Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jaa taitaa JPR:ssä vielä olla tosiaan sissikoulutusta. Pv:n sisseillä on joko harmaa tai keltainen reuna. JPR:ssa varmaan sitten olisi keltainen, kun se on jääkäriväri. Perusharmaa (sama väri kuin havutunnuksessa on jalkaväen. (vai oliko se toisinpäin)Hejsan kirjoitti:Niin se on PV sissit keltainen reuna ja RV sissit oranssi reuna?
Eikö JPr kouluta sissejä?
baikal kirjoitti:Kunhan ei vain Kontiorannassa edelleenkin ollene sissiK. täydessä vedossa?
baikal kirjoitti:Kunhan ei vain Kontiorannassa edelleenkin ollene sissiK. täydessä vedossa?
Hejsan kirjoitti:Ja tääs P-K Prikaatin sissi
Löysin jo aiemmin vastaavan kuvan ja se on ihan puolustusvoimien sivulla.Hejsan kirjoitti:Noska oliko se tätä mitä sä etsit?
Hejsan kirjoitti:On se P-K prikaatin tunnus
Minä luulen että sinä mietit karjalan prikaatia
noska kirjoitti:Täytyy myös kysellä tuota, että oisko menty niin säästöbudjetille, että 90-luvulla ei enää olisi tehty lainkaan eri värisillä reunanauhoilla noita aselajitunnuksia, vaan olisi kaikilla ollut sissihavussa oranssit reunat. Muissa aselajeissa ei kai oransseja reunanauhoja ole koskaan ollutkaan, vaan tiedustelijatkin ovat kantaeet samaa havua ja muita aselajeja ei virallisesti ole koulutettu.
Hejsan kirjoitti:On se P-K prikaatin tunnus
Minä luulen että sinä mietit karjalan prikaatia
Juu sehän toistuu noissa molemmissa kuvioissa. Lännenvartijana seisotaan Karjalassa oli sitten jalassa etelän tyyliin farkut tai pohjoisen tyyliin verkkarihousut.baikal kirjoitti:Aasialainen käyräsapeli vastaan läntistä suoraa miekkaa.
Heikkilä kirjoitti:noska kirjoitti:Täytyy myös kysellä tuota, että oisko menty niin säästöbudjetille, että 90-luvulla ei enää olisi tehty lainkaan eri värisillä reunanauhoilla noita aselajitunnuksia, vaan olisi kaikilla ollut sissihavussa oranssit reunat. Muissa aselajeissa ei kai oransseja reunanauhoja ole koskaan ollutkaan, vaan tiedustelijatkin ovat kantaeet samaa havua ja muita aselajeja ei virallisesti ole koulutettu.
90-luvulla jaettiin nimenomaan tuota oranssilla (tai punaiseltahan se näyttää) reunalla olevaa havumerkkiä myös PV:n tiedustelijoille joilla ei sinänsä ole mitään suoraa yhteyttä sen paremmin sisseihin kuin rajavartiostoon. Kun siirryttiin tarrapohjaisiin ja pienempikokoisiin koulutushaaramerkkeijhin m/91 maastopuvun myötä niin ainoastaan oranssireunainen havumerkki taisi jäädä käyttöön. Samalla toki yksinkertaistui tuo koulutushaaramerkkien valikoima muutenkin, niissä vanhoissa ommeltavissa merkeissä on tainnut vuosikymmenten saatossa olla hyvin monenlaista merkkiä käytössä.
noska kirjoitti:Ok. Tästä selvisi sitten vähällä kyselyllä. Säästöjen vuoksi joutaa traditiot romukopppaan useammassakin kohtaa.
Mahtaiskohanjostain jo löytyä listaa (mieluiten kuvineen) noista uusista nollavitosissa käytettävistä koulutushaaramerkeistä.