PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Viisi varusmiestä loukkaantui armeijan maastoauton ulosajossa Turussa
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005175203.html


Viisi Rannikkolaivaston 8. Huoltolaivueen varusmiestä oli matkalla Pansiosta Raasin harjoitusalueelle, kun armeijan maastoauto suistui Turun Tortinmäessä ojaan tiellä numero 204. Onnettomuus tapahtui puoliltapäivin tiistaina.

Rannikkolaivaston esikuntapäällikkö komentaja Janne Muurinen sanoo, että kaikki kyydissä olleet varusmiehet loukkaantuivat onnettomuudessa lievästi.
– Voi sanoa, että onni onnettomuudessa. Auto on mennyt tien vasemmalle puolelle ojaan, eikä juuri sillä hetkellä sattunut olemaan vastaantulijoita, Muurinen sanoo.
Tilanteessa oli siis ainekset pahempaankin onnettomuuteen, mutta pahemmilta vahingoilta vältyttiin. Pelastuslaitos ja poliisi kävi onnettomuuspaikalla ja kaikki viisi varusmiestä kuljetettiin Turun yliopistolliseen keskussairaalaan tarkastettavaksi.
.....
 
Olivat varmaan tykkimiehiä, joten onnettomuus oli suistuminen suoralla tiellä hyvissä keliosuhteissa?

Matruuseilla taas tyypillinen onnettomuus on peräänajo.

Dragassa ei tarvitse edes onnettomuuksia järjestää.:)
 
Tulee ensimmäisenä mieleen rattiin nukahtaminen. Onneksi ei sattunut pahemmin.
 
Olivat varmaan tykkimiehiä, joten onnettomuus oli suistuminen suoralla tiellä hyvissä keliosuhteissa?

Matruuseilla taas tyypillinen onnettomuus on peräänajo.

Dragassa ei tarvitse edes onnettomuuksia järjestää.:)

Rannikkolaivastossa palvelevat miehistön jäsenet ovat matruuseja tai ylimatruuseja.
 
Enemmän harjoituksia, enemmän tapaturmia. Yllättävää kyllä :rolleyes:

09.05.2017
Pienet kolhut ja ohimenevät kuulovammat tyypillisiä reserviläisten sotilastapaturmia
Paavo Airo
IMG_0985.jpg

Kertausharjoituksissa voi tulla kolhuja. Merivoimien reserviläiset kertasivat Klamilan satamassa kesällä 2016.

Koonnut: Paavo Airo / Reserviläinen
Lähde: Valtiokonttori


Reserviläisten yleisimmät Suomessa tapahtuvat sotilastapaturmat liittyvät muun muassa venähdyksiin, pieniin kolhuihin ja ohimeneviin kuulovammoihin. Viime vuosina sodanomaisissa olosuhteissa sattuvia vahinkoja ei ole juuri ollut, vaan esimerkiksi liikenneonnettomuudet ja liikunta ovat olleet puolestaan kriisinhallintatehtävissä palvelevien reserviläisten yleisimpiä sotilastapaturmia.

Valtiokonttorin toimialajohtaja Jyri Tapper on tyytyväinen siihen, miten Puolustusvoimien palvelusturvallisuuskonseptia kehitetään.

– Se on todella hyvä tuki. Siihen liittyy kulttuuri, miten virheistä kerrotaan ja raportoidaan. Konsepti vetää vertoja mille tahansa raskaan teollisuuden järjestelmälle, Tapper sanoo.

Konseptiin kuuluu, että läheltä piti -tilanteista velvoitetaan raportoimaan. Niistä koostetaan riskinhallinnan työvälineitä, ja sitä kautta asioista opitaan.

– Jos ei läheltä piti -tilanteiden pohjalta toimita ja tehdä korjaustoimenpiteitä, vahinkoja sattuu.

Valtiokonttori käsittelee niin reserviläisten kuin varusmiesten Puolustusvoimien palveluksessa sattuneiden tapaturmien korvausasioita.



Määrässä ei juuri muutosta vuoteen 2015

Reserviläisten sotilastapaturmissa ei ollut viime vuonna juuri muutosta vuoteen 2015 verrattuna. Valtiokonttoriin tehtyjen ilmoitusten mukaan viime vuonna sattui 70 reserviläisten sotilastapaturmaa. Se on kolme vähemmän kuin 2015.

Sen sijaan vuosien 2012–2014 tasosta, jolloin tapaturmia sattui 25–33 per vuosi, nousu on ollut suurta. Se selittyy lähinnä kertausharjoitusten määrän selvällä kasvulla.

