on sikäli erikoisempi laskussa, ettei sille laskussa loppuvetoa sauvasta tehdä lainkaan. Annetaan koneen vajota, mutta jos haluaa hifistellä, pienellä tehon lisäyksellä ennen istumista nätti loppuloivennus on mahdollista silläkin tehdä. (Itse asiassa tuo Hornetin lasku muistuttaa vesilentovarusteisen pienkoneen moottorilaskua. Loppuloivennusta tai vetoa ei tehdä myöskään vesilentämisessä.)

Eipä tuossa mitään, koneelle eikä pilotille vaurioita. Olen itsekin lyhyillä kiitoteillä haasteellisissa oloissa joskus jarrukahvaa vetänyt aika topakasti.:)
(''Vähän'' kevyemmällä ja hitaammalla kalustolla toki.)
 
^Haastavimmissa olosuhteissa kannattaa luonnollisesti pyrkiä laskussa käyttämään koko kiitotien mitta.
Tuossa kuvassa yllä päätelineille kosketus heti kynnyksen jälkeen merkille 26.

Hornetin pitkäksi menolle mahdollisia syitä: kitkakerroin jarrutuksessa on talvella huonompi. Painava kone ja finaalissa tämän takia vähän reilummin vauhtia.
Silmällä sekä perstuntumalla Hornettikin laskuun tuodaan ja jos koneen istuminen meni kynnykseltä vähän pitkäksi. Muita vaikuttavia tekijöitä voi myös olla myötä- tai sivutuuli. Sekä mahdollisesti jarrutuksen aloituksen kanssa vähän viivettä.
Viggen-mallinen reverssi eittämättä helpottaisi koneen jarruuntumisessa etenkin talvella, jolloin koneen pyöräjarruja ei voida kovin rajusti käyttää.

Hornet on sikäli erikoisempi laskussa, ettei sille laskussa loppuvetoa sauvasta tehdä lainkaan. Annetaan koneen vajota, mutta jos haluaa hifistellä, pienellä tehon lisäyksellä ennen istumista nätti loppuloivennus on mahdollista silläkin tehdä. (Itse asiassa tuo Hornetin lasku muistuttaa vesilentovarusteisen pienkoneen moottorilaskua. Loppuloivennusta tai vetoa ei tehdä myöskään vesilentämisessä.)

Eipä tuossa mitään, koneelle eikä pilotille vaurioita. Olen itsekin lyhyillä kiitoteillä haasteellisissa oloissa joskus jarrukahvaa vetänyt aika topakasti.:)
(''Vähän'' kevyemmällä ja hitaammalla kalustolla toki.)

Mistä tiedetään, ettei koneeseen tullut vaurioita?
 
Onko se tuo Oulun kenttä vähän tuulelle altis? Olen jonkun kerran siellä pällistellyt ja joka kerta on saanut pitää melkein hampailla takistaan kiinni.

Samanlainen kokemus minullakin. Tuulisempaa kenttää ei taida ainakaan Suomesta löytyä. Muutaman kerran olen tuolla pyörähtänyt mutta vielä ei ole osunut sellaista onnea että olisi päässyt putkea pitkin koneesta tai koneeseen.

Ilmavoimilla on ilmeisesti aika paljon leiri/harjoitustoimintaa Oulunsalossa. Kenttä esiintyy ainakin Laukkasen kirjoissa tiiviiseen tahtiin.
 
Mistä tiedetään, ettei koneeseen tullut vaurioita?

Kurttilan mukaan kone ei osunut mihinkään, eikä ole saanut ainakaan näkyviä vaurioita. Tarkemmin asia selviää, kun kone tarkastetaan perin pohjin.
– Kone oli normaalilla harjoituslennolla ja palaamassa Rovaniemeltä. Jostain syystä lasku meni pitkäksi, mutta syytä siihen ei varmasti osata vielä sanoa. Aika raskas kone on ollut, ja vauhtia on ollut loppuvaiheessa liikaa. Mutta tätä ryhdytään nyt selvittämään. Asetamme tutkijalautakunnan tekemään selvityksen, kertoi Lapin lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Juri Kurttila STT:lle.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3833884/Hornetin+lasku+luikahti+pitkaksi+Oulussa

Tälläisia arvioita on esitetty. Muutama metri pitkäksi lumihankeen ja tukialuskoneen telineet ovat lujat.
 
