PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vielä on maassa kohtuullisuutta. Turmassa loukkaantuneet varusmiehet olivat jo aiemmin päättäneet, etteivät vaadi rangaistusta kuljettajalle. Rekonstruktiossa selvisi, ettei junaa ollut mahdollista nähdä.

Raaseporin tasoristeysturmasta ei nosteta syytettä – Kuorma-autoa kuljettanut varusmies ei voinut nähdä lähestyvää junaa


https://www.hs.paskamedia.fi/kotimaa/art-2000005841693.html?
Tunnen tuon risteystyypin. Äärimmäisen vaarallinen. Vastaavalla sivunäkyvyydellä varustetulla ajoneuvolla oikealle ei todella näe mitään. Jos on hoksannut koukata vasemman kaistan kautta ajoneuvon 90 asteen kulmaan risteykseen nähden, sitten näkee. (Jos tila riittää tuohon, välttämättä ei riitä.) Parikymppisen ajokokemuksella ei voida tuollaista vaatia, oikea päätös.

Kerran piti vastaavassa risteyksessä nousta pois ajoneuvosta tähystämään oikealle, kun en sokkona uskaltanut ajaa. Henkilöautoille nämä eivät ole ongelmallisia, koska takaoven ikkunasta näkee, mutta ka tai pa ilman oikean lastausoven sivuikkunaa on vaikeuksissa.
 
Itse en ymmärrä vapauttavaa tuomiota, edes nimellinen olisi pitänyt antaa. Koska et saatana ikinä aja minne et näe. Hei mulla on nämä 600 jehovaa kyydissä ja en näe tätä risteystä ja sokkona sisään. Oho sieltä tulikin pataljoona T72 kyljestä sisään.... No ei se mitään, kun et nähny, niin et nähny.
 
Itse en ymmärrä vapauttavaa tuomiota, edes nimellinen olisi pitänyt antaa. Koska et saatana ikinä aja minne et näe. Hei mulla on nämä 600 jehovaa kyydissä ja en näe tätä risteystä ja sokkona sisään. Oho sieltä tulikin pataljoona T72 kyljestä sisään.... No ei se mitään, kun et nähny, niin et nähny.
Ymmärrän ajatusmaailmasi mutta mitä tuomio auttaisi? Vahingonkorvaukset pilaisivat nuoren miehen elämän. Senhän pilaa jo nyt tuo kokemus jonka kanssa hänen on elettävä lopun ikänsä.
 
Itse en ymmärrä vapauttavaa tuomiota, edes nimellinen olisi pitänyt antaa. Koska et saatana ikinä aja minne et näe. Hei mulla on nämä 600 jehovaa kyydissä ja en näe tätä risteystä ja sokkona sisään. Oho sieltä tulikin pataljoona T72 kyljestä sisään.... No ei se mitään, kun et nähny, niin et nähny.
Niin. Kouluttajille kyllä tulisi antaa rangaistus kun eivät ole osanneet kouluttaa.
 
Itse en ymmärrä vapauttavaa tuomiota, edes nimellinen olisi pitänyt antaa. Koska et saatana ikinä aja minne et näe. Hei mulla on nämä 600 jehovaa kyydissä ja en näe tätä risteystä ja sokkona sisään. Oho sieltä tulikin pataljoona T72 kyljestä sisään.... No ei se mitään, kun et nähny, niin et nähny.

Se on helppo jälkikäteen viisastella. Poika kantaa taakkaansa hautaan saakka. Siinä on jo nokko penaltia.
 
Niin. Kouluttajille kyllä tulisi antaa rangaistus kun eivät ole osanneet kouluttaa.

Tai radanylityksen ohjeet/määräykset eivät ole ajantasalla.


Kun tehdään töitä radalla niin kun auto ylittää radan, millä on liikennettä, siihen saadaan lupa liikenteenohjajalat.
Joka huolehtii ettei raiteilla ole liikennettä, kun lupa on voimassa.
Edellyttää kahta puhelin soittoa luvan pyytämistä ja sen perumista.
Yksinkertainen käytäntö jolla varmistetaan radanylityksen turvallisuus.
Jota kannattaisi käyttää varsikin marssirivistöjen ylittäessä radan.

PV;n kannattaisi tutkia omia käytäntöjään ja ottaa oppia muualta.
 