– Käppyrät menevät aika samaa rataa harjoitusmäärien kanssa. 2012–2014 kertausharjoitusmäärät olivat alhaisella tasolla.

Vuoden 2016 kertausharjoitusmäärät olivat suunnilleen vuoden 2015 tasolla.


Uusi laki parantaa turvaa

Tapperin mukaan reserviläisten turva harjoituksissa on jopa parempi kuin kantahenkilökunnan.

– Reserviläiset kuuluvat sotilastapaturmalakiin, joka on laajempi kuin niin sanottu normaali ”työtapaturmalaki”. Uuden lainsäädännön myötä turvaverkko on entistä tiiviimpi. Jos jotain sattuu, on oltava tunne ja tietoisuus, että asiani hoidetaan, Tapper sanoo.

Kun reserviläinen tulee harjoitukseen, hänen pitäisi saada tietopaketti, jossa kerrotaan, miten toimia vahingon sattuessa. Olennaista on tehdä ilmoitus esimiehelle. Valtiokonttorin nettisivuilta voi tarvittaessa kysyä tai etsiä lisää apua.

http://www.reservilainen.fi/uutiset..._tyypillisia_reservilaisten_sotilastapaturmia
 
Alkuun pahoittelut ettei ole kuvaa.
Ajoin tänään Tampereelta kohti Turkua. Säkylän liittymässä vastaan tuli Armeijan kuorma-auto. Lavalla oli armeijan vihreä avolava ajoneuvo joka oli aivan kasassa. Perseeseen tultu ilmeisen lujaa. Myös nokka olo rutussa.
Ihme ja kumma jos onnettomuudessa ei ole tullut henkilövahinkoja. En ole ainakaan lukenut mistään tuollaisesta onnettomuudesta.
 
Pelikaani meni hornetin turbiinista läpi.
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201708052200307856_u0.shtml
IL:
Hornet-hävittäjä teki hätälaskun Rissalassa - törmäys lintuparveen vaurioitti moottorin

Lauantai 5.8.2017 klo 18.37



Hornet laskeutui toisen moottorin avulla. Kuvituskuva. (JARNO JUUTI)
Kone joutui tekemään hätälaskun, kun sen toinen moottori vaurioitui koneen osuttua lintuparveen.

Ilmavoimien mukaan kone laskeutui toisella moottorilla turvallisesti normaalikäytäntöjen mukaisesti ja se pysäytettiin pysäytysvaijerilla, kuten tällaisissa tilanteissa aina tehdään.

Moottorista on saattanut näkyä tulenlieska, kun lintu on osunut koneen turbiiniin, mutta varsinaisesti tulessa hävittäjä ei ole ollut.

KARI KAUPPINEN
 
Yksimoottoriselta Gripeniltä taisi lähteä yksi henkinen HX-piste juuri. Olisi saattanut 100 miljoonaa tulla tonttiin.

Sama tietysti koskee F-35.

Tuosta ei nyt käynyt selväksi, sammuiko moottori, vai sammutettiinko se vain varmuuden vuoksi.

Foorumilla ei ehkä tiedetä, että lintutörmäykset ovat kohtalaista rutiinia. Imukanavista ja niiden reunoista löytyy verijälkiä. Ja sitten tutkitaan vähän tarkemmin.

Kone voi tulla laskuun, vaikka moottori olisi ottanut enemmänkin damaa. Eivätkä moottoreiden etuosat ole ylipäänsä koskaan täydellisiä. Pieni damage kuuluu toleransseihin.

Gripenit ovat varmasti imeneet lukemattomia lintuja. Silti yhtään konetta ei ole pudonnut sen takia kohta 30 vuoden aikana.
 
Sama tietysti koskee F-35.

Tuosta ei nyt käynyt selväksi, sammuiko moottori, vai sammutettiinko se vain varmuuden vuoksi.

Foorumilla ei ehkä tiedetä, että lintutörmäykset ovat kohtalaista rutiinia. Imukanavista ja niiden reunoista löytyy verijälkiä. Ja sitten tutkitaan vähän tarkemmin.

Kone voi tulla laskuun, vaikka moottori olisi ottanut enemmänkin damaa. Eivätkä moottoreiden etuosat ole ylipäänsä koskaan täydellisiä. Pieni damage kuuluu toleransseihin.