Tämä varmaan vastaa normaalielämässä sitä että vedät autolla mutkasta penkkaan ja auto jää siihen jumiin kunnes saat sen kaivettuja itse pois tai jonkun hinaamaan autosi pois. Lentokentällä kynnyksestä läpi laskeminen koneella tarkoittaa sitä että ensinnäkin koneen ympäriltä pitää koko talven aikana sinne lingottu lumi kauhoa pois ja selvittää mitä koneelle on käynyt, mistä saa sellaisen vetokoneen paikalle millä voi konetta vetää särkemättä sitä lisää. Mitä lentokentän valoja esim on särkynyt rytäkässä. Sotakoneissa vielä bonuksena mahdollinen aseistus huomioitava. Ja koko tämän operaation aikana siltä kiitotieltä ei nousta eikä sinne laskeuduta. Niin ja Trafikin pitää jossain vaiheessa saada paikalle ja poliisi ja palokunta. Eli aika show tuosta seuraa.
 
Tämä varmaan vastaa normaalielämässä sitä että vedät autolla mutkasta penkkaan ja auto jää siihen jumiin kunnes saat sen kaivettuja itse pois tai jonkun hinaamaan autosi pois. Lentokentällä kynnyksestä läpi laskeminen koneella tarkoittaa sitä että ensinnäkin koneen ympäriltä pitää koko talven aikana sinne lingottu lumi kauhoa pois ja selvittää mitä koneelle on käynyt, mistä saa sellaisen vetokoneen paikalle millä voi konetta vetää särkemättä sitä lisää. Mitä lentokentän valoja esim on särkynyt rytäkässä. Sotakoneissa vielä bonuksena mahdollinen aseistus huomioitava. Ja koko tämän operaation aikana siltä kiitotieltä ei nousta eikä sinne laskeuduta. Niin ja Trafikin pitää jossain vaiheessa saada paikalle ja poliisi ja palokunta. Eli aika show tuosta seuraa.
Ja vielä lisäksi tämän jälkeen aletaan tutkimaan oliko kiitotie missä kunnossa eli mitkä kitkat oli,mitä esiintymää oli kiitotiellä, koska mitattu, onko tiedot olleet oikeat ja voimassa, onko opasteita ollut rikki tai lumen peitossa. Kaikki osalliset haastatellaan moneen kertaan ja selvitetään tekemiset ja tekemättä jättämiset eli lentäjä, lennonjohtaja, kiitotien viimeisin tarkastaja ja kaikkien esimiehet ainakin.Aika ruljanssi tosiaan kuten jo sanoinkin seuraa tästä..
 
Viime keväisen ojaanajon lopputulema: 40 päiväsakkoa a' 6 €, 500 € vahingonkorvausta PV:lle ja 40 € rikosuhrimaksua. Rannalla on helppo olla viisas kun merellä sattuu haveri, mutta mahtaakohan kaikkilla varusmieskuskeilla kuitenkaan aina olla pokkaa kieltäytyä ajosta jos sattuu olemaan väsynyt? Epäilen että ei.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804242200899946_u0.shtml
 
Samanlainen kokemus minullakin. Tuulisempaa kenttää ei taida ainakaan Suomesta löytyä. Muutaman kerran olen tuolla pyörähtänyt mutta vielä ei ole osunut sellaista onnea että olisi päässyt putkea pitkin koneesta tai koneeseen.

Ilmavoimilla on ilmeisesti aika paljon leiri/harjoitustoimintaa Oulunsalossa. Kenttä esiintyy ainakin Laukkasen kirjoissa tiiviiseen tahtiin.
maairianhamina on suomen tuulisin kentta. Lentopaikkoja loytyy sitten myos pohjoislapista, jossa ei vaivaisenkoivikko tuulta pysayta. Hangon lentopaikka myos aika tuulinen seutu...
Bentskarin majakalle kerran nuoruudessa menin vesikoneella, niin se oli sellainen koettelemus senhetken kokemuksella, ettei halua uusintaan ole vielakaan...
 
