Rajavartiolaitos myy vartioaluksia

Onkos nämä purtilot Suomessa rakennettuja? Siis paljon puhutun arktisen merenkulun ammattilaisten suunnittelemia vai tehtiinkö hyvät kaupat voiteluineen jossakin palmun varjossa?
 
Sitä saa mitä tilaa. Asiantuntijat olivat moisia purtiloita vastaan, mutta leijonakerholla on se viimeinen sana.
 
Luin väittämän, että Telkkässä olisi toinen kone vaurioitunut.

"Täystuho ryntäyksen jäljiltä"

Ei helpota kauppaamista.
 
kimmo.j kirjoitti:
Luin väittämän, että Telkkässä olisi toinen kone vaurioitunut.

"Täystuho ryntäyksen jäljiltä"

Ei helpota kauppaamista.

Helpottaahan se, kun voidaan myydä romuraudan hinnalla. Joku monttööri saa ostettua halvemmalla kuin puoli-ilmaiseksi ja sitten vaan koneremppaa.
 
RE: Myytävänä: Rajavartiolaitoksen partioalus

setämies kirjoitti:
Nyt pistetään näemmä isäsikaa lihoiksi. Kertokaas ystävät mitä tuollaisesta paatista kannattaa tarjota? Millä hinnalla ne esimerkiksi on hankittu aikoinaan?

Jossain näissä asiaa koskevissa uutisissa taidettiin mainita hinnaksi vajaat 9 miljoonaa euroa per käysä.
 
Tvälups kirjoitti:
Sitä saa mitä tilaa. Asiantuntijat olivat moisia purtiloita vastaan, mutta leijonakerholla on se viimeinen sana.

Väitäkö että yhden pätevän laivan sijaan olisi ostettu kolme settiä päällystövirkoja? Eihän se voi olla, eihän Suomessa ole korruptiota... :a-rolleyes:
 
RE: Myytävänä: Rajavartiolaitoksen partioalus

Tvälups kirjoitti:
Toimintaympäristö muuttui vahvasti muun muassa Suomen Schengen-jäsenyyden ja alusten suunnitteluvaiheessa vielä olemassa olleen Neuvostoliiton häviämisen jäljiltä.

Neuvostoliitto katosi 1991, silloin alusten rakentamista ei oltu vielä edes aloitettu. Hande lienee oikeassa, kyseessä on ollut varmaan jonkun kaluunamiehen "lemmikkiprojekti" jonka tieltä on määrätietoisesti siivottu kaikki esteet kuin curling-skabassa.

Alustilaus on voinut olla myös epäsuoraa telakkatukea.
 
RE: Myytävänä: Rajavartiolaitoksen partioalus

fulcrum kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Toimintaympäristö muuttui vahvasti muun muassa Suomen Schengen-jäsenyyden ja alusten suunnitteluvaiheessa vielä olemassa olleen Neuvostoliiton häviämisen jäljiltä.

Neuvostoliitto katosi 1991, silloin alusten rakentamista ei oltu vielä edes aloitettu. Hande lienee oikeassa, kyseessä on ollut varmaan jonkun kaluunamiehen "lemmikkiprojekti" jonka tieltä on määrätietoisesti siivottu kaikki esteet kuin curling-skabassa.

Alustilaus on voinut olla myös epäsuoraa telakkatukea.

Onko joku rajan isoista herroista jäänyt juuri äsken eläkkeelle?
 
skärdis kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
Luin väittämän, että Telkkässä olisi toinen kone vaurioitunut.

"Täystuho ryntäyksen jäljiltä"

Ei helpota kauppaamista.

Helpottaahan se, kun voidaan myydä romuraudan hinnalla. Joku monttööri saa ostettua halvemmalla kuin puoli-ilmaiseksi ja sitten vaan koneremppaa.

Tyypillisesti ryntäyksen jäljiltä laivakoneessa ei ole kovin monta ehjää osaa jäljellä. Käytännössä ainut korjauskeino on tilata Wärtsilältä uusi moottori.

Tapahtumakuvaus:
http://www.turvallisuustutkinta.fi/1274105462782
"
Vartiolaiva TELKKÄ lähti 4.11.2008 koulutusajoon Storklobbin merivartioaseman eteläpuolelle. Aluksella oli koulutukseen osallistuvia ulkopuolisia miehistöön kuulumattomia neljä henkilöä; kolme rajavartiolaitokselta ja yksi merivoimista 11 -henkisen miehistön lisäksi.

Aluksen pääkoneet ja keulassa oleva ruoripotkuri käynnistettiin 10.38 ja alus irrotettiin Storklobbin laiturista 10.45. Aluksen päästyä ulos Storklobbin eteläpuolen kapeikosta vahtipäällikkö sillalta luovutti BB:n puolen pääkoneen vastuun takaisin konevahdille jatkaakseen ajoa pelkästään SB:n puolen pääkoneella. Koneistoa ajettiin kombinaattorilla ja ruori oli käsiohjauksella. Keulassa oleva ruoripotkuri oli nostettu jo ylös ja sen dieselmoottori pysäytetty.

Konemestari oli konehuoneessa suorittamassa tavallisista lähtörutiineista aiheutuvia toimenpiteitä. SB:n pääkoneella ajettiin hiljaisella nopeudella. Konemestarin havaintojen perusteella kaikki toimenpiteet oli suoritettu asianmukaisesti eikä konehuoneessa ollut nähtävissä mitään poikkeavaa.

Noin klo 11.00 konemestarin ollessa vielä konehuoneessa hänen huomionsa kiinnittyi pääkoneen poikkeuksellisen suureen ja nopeaan kierrosluvun nousuun. Kierrosten noustessa muutamassa sekunnissa konemestari ehti täpärästi pois koneen luota, ennen koneen ryntäämistä ja rikkoontumista. Pääkone hajosi käytännöllisesti katsoen korjauskelvottomaksi ryntäyksessä. Henkilövahingoilta, tulipalolta ja muilta vahingoilta vältyttiin.

Tehtyjen tutkimusten ja selvitysten perusteella voidaan onnettomuuden ensisijaisena syynä pitää pääkoneen puutteellista ja heikkoa ryntösuojausta. Tämä heikkous on ollut moottorin valmistajalla tiedossa ja he ovat ilmoittaneet lähettäneensä asiaa koskevat huoltotiedotteet kaikille niille, joilla on käytössä kyseinen moottori. Valmistaja on ilmoittanut lähettäneensä kyseisen huoltokirjeen Länsi-Suomen Merivartiostoon vuonna 1999. (Länsi-Suomen Merivartiosto on kuitenkin perustettu vasta vuonna 2004). TELKKÄ ei kuitenkaan ole saanut kyseistä huoltotiedotetta.

Turvallisuussuosituksena lautakunta esittää, että tärkeiden huoltokirjelmien perille toimituksesta tulisi saada vastaanottokuittaus puolin ja toisin."
 
Tulipas tässä mieleen... Eikös Åker ostanut Rauman telakan 1998, kun Hamina-luokan kehitystyö oli jo hyvässä vauhdissa? Olisiko näillä sittenkin maksettu oppirahoja uuden kotimaisessa omistuksessa olevan "sotatelakan" luomiseksi? Toisaalta Raumallahan uutta ulkovartiolaivaa nyt rakennetaan, niin että kai minä vain näen kuvioita kohinassa...
 
UK_border_force_-_main.jpg

UK Border Force HMC Protector
 
Back
Top