Gripenit ovat varmasti imeneet lukemattomia lintuja. Silti yhtään konetta ei ole pudonnut sen takia kohta 30 vuoden aikana.

http://a4skyhawk.info/article/tins ja sieltä tarina "Skyhawks or Hornets. It's still exciting around the boat!" (Sori ei löydy suoraa linkkiä)

TL;DR: Hornetista (ei super-) hajosi molemmat moottorit lähdössä, vain toinen antoi tehoa jälkipoltolla. Lentäjä toi koneen takaisin kannelle. Toki barrikadi oli käytössä.
 
Kävellään kauempana Pasista tästä lähtien.

Jyrättiin kahteen kertaan yli.


https://yle.fi/uutiset/3-9776255

Tutkijat reserviläisen kuolemasta: Armeijan muutettava käytäntöjä

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan, joka koski viime lokakuussa Porin prikaatissa sattunutta reserviläisen kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

15.8.2017 klo 11:32

Reserviläinen kuoli Säkylän varuskunta-alueella Porin prikaatissa jäätyään viime lokakuussa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvon alle. Onnettomuus sattui, kun Libanoniin lähtevät kriisinhallintajoukot olivat harjoittelemassa saattueessa kulkemista.

Pasin oikealla puolella kulkenut uhri kompastui jalkoihinsa, kun joukko lähti juoksemaan. Hän jäi vaunun pyörälinjan alle ja menehtyi vammoihinsa. Vaunun johtaja oli havainnut tapahtuman ja komentanut vaunun pysähtymään. Vaunua yritettiin vielä siirtää, jolloin uhrin yli ajettiin vahingossa uudelleen.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että jatkossa saattuetta suojaavien jalkamiesten etäisyys ajoneuvosta on riittävä, jalkamiesten ollessa lähellä liikutaan vain kävelyvauhtia ja ajoneuvojen välillä on jatkuvasti käytettävissä oleva viestiyhteys. Jos näin olisi toimittu, onnettomuus olisi voitu välttää.
 
Kävellään kauempana Pasista tästä lähtien.

Jyrättiin kahteen kertaan yli.


https://yle.fi/uutiset/3-9776255

Tutkijat reserviläisen kuolemasta: Armeijan muutettava käytäntöjä

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan, joka koski viime lokakuussa Porin prikaatissa sattunutta reserviläisen kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

15.8.2017 klo 11:32

Reserviläinen kuoli Säkylän varuskunta-alueella Porin prikaatissa jäätyään viime lokakuussa Pasi-miehistönkuljetusajoneuvon alle. Onnettomuus sattui, kun Libanoniin lähtevät kriisinhallintajoukot olivat harjoittelemassa saattueessa kulkemista.

Pasin oikealla puolella kulkenut uhri kompastui jalkoihinsa, kun joukko lähti juoksemaan. Hän jäi vaunun pyörälinjan alle ja menehtyi vammoihinsa. Vaunun johtaja oli havainnut tapahtuman ja komentanut vaunun pysähtymään. Vaunua yritettiin vielä siirtää, jolloin uhrin yli ajettiin vahingossa uudelleen.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että jatkossa saattuetta suojaavien jalkamiesten etäisyys ajoneuvosta on riittävä, jalkamiesten ollessa lähellä liikutaan vain kävelyvauhtia ja ajoneuvojen välillä on jatkuvasti käytettävissä oleva viestiyhteys. Jos näin olisi toimittu, onnettomuus olisi voitu välttää.

Tässä vielä tutkintaselostus: http://www.turvallisuustutkinta.fi/...ettomuudet/2016/kG2a4LkFD/Y2016-04_Sakyla.pdf
 
Tanskalaislehti: Suomalainen F18-hävittäjä lähetti hätäkutsun ilmasta – laskeutui jarruvaijeriin Ålborgissa

Ilmassa vian saanut suomalainen F18-hävittäjä laskeutui jarruvaijeriin sunnuntaina kello 14.45, kirjoittaa Nordjyske.
Suomalainen F18-hävittäjä laskeutui jarruvaijeriin Ålborgin lentokentälle sunnuntaina kello 14.45 aikaan, kirjoittaa tanskalaislehti Nordjyske.

Tapahtuman vahvistaa lehdelle Tanskan armeijan vartiopäällikkö Klaus Thing Rasmussen.

– Kyseessä oli suomalainen F18-hävittäjä, joka osallistui harjoitukseen Ruotsin ilmatilassa. Lentäjä oli huomannut, että hänellä on ongelmia jarruissaan. Hän lähetti hätäkutsun hieman ennen kello 14.30:a, Rasmussen kertoo Nordjyskelle.

