PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Tietääkö joku tästä enemmän.
Yhtäkkiä ei Googlella löytynyt. Ei vuottakaan selvillä, mutta ei tää kyllä ihan tuores ole.
Netistä löytyvät listaukset jos olisi paperia, niin niitä voisi käyttää siellä missä paperia tarvitaan...
Ilmavoimien lento-onnettottomuudet löytyvät Hyvösen Kohtalokkaat lennot kirjoista. Siellä on myös selostus tapahtuneesta ja sen syistä kuvien kera. Kirjaa ei oo itellä hyllyssä, niin en voi laittaa
lisätietoja. Kyseinen tapahtuma oli alkuvuonna 1941. Oheisena menehtyneen lento-oppilaan henkilötiedot.

IlmaSK_1941.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkö joku tästä enemmän.
Yhtäkkiä ei Googlella löytynyt. Ei vuottakaan selvillä, mutta ei tää kyllä ihan tuores ole.
60 tai 70 lukua?

Katso liite: 47696
Muista aina heti mitä kirjoja hyllystä löytyy...
Harjoituskone Tuisku TU-177, Ilmasotakoulu 4.2.1941. Onnettomuus tapahtui kello 10.45. Ohjaaja res.ups.opp. Sulo Päiviö Saarela (20 vuotta), Helsinki.
Lähti Lappajärveltä 300 km matkalentoharjoitukselle. Lentäessään Ähtäristä Kauhajoelle rupesi kaartelemaan matalalla Hirvijärven kylän yläpuolella. Jyrkässä vasemmalle tehdyssä nousukaarrossa kone joutui alinopeudelle, painui syöksyyn ja murskautui järven jäälle.
Vaikeasti loukkaantunut Saarela vietiin läheiseen taloon, jossa hän hetken kuluttua menehtyi vammoihinsa.

@Ikarus , pystyt varmaan analysoimaan onnettomuuteen johtaneita lentoliikkeitä?
 
Muista aina heti mitä kirjoja hyllystä löytyy...
Harjoituskone Tuisku TU-177, Ilmasotakoulu 4.2.1941. Onnettomuus tapahtui kello 10.45. Ohjaaja res.ups.opp. Sulo Päiviö Saarela (20 vuotta), Helsinki.
Lähti Lappajärveltä 300 km matkalentoharjoitukselle. Lentäessään Ähtäristä Kauhajoelle rupesi kaartelemaan matalalla Hirvijärven kylän yläpuolella. Jyrkässä vasemmalle tehdyssä nousukaarrossa kone joutui alinopeudelle, painui syöksyyn ja murskautui järven jäälle.
Vaikeasti loukkaantunut Saarela vietiin läheiseen taloon, jossa hän hetken kuluttua menehtyi vammoihinsa.

@Ikarus , pystyt varmaan analysoimaan onnettomuuteen johtaneita lentoliikkeitä?
Nousukaarto johti alinopeuteen, virtaus irtosi siivestä ja kaartosakkaus. Matalalla ei tila riitä sakkauksen oikaisuun.

Niillä koneilla millä minä olen lentänyt turvallinen nousukaarto edellyttää tehon huomattavaa lisäystä. Useimmiten täyttä tehoa. Etenkin, jos nousukulma on jyrkkä sekä kaarron kallistus.

Olettaisin, että tehon lisäys vähän lentäneeltä unohtui, lopputulos oli murheellinen.

Edit: lisään vielä, että kaartosakkaus on mitä parhain lähtökohta syöksykierteelle. Kuula poskella eli kone sivuluisussa, (vähän lentäneiden normisuoritus kaarrossa) ja siitä alinopeudella jyrkkään nousukaartoon, ihme on, jos ei muljahda kierteeseen.

Pelkkä sakkauskin on matalalla lähes aina tappava eli lopputulos on kierteen ja sakkauksen kanssa matalalla sama.
 
Viimeksi muokattu:
Kaksi Rasia pellolle ajautuneena:


ea1782dd421641bf908b8d9200af80e9.jpg.webp
 
Kaksi Rasia pellolle ajautuneena. On kyllä haastava ajokeli ja Raseissa ei puhettakaan ABS:eista eikä muistakaan turvallisuusvarusteista. Turvatyöt on olleet ainakin tehtaalta lähtiessä.

