Queen Elisabeth

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lortto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hms Queen Elisabeth saapui tänään aamulla ensimmäisen kerra Portsmouthin sotasatamaan suurten juhlallisuuksien kera. Kannella näytti olevan Merlin helikoptereita, F-35 hävittäjiä siellä nähdään joskus ensi vuonna. Edessä on vielä paljon laitteistojen asennusta ja testauksia. Alus menee syksyllä vielä muiutamaksi kuukaudeksi kuivatelakalle jossa runko saa uuden pinnoitteen.

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-40936071
 
Hms Queen Elisabeth saapui tänään aamulla ensimmäisen kerra Portsmouthin sotasatamaan suurten juhlallisuuksien kera. Kannella näytti olevan Merlin helikoptereita, F-35 hävittäjiä siellä nähdään joskus ensi vuonna. Edessä on vielä paljon laitteistojen asennusta ja testauksia. Alus menee syksyllä vielä muiutamaksi kuukaudeksi kuivatelakalle jossa runko saa uuden pinnoitteen.

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-40936071
Damn that's a tight fit.
 
Type 45:n tuotantomäärä jäi kuuteen alukseen ja siinä on ilmatorjuntahävittäjät kuninkaallisessa laivastossa. Sukellusveneiden torjuntaan suunniteltuja aluksia, Type 26 ja 31, tuotettaneen kylläkin enemmän, mutta niiden it-varustushan on enemmän omasuojan luokkaa ja sukellusveneitä jouduttaneen ahdistelemaan kauempanakin tukialuksesta. Hyökkäyssukellusveneitäkin on ainoastaan kuusi kappaletta.

Kykeneeköhän kuninkaallinen laivasto lentotukialustensta suojaamiseen jatkossa? Voihan laivastolla olla muitakin tehtäviä samanaikaisesti, lentotukialukset eri suunnilla tai osa ilmatorjuntahävittäjistä telakalla korjattavana/päivitettävänä.
 
Type 45:n tuotantomäärä jäi kuuteen alukseen ja siinä on ilmatorjuntahävittäjät kuninkaallisessa laivastossa. Sukellusveneiden torjuntaan suunniteltuja aluksia, Type 26 ja 31, tuotettaneen kylläkin enemmän, mutta niiden it-varustushan on enemmän omasuojan luokkaa ja sukellusveneitä jouduttaneen ahdistelemaan kauempanakin tukialuksesta. Hyökkäyssukellusveneitäkin on ainoastaan kuusi kappaletta.

Kykeneeköhän kuninkaallinen laivasto lentotukialustensta suojaamiseen jatkossa? Voihan laivastolla olla muitakin tehtäviä samanaikaisesti, lentotukialukset eri suunnilla tai osa ilmatorjuntahävittäjistä telakalla korjattavana/päivitettävänä.
Type 26 frigatissa on kuitenkin CAMM varattujen solujen lisäksi 24kpl strike length VLS kennosto Tomahawk/LRASM/ASROC, tarvittaessa niihin voidaan ladata Standard ohjuksia?
 
Type 26 frigatissa on kuitenkin CAMM varattujen solujen lisäksi 24kpl strike length VLS kennosto Tomahawk/LRASM/ASROC, tarvittaessa niihin voidaan ladata Standard ohjuksia?

Lienee paha laittaa, mitä ei ole hankittu...
 
Kykeneeköhän kuninkaallinen laivasto lentotukialustensta suojaamiseen jatkossa? Voihan laivastolla olla muitakin tehtäviä samanaikaisesti, lentotukialukset eri suunnilla tai osa ilmatorjuntahävittäjistä telakalla korjattavana/päivitettävänä.

Nirkoisethan nuo resurssit ainakin maallikon silmin ovat. Jotain banaanivaltiota vastaan voimaa on varmasti riittävästi. Naton puitteissa taas samaan osastoon voi sijoittaa vaikka norjalaisia ja hollantilaisia niin tilanne on heti valoisampi. Tuo on hankala homma kaiken kaikkiaan.