Tunnen tuon risteystyypin. Äärimmäisen vaarallinen. Vastaavalla sivunäkyvyydellä varustetulla ajoneuvolla oikealle ei todella näe mitään. Jos on hoksannut koukata vasemman kaistan kautta ajoneuvon 90 asteen kulmaan risteykseen nähden, sitten näkee. (Jos tila riittää tuohon, välttämättä ei riitä.) Parikymppisen ajokokemuksella ei voida tuollaista vaatia.

Alkuperäinen ongelma on liikennesuunnittelu: tuon tyyppistä risteystä ei saisi olla edes olemassa. Oikea tapa oli olla vähintään lähestyminen kohtisuoraan jos valtiolla ei ole varaa puomeihin. Vastaavia ratkaisuja näkee vilkkailla kantateillä, jossa koukataan oikealta jotta vauhti ja näkyvyys ovat tilanteeseen oikeat.
Toissijaisesti syy on kouluttajien. Marssirivistö ei varmasti ollut ensimmäistä kertaa ao paikalla ja vaikka olisi ollutkin niin jo pelkästään kartan avulla tai etupartiolla kyseinen vaaranpaikka olisi pitänyt havaita.
Kolmanneksi vastuu on on kuljettajalla. Hänellä on varmasti riittämiin rangaistusta kannettavaksi loppuelämäksi.
 
Ensisijanen vastuu on aina kuljettajalla. Se päättää painaako kaasua vai jarrua. Ihan sama mitä organisaatio on tehnyt tai onko ohjeita Helsingin puh luettelon verran. Vastuu on aina yksilöllä.
 
Tai radanylityksen ohjeet/määräykset eivät ole ajantasalla.

Katopa mitä tieliikennelaissa säädetään tasoristeyksistä.

Ei siihen mitään pv:n sisäistä ohjeistusta tarvita, koska liikennesäännöt koskevat myös sotavaltion autolla ajettaessa.

Ei millään voida ohjeissa ottaa huomioon kaikkea liikennetilanteita.

Mitä jos tulee vastaan mummo potkukelkalla? Entä asfalttityömaa tai hälytysajoneuvo?
 
Katopa mitä tieliikennelaissa säädetään tasoristeyksistä.

Ei siihen mitään pv:n sisäistä ohjeistusta tarvita, koska liikennesäännöt koskevat myös sotavaltion autolla ajettaessa.

Ei millään voida ohjeissa ottaa huomioon kaikkea liikennetilanteita.

Mitä jos tulee vastaan mummo potkukelkalla? Entä asfalttityömaa tai hälytysajoneuvo?

Eri mieltä tästä. Jos on suhteellisen vilkasliikenteinen ylityspaikka varuskunnan normaalilla ajoreitillä, mistä tiedetään että siinä on vielä vittumainen näkyvyys, niin varuskunnan harjoitusturvallisuudesta vastaavien pitäisi ehdottomasti olla kartalla siitä ja piiskata se kuskeille että tästä sitte menee junat jatkuvasti ja olette varmasti hereillä kun menette tästä. Kuitenkin jokainen intin käynyt tietää että siellä on paljon kokemattomia ratissa ja välillä mennään nollat taulussa.

Tämä ei tietenkään sulje pois kuljettajan ja apukuskin henkilökohtaista vastuuta. Mutta jos erityinen vaaranpaikka on, niin se pitää havaita ja ohjeistaa.
 
Eri mieltä tästä. Jos on suhteellisen vilkasliikenteinen ylityspaikka varuskunnan normaalilla ajoreitillä, mistä tiedetään että siinä on vielä vittumainen näkyvyys, niin varuskunnan harjoitusturvallisuudesta vastaavien pitäisi ehdottomasti olla kartalla siitä ja piiskata se kuskeille että tästä sitte menee junat jatkuvasti ja olette varmasti hereillä kun menette tästä. Kuitenkin jokainen intin käynyt tietää että siellä on paljon kokemattomia ratissa ja välillä mennään nollat taulussa.

Totta kai pitää, enkä minäkään mielestäni muuta esittänyt. Toisaalta sekin on fakta, että sotilasajoneuvon kuljettajan pitää noudattaa 100 % liikennesääntöjä ja niiden avulla liikennennöinti on siedettävän turvallista. Esimerkiksi rautatiestä tieliikennelain 7 § säätää:

"7 § Esteetön kulku junalle. Rautatien ylittäminen

Junalle on annettava esteetön kulku. Junalla tarkoitetaan tässä pykälässä jokaista rautatiekiskoilla kulkevaa laitetta.

Rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tulossa. Kuljettajan on tällöin käytettävä sellaista nopeutta, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.