Lieneekö Kaukokiidon rekka ottanut osumaa bussiin vaiko sotavaltion autoihin. Raskaankaluston törmäyksen jäljet tuon Volvon nokassa kuitenkin on.

 
Kaksi Rasia pellolle ajautuneena. On kyllä haastava ajokeli ja Raseissa ei puhettakaan ABS:eista eikä muistakaan turvallisuusvarusteista. Turvatyöt on olleet ainakin tehtaalta lähtiessä.

Lieneekö Kaukokiidon rekka ottanut osumaa bussiin vaiko sotavaltion autoihin. Raskaankaluston törmäyksen jäljet tuon Volvon nokassa kuitenkin on.


Taitaa tämä herra, teroitella kyniään uusia syytteitä varten :facepalm:

images


ea1782dd421641bf908b8d9200af80e9.jpg.webp
ea1782dd421641bf908b8d9200af80e9.jpg


PS.
https://is.mediadelivery.fi/img/978/ea1782dd421641bf908b8d9200af80e9.jpg.webp

.webp tämän kun poistaa, tuosta linkistä.
Niin saa kuvan näkymään normaalisti linkittämällä.
 
Viimeksi muokattu:
YLE:n jutusta:
Alustavan tiedon mukaan onnettomuus sattui linja-auton ollessa lähdössä pysäkiltä. Sen perään osui Tampereen suunnasta tullut puolustusvoimien ajoneuvo, kertoi ylikonstaapeli Pasi Tanttu Hämeen poliisilaitokselta.

– Sakean pyryn takia näkyvyys on ollut huono ja sitten yhdistelmärekka osui puolustusvoimien autoon. Tämän seurauksena paikalla on vielä sattunut kahden henkilöauton keskeinen peräänajo.
 
Onnettomuuspaikka vähän epäselvä, mutta ei ole vt 12:lla noilla main 60-rajoituksia.

Bussilla siis väistämisvelvollisuus pysäkiltä lähtiessä. Toisaalta muidenkin pitää ajaa niin, että saavat autonsa pysähtymään ennen törmäystä.

Edit: Onnettomuuspaikka on tässä:

 
Viimeksi muokattu:
Ei tollasessa pikkulumessa edes tarvi ketjuja, itekseen ne tulis pois jos ei olis keulaa mällätty. Tuulilasit sisällä ei noilla saa ajaa. Ihmetyttää miksihän ne ovat tuolla lailla melkein 90 asteen kulmassa pientareella, ihan kuin olisi tarkoituksella ajettu tai työnnetty edestä pois. Rasit varmaankin ovat korjattavissa sinänsä, mutta mahtaako kopin varaosia olla 30 vuotta vanhaan autoon?

1615290561899.png
 
Hollolan "paikallislehden" uutisointia:
 
Ei tollasessa pikkulumessa edes tarvi ketjuja, itekseen ne tulis pois jos ei olis keulaa mällätty. Tuulilasit sisällä ei noilla saa ajaa. Ihmetyttää miksihän ne ovat tuolla lailla melkein 90 asteen kulmassa pientareella, ihan kuin olisi tarkoituksella ajettu tai työnnetty edestä pois. Rasit varmaankin ovat korjattavissa sinänsä, mutta mahtaako kopin varaosia olla 30 vuotta vanhaan autoon?

Katso liite: 48046
Kyllä tuolta on jäähdyttimet ynnä muu kaput. Luultavasti runko vääntynyt jne eli hylkyriviin Kalkkuun menee.
 
Kyllä tuolta on jäähdyttimet ynnä muu kaput. Luultavasti runko vääntynyt jne eli hylkyriviin Kalkkuun menee.

Eikös Rasin moottori ja syyläri ole lavalla, kuten Masissakin? Ei risteyspusussa rungot väänny, ylemmässä hyvassa näyttää siltä, koska kapellin kannatin on pudonnut ja pressu notkolla.
 
Hollolan "paikallislehden" uutisointia:
Mitä hittoa ne tuolla Etelä-Suomen Sanomissa sekoilee? Onko korona sekoittanut lopullisesti toimittajien päät? "Onnettomuudessa mukana olleista henkilöistä altistui seitsemän..."
 
Back
Top