Kylmän sodan aikanakin jenkkilässä alkoi kuulua napinaa kun homma kääntyi siihen että tukialusosaston jokseenkin kaikkien resurssien väitettiin käytännössä menevän sen oman toiminnan suojaamiseen. Arvaan tämän laskelman tekijän olleen kuitenkin maa- tai ilmavoimien miehiä jolla oli rahalle vaihtoehtoinen sijoituskohde :)
 
Viimeksi muokattu:
Type 45:n tuotantomäärä jäi kuuteen alukseen ja siinä on ilmatorjuntahävittäjät kuninkaallisessa laivastossa. Sukellusveneiden torjuntaan suunniteltuja aluksia, Type 26 ja 31, tuotettaneen kylläkin enemmän,

Taitaa rahapula vaivata Kuninkaallista laivastoa todella pahasti.
T45 hävittäjiä piti alunperin rakentaa 10-12 kpl ja korvata niilla 1:1 Sheffield luokan alukset. Ensin pudotettiin tilausmäärä 8:aan perustelemalla että T45 on huomattavasti Sheffieldiä tehokkaampi. Lopulta aluksia tilattiin vain kuusi ja päätöstä perusteltiin sillä että voitaisiin rakentaa tulevia T26 fregatteja enemmän, jopa 16 kpl. T26 luokan rakentaminen alkaa tänä vuonna mutta tilausmäärä on pudotettu kahdeksaan ja taas on selitelty että puuttuvat T26:et korvataan myöhemmin T31 kevytfregateilla...

Alusmäärän merkittävän vähenemisen lisäksi Brittilaivaston alukset ovat heikommin aseistettuja kuin USA:n vastaavat. Esimerkiksi T45 hävittäjät ovat käytännössä pelkkiä ilmatorjunta-aluksia kun taas Arleigh Burke luokka on todellinen monitoimi hävittäjä.
 
Taitaa rahapula vaivata Kuninkaallista laivastoa todella pahasti.
T45 hävittäjiä piti alunperin rakentaa 10-12 kpl ja korvata niilla 1:1 Sheffield luokan alukset. Ensin pudotettiin tilausmäärä 8:aan perustelemalla että T45 on huomattavasti Sheffieldiä tehokkaampi. Lopulta aluksia tilattiin vain kuusi ja päätöstä perusteltiin sillä että voitaisiin rakentaa tulevia T26 fregatteja enemmän, jopa 16 kpl. T26 luokan rakentaminen alkaa tänä vuonna mutta tilausmäärä on pudotettu kahdeksaan ja taas on selitelty että puuttuvat T26:et korvataan myöhemmin T31 kevytfregateilla...

Alusmäärän merkittävän vähenemisen lisäksi Brittilaivaston alukset ovat heikommin aseistettuja kuin USA:n vastaavat. Esimerkiksi T45 hävittäjät ovat käytännössä pelkkiä ilmatorjunta-aluksia kun taas Arleigh Burke luokka on todellinen monitoimi hävittäjä.

Mmm... T45:n aseistus on suhteellisen kevyt. 48 VLS-solua on toki absoluuttisessa mielessä paljon, mutta esimerkiksi kakkossarjan Arleigh Burkeissa on 96 VLS-solua, tuplamäärä. Saman ohjusmäärän viemiseksi merelle tarvitaan siis kaksinkertaisesti T45-hävittäjiä verrattuna Burkeihin.
 
Taitaa rahapula vaivata Kuninkaallista laivastoa todella pahasti.
T45 hävittäjiä piti alunperin rakentaa 10-12 kpl ja korvata niilla 1:1 Sheffield luokan alukset. Ensin pudotettiin tilausmäärä 8:aan perustelemalla että T45 on huomattavasti Sheffieldiä tehokkaampi. Lopulta aluksia tilattiin vain kuusi ja päätöstä perusteltiin sillä että voitaisiin rakentaa tulevia T26 fregatteja enemmän, jopa 16 kpl. T26 luokan rakentaminen alkaa tänä vuonna mutta tilausmäärä on pudotettu kahdeksaan ja taas on selitelty että puuttuvat T26:et korvataan myöhemmin T31 kevytfregateilla...