Rautatietä ei saa lähteä ylittämään, jos juna lähestyy taikka valo-opaste velvoittaa pysähtymään, erityinen ääniopaste kuuluu taikka puomi on alhaalla tai liikkuu. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle etäisyydelle radasta, ennen opastinta tai puomia. Kun rautatien saa ylittää, se on tehtävä viivyttelemättä."


Vaikea nähdä, että pv:n omilla ohjeilla tuohon on juuri mitään lisättävää. Tietysti kannattaa korostaa harjoitusalueen tasoristeystä erityisenä vaaranpaikkana.


Vastasin kirjoitukseen, jossa esitettiin, että pitäisi olla päivystys kuin ratatyömaalla ja pysäyttää junaliikenne ylityksen ajaksi niin se nyt ei ole kyllä todellisuudesta. Millä ihmeen valtuuksilla sellaista edes tehtäisiin?
 
Vastasin kirjoitukseen, jossa esitettiin, että pitäisi olla päivystys kuin ratatyömaalla ja pysäyttää junaliikenne ylityksen ajaksi niin se nyt ei ole kyllä todellisuudesta. Millä ihmeen valtuuksilla sellaista edes tehtäisiin?

Mitä ihmettä??????o_Oo_Oo_O





Tämä on joka päiväistä toimintaa.
Ja se on aivan normaali varotoimenpide onnettomuuksien estämiseksi.
Ei siellä mitään päivystetä, otetaan vain yhteys liikenteenohjaukseen joka antaa luvan ylitykseen ( voi olla myös aika 08,00-08,30).
Kun ylitys on suoritettu, niin asiasta ilmoitetaan puhelinsoitolla. Ja homma on sillä selvä.



Tuo sinun ”turvamies” menettely ei ole nykypäivää, edes ratatyömailla.
Esim. laitureiden auraukseen saadaan lupa liikenteenohjaajalta joka estää liikenteen laiturin viereisillä raiteilla.
 
Tämä on joka päiväistä toimintaa.
Ja se on aivan normaali varotoimenpide onnettomuuksien estämiseksi.
Ei siellä mitään päivystetä, otetaan vain yhteys liikenteenohjaukseen joka antaa luvan ylitykseen ( voi olla myös aika 08,00-08,30).
Kun ylitys on suoritettu, niin asiasta ilmoitetaan puhelinsoitolla. Ja homma on sillä selvä.

Nyt siis ajettiin virallista maantietä pitkin eikä rataa ylitetty mistään laittomasta kohdasta.

Tuota kertomaasi yritettiin eräällä hakkuutyömaalla kun yksityistien tasoristeys oli lievästi sanottuna vaarallinen tukkirekoille. Ei meinannu onnistua mitenkään, koska tuollaiset puhelinnumerot ovat vain viranomaisille ja sen saadakseen olisi pitäny hakea maksullinen työlupa ja vielä päivän mittainen maksullinen koulutus kaikille kuskeille.

Arvaat varmaan, ettei ole toista kertaa kyselty..
 
Onneksi ei käynyt pahemmin (y)

Varusmies loukkaantui Kaartin jääkärirykmentin taisteluharjoituksessa
Kaartin jääkärirykmentti 12.10.2018 9.59
Tiedote

Kaartin jääkärirykmentin taisteluharjoituksessa sattui perjantaina 12. lokakuuta 2018 onnettomuus ampumatarvikkeiden käytön yhteydessä, jossa yksi varusmies loukkaantui jalkaan.

Varusmies on sairaalahoidossa ja hän on ollut läheisiinsä yhteydessä.

Kaartin jääkärirykmentti tutkii tapahtunutta.

https://maavoimat.fi/artikkeli/-/as...artin-jaakarirykmentin-taisteluharjoituksessa
 
Onneksi ei käynyt pahemmin (y)

Varusmies loukkaantui Kaartin jääkärirykmentin taisteluharjoituksessa
Kaartin jääkärirykmentti 12.10.2018 9.59
Tiedote

Kaartin jääkärirykmentin taisteluharjoituksessa sattui perjantaina 12. lokakuuta 2018 onnettomuus ampumatarvikkeiden käytön yhteydessä, jossa yksi varusmies loukkaantui jalkaan.

Varusmies on sairaalahoidossa ja hän on ollut läheisiinsä yhteydessä.

Kaartin jääkärirykmentti tutkii tapahtunutta.

https://maavoimat.fi/artikkeli/-/as...artin-jaakarirykmentin-taisteluharjoituksessa

Hyvä tuuri pitää olla jos ei jää mitään pysyvää vaivaa.
 
Back
Top