Queen Elisabeth

On muuten komia paatti ja komiathan pärjää aina :)

Sinänsä hassua, että Argentiinan General Belgrano upotettiin 1982 torpedoilla, jotka oli kehitetty 1927.... Ei tosin ehken nille, jotka olivat laivassa...
 
Täytyy sitä nyt jokin toteutettavissa oleva suunnitelma olla? Jos ei muuten, niin sitten naapurivaltioiden tuella.
Perun Almirante Grau upottaisi brittien tyyppi 45 hävittäjät vanhan liiton tyyliin täyslaidallisella.
Resurgam! Agrentiinalla taitaa tosin olla varsinaiset liittolaiset aika laihassa Etelä-Amerikassa... tosiasia josta voivat syyttää lähinnä itseään.

Tässä Wikipediaa, sen verran kirjoitusvirheitä että lienee jonkun paikallisten tekemää - ei ihan täsmää tosiolevaisen kanssa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Argentina–Brazil_relations

Kun Fremenillä vielä oli brasilialainen mamasita joskus 2000-luvun alussa, tuli vierailtua tuolla enemmän. Yllättävä huomio heti aluksi - koulutetut brassit vihaavat argentiinalaisia... ihmettelin vähän enemmänkin mistä tämä voisi johtua, pragmaattisena suomalais-brittinä on vaikea joskus saada kiinni hyvin erilaisten kulttuurien ajatuksenjuoksusta. Totuus on että koko porukka on aika herkkähipiäistä, varsinkin eurooppalaisten taannoisen maahanmuuton/ invaasion seurauksille. Maat joissa on enimmäkseen Etelä-Euroopasta tulleiden siirtolaisten jälkeläisiä, ovat perinteisesti katsoneet alas nenänvarttaan maita joissa näitä on vähemmän. Erityisesti tässä ovat historiallisesti kunnostautuneet argentiinalaiset. Ja kohteena olivat usein brasilialaiset kansana.
Sotia on käyty Chilen ja Brasilian kanssa, joita ei myöskään ole unohdettu.
Kaikesta tästä on ainakin oman kokemuksen mukaan syntynyt parempiosaisille brasseille syvä vitutuksen lähde... heitä vielä jalkapallo sekaan niin soon moro :)!
Ei tuu meinaan sotilaallista apua tippumaan brasseilta Buenos Airesille missään olosuhteissa jos argiet lähtee uudestaan meitä vastaan.

Eikä muuten kannatakaan.
 
Sinänsä hassua, että Argentiinan General Belgrano upotettiin 1982 torpedoilla, jotka oli kehitetty 1927.... Ei tosin ehken nille, jotka olivat laivassa...
Sellaista tekstiä nähnyt, että upottaneessa sukellusveneessä oli kahta torpedoa tarjolla, mutta modernimman käyttö olisi ollut jonkinlainen overkill. Miten lopputulos sitten eroaa käytännössä, on minulle epäselvää o_O
 
Jos tuolla uudestaan aletaan rähistä, niin ei kai siellä muuta vaihtoehtoa ole kuin, että tilanne säilyy ennallaan ja tappiot kumuloituvat. Argeilla enimmäkseen. Ja vielä enemmän kun QE on käytössä.

Muuten tilann tuolla ja maailmalla yleensäkkin menee mielenkiintoiseksi seurata. Kiinalaisilla alkaa olla kalustoa millä kehtaa nyt ainakin samalle pelikentälle länsivehkeiden kanssa. Ja näitä kun myydään edullisesti argeille ja muille vastaaville altavastaajille, niin uutisista saa lukea muutakin, kui tukiaisen satisisista

Ainakaan toistaiseksi kiinalaiset eivät ole alkaneet tuollaista poliittista kampanjaa, jossa länsimaiden vihollisille myytäisiin halpoja aseita. FC-17 JF-17 oli nimittäin liian kallis Argentiinalle...