Alusmäärän merkittävän vähenemisen lisäksi Brittilaivaston alukset ovat heikommin aseistettuja kuin USA:n vastaavat. Esimerkiksi T45 hävittäjät ovat käytännössä pelkkiä ilmatorjunta-aluksia kun taas Arleigh Burke luokka on todellinen monitoimi hävittäjä.
Totta. Daring (T 45) luokan alukset valmistettiin ennen Ukrainan sotaa ja suunnitelmat vähennyksistä tehtiin rauhalliseen aikaan. Tosin valmistusta olisi voitu jatkaa vielä viimeisen valmistuttua 2013 jälkeen mutta syystä tai toisesta niin ei ole tehty.
https://www.nao.org.uk/wp-content/uploads/2009/03/0809295.pdf

Tuosta Brittien puolustusministeriön raportista käy ilmi että laivaston tavoite on pitää 5 alusta jonkinasteisessa valmiudessa jatkuvasti. Laivuekäyttö kuulemma optimoidaan huippuunsa mutta kyllä 5/6 valmiudessa on aika utopiaa. Toki valmiuden asteista ei kerrota mitään ja osa laivoista voi lähteä vasta useiden päivien päästä tehtävään.

Se tosin on huomattava myös että yksi Type 45 tarjoaa arvioiden mukaan enemmän ilmatorjuntakykyä kuin 5 kpl entisiä Type 42 hävittäjiä yhdessä.
PAAMS yhdessä SAMPSON tutkan kanssa on ilmeisen kovan luokan järjestelmä joka kykenee samaan määrään maalinkäsittelyssä kuin Aegis (n. 1000 maalia). SAMPSON on lisäksi brittien mukaan tehokkaampi tutka kuin italialaisten ja ranskalaisten käyttämä EMPAR.

Se hyvä puoli on myös T 45 hävittäjissä että se pystyy tukemaan jopa raskaita Chinook-koptereita vaikka alukselta operoi todennäköisesti uudet AW159 Wildcat hekot. Niidenkin aseistus pintatorjunnan osalta putoaa 2 vuodeksi kun Sea Skua vedetään pois tänä vuonna ja Sea Venom saapuu käyttöön vasta 2020.

T 45 ja T 26 eivät ilmeisesti kykene laukaisemaan LRASMia tai muutakaan pintatorjuntaohjusta ilman kallista modifiointia kannen alta. Harpoon poistuu käytöstä 2018 eikä korvaajaa ole. Toki kannen päällä olevilta laveteilta voitaisiin ampua muitakin ohjuksia mutta Sylver ei siihen taivu: The Type 45 and 26 could not launch the LRASM from their Sylver VLS systems, so relatively extensive modifications would be needed. The same issue would be encountered with any other ASCM refit unless the missile could be made to launch from the existing quadruple Harpoon box launchers. https://whitefleet.net/2016/11/18/royal-navy-to-retire-harpoon-missile-without-replacement/

Eli lentotukialuksilta ei voida laukaista vielä hävittäjiä (eikä kaikkia ole vielä maassakaan), pinta-aluksilla ei ole METOja, helikoptereilta puuttuvat ohjukset eikä T 45 omaa ASW-torpedojärjestelmää. Lisäksi laivoja on rakennettu liian vähän levottomia aikoja ajatellen samalla kun Britannian puolustusbudjetti alitti 2% vuonna 2015, joka oli ensimmäinen kerta modernin historian aikana. Ei hyvä RN!
 
Type 45:n tuotantomäärä jäi kuuteen alukseen ja siinä on ilmatorjuntahävittäjät kuninkaallisessa laivastossa. Sukellusveneiden torjuntaan suunniteltuja aluksia, Type 26 ja 31, tuotettaneen kylläkin enemmän, mutta niiden it-varustushan on enemmän omasuojan luokkaa ja sukellusveneitä jouduttaneen ahdistelemaan kauempanakin tukialuksesta. Hyökkäyssukellusveneitäkin on ainoastaan kuusi kappaletta.

