Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Suto on ollut vahvasti mukana rajan hommissa pitkään. Turva taitaa olla ensimmäinen vartiolaiva sitten 50-luvun, jossa ei ole varauduttu sota-ajan vakiovarusteluun mallilla ITK - SRH - SPP - sonarit. Sonarit olivat joko runkoasenteisia, syvyytettävää mallia, tai sitten molempia. Myös Sonac PTA oli monessa vartiolaivassa vaihtoehtona.
Pahoittelut oman viestin lainaamisesta, mutta tätä on pakko vähän täydentää. Kun tavoittelee napakkaa ilmaisua voivat faktat jäädä epämääräisiksi. Nyt kävi juuri niin.

Aseistetut alukset olivat pääosin ulkovartiolaivoja, poikkeuksena Telkkä-luokan ns. rannikkokanootit vuosituhannen vaihteessa ja mahdollisesti 60-luvun Viima, jonka luokituksesta en ole ihan varma. Eikä niissä kaikissa ollut listattua kalustovalikoimaa, vaan tapauskohtaisesti valikoituja osia siitä. Rajaviranomainen hankki alukset ja merivoimat varautui varustelemaan ne. Pääosa tavarasta ei ollut rauhan aikana matkassa.

Ja mitä Pariisin rauhaan tulee, niin eihän siinä torpedoja asejärjestelmänä kielletty, vaan torpedoveneet. Olihan meillä torpedoja käytössä sodasta aina jonnekin 80-luvun loppupuolelle saakka, varusmiehiä koulittiin torpedomiehiksi jne. Kulta-ajaksi voisi ( ahtaat reunaehdot huomioiden ) määritellä 60/70-luvut, jolloin sodanaikaiset sekalaiset romut oli poistettu ja merivoimilla oli kolme 53cm torpedotyyppiä käyttövalmiudessa. Yhteensä kaiketi toista sataa asetta torpedoveneitä ja saattajia varten. Nuo kolme tyyppiä olivat Saksasta Schnellbooteja varten sodan lopulla hankittu T/45, saattajien mukana tullut neuvostoliittolainen T/46 ja Nuoli/Vasama-luokkien torpedoveneille kaavailtu hiukan edellisiä kevyempi brittiläinen T/51.
 
Tässä nämä kaikki Frontex-ukot tuntuu erehtyvän:

Puhuin kesällä espanjalaisen vastaavan kanssa ja tuli yllätyksenä, että täällä raja on sisäministeriön alla.

Vertaa tuossa RVL:ää Ranskan santarmistoon (Gendarmerie nationale), joka on poliisiviranomainen mutta kuuluu Ranskan asevoimiin. Fransmanni on toki siinä tehnyt oikean havainnon, että Rajavartiolaitos on sotilasorganisaatio.
 
on varmaan aika luonnollinen vertaus monille eurooppalaisille tuo santarmilaitos kun puhutaan rajavartiolaitoksesta. Versus poliisi tai PV. Kun noita santarmeja Euroopassa kuitenkin on.
 
Pahoittelut oman viestin lainaamisesta, mutta tätä on pakko vähän täydentää. Kun tavoittelee napakkaa ilmaisua voivat faktat jäädä epämääräisiksi. Nyt kävi juuri niin.

Aseistetut alukset olivat pääosin ulkovartiolaivoja, poikkeuksena Telkkä-luokan ns. rannikkokanootit vuosituhannen vaihteessa ja mahdollisesti 60-luvun Viima, jonka luokituksesta en ole ihan varma. Eikä niissä kaikissa ollut listattua kalustovalikoimaa, vaan tapauskohtaisesti valikoituja osia siitä. Rajaviranomainen hankki alukset ja merivoimat varautui varustelemaan ne. Pääosa tavarasta ei ollut rauhan aikana matkassa.

Ja mitä Pariisin rauhaan tulee, niin eihän siinä torpedoja asejärjestelmänä kielletty, vaan torpedoveneet. Olihan meillä torpedoja käytössä sodasta aina jonnekin 80-luvun loppupuolelle saakka, varusmiehiä koulittiin torpedomiehiksi jne. Kulta-ajaksi voisi ( ahtaat reunaehdot huomioiden ) määritellä 60/70-luvut, jolloin sodanaikaiset sekalaiset romut oli poistettu ja merivoimilla oli kolme 53cm torpedotyyppiä käyttövalmiudessa. Yhteensä kaiketi toista sataa asetta torpedoveneitä ja saattajia varten. Nuo kolme tyyppiä olivat Saksasta Schnellbooteja varten sodan lopulla hankittu T/45, saattajien mukana tullut neuvostoliittolainen T/46 ja Nuoli/Vasama-luokkien torpedoveneille kaavailtu hiukan edellisiä kevyempi brittiläinen T/51.
Nykyinen öljyntorjunta-aluksen ja avomerihinaajan ristisiitos nyt ei ole edes vartiolaiva.
Sotatilanteessa en keksi mitään muuta käyttöä kuin harhamaalina...
 