Täytyy sitä nyt jokin toteutettavissa oleva suunnitelma olla? Jos ei muuten, niin sitten naapurivaltioiden tuella.
Perun Almirante Grau upottaisi brittien tyyppi 45 hävittäjät vanhan liiton tyyliin täyslaidallisella.

Miksi naapurivaltiot lähtisivät mukaan? On toinen asia tukea Argentiinan aluevaatimusta poliittisella tasolla kuin lähteä sotaan ydinasevaltiota vastaan.


Edit: Miksi pitää nimetä koneita niin vaikeasti??? Perhanan kiinalais-pakistanilainen...
 
Viimeksi muokattu:
Sellaista tekstiä nähnyt, että upottaneessa sukellusveneessä oli kahta torpedoa tarjolla, mutta modernimman käyttö olisi ollut jonkinlainen overkill. Miten lopputulos sitten eroaa käytännössä, on minulle epäselvää o_O

Olis ollu tarjolla tämäkin...joka on aika paska sukellusvenetorpedo:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tigerfish_(torpedo)

Nykyisin niillä on tämä, jolla on aika miehekäs nopeus:

https://en.wikipedia.org/wiki/Spearfish_torpedo
 
Resurgam! Agrentiinalla taitaa tosin olla varsinaiset liittolaiset aika laihassa Etelä-Amerikassa... tosiasia josta voivat syyttää lähinnä itseään.

--

En minä liittolaisista tiedä, mutta alueellisesti on kyllä sellainen näkemys, että saaret kuuluvat Argentiinalle. Siitä näkemyksestä on tietysti sitten vielä pitkä matka mihinkään konkreettiseen, vain Argentiinalla on tuossa hyökkäyssodassa mitään saavutettavaa. Muut pilaisivat diplomaattisuhteensa ihan turhaan.

article-2076925-0F3F2FFD00000578-53_634x858.jpg
 
Perun Almirante Grau upottaisi brittien tyyppi 45 hävittäjät vanhan liiton tyyliin täyslaidallisella.

Ex Hollannin laivaston risteilijä, joita sillä oli kaksi kappaletta. Kun siirtomaat meni ei niille ollu enää samanlaista tarvetta ja toinen, eli deRuyter myytiin Perulle. Toinen jäi vielä palvelukseen ja sai peräkannen tykkien tilalle jenkkien Terrier -ohjukset. Tämä laiva kävi Helsingissäkin 1974, jolloin siihen tuli tutustuttua. Seuraavana vuonna sekin myytiin Peruun. Terrier ohjukset vaihtuivat silloin nykyaikaisiin Oto Melaran Otomat puikkoihin.
 
Tarkemmin ajatellen, ehkä sukellusveneen kippari oli vain pragmaattisen kustannustietoinen. Ammutaan halvemmalla kalalla paatti pois pinnalta, menee se silläkin. Ja jospa sitten saisi uudempaa tilalle :)

Yleensä syyksi mainitaan, että vanhempi torpeedo oli toimintavarmempi, joten ohilaukaus ei hälytä vihollista suklarin kimppuun. Myöskin voisin kuvitella, että jos suklarissa oli vaikkapa neljä torpeedo putkea, niin niistä saattoi kaksi olla täynnä "tyhmiä" torpeedoja ja toiset kaksi ladattu uudemmilla. Lienee selvää, että kummat ammutaan ensiksi ja mitkä säästetään paikkolaukauksiin agressiivisesti liikehtiviä hävittäjiä varten.
 
Sellaista tekstiä nähnyt, että upottaneessa sukellusveneessä oli kahta torpedoa tarjolla, mutta modernimman käyttö olisi ollut jonkinlainen overkill
Yleensä syyksi mainitaan, että vanhempi torpeedo oli toimintavarmempi, joten ohilaukaus ei hälytä vihollista suklarin kimppuun.