Rasmussenin mukaan Ålborgin lentokenttä oli suomalaiskoneesta katsoen lähin kenttä, jolla on käytössään turvavaijeri.

Suomalaisen F18-kone laskeutui vaijeriin kello 14.45. Tapahtuma viivästytti lähdössä ollutta Norwegianin lentoa noin puoli tuntia. F18-hävittäjää alettiin Nordjysken mukaan korjata mahdollisimman pian laskeutumisen jälkeen.


http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005382267.html
 
https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/fc1217da-ef75-4844-b7c1-19fc64d81a70

Lappeenrantalainen vuonna 1998 syntynyt varusmies menehtyi sunnuntai-iltana Vanhalla Viipurintiellä Lappeenrannassa sattuneessa liikenneonnettomuudessa. Miehen auto lähti heittelehtimään osittain jäisellä tiellä sunnuntai-iltana ja osui vastaan tulleeseen autoon. Toisessa autossa olleista kolmesta henkilöstä yksi loukkaantui lievästi.
Auto oli osunut kylki edellä vastaantulevaan autoon.
Molemmissa autoissa oli kesärenkaat. Vanha Viipurintie oli onnettomuushetkellä osittain sula ja osittain jäinen. Nopeusrajoitus oli 80 kilometriä tunnissa.
Poliisi tutkii onnettomuutta liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemansyyn tutkintana.
Menehtynyt varusmies oli saanut koulutuksensa Maasotakoulussa Haminassa, mutta oli komennettuna Lappeenrantaan. Maasotakoulu suruliputtu tapahtuman johdosta myös Haminassa.
 
Eipä ollut sitten ensimmäinen kerta kun tuossa tasoristeyksessä on kuollut armeijan väkeä armeijan autossa.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711222200551906_u0.shtml
Raaseporin turmaristeyksessä sattui perjantaina 13. syyskuuta 1940 täysin samanlainen onnettomuus: Vilho, 93, oli ensimmäisenä paikalla - ”Näin sen kauheuden”


Kolme kuoli, kertoi lehti
Helsingin Sanomat uutisoi tapahtuneesta seuraavana aamuna lauantaina 14. syyskuuta. Tuhoisa ylikäytäväonnettomuus: Kolme sotilasta sai surmansa - syynä auton liian kova vauhti.
"Eilisaamuna kello 9 ajoissa sattui Skogbyn pysäkin luona olevalla rautatieylikäytävällä tuhoisa auton ja junan yhteenajo, joka vaati useampia kuolonuhreja. Mainittuun aikaan ajoi Hangosta Tammisaareen päin kulkevaa maantietä armeijalle kuuluva kuorma-auto lujaa vauhtia Tammisaareen päin eikä huomannut samaan aikaan Tammisaaresta Skogbyhyn tulevaa junaa. Ylikäytävän kohdalle ne saapuivat samanaikaisesti ja veturi törmäsi auton kuljettajan koppiin ja laahasi autoa parikymmentä metriä mukanaan", HS kirjoitti 70 vuotta sitten.
Jutun mukaan kuorma-auto murskautui kokonaan ja autonkuljettaja sekä vaunun lavalla olleet 8 "sotilashenkilöä sinkoutuivat radan varteen".
"Autonkuljettaja kuoli heti ja muille onnettomuuden uhreille, jotka olivat tajuttomia ja pahoin loukkaantuneita, antoivat läheisyydessä olleet lääkintäluutnantti ja lotat ensiavun. Heitä lähdettiin heti kuljettamaan sairaalaan Tammisaareen ja mikäli olemme kuulleet, kuoli heistä kaksi matkalla sinne", HS kirjoittaa.
Kukaan junan henkilökunnasta tai matkustajistakaan ei jutun mukaan loukkaantunut. HS kirjoittaa, että "onnettomuuden syynä on silminnäkijäin kertomuksen mukaan pidettävä liian kovaa vauhtia".

Ja loput linkistä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Eipä ollut sitten ensimmäinen kerta kun tuossa tasoristeyksessä on kuollut armeijan väkeä armeijan autossa.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711222200551906_u0.shtml


Ja loput linkistä.
Myös URGH!!! muistaa kuinka 35000 ennen ajanlaskun alkua heidän ryöstöretkellään ollessa ARGH!!! jäi samassa paikassa takaviistosta tulleen villiintyneen Mammutin alle.
URGH!! muistelee "se oli kauheata..."
Nyt vit*** ihan oikeesti, iltapuluilla jutut vähissä.
 
Back
Top