Tiedät sanonnan, että vesikonekuskeja on kahta sorttia. On niitä jotka ovat jo kaataneet koneen ja osa ei vielä ole kaatanut konetta.
Ei siinä uintireissua kehkeytynyt kumminkaan?:)
ei uitu, paitsi illalla, kun meinasi kone karata laiturista, niin hyppasin mereen ja uin Cessnan kiinni.
On muuten poikkiaaltoon laskeutuminen jannaa hommaa, aika tarkanmarkan hommaa.
 
Missähän muuten hautuu Raaseporin tasoristeysonnettomuuden tutkinta? Tapahtumien kulku ja osapuolet olivat selvillä alusta alkaen. Ja kuinka monet varusmiesikäluokat ovat tuostakin kohdasta ongelmitta ajaneet yli?
 
Puolustusvoimien helikopteri teki kovan laskun lentokenttäalueelle Utissa
Koneessa oli kaksi miehistön jäsentä. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.
12.7.2018 klo 14:13päivitetty 12.7.2018 klo 15:02

13-3-5095419.jpg

Kuvassa MD500-helikopteri.Puolustusvoimat


Kouvolan Utissa tapahtui tänään puolen päivän aikaan lento-onnettomuus.
Pelastuslaitoksen tiedotteen mukaan onnettomuudessa puolustusvoimien MD500-helikopteri teki kovan laskun lentokenttäalueelle. Koneessa oli kaksi miehistön jäsentä. Heidät kuljetettiin Utin varuskunnan terveysasemalle tarkastettavaksi.
Helikopterin pyrstö ja pääroottorin lavat vaurioituivat kovan maahanlaskun johdosta.
Tämänhetkisten tietojen mukaan onnettomuudesta ei aiheutunut henkilövahinkoja.
Puolustusvoimat asettaa tapahtuman johdosta tutkintaryhmän.

https://yle.fi/uutiset/3-10301375
 
Onko @TBman sinulla käsitystä, onko MD500 herkkä vaurioille autorotaatio laskuissa? Paljon harjoitellaan, niin joskus vain sattuu?
MD500 on erityisen turvallinen ja rauhallinen autorotaatiotilanteessa. Roottori on riittävän raskas tasaiseen ja ylläteksömään pyörimiesenergiaan. Myös pyrstöroottori on hyvän vipuvarren päässä. Turbiinin vapaaksi kytkeytyminen tapahtuu myös täysin varmasti ja nopeasti, eli jää tuulimyllyasentoon vetokoneisto.
Korkea teline myös takaa sen, että tilaa alla on loppuvetoa tehdessä.
minun nopea arvioni vahingosta on kaksijakoinen: 1. Skenaario on että oppilas ei tajunnut autorotaation pystynopeutta ja ei saanut konetta vastatuuleen käännettyä riittävän äkkiä jolloin loppuveto jäi myöhäiseksi. 2. Skenaario on että oppilas sai koneen vastatuuleen ja säikähti pystynopeutta maan lähestyessä jolloinnalkoi kiskomaannloppuvetoa liian aikaisin jolloin roottorin liike-voima loppui ja viimeinen 3 metriä tultiin vetovoimateorialla kiihtyvällä nopeudella kenttään ja MD500.sen joustojalakset meni läjään kuten suunniteltukkin on.
Eli tietämättä yhtään tilanteesta nämä villit arviot...
 
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/b7d35640-2b9d-4670-a764-15e97b0b62bd

Teltta paloi poroksi Utissa keskiviikkona iltapäivällä. Samalla paloi hieman maastoa teltan alta.
Päivystävä palomestari Antti Tenhunen Kymenlaakson pelastuslaitokselta kertoo, että syytä teltan paloon ei vielä tiedetä, mutta huolimattomasta tulenkäsittelystä ei ollut kyse.
Teltta kuului laskuvarjoleiriläiselle. Maastoa paloi noin kaksi metriä kertaa viiden metrin alueelta. Henkilövahinkoja ei sattunut.
Hälytys tuli noin kello 15.30 aikaan.
 
Back
Top