Ei nyt sen parempaa lähdettä ole, mutta näin dokkarin, jossa haastateltiin brittilaivastosta eläkkeelle jäänyttä sukellusveneen kipparia. Kertoi syyksi nimenomaan uuden torpedon epävarmuuden käytösä. Ohilaukaukseen ei ollut varaa sillä sen jälkeen laivat olisi alkanu mutkitella sekä jahdata suklaria, eikä ampuma-asemiin olisi enää päästy. Sukellusvene oli kyllä turvassa sillä se pääsi aina nopeutensa turvin karkuun. Seurasi argentiinalaisia laivoja useamman päivän huomaamatta ennenkuin sai luvan ampumiseen.

Kelvottomien Tigesfish torpedojen ohjauselektroniikan oli toimittanut skottilainen Ferranti. Suomi erehtyi Maavoimien vuosikymmenellä 1980 -luvun lopulla ostamaan tykistön ekat paikantamislaitteet eli maastoauton takaosan täyttäneet inertianavigointilaitteet samalta firmalta. Osoittautui, ettei hienomekaniikka ja elektroniikka ollut ainakaan enää siihen aikaan skottien ominta osaamista. Laitteista aina vähintään yksi oli Skotlannissa korjattavana. Yksi korjauskierros kesti noin 6 kk. Ei menny edes takuuseen sillä koko satavuotias Ferranti -konserni mennä pätkähti konkkaan 1990 -luvun alussa.
 
Britit itse väittävät että kahden saarekkeen malli jättää enemmän tilaa lentokannelle.

Näin sellaisenkin arvelun että tuo jako osaltaan helpotti antennien sijoittelua niin etteivät ne häiritse toisiaan. Tuntui ihan järkeenkäyvältä, ainakin osatekijänä. Aika metsähän niitä on tuollaisissa lippulaivan tapaisissa paateissa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ei nyt sen parempaa lähdettä ole, mutta näin dokkarin, jossa haastateltiin brittilaivastosta eläkkeelle jäänyttä sukellusveneen kipparia. Kertoi syyksi nimenomaan uuden torpedon epävarmuuden käytösä. Ohilaukaukseen ei ollut varaa sillä sen jälkeen laivat olisi alkanu mutkitella sekä jahdata suklaria, eikä ampuma-asemiin olisi enää päästy. Sukellusvene oli kyllä turvassa sillä se pääsi aina nopeutensa turvin karkuun. Seurasi argentiinalaisia laivoja useamman päivän huomaamatta ennenkuin sai luvan ampumiseen.

Kelvottomien Tigesfish torpedojen ohjauselektroniikan oli toimittanut skottilainen Ferranti. Suomi erehtyi Maavoimien vuosikymmenellä 1980 -luvun lopulla ostamaan tykistön ekat paikantamislaitteet eli maastoauton takaosan täyttäneet inertianavigointilaitteet samalta firmalta. Osoittautui, ettei hienomekaniikka ja elektroniikka ollut ainakaan enää siihen aikaan skottien ominta osaamista. Laitteista aina vähintään yksi oli Skotlannissa korjattavana. Yksi korjauskierros kesti noin 6 kk. Ei menny edes takuuseen sillä koko satavuotias Ferranti -konserni mennä pätkähti konkkaan 1990 -luvun alussa.

Muistaakseni mainoshyöty otettiin kuitenkin irti ja alkuun uutisoitiin että upotus olisi tehty Tigerfishillä. Näyttävä päänahka vientikauppoja neuvoteltaessa.
 
Muistaakseni mainoshyöty otettiin kuitenkin irti ja alkuun uutisoitiin että upotus olisi tehty Tigerfishillä

En muista tällaista kun aikaa on kulunu jo liikaa. Mutta myöntäisikö brittilaivasto, että tuli ostettua torpedoja, joilla ei tee mitään. Kipparihan oli jo onnellisesti eläkkeellä, kun dokkari tehtiin. Eikä meidänkään tykkimiehet Ferrantin vikaherkkyydestä mitään hiiskunu. Onneksi hinnat tuli alas ja uudet paikantamislaitteet saatiin Israelista seuraavlla vuosikymmenellä ainoastaan neljänneksellä Ferrantien kustannuksista.
 