Suto on ollut vahvasti mukana rajan hommissa pitkään. Turva taitaa olla ensimmäinen vartiolaiva sitten 50-luvun, jossa ei ole varauduttu sota-ajan vakiovarusteluun mallilla ITK - SRH - SPP - sonarit. Sonarit olivat joko runkoasenteisia, syvyytettävää mallia, tai sitten molempia. Myös Sonac PTA oli monessa vartiolaivassa vaihtoehtona.

Nykyinen öljyntorjunta-aluksen ja avomerihinaajan ristisiitos nyt ei ole edes vartiolaiva.
Sotatilanteessa en keksi mitään muuta käyttöä kuin harhamaalina...

VL Turva suunniteltiin yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa. Näkyy se kädenjälki siinä aika vahvasti. En kyllä tiedä mikä kuningasidea oli sivuuttaa sota-ajan käyttö satametriseltä alukselta. Turva kuitenkin valmistui samana vuonna kun Krimi vallattiin, lievää näköalattomuutta Rajan ja Puolustusvoimien/ministeriön suunnalta.

VL 2025:sta sanottiin tulevan aiempaa sotaisampia. Tarkkoja tietoja ei kai ole. Suto-kyky sieltä ilmeisesti puuttuu, näin muistelisin jostain taannoin päätelleeni.


Kai sille meripelastukselle ja muille ominaisuuksille löytyy käyttöä sodan aikana.
Heti jos on pienikin riski vihollisuuksien alkamisesta niin tarvitsee saattajan. Aika hampaatonthan se parilla itkolla on.
 
VL Turva suunniteltiin yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa. Näkyy se kädenjälki siinä aika vahvasti. En kyllä tiedä mikä kuningasidea oli sivuuttaa sota-ajan käyttö satametriseltä alukselta. Turva kuitenkin valmistui samana vuonna kun Krimi vallattiin, lievää näköalattomuutta Rajan ja Puolustusvoimien/ministeriön suunnalta.

VL 2025:sta sanottiin tulevan aiempaa sotaisampia. Tarkkoja tietoja ei kai ole. Suto-kyky sieltä ilmeisesti puuttuu, näin muistelisin jostain taannoin päätelleeni.



Heti jos on pienikin riski vihollisuuksien alkamisesta niin tarvitsee saattajan. Aika hampaatonthan se parilla itkolla on.
Varmast, mutta se koskee kaikkia aluksia, silti uskon, että pelastoimia tarvitaan, tai ainakin valmiutta siihen.
 
Nykyinen öljyntorjunta-aluksen ja avomerihinaajan ristisiitos nyt ei ole edes vartiolaiva.
Sotatilanteessa en keksi mitään muuta käyttöä kuin harhamaalina...
On tämä jäsen Analysti sitten lystikäs ja iloluontoinen kaveri.
Sinä kun kaikkitietävänä osaat kaikesta kaiken, niin avaatko meille kuolevaisille millainen sen vartiolaivan sitten tulisi olla?
 
Nykyinen öljyntorjunta-aluksen ja avomerihinaajan ristisiitos nyt ei ole edes vartiolaiva.
Sotatilanteessa en keksi mitään muuta käyttöä kuin harhamaalina...
Kyllähän se vartiolaivasta käy ihan mainiosti. Sehän ei yleensäkään ollenkaan välttämättä tai tarkoita varsinaista taistelualusta. Sensoripuoli näyttää Turvalla olevan kunnossa ja aluksilla on kyky pysytellä pitkiä jaksoja tehtävässä. Ajateltuihin tehtäviinsä Turva taipuu ihan mallikkaasti. Aikanaan on vain päätetty, että kriisiajan varustelu saa jäädä taka-alalle ja erilaiset pelastushommat otetaan painopisteeksi. Onneksi merivoimien aluksissa on sutokyky nousemassa ihan uudelle tasolle lähivuosina.

Julkisuudessa olleiden hajanaisten tietojen perusteella olen ymmärtänyt etteivät uudetkaan vartiolaivat tule olemaan merkittävästi Turvasta poikkeavia, eli mitään keikausta ei ajatelluissa tehtävissä ole.
 
Uusimmassa Siivet-lehdessä oli MVX:stä juttua. Kuulemma Challenger 650:n riski arvioitiin pienimmäksi, koska siitä on mm. erikoisjoukkomuunnoksia jo ennestään. Tämän takia SNC ja Field tarjosi sitä finaalissa.
SNC:n tarjous kuulemma muuttui aika tavalla alkuperäisestä hankkeen aikana.
 
Back
Top