Pyöräily

Noo, juuri tuo ei ole miun, vain netistä nopeasti googlattu.
Mutta 20-30 -luvun pyöriä on kuusi, 40-50-lukua noin kymmenen ja loput 60-lukua. 70-luvulle päättyy kiinnostus, mutta niistä saa vielä hyviä varaosia muun muassa vanteita vähän vanhempiin.
Kuvan pyörä on jostain 20-30-luvun taitteesta about.

Edit: siis ihan vastaavia kuin tuo löytyy. Pyrkijä, Jaguar, Hermes, Oiva, Crescent, Husqvarna, Toveri, Aino, Peto, Comet, Raketti nyt äkkiä muisteltuna.

No totta sulla on sitten ajoasukin ajankohdan mukaan? :)
 
Meillä Hervannassa ympäristöineen on hyvät pyörätiet. Hervannalla on vaan tällaisen rapakuntoisen polkijan kannalta yksi suuri ongelma. Mistä tahansa tuletkin, on kotimatka melkoista ylämäkeä. Olen miettinyt pyöräni sähköistämistä.
 
Olen kävellyt Museotietä Vaalimaantien risteyksestä kohdassa 2:07 näkyvään risteykseen ja sieltä oikealle Vilniemeen ja takaisin Haminaan. Matkan pituudeksi tuli n.20km. Viimeiset kilometrit olivat täyttä tuskaa, lantio ja jalat kipeät.
Vilniemen lenkkiä tuli aikoinaan juostua :)
 
Ajoin tänään 56 kilometriä polkupyörällä, 70-luvun lopun Raleighilla. On muuten aivan mahtava olo nyt! Saunaa ootellessa.

Edit: oho, olinkin arvioinut aivan väärin, tarkistuslaskenta Mapsissa paljasti. Tulikin vahingossa ihan kunnon lenkki...
 
Viimeksi muokattu:
tällaisella pelillä,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tullut sotkettua jos jonkinnäköisellä mankelilla aiemmin.
Nyt s-avusteisella.
Kyllä tuolla tulee vielä enempi kurvittua kuin pelkällä lihasvetoisella.
Ehkä paras mieltäylentävä kommentti mitä noin viisi vee naskali totesi äidilleen,"ompa makee pyörä ja vanha ukko"!
 

Liitteet

  • 34755258_2076243135731937_1034009249048428544_o (1).jpg
    34755258_2076243135731937_1034009249048428544_o (1).jpg
    611.8 KB · Luettu: 27
Viimeksi muokattu:
tällaisella pelillä,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Tullut sotkettua jos jonkinnäköisellä mankelilla aiemmin.
Nyt s-avusteisella.
Kyllä tuolla tulee vielä enempi kurvittua kuin pelkällä lihasvetoisella.
Ehkä paras mieltäylentävä kommentti mitä noin viisi vee naskali totesi äidilleen,"ompa makee pyörä ja vanha ukko"!

Hehee, on siinä renkailla kokoa. Jostain syystä läskirenkaat sopivat myös 20" pikkupyöriin hyvin, tai ainakin näyttävät hauskoilta. Normipyöränä en ostaisi pienirenkaista, mutta jos on läskirenkainen sähköistetty version, niin voisin jopa harkita :D

98348_19__5.jpg
 
Minä poljen ympäri tämmöisellä, Helkama T3:
2_352943-600x380.jpeg


Tavaratelineen molemmin puolin on pyörälaukkuna puolalainen leipälaukku:
698842_ts.jpg
 
Minä poljen Helkaman Ainotarella, yli 20 vanhalla. Eilen näin Helkama Kaunotar joka oli vähintäin 35 vanha, samanlainen minulla varastettiin. Melkein itku tuli. Kaunis kun mikä!
Liikun hommiin ja kaikissa hyötyajelussa sillä ja nyt rannalle uimaan. Olen nyt tulut laiskaksi polkemaan pitkiä matkoja, joten menen osan metrolla. Mutta jos lasken kaiken km:ssa saan joskus about kymmenen päivässä vähintäin. Varmaan poljisin lisää, jos olisi aikaa.

Kertokaa minulle parasta öljy merkki ketjulle. Nyt jouduin huoltamaan sitä itse, kun minun luottohuoltaja kuoli. Onneksi ehtinyt kunnosta minun fillari kauttaltaan huippukuntoon. Oli paras alan mies, ukrainalainen, Mykola.
 
Viimeksi muokattu:
Minä poljen Helkaman Ainotarella, yli 20 vanhalla. Eilen näin Helkama Kaunotar joka oli vähintäin 35 vanha, samanlainen minulla varastettiin. Melkein itku tuli. Kaunis kun mikä!
Liikun hommiin ja muuten vain hyötyajan sillä ja rannoille uimaan. Olen laiska polkemaan pitkiä matkoja, joten menen osan metrolla.

Kertokaa minulle parasta öljy merkki ketjulle. Nyt jouduin huoltamaan sitä itse, kun minun luottohuoltaja kuoli. Onneksi ehtinyt kunnosta minun fillari kauttaltaan huippukuntoon. Oli paras alan mies, ukrainalainen.