Kykeneeköhän kuninkaallinen laivasto lentotukialustensta suojaamiseen jatkossa? Voihan laivastolla olla muitakin tehtäviä samanaikaisesti, lentotukialukset eri suunnilla tai osa ilmatorjuntahävittäjistä telakalla korjattavana/päivitettävänä.

Tukialuksia ei ole ensilinjan käytössä kuin yksi kerrallaan, eiköhän kuudesta hävittäjästä ja ~10 fregatista saada raavittua kasaan jonkunmoinen saatto-osasto vaikka ehkä kunnian päiviin ei ihan ylletäkään.
Vertailun vuoksi, Ranskan laivastolla on vain kaksi Horizon-hävittäjää, ja ainoat muut it-alukset ovat kaksi ikivanhaa Cassard-luokan fregattia joissa on ikivanhat SM-1:t. Ensi vuosikymmenellä pitäisi sentään tulla käyttöön pari Aster-30:lla aseistettua FREMM-fregattia.
 
T 45 ja T 26 eivät ilmeisesti kykene laukaisemaan LRASMia tai muutakaan pintatorjuntaohjusta ilman kallista modifiointia kannen alta. Harpoon poistuu käytöstä 2018 eikä korvaajaa ole. Toki kannen päällä olevilta laveteilta voitaisiin ampua muitakin ohjuksia mutta Sylver ei siihen taivu: The Type 45 and 26 could not launch the LRASM from their Sylver VLS systems, so relatively extensive modifications would be needed. The same issue would be encountered with any other ASCM refit unless the missile could be made to launch from the existing quadruple Harpoon box launchers. https://whitefleet.net/2016/11/18/royal-navy-to-retire-harpoon-missile-without-replacement/
Type 26:een ei ole khyl tulossa Sylveriä, vaan Mk41 VLS, tosin siihenkään sopivia ohjuksia ei ole vielä tilattu. hjjg

The Type 26 Frigate fleet will be armed with missiles, they just haven’t ordered them yet
https://ukdefencejournal.org.uk/type-26-frigate-fleet-will-armed-missiles-just-havent-ordered-yet/
Despite sensationalism in the press, the Type 26 Frigate fleet will be armed with Sea Ceptor missiles with additional types to be carried decided at a later date.

The issue at the heart of the recent speculation is the fact that no weapons have yet been ordered or are in service that can be launched from the Mk41 Vertical Launch Silo system to be installed on the vessels, however the vessel will also carry Sea Ceptor missiles contained in separate silos.

Various media outlets have reported mostly sensationalised stories about the ships, the most notable of which was the Times saying in its absurdly titled article ‘Misfire as new navy ships lack missiles’:

“A navy programme to build a fleet of new warships at a cost of £8bn has been branded a ‘dog’s breakfast’ after it emerged the ships would have missile-launching tubes — but Britain has no missiles to fire from them.”

A Royal Naval spokesman said:

“The Type 26 Frigate will be delivered with cutting edge weapons and sensors that build on the excellent operational record of the Type 23.

Backed by a rising defence budget and a £178 billion equipment plan, investment in the MK 41 launcher enables the Royal Navy the option of investing in a wide range of additional capabilities at short notice and according to the threat.”

This indicates that nothing, as of yet, has been ordered.

This does make sense, the first vessel is some years away from sea trials, let alone operational service. Ordering so far in advance would likely prove to be a futile effort, wasting money that would benefit other programmes and initiatives.

The view being taken, that it’s best to wait and see what emerges before committing to and paying for a missile type years before it is required, is the right one.

As explained above, the Type 26 will have Sea Ceptor silo’s on the bow and at the funnel of the vessel in addition to a 24 cell Mk 41 silo positioned behind the Sea Ceptor silo’s on the bow of the vessel. The 24-cell strike-length Mk 41 VLS will be able to host Tomahawk cruise missiles, ASROC anti-submarine rocks and LRASM, the Long Range Anti-ship Missile.

