JOKO kirjoitti:
hessukessu kirjoitti:
Miksi maastonväriset liivit talvella? Loistavat hankea vasten kaaauuukaaa...
Meidän määrärahoilla erikseen talvi- ja kesävarusteet? :a-rolleyes:
Jonkinlaisen valkoisen talviteipin tai -maalin voisi ehkä kehittää. Kestäisi kohtuudella käytössä ja irtoaisi jollain irroitusaineella varusteita tuhoamatta. Voipa sopivat ainekset olla ihan olemassakin.
Itse liiviä saa camottua talvikäyttöön helposti ujuttamalla niihin MOLLE-nauhakujiin valkoista kanttinauhaa tai lakanansuikaleita tms. Britit näkyy sitten ihan reilusti maalavan omia tetsareitaan halutulla värillä (yleensä hiekanruskea tai lumenvalkoinen) tarpeen mukaan. Käyttävätkö sitten samaa akryylimaalia kuin aseissaan vai jotain kangasmaalia. Toinen tapa jota käyttävät on teippailla valkoisella urheiluteipillä niitä taskuja ristiin rastiin. Täyttä valkoisuutta kun eivät halua, samasta syystä kuin m/05 lumipuku ei enää ole täysin valkoinen. Talvisotaleffan nähneet varmaan arvaavat, että harvalla ne lumipuvut piktään valkoisena säilyvät muutenkaan.
Niin ja yksi mitä itse olen usein käyttänyt, niin putkiside. SItä saa erikokoisina apteekista edullisesti. Toimii hyvin myös ea-käytössä. Joustavan putkena sopivan pituisen pätkän kun rullaa tetsarin olkaimen (vanhoissa tetsareissa) tai lipastaskun tai leipälaukun päälle, niin johan on lumicamoa. Näppärä pyöräyttää keskelle solmun tai muun kierroksen ja tekee kaksinkertaisen pussin. Kiinnitystavoissa on vain mielikuvitusrajana. Teippi ja erilaiset reiät ja solmut on helpoimmasta päästä. Samasta tavarasta saa tehtyä itselleen helposti kasvonaamiosuojan. Toimii samoin kuin spandoflage-huput. Voipi siihen materiaaliin tussilla tehdä kuvioitakin. Värjätä en ole yrittänyt. Muistaa vaan ottaa sopivan kokoista putkea, ettei veny liikaa ja Verkkomaisen kudoksen reiät aukea ja camoefektihäviä tai liian löysää, jolloin ei pysy paikallaan.
Ja toinen kätevä on ollut tuo Cobain-side. Ihan samaa tavaraa myydään camovärisenä metsästysliikkeissä. Apteekista saa monissa väreissä oranssista ja oinkistä alkaen, mutta käyttökelpoisimpia ovat valkoinen ja hiekanruskea. Tuolla saa aseen, kiikarit, lipastaskut yms camottua helposti, koska se ei liimaudu muuhun kuin itseensä. Vaatii vain, että sen saa pyöräytettyä esineen ympäri asti. Ja on käytettävissä myös kätevästi ea-tarkoituksissa siteenä