Tällasta olen meidän perheen pyörien ketjuihin laittanut, ei tahraa ja pysyy hyvin.

https://www.xxl.fi/weldtite-polkupyoraoljy-125-ml-valkoinen/p/1026535_1_style
 
Mieleen jäänyt vanha Helkaman tv-mainos:


MITÄ P****! Nyt vasta huomasin että tuohan on kuvattu Kokkolassa. Mm kohdalla 0:19 näkyy tämä talo.
https://www.google.com/maps/@63.844...4!1sO6SaEXTYJ4o7O5aSI3w2Xg!2e0!7i13312!8i6656

Ja lopussa portti josta nainen menee sisään on tämä:
https://www.google.com/maps/@63.842...4!1s3IiTYFbBJb4R6fWrPPmDHA!2e0!7i13312!8i6656

PS. Linkkaamani rakennukset ovat saman kadun varrella.
PPS. Olen elänyt koko ikäni Kokkolassa joten jotkut maisemat ja rakennukset ovat syöpyneet muistiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mieleen jäänyt vanha Helkaman tv-mainos:


MITÄ P****! Nyt vasta huomasin että tuohan on kuvattu Kokkolassa. Mm kohdalla 0:19 näkyy tämä talo.
https://www.google.com/maps/@63.844...4!1sO6SaEXTYJ4o7O5aSI3w2Xg!2e0!7i13312!8i6656

Ja lopussa portti josta nainen menee sisään on tämä:
https://www.google.com/maps/@63.842...4!1s3IiTYFbBJb4R6fWrPPmDHA!2e0!7i13312!8i6656

PS. Linkkaamani rakennukset ovat saman kadun varrella.
PPS. Olen elänyt koko ikäni Kokkolassa joten jotkut maisemat ja rakennukset ovat syöpyneet muistiin.

Kassohan, näköjään ihan veljen naapurista.
 
Hyvä WIRED:n video inkrementaalisesta suorituskyvyn kasvattamisesta, yksilöllisen VO2Max-rajoitteen puitteissa... 5% löytyi tuosta vaan 2cm:n ohjaustangon nostolla, ilahduttavaa!

Yllätys itselleni olivat noinkin suuret pinnoitteesta ja altituudista johtuvat erot velodromien välillä.

 
Kädet hikosivat läppäriä käännellessä... huippumies Kilian Bron asialla, todella kovan luokan alamäkiajoa Alpeilta. 120km/h kovimmillaan huiput tuossa alkuvaiheessa lumella.
Tohon jos vielä meikäläinen hurahtaa niin se on sitten menoa - muutama kaveri treenannut tuota (Suomessa) ja solisluut paukkuneet kotimaassakin ihan säännöllisesti!

 
Noo, juuri tuo ei ole miun, vain netistä nopeasti googlattu.
Mutta 20-30 -luvun pyöriä on kuusi, 40-50-lukua noin kymmenen ja loput 60-lukua. 70-luvulle päättyy kiinnostus, mutta niistä saa vielä hyviä varaosia muun muassa vanteita vähän vanhempiin.
Kuvan pyörä on jostain 20-30-luvun taitteesta about.

Edit: siis ihan vastaavia kuin tuo löytyy. Pyrkijä, Jaguar, Hermes, Oiva, Crescent, Husqvarna, Toveri, Aino, Peto, Comet, Raketti nyt äkkiä muisteltuna.
Minäkin olen vanhojen pyörien ystävä. Arkikäytössä on Toveri jostain 1920-30- luvulta, (tosin modernisoituna) ja kunnostusta odottaa kolmevaihteinen 30- luvun Adler.
 
Minäkin olen vanhojen pyörien ystävä. Arkikäytössä on Toveri jostain 1920-30- luvulta, (tosin modernisoituna) ja kunnostusta odottaa kolmevaihteinen 30- luvun Adler.
Tämäpä mainiota että muitakin löytyy (y)! Eilen ajelin mainoksen pyörällä, joka oli 50-60-lukujen taitteesta peräisin. Ajokit ovat vielä varastossa talviteloilla suurimmaksi osaksi.

Lähde: Suomalaisia polkupyörämerkkejä
Toveri: N Jalosen Urheilukauppa 1939->
Lahti
1910-luku... 1930-luku
Minun Toverini on jostain 50-luvun lopulta. Oli myös naisten Toveri samalta aikakaudelta, mutta eräs helsinkiläinen hipsteri halusi välttämättä ostaa sen, vaikka lätkäisin 120 euron hintapyynnön. Kun säilytystilat ovat rajalliset, niin jostain täytyy osata luopuakin, tosin kalliisti :cool:

Adler, saksalainen, vuoden 1913 rekisterissä ja myös -38.
Tiedossa on noin 800 kotimaassa valmistettua/koottua merkkiä, mutta arvioidaan, että ainakin yli 1.000 niitä on ollut. Minun "kadonnut" merkkini on ainakin Raketti-merkkinen vaaleanpunainen naistenpyörä 60-luvulta, josta ei siis löydy tietoja edes nimestä, saatikka valmistajasta. Merkissä komeilee tyylitelty Tintti-tyyppinen raketti. Epäilemättä nimeäminen on saanut aikansa avaruusohjelmista innoituksensa. Pyörä on vaimoni arkikäytössä.

28794
 
Back
Top