En muista tällaista kun aikaa on kulunu jo liikaa. Mutta myöntäisikö brittilaivasto, että tuli ostettua torpedoja, joilla ei tee mitään. Kipparihan oli jo onnellisesti eläkkeellä, kun dokkari tehtiin. Eikä meidänkään tykkimiehet Ferrantin vikaherkkyydestä mitään hiiskunu. Onneksi hinnat tuli alas ja uudet paikantamislaitteet saatiin Israelista seuraavlla vuosikymmenellä ainoastaan neljänneksellä Ferrantien kustannuksista.

Liekö Ferranteista jo kokonaan luovuttu? Tavallaan sääli, jos näin on päässyt käymään, vaikka ymmärtäähän sen tuotetuen puutteessa (/huollon kalleudessa).
 
Liekö Ferranteista jo kokonaan luovuttu? Tavallaan sääli, jos näin on päässyt käymään, vaikka ymmärtäähän sen tuotetuen puutteessa (/huollon kalleudessa).

Vaikka Ferranti meni konkkaan, niin tuotteet jäi elämään. Jäämistö jaettiin eri yrityksille ja Eurofigteritkin sai tutkansa. Yksi mekaanisiin ns kehähyrriin perustuva Ferranti ainakin poistettiin lopullisesti. Ei nimittäin kestänyt sitä, kun paikantamisajoneuvo syystä tai toisesta päätyi katolleen syvän ojan pohjalle.
 
Sellaista tekstiä nähnyt, että upottaneessa sukellusveneessä oli kahta torpedoa tarjolla, mutta modernimman käyttö olisi ollut jonkinlainen overkill. Miten lopputulos sitten eroaa käytännössä, on minulle epäselvää o_O
Britit eivät nähneet muistaakseni tarvetta haaskata kalliita Tigerfish-torpedojaan mokomaan katiskaan vaan possauttivat sitä halvalla Mk 8 -torpedolla.
Navy-netissä keskustelussa puhutaan mm. että Tigerfishissä ei ollut pintahyökkäyskykyä tuolloin ja Mk 8 oli siksi valinta. Jostain syystä niitä kaseja oli pakattu mukaan, niin tai näin osu ja upposi...

Uusin "Miekkakala-Spearfish" on sitten Uber-hyvä.

Täällä monnien keskustelua aiheesta: https://www.navy-net.co.uk/community/threads/tigerfish-reputation.37578/
 
En minä liittolaisista tiedä, mutta alueellisesti on kyllä sellainen näkemys, että saaret kuuluvat Argentiinalle. Siitä näkemyksestä on tietysti sitten vielä pitkä matka mihinkään konkreettiseen, vain Argentiinalla on tuossa hyökkäyssodassa mitään saavutettavaa. Muut pilaisivat diplomaattisuhteensa ihan turhaan.

article-2076925-0F3F2FFD00000578-53_634x858.jpg
Samaa voisi sanoa meillä Karjalasta...Karjala takasin!!! :mad:
 
7. The long-range radar has the ability to track up to 1,000 aerial targets from up to 250 nautical miles away.

8. The Type 997 Artisan 3D medium range radar is capable of tracking a target the size of a snooker ball from 12-miles away.

Hmmm.. kun on puhuttu paljon minkäkokoisina häivekoneet näkyvät tutkissa, niin tuohan on pelottavan huono etäisyys lukittua hävittäjään, 12 mailia jos kone on biljardipallon kokoinen :eek: No onneksi siihen tainnee päästä vasta Raptor ja Lightning kakkonen, mutta tulevaisuudessa.

Kyseessä siis Elisabetin tutkat.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top