The true test of whether or not the Mk 41 silo will host these is if they are ordered closer to the vessels entering service, around the 2020 Strategic Defence and Security Review.

Lockheed Martin are reportedly eager to have their Long Range Anti-Ship Missile fitted to Royal Navy Frigates.

The Long Range Anti-Ship Missile (LRASM) is a stealthy anti-ship cruise missile under development for the US Navy.

Unlike current anti-ship missiles the LRASM is expected to be capable of, according to the manufacturer, conducting autonomous targeting, relying on on-board targeting systems to independently acquire the target without the presence of prior, precision intelligence, or supporting services like Global Positioning Satellite navigation and data-links.

First reported by Navy Recognition, Frank St. John, vice president at Lockheed Martin Missiles and Fire Control said:

“Type 26 will be fitted with MK 41 vertical launching system and I believe LRASM would be a good fit for these vessels.”

Some naval advisors have proposed increasing the LRASM’s capabilities to serve dual functions as a ship-based land attack weapon in addition to anti-ship roles.

Let’s give it a few years, if nothing is ordered by the time the first vessel hits the water then it may be time to worry.
 
Hms Queen Elisabeth saapui tänään aamulla ensimmäisen kerra Portsmouthin sotasatamaan suurten juhlallisuuksien kera. Kannella näytti olevan Merlin helikoptereita, F-35 hävittäjiä siellä nähdään joskus ensi vuonna. Edessä on vielä paljon laitteistojen asennusta ja testauksia. Alus menee syksyllä vielä muiutamaksi kuukaudeksi kuivatelakalle jossa runko saa uuden pinnoitteen.

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-40936071
Toivottavasti Britti-laivastolla on enemmän merimiestaitoa kuin jenkeillä. Tuon kolhiminen voipi meinata usean herran ja rouvan lähtölaskentaa..:)
 
Tilannehan on samankaltainen kuin meidän NASAMS tai RsRakh 06 ammusten kanssa...

Meillä on ollut NASAMSille ohjukset päivästä 1 lähtien. Toki ne ohensivat Ilmavoimien varantoja mutta silti. MLRS on sitten oma lukunsa mutta sillekin saattaa tulla amitsuunia jo heti kohta 10 vuoden odottelun jälkeen.
 
Meillä on ollut NASAMSille ohjukset päivästä 1 lähtien. Toki ne ohensivat Ilmavoimien varantoja mutta silti. MLRS on sitten oma lukunsa mutta sillekin saattaa tulla amitsuunia jo heti kohta 10 vuoden odottelun jälkeen.

MLRS:lle on ainakin tilattu ammuksia, joten sinällään tilanne on parempi kuin briteillä.
 
Onko? Noista brittien aluksista ja niiden tilaamattomista ohjuksista on kuulunut vinoilua ainakin tuon ajan. Olisiko sitten ollut eri alusluokka.

Harpoonin poistumisestahan tuossa irvailussa on käsittääkseni ollut kyse. En muista tarkalleen milloin se poistui tai poistuu mutta näillä näppäimillä se tapahtuu. Jos toimituksia joutuu aikanaan odottamaan parisen vuotta niin kaupat on lukittava noin kahdeksan vuoden kuluttua. Noin niin kuin suuruusluokkien tasolla tarkasteltuna.
 
Harpoonin poistumisestahan tuossa irvailussa on käsittääkseni ollut kyse. En muista tarkalleen milloin se poistui tai poistuu mutta näillä näppäimillä se tapahtuu. Jos toimituksia joutuu aikanaan odottamaan parisen vuotta niin kaupat on lukittava noin kahdeksan vuoden kuluttua. Noin niin kuin suuruusluokkien tasolla tarkasteltuna.

Muistaakseni puhe oli Falklandin ilmapuolustuksesta kun asia tuli esille.
 
Back
Top